Evropské fondy pomáhají zlepšovat ovzduší v českých městech

V nejbližších letech se mohou cestující ve městech i příměstských oblastech těšit na zvýšení komfortu přepravy a všichni obyvatelé na zmírnění negativních vlivů dopravy na kvalitu ovzduší. A to díky financím z .

Městský autobus Mercedes-Benz Citaro CNG a Citaro G CNG
foto: Mercedes-Benz

Ministerstvo pro místní rozvoj ukončilo proces hodnocení a výběru projektů ve 20. výzvě Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), která byla zaměřena na podporu nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu.

Výzva se setkala s enormním zájmem žadatelů z řad městských i regionálních dopravců zajišťujících dopravní obslužnost. Podmínky výzvy úspěšně splnilo 35 projektů z celkem 37 předložených. Podpořeno bude 13 projektů za téměř 1,7 mld. Kč z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

V projektech schválených k financování se nakoupí celkem 184 vozidel pro veřejnou dopravu, z toho 48 elektrobusů, 23 trolejbusů, 13 tramvají a 100 CNG autobusů. 6 projektů je zaměřeno čistě na elektrická vozidla (Olomouc, České Budějovice, Pardubice, Hradec Králové, Třinec), 5 projektů na plynové autobusy (Brno, Kladno, Střední Čechy) a 2 projekty jsou kombinované (Hranice – Frýdek-Místek, Ostrava).

Co do objemu požadovaných finančních prostředků bude více než 60 % prostředků směřovat na pořízení bezemisních, elektrických silničních nebo drážních vozidel. Zbývajících 22 projektů zařadil Řídicí orgán IROP na seznam náhradních projektů.

Jsou řazeny sestupně podle výsledku věcného hodnocení a času podání žádosti o podporu. Volné finanční prostředky nabídne ŘO IROP prvnímu projektu na seznamu, pokud přesáhnou 30 % jeho dotace z EFRR (Evropský fond pro regionální rozvoj).

„Neúspěšní předkladatelé projektů v této výzvě budou moci žádat v tzv. integrovaných výzvách. Ve většině městských oblastí byly tyto výzvy již vyhlášeny,“ dodává náměstek pro řízení sekce evropských programů Zdeněk Semorád.

Z dotace se pořídí například CNG autobusy pro Brno, a to ve třech etapách nebo autobusy pro ČSAD Střední Čechy.

tisková zpráva

24 Comments on “Evropské fondy pomáhají zlepšovat ovzduší v českých městech”

    1. Nerozumím jazyku tvého kmene.
      …, elektřina je ekologická

      Nerozumím jazyku tvého kmene.

      …, elektřina je ekologická pouze tam kde spotřebovává, ale tam kde se vyrábí. WTF?

      Když chceš v novým baráku topit elektřinou která má koeficient 3, … elekřina má nějaký koeficient?

  1. „ve 20. výzvě Integrovaného regionálního operačního
    „ve 20. výzvě Integrovaného regionálního operačního programu“
    to zní tak epicky :D, který buzny tohle vymýšlí …

    jinak v Brně jezdí CNG autobusy – ty s tou boulí na střeše – to je mylsím OK, elektro nevím jak moc se vyplatí … ale nebudu dělat chytrýho

    1. Já jsem tipoval, že Brno půjde do elektriky, zejména když
      Já jsem tipoval, že Brno půjde do elektriky, zejména když vzdálenost od polských hranic mu zaručuje slušné startovní podmínky stran kvality ovzduší. A taky je pro mě Brno takové české Silicon Valley, takže jsem předpokládal osvícenější názory.

      No, ale aspoň tak…

        1. Protoze CNG neni zadny pokrok. Dat bombu na spalovak umeli na
          Protoze CNG neni zadny pokrok. Dat bombu na spalovak umeli na Ukrajine uz pred dvaceti lety. Lepsi by bylo dalsich 48 elektrobusu misto 100 CNG. Z hlediska soucasneho systemu je stale snaha neco spalovat. Je to podobne, jako nazor, ze spravne auto(bus) musi smrdet a hlucet. Je to zastydlost ve 20tem stoleti.

          1. Vy jste fanatiční magoři a muck je váš prorok co …
            Jde

            Vy jste fanatiční magoři a muck je váš prorok co …
            Jde o to co nejvíc snížit ty emise a když nahradí podstatně víc naftošmejdů pomocí CNG, tak je to lepší než když nahradí 1 naftošmejd elektrikou a zbytek naftošmejdů bude dál dusit.
            Vytáhněte si hlavu z pr…

              1. Hlavní znečištění z CNG je zabijácký CO2, srovnatelný
                Hlavní znečištění z CNG je zabijácký CO2, srovnatelný jako by jste běžel ve větším davu lidí třeba ten superzdravý maraton.

                Skutečným problémem CNG v Česku jsou pouze zbytečně nízké nároky ve výběrových řízeních na hluk. Ale je pravda, že v oblastech zvyklých na dnešní tramvaje a naftové autobusy si na to lidi nestěžují.

                1. A co teprve když takhle člověk vaří doma na plynu …
                  Je

                  A co teprve když takhle člověk vaří doma na plynu …
                  Je jasný že nějaký jedovatý emise tam taky budou – nějaký ten olej to spálí, ale se smraďochama nafťákama se to nedá srovnávat. Kdyby místní fanatici byli tak důslední, tak musí zakázat i pneumatiky a ty autobusy nahradit podzemní dráhou, protože i ten elektrobus výří prach už svým pohybem.
                  Prostě tipoval bych, že CNG je spíš tím řešením aspoň do doby než ty baterie dostatečně zlevní.

                2. Když člověk doma vaří na plynu, musí větrat, jinak se
                  Když člověk doma vaří na plynu, musí větrat, jinak se obyčejně udusí. Protože každé hoření spotřebovává kyslík. A emise jsou tam taky.
                  Místní žádní fanatici nejsou, jen ví, že to jde dělat jinak a diví se, proč se nedělá. Do stejných fanatiků se před pár lety nadávalo propagátorům CNG, atd. atd.

                3. jenže ony nikdy nezlevní „dostatečně“.
                  Jednou nahrazenej

                  jenže ony nikdy nezlevní „dostatečně“.
                  Jednou nahrazenej spalovák je nadobro vyřešenej. Předělávka sice čoudí méně, ale není to řešení. Zlepšovatele nechceme, dovedli to do stejného stavu jako na konci ´80. let. Teď potřebujeme řešiče. Ty co jednou pro vždy VYŘEŠÍ byť jen část problému. A je mi jedno co to republiku bude stát. Mám stejné právo na čistý vzduch jako lidé žijící na Šumavě. A stěhovat se nebudu, byly by to náklady pro mne a já nebudu platit náklady za jiné. Honění si přirození při pohledu na vyvezenou tunu železa od Indiána (Mittal) se zbytku republiky zamlouvá, ale zaplatit za tu prožitou rozkoš nad zvyšujícím se HDP poplatek na znovuobnovení životního prostředí už ne? Jste vychcaní jako močový měchýř milí popírači.

          2. Rekneme, ze mate pravdu, ze to neni zadny pokrok, ale presto
            Rekneme, ze mate pravdu, ze to neni zadny pokrok, ale presto se cmoudiky z tohoto zpatecnickeho pohonu dychaji mnohem lepe, nez ze starsich naftovych autobusu, ktere CNG nahrazuje. Navic spousta autobusovych linek neni rozumne nahraditelna elektrobusy, autobusy jsou na nich pomerne intenzivne vyuzivany a chybi prostoje nutne k dobijeni baterii, coz by obnaselo vetsi mnozstvi autobusu, pripadne nakladnejsi a tezsi varianty autobusu s vetsi baterii. Nicmene rozpocet Brnenske MHD neni neomezeny (nastesti). Jinak Brno neni az tak protielektricke, jak by se mohlo zdat, vetsinu hromadne dopravy pachaji saliny, coz je prostredek ne nepodobny tramvajim a trolejbusy.

              1. Vsak ja ve svem prispevku pisu o MHD. Jak to delaji jinde?
                Vsak ja ve svem prispevku pisu o MHD. Jak to delaji jinde? Zalezi, kde jinde, nekde jezdi treba na CNG a na mnoha mistech stale na naftu, samozrejme se najde i par mest nebo spise konkretnich linek, kde jezdi autobusy na elektrinu, ale zatim je to spise okrajova zalezitost.

                1. To zalezi na jizdnich radech a pravdepodobnosti jejich
                  To zalezi na jizdnich radech a pravdepodobnosti jejich dodrzovani. Pokud jsou jizdni rady naplanovany tak, aby autobusy byly co nejvice v obehu nebo casto dochazi ke zpozdenim, tak muze byt i 8 minut povazovano za neprijemny prostoj.
                  Pokud jsem dobre hledal, tak tyto elektrobusy v Plzni najedou jen asi 100 km denne, coz v pomerech MHD neni mnoho. V Ostrave elektrobusy jezdi priblizne 170 km denne, tam je to narozdil od Plzne reseno 1 delsim nabijenim pres poledne. Opet je otazka, zda na Brnenskych linkach, na ktere jsou nasazeny autobusy na CNG byvaji podobne pauzy.
                  Kazdopadne, ja netvrdim, ze problem je technicky neresitelny, ale jde i o naklady, znovu opakuji, ze dopravni podniky opravdu nemaji neomezene rozpocty, mesta nejsou nekonecne stedra v jejich dotovani a cestujici nesou velmi nelibe zvysovani jizdneho.

              2. Nechapem preco ta siahodlha diskusia o nakladoch, ved stat a
                Nechapem preco ta siahodlha diskusia o nakladoch, ved stat a samospravy su tu na to, aby zlepsili zivotne prostredie obyvatelon, aj ked je to mozno teraz drahsie ako klasicky fosilny pristup. Preco vo vypoctoch zlepsenie zdravia nepovazujete za investiciu?
                Je smutne, ked Cina ukazuje celemu svetu ako sa to ma robit.
                Kto cita Hybrid a podobne stranky, vie, ze v Cine jazdi dnes 250tisic bateriovych elektrobusov a kazdym rokom sa pocet novo nasadenych elektrobusov zdvojnasobuje. Do piatich rokov planuju, ze v Cine budu mat vsetky mestske autobusy bateriove. Tiez uz v Cine nedovolia registrovat ziadne nove taxiky ine ako bateriove. Cina sice paradoxne vyraba najviac elektriny z uhlia, ale aj to sa meni, v Cine je najvacsi narast vyroby elektriny z obnovitelnych zdrojov a uholne elektratne prerabaju na jadrove.

                1. No jo to sou móstní borci co neviděj dál než za vlastní
                  No jo to sou móstní borci co neviděj dál než za vlastní králikárnu a myslej si že jim jejich auto vrátí vložený prachy 😀

Napsat komentář