Porsche ukázalo nový závodní vůz 911 Hybrid

Společnost Porsche odhalila tento pátek ve světové premiéře nový závodní vůz 919 Hybrid na italském závodním okruhu Monza.

Pravidla snižují těmito novými rozměry přítlak prototypů kategorie LMP1, a tím i jejich rychlost při průjezdu zatáčkou. Tento krok slouží bezpečnosti.
foto: Porsche

Prototyp pro vytrvalostní závod v Le Mans dosahuje nejvyššího celkového výkonu 662 kW (900 k) a oproti loňské sezóně byl rozsáhle přepracován. Porsche s ním bude usilovat o hattrick.

Cílem je zvítězit potřetí v řadě po letech 2015 a 2016 v závodě 24 h Le Mans (17. – 18. června) a získat tituly v hodnoceních konstruktérů a jezdců v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC.

Porsche 919 Hybrid pro rok 2017 se vyznačuje novinkami především v oblastech aerodynamiky, podvozku a spalovacího motoru. Šéf týmu Andreas Seidl, který kromě toho přechodně zastává také funkci technického ředitele, k tomu vysvětluje:

„Celkově lze podíl nově vyvinutých dílů pro sezonu 2017 vyčíslit na 60 až 70 % kompletního vozidla. Základní koncept vozu 919 Hybrid nabízí i nadále volný prostor pro detailní optimalizace a zvyšování hospodárnosti. Nosná skořepinová konstrukce zůstává stejná jako v roce 2016, u všech ostatních dílů byly prozkoumány možnosti jejich optimalizace a většina z nich byla změněna.“

Nosná skořepinová konstrukce je stejně jako ve Formuli 1 vyrobena z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny se sendvičovým uspořádáním. Technická pravidla mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC pro rok 2017 ještě více omezila rozměry některých komponentů karoserie, které mají vliv na aerodynamiku.

„Aerodynamické ztráty v důsledku nových pravidel způsobí podle našich propočtů zpomalení času na kolo v Le Mans o tři až čtyři sekundy,“ kalkuluje šéf týmu Andreas Seidl. „Ještě nelze předpovědět, nakolik bude možné tuto ztrátu kompenzovat různými optimalizacemi.“

Pohon

Mezi tyto optimalizace patří také zvýšení hospodárnosti a výkonu poháněcího ústrojí. Opatření se týkají převodovky na přední a zadní nápravě, spalovacího motoru, elektromotoru a systémů rekuperace. Koncepce pohonu zůstává beze změn.

Zadní náprava závodního vozu 919 je poháněna extrémně kompaktním spalovacím motorem V4 2,0 litru. Tato jednotka kombinuje nízký zdvihový objem s přeplňováním turbodmychadlem a účinným přímým vstřikováním benzinu, dosahuje nejvyššího výkonu téměř 368 kW (500 k) a je nejúčinnějším spalovacím motorem, který společnost Porsche dosud vyrobila.

Porsche 911 Le Mans Hybrid

Porsche 911 Hybrid
foto: Porsche

Kromě toho napájejí dva různé systémy rekuperace energie – kinetické energie při brzdění na přední nápravě a energie výfukových plynů – prostřednictvím lithium-iontových akumulátorů elektromotor, který podle potřeby pohání kola přední nápravy dodatečným výkonem více než 294 kW (400 k).

Ve Weissachu vyvinutý závodní vůz 919 Hybrid je jediným prototypem, který získává zpět energii nejen při brzdění, ale i při zrychlování. Hybridní soustava dosahuje celkového výkonu více než 662 kW (900 k). Výhodou je také enormní trakce. Přední kola přenášejí při zrychlení ze zatáčky více než 400 k, a 919 se tak promění ve vůz s pohonem všech kol.

Porsche 911 Le Mans Hybrid

Porsche 911 Hybrid
foto: Porsche

Přibližně 60 % zpětně získávané energie připadá na KERS (Kinetic Energy Recovery System), který je součástí brzdové soustavy přední nápravy. Zbývajících 40 % poskytuje systém rekuperace energie výfukových plynů (AER).

Z kinetické energie získávané na přední nápravě se v průměru 80 % přeměňuje přímo v energii využívanou k pohonu. Pokud by měl poskytovat tento „elektrický“ výkon spalovací motor, musel by mít o více než 74 kW (100 k) vyšší výkon. To by pro závodní vůz 919 znamenalo o 20 % vyšší spotřebu paliva.

V Le Mans by to představovalo přibližně jeden litr paliva na kolo. Další výhodou velmi účinné rekuperace jsou menší a lehčí brzdy závodního vozu 919. Tím se snižuje nejen hmotnost, ale i odpor vzduchu, protože menší brzdy potřebují méně chladicího vzduchu.

Pro zpětné získávání energie z výfukových plynů je ve výfukové soustavě umístěna malá turbína, která dosahuje více než 120 000 otáček za minutu a pohání generátor. Takto získávaný elektrický proud se přechodně ukládá do lithium-iontových akumulátorů, stejně jako energie získávaná při brzdění.

Závodní jezdec může využívat energii z akumulátorů na povel tlačítka. Na výjezdu ze zatáčky dosáhne díky tomu intenzivnější akcelerace a zároveň již při zrychlování získává opět novou energii z výfukových plynů.

Porsche 911 Hybrid

Porsche 911 Hybrid
foto: Porsche

Aby byla činnost turbíny efektivní i při nízkých otáčkách, kdy je tlak výfukových plynů nízký, využívá systém techniku variabilní geometrie rozváděcích lopatek. Navzdory sofistikované technice se podařilo snížit hmotnost výfukové soustavy.

Seidl k tomu říká: „Přestože jsme realizovali mnoho novinek – od komponentů podvozku přes karoserii až po modernizaci poháněcího ústrojí – vytkli jsme si za cíl nepřekročit hmotnost loňského vozidla.“

Porsche 919 bude i v roce 2017 závodit v nejvyšší kategorii energetické hospodárnosti, stanovené pravidly. To znamená, že na 13,629 kilometru dlouhém okruhu v Le Mans se smí použít 8 MJ zpětně získané energie, ale maximálně spotřebovat 4,31 litru benzinu. FIA přísně sleduje obě hodnoty spotřeby pomocí telemetrie a výpočty uskutečňuje po každém kole.

Jízdní vlastnosti a pneumatiky

Kromě mechanického zdokonalení podvozku přispívají k vylepšeným jízdním vlastnostem závodního vozu 919 softwarové inovace. Ty se týkají především protiprokluzového systému a systému řízení hybridní soustavy. Obojí má velký vliv na životnost pneumatik.

Tato skutečnost bude mít v roce 2017 ještě větší význam. Týmy LMP1 budou mít v letošní sezoně na závodní víkend a vůz k dispozici o tři sady pneumatik méně.

Porsche 911 Hybrid Le Mans

Porsche 911 Hybrid Le Mans
foto: Porsche

Sady pneumatik proto musejí častěji vydržet dvojnásobné nasazení v závodě – tedy překonat vzdálenost mezi dvěma zastávkami pro čerpání paliva. To odpovídá době jízdy přibližně jeden a půl hodiny. Seidl k tomu říká:

„Společně s naším partnerem, výrobcem pneumatik Michelin, jsme se intenzivně připravovali, abychom mohli i při dvojnásobném nasazení pneumatik udržovat vysoké tempo až do konce. Závody, ať šestihodinové nebo čtyřiadvacetihodinové, budou totiž mít i v roce 2017 charakter sprintu.“

V Le Mans během noci, tedy při nižších teplotách, bude jednu sadu pneumatik čekat dokonce čtyřnásobná vzdálenost.

tisková zpráva

7 Comments on “Porsche ukázalo nový závodní vůz 911 Hybrid”

  1. Na LeMans sa velmi tesim. Hoci kategoria LMP1 bude riadne
    Na LeMans sa velmi tesim. Hoci kategoria LMP1 bude riadne osekana 3xToyota, 2xPorsche a asi iba jedno sukromne Bykolles, na minulorocnom suboji Toyota vs. Porsche to nic neubere a vsetci vieme ze aj 5min. pred koncom sa moze piradie zmenit. Minuly rok bol pamatny a prepisalo sa niekolko hist.rekordov. Tak uvidime co prinesie tento rocnik. O mesiac ide Silverstone ☺

    Hybridy do utoku.

  2. Vidim nick Kuk, prvni radek „off“, rikam si: „Konecne, diky
    Vidim nick Kuk, prvni radek „off“, rikam si: „Konecne, diky Boze za ty dary“
    A on je to bohuzel pouze dalsi off-topic 🙁

    Ale stale budu doufat, ze off znamena, b udu oof-line nebo alespon, ze konci s „osvetou“.

Napsat komentář