Nissan testuje autonomní vozy na evropských silnicích

Nissan ukázal médiím, jak probíhá testování prototypů, které představují novou generaci autonomního řízení, v reálném prostředí. Akce, která je součástí závazku značky Nissan dosáhnout v budoucnosti mobility s nulovými emisemi a s nulovým počtem smrtelných nehod, se konala na jihu Londýna.

Autonomní řízení je klíčovým pilířem strategie Inteligentní mobility společnosti Nissan. Jde o součást vývojového programu značky Nissan, který probíhá na několika kontinentech. Aktuálně probíhá v ulicích Londýna.
foto: Nissan

Nissan se rozhodl předvést nejnovější technologii autonomního řízení na veřejných silnicích v Evropě vůbec poprvé. Automobilka již prováděla podobné testování na veřejných komunikacích v Japonsku a Spojených státech. Cílem je vyvíjet snadno použitelnou technologii autonomního řízení v reálných podmínkách.

Účastníci testování na sedadlech spolujezdce a zadních sedadlech měli možnost seznámit se s technologií, která zahrnuje mimo jiné radar v pásmu milimetrových vln, laserové skenery, kamery, vysokorychlostní počítačové čipy a specializované uživatelské rozhraní HMI (Human Machine Interface).

Jakmile jsou do navigačního systému zadány destinace, umožňují všechny tyto prvky vozidlu autonomní pohyb po dálnici i ve městě. Takao Asami, vrchní viceprezident pro výzkum a pokročilá konstrukční řešení značky Nissan, uvedl:

„Inovace a důmyslná řešení tvoří podstatu značky Nissan a jejích zaměstnanců. Tento test budoucí technologie autonomního řízení Nissan v náročných podmínkách londýnských ulic je důkazem našeho závazku přinést inteligentní mobilitu Nissan našim zákazníkům.“

Nissan ProPilot autonomní řízení aut Londýn ukázka

Ukázka autonomního/robotického řízení aut Nissan ProPilot v ulicích Londýna
foto: Nissan

Londýnský test přichází krátce po oznámení, že vylepšený model Qashqai a nový Nissan Leaf, které se již brzy objeví na trhu, budou mít integrovanou technologii autonomního řízení ProPILOT. Ta jim umožní autonomní jízdu v jednom pruhu na rychlostních komunikacích.

V loňském roce uvedl Nissan na trh v Japonsku model Serena, který byl systémem ProPILOT vybaven jako první. V prosinci získal systém autonomního řízení ProPILOT v modelu Nissan Serena Cenu za inovace – japonský automobil roku 2016–2017.

Rovněž se plánuje uvedení této technologie na trhy v USA a v Číně. Na rok 2018 je naplánováno uvedení technologie autonomního řízení ve více pruzích, která bude na dálnici umožňovat automatickou změnu jízdního pruhu.

V roce 2020 by pak měl být představen systém poskytující autonomní řízení v ulicích města a na dopravních křižovatkách.

Inteligentní mobilita Nissan

Současný svět musí čelit několika vážným problémům, mezi něž patří změna klimatu, dopravní zácpy, smrtelné nehody a znečišťování ovzduší.

Nissan na tyto výzvy reaguje závazkem zasadit se o bezpečnější, chytřejší a zábavnější přepravu, navíc s cílem dosáhnout nulových emisí a nulového počtu smrtelných nehod. Inteligentní mobilita Nissan představuje plán, který jí má pomoci tyto cíle naplnit.

Společnost Nissan, vedena vizí mobility pro všechny, přináší tyto inovace dostupné dříve jen v luxusních vozech do kompaktních velkosériových modelů pro širokou veřejnost a zajišťujeme tak, že inovace přinášejí užitek opravdu každému. Nissan vozy přetváří na vzrušující společníky pro všechny zákazníky.

Inteligentní mobilita Nissan zahrnuje tři klíčové oblasti inovace:

Technologie Nissan Intelligent Driving dodává celé posádce vozu pocit větší jistoty díky vyšší úrovni bezpečnosti, ovladatelnosti i pohodlí. Vozy Nissan už jsou prvky pro autonomní jízdu vybaveny.

Doplňuje je také široká paleta pokročilých bezpečnostních funkcí, mezi něž patří inteligentní panoramatický kamerový parkovací systém a upozornění na vybočení z jízdního pruhu.

Technologie pro autonomní jízdu lze v našich vozidlech tedy nalézt už dnes. Důkazem je model Nissan Serena, který je prvním masově vyráběným vozem, vybaveným technologií ProPILOT.

Nissan ProPilot robotická auta

Robotický elektromobil Nissan Leaf
foto: Nissan

Nissan plánuje tuto technologii integrovat do dalších modelů prodávaných v Evropě, Japonsku, Číně a Spojených státech – do roku 2020 uvede Aliance Renault-Nissan na trh 10 takových modelů.

Díky technologii Nissan Intelligent Power, která pomáhá neustále snižovat emise i spotřebu paliva, je jízda více vzrušující. Nissan využívá k dosažení mobility s nulovými emisemi komplexní přístup – chce vyvíjet účinnější spalovací motory a integrovat více pokročilých technologií do elektromobilů.

Pod hlavičkou projektu Nissan Intelligent Power společnost Nissan rovněž pokračuje ve zdokonalování celé řady technologií pohonu vozidel. Technologie jsou vyvíjeny tak, aby co nejpřesněji odpovídaly parametrům různých segmentů trhu a způsobu využití na nejrůznějších místech světa.

Kromě 100% elektrických vozidel máme v portfoliu k dispozici rozmanitou škálu technologií inspirovaných elektromobily. Patří sem technologie e-Power (sériové hybridy) a vozy s palivovými články. Žádná z nových technologií není pouhou náhradou technologií existujících, ale doplněním jejich spektra.

robotické auto elektromobil Nissan Leaf

Nissan Leaf s technologií ProPilot pro autonomní řízení v ulicích Londýna
foto: Nissan

Technologie Nissan Intelligent Integration vhodným způsobem propojuje vozy Nissan se širší společností, se kterou jsou díky tomu více propojeni i samotní zákazníci. Nissan pomáhá utvářet udržitelný ekosystém, který umožňuje vozidlům komunikovat s lidmi, ostatními vozy či s dopravní infrastrukturou.

Takový přístup může v budoucnu vést k ovládání vozidel na dálku, k omezení dopravních zácp, efektivnějšímu sdílení vozidel a k lepšímu hospodaření s energií.

Inteligentní mobilita Nissan není o tom, jak z řízení vozidel odstranit lidský faktor. Jejím prostřednictvím chceme zákazníkům zajistit lepší budoucnost, ve které budou vozy hrát roli společníků a řidiči díky nim budou sebejistější a také více propojeni s okolím.

tisková zpráva

93 Comments on “Nissan testuje autonomní vozy na evropských silnicích”

  1. autonomni = související s autonomií
    autonomie = funkční

    autonomni = související s autonomií
    autonomie = funkční samostatnost, samospráva, svébytnost, nezávislost

    tolik slovnik cizch slov. kdyz musim do toho vozu sednout, mit papiry na rizeni a byt ve strehu, navic se zodpovednosti, za kolize toho „autonomniho“ vozu, tak se porad bude jednat o asistenta rizeni. a ted dejte opravdu realny odhad, kdy tady bude automobil, do ktereho posadim dite a reknu mu odvez jej k babicce. protoze to je podle definice autonomni. vsechny ty tiskove zpravy a nalite penize vypovidaji o snaze, ale do termojaderne fuze uz se taky nalilo penez hromada.

  2. Vzhledem k tomu, že počítač porazil nedávno pokerové
    Vzhledem k tomu, že počítač porazil nedávno pokerové mistry, tak myslím, že ten autopilot nebude zase takový problém. Když už i počítač dokáže blafovat a podle výrazu tváře odhadovat a zkoušet, nevidím důvod, proč by neměl dokázat řídit.

    1. Hrát poker a řídit motorové vozidlo v silničním provozu
      Hrát poker a řídit motorové vozidlo v silničním provozu je zatraceně velký rozdíl.
      Šachy proti počítači se hrají zhruba 30 let, poker není příliš náročný a celá nadstavba s ksichtem a blufováním má nepatrný nárok na prostředky oproti řízení vozidla v běžném provozu.

    1. Přesně tak, kde je proboha konečně Leaf
      Přesně tak, kde je proboha konečně Leaf 40kWh???

      Autonomní řízení si pro mě za mě může Nissan klidně „nacpat do špic“, když to řeknu slušně, když mu na druhé straně „ujíždí vlak“ co se týká kapacity baterek a s tím souvisejících dojezdů – myšleno ve srovnání s přicházející konkurencí. Autonomní řízení ať si klidně vyvíjí třeba ještě 10 let. Teď je třeba řešit kapacitu baterek a dojezdy. Nakonec i Tesly si jejich majitelé nekupují kvůli Autopilotovi, ale především proto, že chtějí EV s pořádným dojezdem (no a samozřejmě taky proto, že na to mají). Autonomní řízení může být „třešničkou na dortu“, ale ne rozhodujícím argumentem při rozhodování v současnosti, kdy je největším problémem většiny EV pořád dojezd – tedy alespoň pro většinu potenciálních kupců – aby byli ochotni o koupi EV vůbec začít uvažovat – mentalitu lidí nepředěláte. Kdybych měl dnes zaplatit srovnatelnou cenu za EV s baterkou 24-30kWh a autonomním řízením nebo na druhé straně 40-60kWh bez autonomního řízení, tak bych musel být padlý na hlavu, kdybych si vybral první variantu.

        1. Ať daj rovnou 60kWh – to může být zbožné přání
          Ať daj rovnou 60kWh – to může být zbožné přání stejně jako ono známé Burianovo „daj-li mi medaili, nebo nedaj-li mi medaili“. Realita je asi někde jinde. Ani TM3 nebude mít v základu 60kWh. 40kWh jsem zmiňoval zejména v souvislosti s tím, že 40kWh už má Renault Zoe, takže dát to do Leafa by bylo jedině logické.

            1. Jsem zvědav, co nám na Amperu sdělí Ing. Svobodová
              Jsem zvědav, co nám na Amperu sdělí Ing. Svobodová (Nissan), jestli se vůbec ještě počítá se zvětšením kapacity u e-NV200. V Praze na konferenci tvrdila, že ano, akorát to není na pořadu dne. Každým promarněným dnem Nissan úplně zbytečně ztrácí pozici na trhu. To auto by byl bestseler (48 – 60 kWh oproti stávající 24kWh!)

                1. Děkuji za info. Myslím, že i těch 36 kWh pro e-NV200 bude
                  Děkuji za info. Myslím, že i těch 36 kWh pro e-NV200 bude velký posun k lepšímu. Potenciál auta je obrovský. Jen pro info (nedoporučuji tak jezdit, ale byla to zkouška): 119. km D1 (cca 73 – 76 % v baterii) – 90. km (Vystrkov) 20% v baterii; styl jízdy: celou dobu tempomat, prvních 5 km na 110 km/h, u Jihlavy na 120 km/h, v kopci až na 133 km/h (max.), tempomat vypnut až 1,5 km před Vystrkovem, kdy auto jelo setrvačností. Při dobržďování (rekuper.) ještě na dálnici +1% do baterie a na křižovatce po dálnicí další +1%! Jízda v zimě cca -10°C.

  3. Do autonomního řízení se vráží hodně peněz, čím
    Do autonomního řízení se vráží hodně peněz, čím víc peněz, tím bude větší tlak na zákonodárce, aby autonomní vozidla schválili. Stále to ale vypadá, že než budou vozidla plně autonomní, bude muset řidič stále sedět za volantem a to i v případě, že jede po dálnici a řídí za něj asistent. Přitom by se mohl třeba při cestě do Chorvatska v noci v autě pohodlně vyspat při sklopených sedačkách.

          1. Robotická auta dnes nevyvíjí pouze automobilky, ale i
            Robotická auta dnes nevyvíjí pouze automobilky, ale i desítky technologických a IT společností. Nikdy jsem ale neslyšel, že kdokoliv z nich řekl, že bude potřeba nějaká speciální infrastruktura. Veškeré testování probíhá na normálních cestách bez přidané infrastruktury. Tesla chce letos dosáhnout nejvyššího stupně 5, kdy může jezdit auto zcela bez řidiče, ale opět ani zmínka o nějaké potřebě další infrastruktury.
            Dejte sem nějaký odkaz na odborný článek, citaci, rozhovor, prostě cokoliv, kde se tvrdí, že bude potřeba přidaná infrastruktrura, protože jinak je to jenom osobní ničím nepodložený názor nějakého Anonyma.

            1. Ta „specialni infrastruktura“ (at uz tim budeme myslet
              Ta „specialni infrastruktura“ (at uz tim budeme myslet cokoliv) nekde bude, bud na aute (kde jsou velmi omezene zdroje) nebo na silnicich. Dnesni autonomni vozitka jsou trochu jak slepec ve meste. Nejak prezije, ale pro efektivni fungovani musim namontovat neco bud na nej (kamera, sonar) nebo na prostredi – pipaky na prechodech, vodici pasy…

          1. Co třeba speciální svislé a vodorovné značení cest,
            Co třeba speciální svislé a vodorovné značení cest, různé tagy, vzory, kódy, markanty ideální pro strojové čtení? Indukční smyčky, majáky, naváděcí paprsky, signály a já nevim co ještě, které bude jednoznačně navádět senzory v autě, aby nemuseli spoléhat jen na značení, které bylo vytvořeno pro lidi a měli čtení, rozpoznávání a rozhodování zjednodušené a daleko přesnější a rychlejší?

            Opravdu nechápu proč je tu tolik lidí bez fantazie?

            1. To není o fantazii, ale o tom, že pro skutečná 100%
              To není o fantazii, ale o tom, že pro skutečná 100% autonomní vozidla nic toho není a nebude potřeba. Naopak by to bylo kontraproduktivní a přenášelo by to obrovské náklady na veřejné rozpočty, které by takové značení a různé datové „majáky“ musely zaplatit a udržovat v provozu. Takhle si to pěkně zaplatí automobilky.

                1. Překvapivě počítačový software.
                  Překvapivě počítačový software.

                2. Jak známo, software musí někdo vytvořit.
                  Takže opět

                  Jak známo, software musí někdo vytvořit.
                  Takže opět člověk – a pokud nebude vytvořena infrastruktura v podobě zvláštních komunikací pro taková vozidla, nebude ten člověk či spíše skupina lidí schopna ten SW vytvořit, protože nedokáže ošetřit dostatek všech stavů, které mohou nastat.

                  Stále v debatě stojí proti sobě dva póly – realistický a ten druhý…

                3. Software, který bude řídit autonomní auta, nemá prakticky
                  Software, který bude řídit autonomní auta, nemá prakticky nic společného se softwarem, který denně používáte ve svém počítači. V robotických autech budou použity pokročilé neuronové sítě a algoritmy hlubokého strojového učení. Tuto umělou inteligenci lidé neprogramují, protože se sama učí a zdokonaluje. Čím víc dat jí poskytnete, tím je dokonalejší a tím víc problémů dokáže vyřešit. Důležité je, že dokáže řešit i problémy, se kterými se předtím ještě nesetkala, dokáže se přizpůsobit a měnit a to vše bez zásahu lidské ruky. Autonomní auta žádnou další infrastrukturu nepotřebují. Dokáží jezdit po normálních silnicích v běžném provozu a postupně se stanou mnohem lepšími řidiči, než je průměrný lidský řidič. Toto není sci-fi ani vzdálená budoucnost, toto je realita dneška.

                4. Arnie:
                  1.
                  Nikde jsem nepsal nic o jakémsi svém

                  Arnie:
                  1.
                  Nikde jsem nepsal nic o jakémsi svém počítači.

                  2.
                  SW vytváří člověk, algoritmy určuje člověk.

                  3.
                  „…dokáže řešit i problémy, se kterými se předtím ještě nesetkala, …“

                  – ne, nedokáže, pokud nemá člověkem zadaný postup.

                  4.
                  „…Autonomní auta žádnou další infrastrukturu nepotřebují…“

                  Vzhledem k tomu, že dosud nic takového v provozu nejezdí, nelze považovat takový výrok za odpovídající skutečnosti.

                  5.
                  „… toto je realita dneška….“

                  – jednoduše není.

                  Mimořádná tvrzení vyžadují argumenty – předkládá ten, kdo ta ková tvrzení vynáší.
                  Pokud chceš oponovat, předlož důkazy. Články se senzačních plátků vynech…

                5. Vy si myslíte, že řídit auto je najaká těžce
                  Vy si myslíte, že řídit auto je najaká těžce inteligentní a kreativní činnost … ve skutečnosei to zvládne cvičená opice, takže výkonný hardware s neuronovou sítí s pomocí systému kamer a radaru dokáže již brzo řídit bezpečněji než člověk, který se spoléhá akorát na dvě oči za sklem nad levou přední sedačkou. Software založený na neuronových sítích už dávno není sci-fi – hádejte kdo porazil šampiona v GO

                6. GO není silniční provoz.
                  GO není silniční provoz.

                7. Jolinar:
                  GO je stolní hra.
                  Silniční provoz je věc značně

                  Jolinar:
                  GO je stolní hra.
                  Silniční provoz je věc značně odlišná.

                8. aha, to jsem si „nevsiml“ 😀
                  aha, to jsem si „nevsiml“ 😀

                9. Hlavni rozdil je, ze u Go, sachu, pokeru… mam perfektni
                  Hlavni rozdil je, ze u Go, sachu, pokeru… mam perfektni (nezasumeny) vstup a perfektni (nechybujici) vystup, resi se jen vlastni algoritmus. Troufnu si tvrdit, ze s idealni a uplnou informaci je problem „autonomni auto“ RELATIVNE jednoduse resitelny.
                  Jenze v realnem svete je u autonomnich vozitek tuna dalsich problemu navic – zapadajici slunce oslnuje kameru, chodci nosi v noci cerne kabaty, cary jsou osoupane, staveniste spatne znacena, silnice v mrazu klouze…

                10. a prece nic z toho co jste vyjmenoval nebrani lidem ridit
                  a prece nic z toho co jste vyjmenoval nebrani lidem ridit auta, proc by to tedy melo branit pocitaci, ktery ma dokonalejsi senzory nez clovek?

                  Nikdo netvrdi, ze autonomni vozidlo nikdy nenaboura. Vsichni se jen shodnou na tom, ze aby se mohlo pustit do provozu, musi bourat mene casto nez to rizene lidmi.

                11. Než se nějaké takové automaticky řízené vozidlo pustí
                  Než se nějaké takové automaticky řízené vozidlo pustí do provozu, musí na to být vybudována infrastruktura.

                12. ahaaaaa, uz to chapu, vy myslite pravni ramec tou
                  ahaaaaa, uz to chapu, vy myslite pravni ramec tou infrastrukturou. Tak to pak jo…

                13. Ne, tím myslím další technická zařízení an pozemních
                  Ne, tím myslím další technická zařízení an pozemních komunikacích.

                14. Jestli si to nedovedete představit bez dalších technických
                  Jestli si to nedovedete představit bez dalších technických zařízení na pozemních komunikacích, tak máte malou představivost.

                  Ve stylu: „Vše, co se dá vynalézt už bylo vynalezeno“ – 1889, Charles H. Duell, ředitel U.S. Patent Office.

                15. Pro lidi se „další technická zařízení na pozemních
                  Pro lidi se „další technická zařízení na pozemních komunikacích“ (semafory, cary, znacky) taky delaji i kdyz by to (mozna) slo bez nich. Tak proc je tu takovy odpor proti tomu stejne usnadnit zivot robotickemu ridici?

                16. Další technická zařízení nejsou stávající TZ. Stačí
                  Další technická zařízení nejsou stávající TZ. Stačí udržovat ty stávající podle kterých se orientuje lidský řidič.

                17. ozana:
                  To seš ovšem na omylu.
                  Člověk vyhodnocuje jinak,

                  ozana:
                  To seš ovšem na omylu.
                  Člověk vyhodnocuje jinak, než stroj.
                  Vyhodnocení druhu překážky – to je jeden z příkladů…

                18. Senzory mozna dokonalejsi jsou (i o tom by se urcite dalo
                  Senzory mozna dokonalejsi jsou (i o tom by se urcite dalo diskutovat), ale postproces dat z nich porad jeste ponekud vazne (treba vcerejsi prehlidnuti betonoveho svodidla, to snad ani prumerne zdatny ridic pri smyslech neudela).

                  Jsme zpatky u zodpovednosti – kdyz neco provede soucasny ridic, hodi se to na nej. Kdyz neco provede soucasna verze AP, hodi se to na ridice taky. Ale zadna automobilka nebude chtit splachnout miliony/miliardy nasypane do vyzkumu autonomnich technologii proto, ze jejich nedostatecne dotazeny autonomni system udela nejakou ptakovinu (zrakvi nejakou „celebritu“) v situaci, kdy to na nekoho jineho uz hodit nepujde (level 4/5) a kterou „lidsti“ ridici celkem bez problemu zvladaji.

                19. to ze soucasny procesing tech senzoru pokulhava je jasne, to
                  to ze soucasny procesing tech senzoru pokulhava je jasne, to ale nic nemeni na tom, ze by to budouci procesing nemohl zvladnout.

                20. Tak casem nejspis ano, priroda „pohyb v nepratelskem
                  Tak casem nejspis ano, priroda „pohyb v nepratelskem prostredi“ taky odladila. Jen jsem (na zaklade zkusenosti jak svych tak znamych, z nichz nektere to zivi) ponekud skepticky k tomu, ze to bude uz tenhle podzim (nebo jaky je aktualne slibovany termin); 10-20 let bych videl pro plnou autonomii mnohem realneji. Ale je to samozrejme vareni z vody.

                21. Jo, tak jako není potřeba žádná infrastruktura pro
                  Jo, tak jako není potřeba žádná infrastruktura pro leteckou dopravní přepravu, tak i není potřeba žádná další infrastruktura pro řízení auta v silničním provozu.
                  A tak, jako dopravní letadlo dokáže pilotovat cvíčená opice (2 ks) nebo výkonný HW s neuronovou sítí , tak přece takový cvičený opičí HW může řídit i auto. Jak jednoduché, panáčku!

                22. cvičená opice možná jo,ale spousta lidí evidentně ne
                  cvičená opice možná jo,ale spousta lidí evidentně ne

                23. Zde jsou mé argumenty:
                  Primitivní neuronová síť pro

                  Zde jsou mé argumenty:
                  Primitivní neuronová síť pro rozpoznání lidských tváří v obraze. Na počátku je síť prázdná, neobsahuje žádné algoritmy. Pro trénování dodáme síti dvě skupiny obrázků, v jedné skupině jsou obrázky kde se vyskytuje alespoň jedna lidská tvář v druhé skupině jsou obrázky bez lidských tváří. Spustíme proces učení a můžeme odejít od počítače. Po skončení máme následují výsledek:
                  – neuronová síť si sama vytvořila postup (algoritmus), jak na obrázku rozpoznat lidský obličej. Pro člověka je tento algoritmus v danou chvíli prakticky neznámý, neuronová síť představuje černou skříňku a přesná analýza toho jak postupuje by byla velice obtížná. Takže opakuju – algoritmus rozpoznání obličeje nevytváří člověk a ani ho ve výsledku nezná.
                  – pokud budeme nyní neuronové síti ukazovat obrázky se kterými se předtím nikdy nesetkala (tedy nový neznámý problém) dokáže s vysokou přesností určit, zda, kde a kolik je na obrázku lidských tváří. Můžeme jí to komplikovat, dávat rúzné úhly pohledu, jenom část obličeje, rozmazané, ve špatném světle, stejně si poradí.
                  – to, co jsem popsal, byla realita neuronových sítí před více než 30 lety, dnes je to někde úplně jinde, ale to tady nemá smysl rozebírat.
                  – autonomní auta už v běžném provozu jezdí (Japonsko, EU, USA) i když jen pro testovací účely a s povinným lidským dozorem. Nikde jsem ale zatím nečetl, že by byť jedinná firma, která tyto systémy vyvíjí, podmiňovala jejich provoz speciální infrastrukturou na silnicích.
                  Teď je řada na Vás, předložte důkazy, že všechny algoritmy vždy vytváří člověk, že vždy určuje přesný postup řešení problému, že nikde na světě nejezdí v běžném provozu jediné robotické auto a že technologie, které jsem popsal nejsou realitou dneška.

                24. Si myslím že nejdřív to bude fungovat „stínově“ – tedy
                  Si myslím že nejdřív to bude fungovat „stínově“ – tedy že řídit bude člověk, ale ten automat bude zaznamenávat, jak by se zachoval kdyby řídil sám. A když se zjistí, že by ten automat neudělal třeba 90 % nehod co způsobí ten řidič, tak už to bude dost pádný argument, aby se to povolilo do provozu.

                25. Pro běžný silniční provoz tohle nehrozí.
                  Pro běžný silniční provoz tohle nehrozí.

                26. Arnie:
                  1.
                  Rozlišování typicky zadaných objektů (a nejen

                  Arnie:
                  1.
                  Rozlišování typicky zadaných objektů (a nejen tváří, protože tyhle věci se skutečně používají min. 20 let, např. při identifikaci vzdušných cílů či obecně letadel…) je opět jen a pouze dílo programátora, který zadá rozsahy možných parametrů (i třeba matice, do kterých se zanesou obrazová data a pak se zhodnotí pravděpodobnost, nakolik jde o ten který konkrétní objekt).
                  Pro člověka tedy žádná černá skříňka, protože známe podmínky pro kterýkoli proběhlý proces.
                  Jen a pouze člověk přiřaďuje výsledek pro vyhodnocení – třeba tak, že sebraná data ukazují na stroj (letoun) určitého typu.
                  Takže stále člověk, stále a vždy, protože jen a pouze on může rozhodnout, v tomto případě pomocí SW, který sám vytváří.

                  2.
                  „… autonomní auta už v běžném provozu jezdí (Japonsko, EU, USA) i když jen pro testovací účely a s povinným lidským dozorem…“

                  Jezdí po městech, dálnicích a silnicích, kde se počítá např. s vyznačením pruhů atd.
                  Bez toho jaksi nefungují, nelze se pustit kamkoliv.
                  Navíc je člověk hlídá a dále také hlídat bude, protože sebelepší automatika a její SW nevyhodnotí některé situace.

                  3.
                  Tyhle technologie jsou ve stadiu pokusů – zatím tu není nic, co by třeba rozlišilo, že je na cestě kluzký maglajz v podobě fleku s průměrem metr, kam stačí najet třeba v zatáčce jednou stranou vozu a hned je problém.
                  Dobrý řidič tohle eliminovat umí.

                  4.
                  Asi by bylo na příliš dlouhou debatu rozebírat, co kdo z nás dvou zažil na silnicích – každý máme jaksi jiné zkušenosti.
                  Ale To si tu snadno ověříme i krátkou vzájemnou konfrontací, bude-li třeba…

                27. neni pravda, ze autonomni vozidla maji vzdy lidsky dozor. Jiz
                  neni pravda, ze autonomni vozidla maji vzdy lidsky dozor. Jiz byly pripady (min. 1, o kterem vim), kdy jel nevidomy autonomnim vozidlem BEZ lidskeho dozoru v beznem silnicnim provozu.

                28. V běžném silničním provozu NE.
                  V běžném silničním provozu NE.

                29. vim o jednom pripadu, ktery byl v beznem provozu. Zrejme mel
                  vim o jednom pripadu, ktery byl v beznem provozu. Zrejme mel specialni vyjimku, nebo co ja vim.

                  To ze vy to porad neakceptujete je vas problem, ne muj 😀

                30. Ne, to nebylo v běžném provozu, tzn. bez dalších
                  Ne, to nebylo v běžném provozu, tzn. bez dalších opatření.
                  Jedna věc je skutečnost a jiná věc jsou falešné informace.

              1. Jako je naprosto kontraproduktivní, nepřesné a zdlouhavé
                Jako je naprosto kontraproduktivní, nepřesné a zdlouhavé nutit váš mobil číst složenku, aby jste jí mohl zaplatit a ještě to po něm kontrolovat a opravovat, když mu stačí za pár pikovteřin přečíst a přesně vyhodnotit jednoduchej a jednoznačnej QR kód!!!
                Chápete o čem je řeč. Vy tu hned vytahujete složitý majáky a přitom stačí vyvěsit či nalepit pár černobílejch čtverečkovanejch cedulek a šrafovanejch pruhů a softwér pro strojní čtení se milionkrát zjednoduší a bezpečnost a rychlost navádění milionkrát stoupne. Kamery klidně mohou být černobílé a klidně i v jiném spektru. Všude kolem silnic budou samolepky s QR kódy, čárkovými kódy, různými vzory, tagy apod. Prostě strojové čtení pro autopiloty. Bude to vypadat jak ze scifi. Stačí pokrýt města a hlavní tahy a rapidně ubude spornejch situací.
                Složitější zařízení stačí montovat tam kde se to vyplatí a kde jde o život, tudíž na rychlostní komunikace, dálnice, multipruhy ve městě, exponovaný a extranebezpečný křizovatky, nebezpečné nájezdy, závěry, stavby, havárie, povodňové oblasti a hlavně železniční přejezdy.
                Taková jednoduchá věc jako je zafrézovaná smyčka před semaforem a jakou to panečku udělá službu i bez autopilota. Denně si to užívám.

                Takže milý Ctirade zapojte více fantazie. V dětsví jste jí určitě oplýval více 😉

                p.s. Pro strojové překládání bylo také rozumnější přeložit každý jazyk do esperanta a pak do cílového jazyka, než vytvářet překladače na každé kombinace jazyků překladač zvlášť.

                1. Já vám dám zase jiný příklad. Představte si, že se
                  Já vám dám zase jiný příklad. Představte si, že se tedy udělá nějaké speciální souběžné značení jenom pro autonomní vozidla (souběžné proto, že určitě ještě několik desítek let budou na sinicích jezdit i běžná vozidla s řidičem). Ponechme teď stranou fakt, že by to stálo obrovské peníze a platil by to daňový poplatník.

                  A teď si představte, že se na takovéto silnici se stane smrťák způsobený autonomním vozidlem, pozůstalí oběti šmahem zažalují výrobce autonomního systému a on naopak obviní správce značení, že za to může jeho pochybení, protože jednu značku poškodil vítr nebo vandal, datová komunikace v té oblasti měla výpadky signálu, protože nejbližší do nejbližší BTS před tím uhodil blesk nebo překousaly kabel kuny, byla tam práce na silnici, kterou někdo zapomněl včas zanést do systému atd.

                  Takže za mě autonomní řízení super, ale musí fungovat minimálně tak dobře jako dobrý skutečný řidič za jakýchkoli podmínek a bez jakéhokoli dodatečné vnější podpory.

                2. Ale posimtě 🙂
                  Jakej je rozdíl mezi poškozením speciální

                  Ale posimtě 🙂
                  Jakej je rozdíl mezi poškozením speciální dopravní značky a poškozením nebo nečitelností bežný dopravní značky? Veškerý žádný. To můžou oběti nehod s autopilotem žalovat ministerstvo dopravy už teď, že jejich auto nedokázalo přečíst nečitelnou zabahněnou zasněženou dopravní značku. A ministersvu to bude šumák a vždy to skončí jen jako tvoje vina. Vod čeho asi maj ty armády právníků.

          2. Tzv. „autonomní řízení“ opravdu samo nezvládne to, co
            Tzv. „autonomní řízení“ opravdu samo nezvládne to, co člověk.
            K míře rizik vůbec nelze v tomto případě řadit termín „nižší“, to snad lze u jiného druhu dopravy, kde se automatizace dá daleko lépe využít.

            Rozdíly v infrastruktuře?
            Ano, značné.
            Vyloučení jiných určitých druhů dopravy, různá signalizace, měření atd.

            1. To co popisujete, není autonomní řízení, ale tzv chytrá
              To co popisujete, není autonomní řízení, ale tzv chytrá silnice, která vede v podstatě „hloupá“ vozidla nějakým ohraničeným úsekem bez nutnosti zásahu řiče. Skutečně dotažené autonomní řízení žádné speciální silnice a infrastrukturu nepotřebuje a potřebovat nebude.

                1. Zase tak vzdálená budoucnost to nebude, když většina
                  Zase tak vzdálená budoucnost to nebude, když většina automobilek už ohlašuje plně autonomní auta v horizontu pěti let.

                  A vůbec teze o nutnosti zvláštní infrastruktury bych radši v zájmu vlastní peněženky moc nevykřikoval nebo se toho nějaký politik chytne a zase z toho budou akorát stomiliardové tunely.

                2. Mluvčí automobilek mohou prohlašovat, co
                  Mluvčí automobilek mohou prohlašovat, co chtějí.
                  Skutečnost je jiná – ani za pět, ani za deset let.
                  Nebude na to infrastruktura…

        1. to je vas nazor, se kterym se neztotoznuji
          nesouhlasim, ze

          to je vas nazor, se kterym se neztotoznuji

          nesouhlasim, ze vozy vybavene ridicem, ktery ma jen 2 oci by mely byt z nejakeho duvodu lepsi nez vozy vybavene superpocitacem, mnoha kamerami, radary, ulrasonickymi senzory nebo dokonce lidary.

          jestlize clovek zvladne jet podle dopravniho znaceni, proc by to nezvladl pocitac?

          EDIT: zde se muzete podivat jak ridi autonomni GM Bolt bez te vasi specialni infrastruktury. Ve 2:30 se dokonce muzete podivat jak si poradi se zaparkovanym kamionem.

          1. 1.
            V běžném silničním provozu lze těžko nahradit

            1.
            V běžném silničním provozu lze těžko nahradit řidiče.
            Silniční provoz není jen parkoviště nebo mnohokrát objížděné stále stejné bloky či ulice nějakého města.

            2.
            Počítač je pouze stroj, nutno mu zadat instrukce.
            Pro silniční provoz je jich příliš mnoho, nelze ošetřit všechny situace.

            3.
            Protiotázka:
            LZE ZAVÉST TŘEBA V ČR DORUČOVÁNÍ ZÁSILEK DO HMOTNOSTI 500 GRAMŮ POMOCÍ AUTOMATICKÝCH KOPTÉR…?

            1. 1. presne jak pisete: tezko, ale prece jen lze. Proto se do
              1. presne jak pisete: tezko, ale prece jen lze. Proto se do toho tolik investuje. Ze se vam to zda tezko pochopitelne na tom nic nemeni.
              2. instrukce kam ma vozidlo dojet zada majitel vozidla nebo zakaznik. Pokud mate na mysli strojove instrukce, pak ty zadava tym vyvojaru a dodavatelu vsech subsystemu v danem autonomnim systemu.
              3. lze – asi stejne jako u autonomnich vozidel: tezko, ale prece, viz bod 1.

              1. 1.
                Lze, velmi obtížně a navíc podmínkou je vybudovaná

                1.
                Lze, velmi obtížně a navíc podmínkou je vybudovaná infrastruktura.

                2.
                Ano, vývojář zadá.
                A situací k řešení je množství prakticky nekonečné.
                Nelze zadat dostatečný podíl pro takový druh dopravy, proto je ta infrastruktura nutná.
                A rozhodně nebude vytvořena do deseti let.

                3.
                Nelze, kvůli bezpečnosti.
                Navíc se nemůže ekonomicky vyplatit.

                1. 1. to je ciste jen vas nazor se kterym se neztotoznuji
                  2a. to

                  1. to je ciste jen vas nazor se kterym se neztotoznuji
                  2a. to ze je situací nekonecne neznamena ze nejdou resit
                  2b. infrastruktura neni nutna
                  3. opet jen vas nazor, se kterym se neztotoznuji

                  EDIT: kolik km bez zasahu dozorujiciho ridice by muselo autonomni vozidlo ujet v beznem provozu abyste uznal ze je bezpecnejsi nez clovek a ze zadna dodatecna pozemni infrastruktura neni nutna? 100.000km? 1.000.000? 100.000.000?

                  Bezny americky ridic ma nehodu zhruba jednou za 265.000km (1. zdroj co jsem nasel). Pokud by tedy prumerna vzdalenost pro autonomni vozidlo do zavineni kolize byla treba 500.000km, uznal byste, ze je bezpecnejsi nez ridic a ze ta infrastruktura neni treba? Jak vas tak pozoruji, tak asi ne, ale kdo vi mozna vas podcenuju.

                2. 1. – 3.:
                  Názor je méně než skutečnost.

                  Není

                  1. – 3.:
                  Názor je méně než skutečnost.


                  Není rozhodující ujetá vzdálenost.
                  A málo podstatná je také pseudodstatistika z bulváru.

                  Při řízení vozidla v silničním provozu je nutné trvalé vyhodnocování situace a hlavně reakce řidiče.
                  U jiných druhů dopravy je sitace značně odlišná (letecká, železniční, lodní) natolik, že lze využívat různé systémy zastupující člověka v daleko větší míře.
                  U silniční dopravy je proto podmínkou právě ta infrastruktura, kterou nelze vybudovat v dostatečné míře za pouhých několik let.

                  Jak jsem již uvedl, tady proti sobě stojí dva póly – naivní a realistický, přičemž jen jeden z nich vychází z praxe a znalostí…

                3. Největší IT mozky planety zaměstanané u Google, Apple,
                  Největší IT mozky planety zaměstanané u Google, Apple, Tesla atd. tvrdí, že vyvinout AI pro robotická auta do 10 let lze. Vedení automobilek, které do toho lijou ohromné prachy, taky tvrdí, že to lze. Desítky nezávislých technologických společností, které dělají samostatný výzkum také tvrdí, že to lze. A nikde ani zmínka o nějaké potřebě speciální pozemní infrastruktury.
                  Opravdu si myslíte, že všichni blafujou? Já jsem jenom obyčejný C++ programátor, o AI se zajímám jen ve volném čase, ale nikdy bych se neodvážil postavit svůj názor proti těmto kapacitám. No asi nemá žádný smysl se přít. Čas ukáže, kdo měl nakonec pravdu, jestli nejlepší programátoři planety a nebo Anonym z Hybridu.

                4. Pavel:
                  Vývojáři komerčních aplikací pro zábavnou

                  Pavel:
                  Vývojáři komerčních aplikací pro zábavnou spotřební elektroniku i mluvčí jejich zaměstnavatelů rádi povídají vizionářským tónem.

                  Infrastruktura pro řízení provozu existuje u dopravy letecké, lodní i železniční.

                  U běžného silniční dopravy bude mít nároky vyšší – a nejen kvůli její hustotě, ale i vyššímu výskytu mimořádných událostí.

                  Čas už dal mi za pravdu nejednou. Jeden případ je doručování zásilek pomocí koptér od firmy Amazon…

                5. Vidím, že si za svým názorem pevně stojíte, toho si
                  Vidím, že si za svým názorem pevně stojíte, toho si cením. Nicméně, pokud nejste skutečně špičkový odborník v daném oboru, tak má Váš názor pro mě nulovou váhu. Bez urážky.

                6. Pavel:
                  Budem si povídat o lodních radarech a koutových

                  Pavel:
                  Budem si povídat o lodních radarech a koutových odražečích?
                  O radiomajácích?
                  O balízách a čidlech pro snímání signálů traťového zabezpečovacího zařízení?
                  O regulátorech tahu, protiskluzové ochraně, ETCS?
                  A nebo o tom, co kde napíše kdejaký pisálek za senzaci…?

                7. Pokud jste členem nějakého vývojového týmu, který
                  Pokud jste členem nějakého vývojového týmu, který právě pracuje na autonomních automobilech, tak si s Vámi rád popovídám o technologiích, které máte k dispozici. Jinak nemám žádnou potřebu si s Vámi o čemkoliv povídat.

                8. A o čem se chce bavit s odborníkem člověk, zaměřený
                  A o čem se chce bavit s odborníkem člověk, zaměřený spíše jinam, než na reálnou techniku…?

                9. Uprimne, muze si v dnesni „autonomni hype“ dobe nektery
                  Uprimne, muze si v dnesni „autonomni hype“ dobe nektery „mozek“ dovolit rict, ze to nezvladne? 😉

                10. A vy byste jako majitel firmy nebo vysoky manazer do neceho
                  A vy byste jako majitel firmy nebo vysoky manazer do neceho investoval miliardy, kdyz byste dopredu vedel, ze je to zalozeno na lzi a nic z toho nebude?

                11. Nemluvim o lzi, ale o (podle me) prilisnem optimizmu ohledne
                  Nemluvim o lzi, ale o (podle me) prilisnem optimizmu ohledne toho, kdy to bude „production ready“ (pravidlo 80:20 bude platit i tady)

                12. Samozrejme, kdyz se to o nekolik let zpozdi, tak na tom
                  Samozrejme, kdyz se to o nekolik let zpozdi, tak na tom nevidim nic zvlastniho, ale Anonym nad Vami tvrdi, ze to nebude ani za deset let a jeste k tomu bude muset byt vybudovana rozsahla pomocna infrastruktura. Kdyby toto byla pravda, pak to, co vypousteji automobilky do medii neni prilisny optimismus, ale lez a klamani verejnosti a tomu se mi nechce verit.

                13. Do médií vypouští kdo chce to, co se jemu právě
                  Do médií vypouští kdo chce to, co se jemu právě líbí.
                  Pak jsou i konzumenti, kteří právě takové senzace vyhledávají a zcela nekriticky jim věří.
                  Bez infrastruktury se v současné době neobejde ani lodní, ani letecký a samozřejmě ani železniční provoz.
                  Tím je jasné, že se bez nemůže obejít ani doprava daleko intenzivnější…

Napsat komentář