Třinec má 10 nových elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v Česku

Třinec slavnostně pokřtil 10 nových elektrobusů pro městskou hromadnou dopravu. Stal se tak lídrem městské elektromobility v Česku – nikde jinde tak početnou flotilu nemají.

Elektrobusy jsou vybaveny moderními bateriemi technologie lithium-polymer (Li-Pol) s celkovou energii 200 kWh. Baterie jsou rozděleny do 4 tzv. bateriových packů, které jsou umístěny rovnoměrně na střeše a v zádi vozidla.
foto: Arriva

Slavnostní křest proběhl 9. března 2017 jako součást Dne elektromobility, při němž lidé mohli obdivovat také elektromobily a elektrovozítka různých výrobců a některé si i vyzkoušet. Akce proběhla u Werk Arény v Třinci za účasti významných hostů i veřejnosti.

„Čistá doprava je jednou z priorit našeho konceptu chytrého města. Doprava se v našem městě významně podílí na prašnosti a kvalitě ovzduší a každý krok, který učiníme pro zlepšení ovzduší, je důležitý. Vytváříme vhodné podmínky pro železniční dopravu, podporujeme cyklodopravu a v současné době věnujeme velkou pozornost elektromobilitě. V Třinci se o elektromobilitě nejen mluví, ale už máme konkrétní výsledky,“ uvedla starostka Třince Věra Palkovská s tím, že v podpoře elektromobility bude Třinec pokračovat i nadále formou osvěty, ale i podporou individuální elektromobility.

Nové elektrobusy, které budou jezdit na třineckých linkách MHD už od zítřka, tj. 10. března, jsou jednoduše k rozeznání od jiných vozidel. „Naše třinecké elektrobusy poznáte lehce – nesmrdí, nejsou slyšet a nemají hrb,“ podotkla starostka Třince.

Nové dvanáctimetrové elektrobusy Škoda Perun provozuje společnost Arriva, která se tak stala největším provozovatelem elektrobusů v Česku. Kromě deseti nových elektrobusů pro Třinec provozuje dva v Praze a další dva v Krnově a jeho okolí.

elektrobusy Třinec elektrické autobusy

Desítka nových elektrobusů Škoda Perun v Třinci
foto: Arriva

Elektrobusy mají kapacitu 75 cestujících, disponují výkonnou klimatizací, jsou nízkopodlažní a jsou vybaveny nástupní plošinou pro vozíčkáře. „Teď v první fázi nasadíme elektrobusy především na linky číslo 701 až 708. Chceme, aby se co nejvíce vyskytovaly v centru města a na třineckých páteřních linkách,“ říká ředitelka Arrivy Morava Pavla Struhalová.

„Na jedno nabití ujedou v praxi 110 – 130 kilometrů, záleží však na charakteru a profilu trasy, na které se pohybují. Nabíjet je budeme vždy přes noc, v depu máme instalováno 10 nabíječek. Vozy se nabíjí maximálně pět hodin.“

„Na severní Moravě se k zátěži z dopravy přidává velkou měrou navíc ještě průmysl a znečištění z domácího vytápění. Právě města a obce hrají klíčovou roli v regulaci dopravy a při zavádění opatření, které sníží její emise, ať už v hromadné dopravě či využitím alternativních pohonů u vozidel v městských službách. Jejich aktivita v této oblasti je nesmírně důležitá a město Třinec patří určitě mezi ty velmi aktivní,“ uvedl k tématu ministr životního prostředí Richard Brabec.

Jako součást Dne elektromobility proběhla také odborná konference na stejné téma za účasti hostů z ministerstev, měst a obcí a firem z regionu. Na přehlídce elektromobilů si lidé během odpoledne prohlédli například modely Tesla, BMW nebo SCX, služební elektromobily města Třince, Moravskoslezského kraje a společnosti .

Odzkoušeli si také kola, skútry nebo koloběžky poháněné elektřinou. Akci Den elektromobility uspořádalo město Třinec ve spolupráci s Regionální radou rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci a partnery – Moravskoslezským krajem, společnostmi Arriva Morava a ČEZ ESCO.

tisková zpráva

85 Comments on “Třinec má 10 nových elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v Česku”

  1. 10xElBus+nab.= 160.000.000 CZK
    Stavba WERK ARENY v

    10xElBus+nab.= 160.000.000 CZK

    Stavba WERK ARENY v Třinci
    https://www.youtube.com/watch?v=oUUxC7oQGaU

    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/417231100030309-udalosti-v-regionech/obsah/529116-trinec-ma-nove-elektrobusy

    1 elektrobus = 15.000.000 CZK
    1 nabíječka = 1.000.000 CZK

    …. my sme neskončili, my chceme po celym Třinci elektrobusy 😉

    ELEKTROBUSY ZÁVIDÍME, WERK ARÉNU NENÁVIDÍME

      1. SUPER, moooc pěkný. Všechno se dá dělat hezky, akorát
        SUPER, moooc pěkný. Všechno se dá dělat hezky, akorát to stojí víc peněz. Občas udělám nějakou to kotelnu na biomasu a lidem, kteří jí ode mne chtějí to říkám pořád. Buď to chcete mít levný nebo kvalitní a hezký. Obojí nejde.

    1. … alespoň že ta starostka města umí solidně ČEZky …
      … alespoň že ta starostka města umí solidně ČEZky … ;))
      … ČEZko sem nasypalo!! a elektromobilů v 2020 plánuje jen
      6.000 z 5.000.000 popelnic v ČR no to je fakt skvělý 🙁
      Pomůže ten trošek elbusů vůbec Třinci ????

          1. To záleží na tom jak to uděláte, buď to lze dělat
            To záleží na tom jak to uděláte, buď to lze dělat nehezky jako v Brně, kdy máte v chodníku železné monstrsloupy a navíc ani v jedné řadě (samotná trolej je zavěšena laně mezi nimi nataženém), což je z pohledu chodců nepříjemné, nebo se to dá udělat jako v Hradci, nebo zavěsit jako v minulosti na domy.

      1. Jj, chapu. Jen jsem chtel upozornit na spatny titulek clanku.
        Jj, chapu. Jen jsem chtel upozornit na spatny titulek clanku. Ze maji nejvice elektrobusu na baterky, to je jasny, ale v mestske elektromobilite jsou asi tak na 20 miste. Trolejbusy jsou jednodussi, ekologictejsi. Troleje sice nejsou nic hezkeho, ale uz peknou radku let tu mame mnohem cistejsi vzduch. Myslim, ze budoucnosti mestske elektromobility bude elektrobus, ktery bude schopen jednoducheho odpojeni od troleji a pokracovani na baterky tam, kde troleje nejsou.

    1. Největší trolejbusovou MHD provozuje město Brno, a to již
      Největší trolejbusovou MHD provozuje město Brno, a to již od roku 1949. Kam se tak hrabe nějaký Třinec se svými 10 elektrobusy – DPmB provozuje v současné době 143 trolejbusů v pravidelné osobní dopravě, které bez problémů vyjedou i ty největší kopce kolem Brna.
      Ale o tom na zdejším webu se nedozvíte, protože to je normální a fungující, a DPmB tak každoročně přepraví po Brně miliony cestujících.
      A trolejbusová doprava v Brně se stále rozšiřuje – počtem tratí i počtem vozidel.

  2. off
    Ten idiot Trump chce v roce 2018 zrušit americkou EPA

    off

    Ten idiot Trump chce v roce 2018 zrušit americkou EPA agenturu čili Enviromental Protection Agency, kterou založil už Nixon v roce 1970 díky katastrofálnímu stavu životního prostředí. Evidentně se celej smardalavej průmysl zalekl Dízlgejtu a chce podobným případům v budoucnu zabránit. Pěkný svinstvo.
    Prej „vrátěj“ ochranu zpět státům jako kdyby znečištění zajímali nějaký hranice. Pěkná debilita.

    https://www.youtube.com/watch?v=G2Nmhcsxf2k

    https://www.flickr.com/photos/usnationalarchives/collections/72157620729903309/

    1. To máte pravdu, že znečištění hranice nezajímá, na
      To máte pravdu, že znečištění hranice nezajímá, na druhou stranu Trump nasliboval hory doly černý les,restart ekonomiky a nedivil bych se kdyby mezi tím bylo i umenšení federální vlády. Ten spor, státy vs. federální vláda, je hodně starý, pokud předá, opravdu předá, tuto pravomoci jednotlivým státům, na životním prostředí se to nemusí podepsat, možná naopak, jsem si jistý, že některé státy přijmou dokonce přísnější opatření. Když si to vezmete, EU také nemá nějakou centrální agenturu jako EPA.

      Nemyslím že to je kvůli diesegate (Nelze už konečně se při pojmenovávání kauz toho nixonismu zbavit?), spíš, jak jsem říkal, to bude spor politický. Dále prosím uvažte že se myšlení výrazně od 70. let změnilo, tam byl problém i se starým průmyslem, lidmi… Tehdy se třeba stará auta používala na opevnění břehů místo kamene nebo larsenek.

      1. No EU sice nema agenturu jako EPA, ale agendu taky resi
        No EU sice nema agenturu jako EPA, ale agendu taky resi centralne – napr emisni normy na skodlive emise (EURO), omezovani spotreba/emisi CO2, homolgacni normy, standardizovnay merici cyklus apod…
        Jinak EPA v USA udava nejaky „minimalni standard“ uz dneska ma spousta statu mnohem prisnejsi normy (v cele s kalifornii)

          1. Dovolím si dát obě reakce sem.
            A mít spíše koordinační

            Dovolím si dát obě reakce sem.

            A mít spíše koordinační orgán, než nějakou těžkotonážní agenturu, je myslím lepší. Pořád je tam prvek jakési centralizace, ale nehrozí že by se z toho stal nástroj politické moci, což možná v případě EPA trochu je.

            Ano, možná má povinnost regulovat emise atd., ale nemusí mít centrální agenturu, která tyto zákony a pravidla vynucuje, dává pokuty…, to mohou snad dělat agentury jednotlivých států, což tedy vyžaduje aby to uvedly do svého právního řádu. Dobře, systém v USA je jiný, velmi jiný, ale principiálně by s tím neměl být zase problém. Takže může být myslím zákonem, nebo nařízením stanoven minimální limit a následně ať to dále implementují jednotlivé státy.

            Přesné Trumpovy pohnutky mohou jenom hádat, myslím že dost velkou roli hraje CO2, ale to jenom hádám. A popravdě je to asi ten z menších problémů, mnohem větší představují staré ekologické zátěže. A umenšovat celý problém ochrany životního prostředí jen na CO2 je právě to co může vést k takovýmto krokům. Myslím že nemůžeme problém ŽP redukovat jen a pouze na emise. Také by mohly roli hrát prosté antipatie, volby byly pekelně vyhrocené a do politického boje se až hystericky zapojovaly osobnosti od „celebrit“ až po vědce. Na Trumpa existoval jednoduchý recept B. Sanders, bohužel se proti němu nasadila Clintonová.

            Ano, mnoho států se urve a bude zajímavé sledovat jak se pak budou řešit spory třeba ohledně automobilových emisí. Spory ohledně elektroenergetiky tak nějak neočekávám, ale také bude zajímavé jak se budou stavět vůči frakování. Ale nemyslím že dělící linie povede stylem R/D, když si to vezmeme tak velmi republikánský Texas je jedním z tahounu americké větrné energetiky, ta spíš povede přirozeněji po linii ekonomické, bohaté a chudé státy. Ostatně jako u nás v Evropě. Také máme do OZE a ekologie zažrané bohaté západní státy a k ekologii vlažnou, k OZE nepřátelskou, střední a východní část.

            Jen pro zajímavost, dle EIA je v USA obrovský nevyužitý potenciál na SOUČASNÝCH přehradách: eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=27092

            1. Pokud si někdo myslí, že kromě EPA nedělají státy nic a
              Pokud si někdo myslí, že kromě EPA nedělají státy nic a nemají vlastní ekologicky program tak tomu tak není. Každý stát má vlastní eko politiku a je to velmi dobře vidět na výši či vůbec existenci státního přispevku na EV či PHEV, kterou lze získat navíc k federálnímu přispevku 7 500 $. Tam kde vládnou republikáni většinou okamžitě zrušej státní příspevek na EV. Kdysi byli přispěvky i na domácí zásuvku pro elektroauto. Dále jsou státní přispěvky na fotovoltaiku apod.
              Díky přísnému eko úřadu Kalifornie se vůbec začali vyrábět hybridy, elektroauta a podobné ekovehikly. Jinak by se na nás automobilky vyprdli jak na placatej kámen.
              Dokonce i americka velká města jedou vlastní ekopolitiku a když Bush trvale za USA odmítal Kjótské protokoly tak se k jejich dodržování dobrovolně přihlásilo 60 velký amerických měst což je obdivuhodné. Ovšem v médiích o tom nepadlo ani slovo. Stejně tak NY nasadil velmi přísnou energetickou ekoregulaci a každý nový dům musí mít energetický štítek.

              Osobně jsem zažil jak na předměstí Chicaga přijel úředník zkontrolovat domácí čistící jimku jež ústila do potoka v chráněné oblasti a ukazoval švagrové ať nevyhazuje do hajzlu kosmetické papírové ubrousky protože díky obsaženému plastu nejsou schopny úplné degradace a čističku zanášej.

                1. Težko říct, v linkovaném videu mluví o tom že EPA je
                  Težko říct, v linkovaném videu mluví o tom že EPA je důležitá pro udržení stávajícího solidního stavu zatímco Trumpova klika to staví tak že již svou úlohu splnila a klidně se může rozpustit což mi připadá jako účelová blbost.
                  Ale jako vždy jde hlavně o lobbystické zájmy korporací a pro ně je cokoliv ekologického a únosného příliš nákladné a nadmíru obtěžující.
                  Jak vidno z Evropy máme tu sice jen nějaký koordinační eko-orgán v Dánsku, ale zřejmě plní svojí úlohu velice dobře.

                2. Víme ale také, jak každý o sobě tvrdí že to bez něj
                  Víme ale také, jak každý o sobě tvrdí že to bez něj nejde.

                  Samozřejmě je v USA problém s korporacemi, ty třeba zlikvidovaly relativně slušnou, málo se to ví, tramvajovou a trolejbusovou síť, která ve městech fungovala až do 50. let. Přežilo jen pár provozů. Nahradilo se to individuální dopravou a autobusy. Podobně zašla osobní železniční doprava pod tlakem letecké a silniční, drážní společnosti si s tím navíc neuměly poradit, jak přitáhnout lidi. Co jsem slyšel tak byť existuje Amtrak, taky vazby vlaků na sebe nejsou prý moc dobré. Takže se asi nestává že se vám v okně 15-20 minut sjedou na jedno nádraží, když jde vše dobře, 4 dálkové vlaky kategorie EC.

                  O co jim jde tentokrát je otázka, ale pokud o to stejné co vždy, tedy o jejich co nejmenší zátěž a povinnosti, mohl by to být problém. Na druhou stranu pokud by to místo EPA zvládla menší koordinační agentura, tak by to katastrofa být nemusela.

                  Myslím že rozdíl mezi Evropou a USA je v tom že tady jsme i pod tlakem toho jak jsme zde namačkáni, jsme dospěli ke konsenzu, že ochrana životního prostředí je hodně důležitá. V USA, které mají ještě dost pouze zabraných, nevyužitých prostor, to tak zjevné lidem přijít nemusí.

      2. EPA se pokoušel zrušit i Reagan a nic. Další věcí je,
        EPA se pokoušel zrušit i Reagan a nic. Další věcí je, že vláda USA má povinnost znečištění a emise CO2 regulovat. To jsou nálezy Nejvyššího soudu USA, s tím ani Trump nepohne. Jestli opravdu EPA zruší, bude to stejně muset místo ní dělat někdo jiný.
        A v případě předání pravomocí se už těším na ty nekonečné soudní tahanice jak se budou státy soudit o to, kdo co komu vzduchem a vodou poslal. Jak budou lidi žalovat federální vládu za to, že žijí ve znečištěném životním prostředí, atd.
        To byl třeba důvod, proč v druhém Reaganově období a za Bushe staršího byla naopak EPA posílena kvůli systematickému řešení přeshraničních přenosů znečištění.
        A samozřejmě lze očekávat, že bohaté a lidnaté části USA (SV a západní pobřeží), které jsou baštou demokratů a mají silné environmentální hnutí se „urvou“ ze řetězu přesně opačným směrem než by se to Trumpům, Pruittům a jejich pasákům hodilo.

            1. Největší problém hlučnosti městské kolejové dopravy je
              Největší problém hlučnosti městské kolejové dopravy je ve svršku, Až pak následuje hluk motorů a podobně. Opravte svršek a bude to lepší. Jenže je tu problém, žlábková kolejnice ona se tramvaj i vlak mírně vrtí, jenže zatímco vlak nemá na druhé straně do čeho narazit, tak tramvaj ano a to postupem času způsobí že se kolejnice jakoby vlní. Takže by to chtělo nový systém založený na bezežlábkové kolejnici. Něco jako je na přejezdech. Taky kolejové lože není ideální, když se před časem v Brně opravovala trať linky 12 u kasáren, stejně tak odbočka na nádraží v Králově poli, tak tam byly pod panely dřevěné pražce v písku. to také není dobré.

              Myslím že udělat to více na způsob železniční tratě by tramvajím velmi pomohlo, tedy štěrkové lože, betonové pražce a to zakryté gumou. Také by možná pomohly lepší výhybky pro vyšší rychlost proti hrotu.

                1. Ano, aby byl zajištěn prostor pro okolek. A samozřejmě je
                  Ano, aby byl zajištěn prostor pro okolek. A samozřejmě je jich víc, jsou s úzkým žlábkem, které se používají v Praze, které jsou nekompatibilní s čímkoliv jiným, pak jsou takové co se používají v Brně, kterým již v přímém směru lze projet i s kolem velmi podobným železničnímu (v Ostravě se používají na přímých úsecích), a pak jsou široké, které se používají na zadlážděných úsecích vleček v průmyslových areálech, v ČR se nevyrábí.

                  Jinak co jsem se před asi rokem díval, tak se již taková gumová náhrada betonových panelů, včetně protláčecí části dělá. Co se týče těch deformací tratě, tak to jsem to jsem četl v jednom obsáhlejším článku o tom proč jsou některé podobné tankodromu.

                2. Co mám nějak odsledované, tak největší hluk vydává
                  Co mám nějak odsledované, tak největší hluk vydává tramvaj v obloucích (mozná díky malým poloměrům) a při nájezdech na výhybky. Na přímých úsecích je to celkem v pohodě.

                3. Prvně se omluvím, že mi zase zmizl nick, jsou prostě dny
                  Prvně se omluvím, že mi zase zmizl nick, jsou prostě dny kdy na něj zapomínám.

                  Někdy až půjdete přes odbočku na křižovatce tak se podívejte jak je ten žlábek ojety, podobně se sjíždí kolejnice na železnici v oblouku, viděl jsem už i tak ohoblovanou že symetrický kolejnicový tvar neměla ani náhodou a bylo vidět tvar kola a okolku, který po nich jezdil.

                  V přímém směru je to v pohodě dokud nemáte trať tak křivou že jízda po ní připomíná spíš jízdu loďkou.

      1. Zrovna před chvilkou jsem šel se psem kolem jednoho CNG
        Zrovna před chvilkou jsem šel se psem kolem jednoho CNG osobního auta (jezdím na CNG za 1Kč na kilometr). Poznám zplodiny benzínového motoru a naftového. Tohle bylo něco nového, je to cítit a úplně vábně mi to nevoní. On v CNG totiž není čistý metan, ale jsou tam nejrůznější příměsi dalších plynných uhlovodíků, které se nespalují dokonale. Také to bude tím pádem produkovat nějaké pevné částice a NOx. Není to zase až taková výhra. Plynové kotle jsou na tom podle mě mnohem líp, protože spalují za optimálních podmínek, ke kterým se v motoru dá možná trochu přiblížit, ale bude to vždycky horší. I účinnost bude špatná. 🙁

        1. ano mate pravdu. jen je to vsechno relativni. v nekterych
          ano mate pravdu. jen je to vsechno relativni. v nekterych typech skodlivin se jedna dokonce az o 90ti procentni snizeni oproti nafte a benzinu. nevim jestli to nejsou zrovna ty pevne castuce. myslim, ze kdyby nebylo vetsiho znecistovani v doprave, i pripadne jinde, nez spalovani cng, tak si muzeme gratulovat.

        1. takze ne stejne, ale v podstate mensi mire. az tak male, ze
          takze ne stejne, ale v podstate mensi mire. az tak male, ze tem vasim elektromobilum dustojne konkuruji. a kdyz si za tu garaz dosadite nasi planetu, ne jenom vasich 10m2, tak vzhledem k energetickemu mixu vozy na cng zametou pod koberec celou elektromobilitu. a rad bych se mylil.

          1. No jo, jenže já dýchám na těch mých 10m2. A tam je
            No jo, jenže já dýchám na těch mých 10m2. A tam je elektromobil čistotou vzduchu bezkonkurenční. Včetně hluku a vibrací. Čistý vzduch planetárně třeba někde na severním pólu je mi tak nějak šumafuk. I když se tam dá hezky procházet ve stylu Jdu na sever… a jdu na jih 🙂

    1. No jo vecne nespokojeny radovan…. naftove busy postupne
      No jo vecne nespokojeny radovan…. naftove busy postupne konci a jsou nahrazovane prave CNG (coz neni idealni, ale porad nesrovnatelne lepsi nez nafta kterou ma vetsina mest), tuny trolejbusu taktne zamlcime, a postupne se i zavadeji baterkove busy (sice ne tak jak v cine, ale opet i na evropske pomery nadstandardne).

      1. Bohužel nespokojený, protože DP Ostrava ohlásil další
        Bohužel nespokojený, protože DP Ostrava ohlásil další nákupy 183 CNG do 2018 (ano, až tak přesně to mají spočteno) a možná až 40 elektrobusů do 2020. Jinými slovy plyňáky budou 100%, elektro možná nějaké.
        Jinak už zase jen testujeme naše vlastní výrobky.
        Trošku jsme mezitím v Ostravě přidali tramvají i trolejbusových tratí, ale žádná revoluce.
        Těžko říct, zda něco změní tohle testování elektromobilu hlavouny DPO.

      1. Ono to možná bude tím, že pro ČR jsou podobné projekty
        Ono to možná bude tím, že pro ČR jsou podobné projekty nesmyslné. Je to tak drahé, že podobná výstavba nemá smysl. To je lepší postavit tu dva další Temelíny, úplně vypnout uhelky a bude. Bude to pro konkrétní případ ČR levnější i technicky schůdnější.

        1. Já si ještě moc dobře pamatuji, když se stavěla první
          Já si ještě moc dobře pamatuji, když se stavěla první atomka u nás, tak že zruší uhelky v severních Čechách. Postavili a nic.
          Když se stavěla druhá, tak to bylo to samé ale protože polovina národa tomu po první nevěřila, tak přidaly, že bude elektřina levná a okolní obce ji budou mít zadarmo.
          Pak ale přišel Tuneldědek s Romanem a nic se nerušilo, nikdo nic nedostal zadarmo a ještě se zdražila elektřina.

          Takže tak vypadají levnější a technicky schůdnější projekty v ČEZku!

          1. Vy mluvíte o něčem jiném. To že tu máme korupční
            Vy mluvíte o něčem jiném. To že tu máme korupční prostředí, to je jedna věc. To že nemáme podmínky pro masivní výstavbu OZE je prostě věc druhá. A že budeme potřebovat další kapacity, protože tentokrát už ty uhelky bude fakt nutné vypnout (nebude uhlí), tak to je věc třetí. Nemíchejte to dohromady. A zdražení elektřiny nesouvisí ani tak s Temelínem jako spíše s propojením energetických sítí a zdražováním elektřiny v zahraničí.

            1. Ale jestliže 1+1=2, tak ani tu korupci nemůžu z rovnice
              Ale jestliže 1+1=2, tak ani tu korupci nemůžu z rovnice vynulovat, protože 1+0=/2.

              Jinak proč ČSSD tak „slintá“ na dostavbu atomky, ať se postaví kdekoliv, třeba i tobě na zahradě ?

              Je toho víc ale to nejde sáhodlouze psát, to chce se o tom pobavit.

              1. No přeci protože je to pro ČSSD výhodné. Jinak by to
                No přeci protože je to pro ČSSD výhodné. Jinak by to nedělali. A musí to být megavýhodné když jdou veřejně proti názoru třech čtvrtin lidí v zemi. Dokáži pochopit nepopulární strategické rozhodnutí, ale pokud je mi známo, tak o toto v dnešní době nejde.

        2. Kus diskuse jsem také četl, klasická žumpa. Byť to nelze
          Kus diskuse jsem také četl, klasická žumpa. Byť to nelze pro ČR aplikovat, tak ty komentáře jsou hloupé. Ale systém pro 80 milionů lidí mi přijde jako trochu problém, asi bude dost zranitlený.

          Problém je v tom jak se zde JE mají stavět, pokud jde vládě opravdu o omezení emisí, pak by vypsala nějakou aukci výkonu. Ale jak povypínáte soukromá uhleky aniž by vás majitelé zažalovali? To by je ČEZ nesměl prodávat, ale pro začátek zakonzervovat a po dostavení bloků zrušit.

          Pokud je postaví ČEZ, pak také se vystaví problému s antimonopolními úřady. To by musela soutěž o další JE být vypsána pro firmy, které by zde elektrárnu postavily a provozovaly. Mám poněkud pocit, že se tu kolem projektu JE chystá nějaký tunel, pokud to bude pár miliard úplatků možná můžeme být rádi. Také by se mohlo stát že se udělá garantovaná cena a to může být poněkud problém. Dejme dotaci 40€/MWh/20 let, pokud ročně vyrobí nějakých 14 milionů MWh, jedna elektrárna vezme 560mil euro ročně, nějakých 15mld, ale vzhledem k nutnosti nahradit velký výkon, stavbě minimálně 3x2GW, je to 45mld ročně. Dobře ekonomika nám teď celkem šlape, ale jak dlouho to vydrží? Nemáme lidi, přicházejí sem dokonce ze starých zemí EU, to je pěkné, ale jak dlouho to vydrží? Jak se to bude chovat po uvolnění intervencí?

          Já myslím že by nejlepší variantou bylo ročně odepsat cca 10mld a začít stavět „DEMO“ bez toho mezinárodního balastu co se motá kolem ITERu. Není efektivní aby každou cívku dodal někdo jiný, aby každé trafo bylo od někoho jiného.

          1. Uhelky se vypnou samy, protože budou nerentabilní. Uhlí
            Uhelky se vypnou samy, protože budou nerentabilní. Uhlí pomalu dochází a pokud by se muselo dovážet, tak to majitelé radši zavřou. Ono než se stihnou postavit dva další Temelíny, tak to bude chvíli trvat. Odhadem tak 15 let a možná více.

            1. Víte že záleží i na tom jestli je majitel elektrárny i
              Víte že záleží i na tom jestli je majitel elektrárny i majitelem, dolu, že? Už dneska se dováží uhlí z polských a německých dolů protože ty patří těm stejným co elektrárny. Situaci dost ovlivní i to jak se bude chovat třeba Polsko, jak to bude s uzavíráním uhelných elektráren v Německu. Pokud budou doly prodávány, pak hádám že EPH a spol. se zachovají tak jako už se chovají nyní, odkoupí je a jejich uhlí budou dovážet. Je zvláštní že některé elektrárny se ČEZu nevyplatilo údajně provozovat a byly na zavření, a po prodeji majitelům dolů se stávají ziskovými.

              Roli bude hrát i to jestli se někdo pustí u nás do podzemního zplyňování uhlí, nebo ne. Pokud ano, pak je tu další faktor. Už se tu o tom uvažovalo, ale tehdy povolení nevydali, nicméně ta možnost tu je.

        3. „To je lepší postavit tu dva další Temelíny“
          nešlo by to

          „To je lepší postavit tu dva další Temelíny“
          nešlo by to nějak rozvést na reálných číslech? Zvlášť mne zajímá ta část s radioaktivním odpadem, jenž je prý 50 let vyřešený a pořád nic o tomto řešení není známo.

          1. Vy víte o někom, komu by bylo ublíženo radioaktivním
            Vy víte o někom, komu by bylo ublíženo radioaktivním vyhořelým palivem? Jaderné elektrárny využívající množivého cyklu (zpracování vyhořelého paliva) a dokonce i upravené jaderné palivo pro elektrárny stávajícího typu (včetně Temelína) schopné spalovat Thorium a opětovně využívat částečně vyhořelé palivo už jsou dávno k dispozici a vyzkoumané. K jejich nasazení chybí politická vůle a snaha. Prostě o to nikdo nemá v dnešním klimatu v EU zájem.

            1. Thorium v tlakovodních reaktorech se zkoušelo už v
              Thorium v tlakovodních reaktorech se zkoušelo už v Shippingportu, dokonce úspěšně, ta náplň mohla je v podstatě do vybabrání thoria. problém není politika ale ekonomika, uran je velmi levný, proto se ani nepoužívá moc přepracování, prostě se to nevyplatí. A to není o EU, to je o pádu SSSR, který dal světu přístup k levné obohacovací technologii a levnému uranu a plutoniu z odzbrojení. Odstředivky jsou mimochodem mnohem energeticky účinnější, než ostatní technologie.

              Hádám že toto znáte: oenergetice.cz/elektrarny-cr/mala-americka-spolecnost-lightbridge-vyvinula-revolucni-jaderne-palivo/

          2. Odpad z JE bohužel ještě není nijak vyřešený a dlohou
            Odpad z JE bohužel ještě není nijak vyřešený a dlohou ještě nebude. Zatím co vím, tak ho skladují přímo v elektrárně.

            Ale postavit hlubinné úložiště kdekoli na světě a i například u nás je cenově také pěkný tunel. První odhady mluví o 100 mld !
            Ale to jsou první odhady, ty se prakticky vždý minimálně ztrojnísobí. Takže jen výstavba dalších bloků JE 300-600 mld a dalších minimálně 300mld úložiště odpadu. A to nemluvím o tunelu s garantovanou cenou ! Což znamená že místo abychom se postupně zbavily platby na OZE, tak se to naopak bude zvyšovat, akorát do OZE nepůjde nic a všechno dostane tunelem ČEZ.

            Tak to je výhra.

            O úložištích vyšli pěkné články například zde:
            http://energetika.tzb-info.cz/120414-ostraneni-nasledku-havarie-jaderneho-uloziste-v-novem-mexiku-trvalo-3-roky

            http://energetika.tzb-info.cz/energeticka-politika/14104-dlouhodobe-udrzitelne-nakladani-s-radioaktivnimi-odpady-a-vyhorelym-jadernym-palivem-i
            http://energetika.tzb-info.cz/energeticka-politika/14136-dlouhodobe-udrzitelne-nakladani-s-radioaktivnimi-odpady-a-vyhorelym-jadernym-palivem-ii
            http://energetika.tzb-info.cz/elektroenergetika/15439-tezba-uranu-v-ceske-republice
            http://energetika.tzb-info.cz/115998-naklady-na-hlubinne-uloziste-jadra-maji-byt-asi-111-miliard-korun

            Dozvíte s e vnich, že to není žádná sranda vymyslet a postavit úložiště, které by mělo vydržet 100 tisíc let!
            Nikdo neví ani co se stane po 10 letech, natož za 100 tisíc let.
            A bohužel nejde tak snadno jak si člověk představuje, že by to po 50-100 letech až lidstvo vymyslí jak by se odpad dal znovu využít, jednoduše tento materiál znovu použít.
            Protože to hlubinné úložiště se jednou zakonzervuje a pak se dooooost těžko otvírá znovu. Prostě je to spojený s takovým rizikem, že to nikdo pokoušet dlouho nebude.

        4. Zprvu jsem si také myslel, že jaderky je naše spása, že
          Zprvu jsem si také myslel, že jaderky je naše spása, že je to ideální zdroj elektřiny.

          Ale postupem času (asi tak 2-4 roky dozadu) jsem pomalu změnil názor. A jak se o tom dozvídám víc a víc tak tím víc si myslím, že v dnešní době je JE již zastaralý zdroj elektřiny, který do 21. století nepatří.
          JE měli svoje opodstatnění a pevné místo na slunci před 50 lety. Tam ano to byl ideální zdroj pro minulé doby.

          Dnes jsme v 21. století. Vše se mění. Mění se používání věcí, s nastupem inernetu se mění způsob téměř jakékoli činnosti člověka. Od nakupování, poslouchání písní, koukání na videa (televize tu stále je a ještě dlouho bude, ale je vidět, že sposta lidí si už televizi nepořizuje a kouká na videa na internetu), ovládání přístrojů z cloudu, atd.

          Stejně jako se museli přizpůsobit hudební a filmová vydavatelství a začít prodávat online, tak stejně se musí změnit i ENERGETIKA. Stejně jako se přizpůsobují mladý lidi, kteří celý den nespustí oči z mobilů, tak se musí přizpůsobit i veškeré ostatní činnosti lidstva. Změna je život, Nejde se zakonkzervovat v minulém století.

          Energetika je bohužel zatím stále v tom století minulém.

          Pěkně na toto téma:
          https://www.energomonitor.cz/nova-tarifni-struktura-boj-proti-fotovoltaice-a-vliv-kachni-krivky-na-cenu-elektriny/

          A já s tím plně souhlasím. FVE si pořizuje na své domy stále více majitelů a v budoucnu bude mít skoro každý nový dům FVE panely na střeše.
          To znamená jediné. Velbloudí křivka již nebude, přichází kachna. A je to tím, že klesne spotřeba elektřiny v daných časech. Což je přeci správně, to přeci všichni chceme snižovat spotřebu elektřiny.

          A jediné řešení je totální změna energetiky! Zdroje, které nejsou schopny reagovat rychle, jako jsou právě ty JE, uhelky, tak nebudou schopny plnit požadované parametry dodávky elektřiny do sítě.

          Bude se muset přejít na „chytrou“ síť (i když tohle nálepkování nemám rád), která bude schopna RYCHLE reagovat na aktuální požadavky spotřeby elektřiny.

          A to jsou FVE, VtE spolu s úložištěm elektřiny (baterky, sůl, či jiné), Přečerpávačky, Vodní elektrárny, Plynové, Geotermální, a jiné.

          Chytrá síť bude spojovat výrobce elektřiny spolu s úložišti a spotřebiteli tak aby v jakémkoli čase a místě byla spotřeba uspokojena.

          Aby se to dalo takto udělat tak v budoucnu bude muset mít každá FVE, VtE u sebe nějaké úložiště s pomocí kterého zajistí trvalou vyrobu elektřiny v daných možnostech a parametrech.

          Další obrovské kapacity úložiště elektřiny je v elektromobilech a ve stacionárních domácích baterkách. I když se to dnes zdá směšný a neuvěřitelný, že by někdo chtěl „prodávat“ kapacitu své baterie svého elektromobilu, když ty elektřiny má sám málo, tak to není vůbec nereálný. Podle mne to v budoucnu bude, nevím kdy, ale 100% to tak bude fungovat.
          Když bych počítal 1 milión elektromobilů, kdy každý desáty pronajme třeba jen 10% kapacity svého auta a když bude kapacita baterie cca 50kWh, tak to je
          5kWh x 100 000 = 500 MWh

          Srovnej s největší baterií, co se postavila v Kalifornii ta má myslím kapacitu 120 MWh.

          500 MWh kapacity pro uložení elektřiny a to je jen v elektromobilech, podle mne té kapacity tam bude víc. A další kapacity pro ukládání jsou v domácích úložištích. Těch v budoucnu bude v domech také daleko víc než dnes a opět bude moci majitel pronajímat kapacitu pro vyrovnávání sítě.

          To vše není technicky, ani technologicky ani dnes nerealizovatelný. Chytrá síť, která to bude řídit, je jen software. A pak pár chytrých elektroměrů u baterií a různě po síti. Nic co by nešlo dnes vyrobit.

          Když se podíváte na spotřebu, tak přibližně od 10 do 17. hodiny spotřeba klesá a klesně ještě víc. Pak tam jsou špičky. Ale co je důležité spotřeba již není a nebude stabilní jako dřív. JE a uhelka, které nejdou prakticky regulovat nemají šanci na tyto situace reagovat.

          Dnes má ČR v energetickém mixu poměr JE cca 30%. To přeci bohatě stačí! Víc Je v ČR je do budoucna nesmysl, právě z toho důvodu, že by pak JE byla skoro po celou dobu nevyužitá elektřina by se pálila zbytečně, protože by nebyl nikdo kdo by ji odebral.

          Spiš bych to viděl ještě méně. Podle mne by JE stačilo u nás asi 20% a zbytek by se musí dodat z jiných zdrojů.

          1. Pár poznámek:
            Baterie v autě má nějakou životnost, danou

            Pár poznámek:

            Baterie v autě má nějakou životnost, danou počtem nabíjecích cyklů. Pokud se baterie v autě bude používat i k vyvažování sítě, tak vydrží polovinu. Nevím jak vy, ale já toto u svého vozu rozhodně nechci.

            Smart grid – teoreticky prima, jen se trochu bojím toho, že relativně jednoduché řízení sítě se výrazně zkomplikuje a tím pádem se celá síť stane výrazně náchylnější na problémy ale i na cílené útoky. No holt si asi budeme muset zvyknout na občasný blackout.

            Enerogomonitor nabízí právě nástroje pro Smart Grid takže jejich názor není tak úplně nezávislý.

            Zdroje které reagují rychle – to jsou vpodstatě jen baterky.I ty plynové (asi lépe paroplynové) mají náběh v desítkách minut a pak to tak nějak vede k tomu, že jako hot standby se točí, spotřebovávají plyn a nic nevyrábí. No ekologii si představuji trochu jinak. Další problém – pokud elektrárna jede celý den, tak vychází cena za vyrobenou energii úplně jinak než když jede jen 2 hodiny denně.
            BTW nové typy zdrojů je vyžadují – neměla by se ale pak jejich sena započítat do ceny solárních a podobných zdrojů? Ono by je to ale pak poněkud opticky prodražilo a nevypadaly by pak tak levné.

            Stavba atomovek – pokud chceme zvládat nahrazovat ty bloky, co jim skončí životnost, tak je pomalu čas začít řešit novou výstavbu.

    1. Dnes si může každý pojmenovat svůj majetek jak chce.
      Dnes si může každý pojmenovat svůj majetek jak chce. Aqualand také není nic českého, a hotel Voroněž je pro změnu dost ruský název, přitom nikdo nenadává. A to nepočítám všechny ty Grandy, Continentaly a Intercontinentaly…

      Když děláte název, tak to musí být něco buď odkazující k tomu co to je (Aqualand), nebo něco úderného, co si lidé zapamatují.

      P.S. Pokud je v oblasti pohraničí dodnes obyvatelstvo, které tam žilo i před válkou a nejlépe posledních asi sto let, tak germanismy jen tak nezmizí.

      1. však to je taky vizitka města, vidíš Českou
        však to je taky vizitka města, vidíš Českou Korunu!

        https://www.youtube.com/watch?v=yQETd2h_al0&spfreload=5

        zádnej GERMánský WERK, dokad to nepřejmenujou, Třinec pro Čechy skončil, už tu díru nedotuju ;))

        A Voroněž je ruský dědictví, nikoli novej ZHOVADILÝ NÁPAD germánskýho Třineckýho… co třineckýho ale pěkně německy Reibungstadten úchylstva 🙁

        1. Jakou souvislost má královehradecká křižovatka s Werk
          Jakou souvislost má královehradecká křižovatka s Werk arénou v Třinci?

          P.S. to je prostě blbá výhybka, která nepřehazuje a zatímco jeden sběrač jede správně, druhý pokračuje v přímém směru až do bodu křížení kde pak pochopitelně vypadne. Chyba výhybky, jinak jsou trolejáky celkem slušná vozidla.

Napsat komentář