Spoluvynálezce li-ion baterie ohlásil objev nového typu výkonnější baterie

Dnes čtyřiadevadesátiletý John Goodenough je řazen mezi těch několik málo lidí, kteří se zasloužili o vynalezené li-ion baterie. On a jeho tým na Texaské univerzitě v Austinu aktuálně ohlásili nový přelomový objev.

John Goodenough (94) je dnes profesorem na Cockrell School of Engineering na Texaské univerzitě v Austinu. Je označován za jednoho ze spoluautorů objevu li-ion baterií.
foto: Cockrell School of Engineering

Tým inženýrů vedený Johnem Goodenoughem (94 let) z Texaské univerzity v Austinu ohlásil úspěšné zvládnutí vývoje nového typu baterie s pevným elektrolytem (solid-state). Dnešní li-ion baterie přitom využívají tekutý elektrolyt.

Maria Helena Braga, jedna z členů týmu, původem z Portugalska, tvrdí, že nová baterie je nízkonákladová, nezápalná a má dlouho životnost.

Zároveň nabízí vysokou objemovou energetickou hustotu a vysokou rychlost nabíjení i vybíjení. Tento typ baterií by tak snadno a rychle mohl najít uplatnění nejen v oblasti elektromobility, ale také ve spotřební elektronice od mobilů po nástroje. A samozřejmě i v rychle rostoucí oblasti energetiky.

„Cena, bezpečnost, energetická hustota, rychlost vybíjení a nabíjení a počet cyklů jsou kritické pro to, aby se elektromobily mohly masově rozšířit,“ komentoval nový objev Goodenough. „My věříme, že náš objev řeší mnoho problémů dnešních baterií,“ dodal.

Pokud je tomu skutečně tak, nebude se jeho tým muset obávat o zájem největších světových investorů. Docela by nás zajímalo, jak by asi Goodenoughův tým ohodnotil na své známé stupnici Elon Musk. Výzkumníci totiž demonstrovali, že jejich baterie má až třikrát větší energetickou hustotu než dnešní běžné li-ion baterie.

„Solid-state“ neboli baterie s pevným elektrolytem jsou dlouhodobě považovány za klíčovou technologii budoucnosti a jejich vývojem se zabývá řada firem a týmů po celém světě. Jmenujme například Sakti3/Dyson, Seeo/Bosch či Toyotu.

Goodenoughův tým dokázal použít elektrolyt na bázi skla a pro anodu díky tomu baterie využít alkalické kovy (lithium, sodík nebo draslík), což zvýšilo energetickou hustotu a zvýšilo životnost. Navíc takové baterie dokážou fungovat až při -20 °C, což snižuje nároky na termoregulační systém baterií.

38 Comments on “Spoluvynálezce li-ion baterie ohlásil objev nového typu výkonnější baterie”

  1. Ak sa jedná o tohoto pána, bol by som mierne
    Ak sa jedná o tohoto pána, bol by som mierne optimistický.
    Akurát týždeň či dva dozadu som objavil starší článok (2 roky)
    qz.com/338767/the-man-who-brought-us-the-lithium-ion-battery-at-57-has-an-idea-for-a-new-one-at-92/

    A ako čítam v tomto aktuálnom článku z techxplore.com, už sa poučili a patentovali si veci na ktoré prišli. 🙂

    1. tak to bylo na jaře roku 1997, byl to WD nebo Seagate a pokud
      tak to bylo na jaře roku 1997, byl to WD nebo Seagate a pokud ste si připlatil z 6.200 na 7.100 tehdejších tak ste dostal 1,7GB … 😉
      1997/6.300CZK/1.200MB/12MB/sec
      2017/6.300CZK/4.000GB ovšem ekvivalent kupní síly dnešní koruny:
      2017/18.900CZK/10.000GB/200MB/sec anebo:
      2017/18.900CZK/2.000GB/500MB/sec anebo:
      2017/18.900CZK/800GB/2.100MB/sec 😉

      každopádně je to vývoj 20ti let a dinosauři HDD korupce si z toho ukrojila 3/4 neboli 15ct let ;))

  2. Už aby spalováky skončily v propadlišti dějin …
    Těch

    Už aby spalováky skončily v propadlišti dějin …
    Těch parametrů je víc, které když by se podařilo zlepšit, tak by to pomohle v prosazení elektroaut:
    1) životnost – pokud by to auto mohlo najet 5krát víc než spalovák, tak může být klidně 3krát dražší
    2) rychlonabíjení – pokud bude dost hustá síť nabíječek, tak nebude takový problém menší dojezd > menší baterka > nižší cena
    3) energetická hustota – umožní lehčí baterii – tedy i lehčí celkovou konstrukci automobilu a tím při stejné kapacitě delší dojezd
    4) cena – pokud by baterie dostatečně zlevnily, tak nebude problém jich nacpat do toho auta víc a tím zajistit delší dojezd na jedno nabití

    1. Ad 1)
      To je nesmysl. Vemte si auto velikosti Golfa, které

      Ad 1)
      To je nesmysl. Vemte si auto velikosti Golfa, které bude sloužit jako rodinné auto a najede ročně cca. 20-30 tisíc km. Jako spalovák v pohodě vydrží min. 10 let a ještě i pak se prodá jako ojetina za pár šupů a bude sloužit dále. Cena při nákupu byla odhadem 500-600 tisíc?

      Teď si vemte, že za cenu přes 1,5 mega nabídnete elektroauto stejných vlastností, ale s tou „výhodou“, že to vydrží 5x více. Kdo to koupí? Nikdo, nebo možná pár pomatených taxikářů. Ani do firemních flotil ne. A do rodiny už vůbec ne, nikdo nechce jezdit v 10+ starém autě dobrovolně.

      To, co jste napsal, je absolutní fantasmagorie 🙂

  3. No – byla by to bomba (v přeneseným slova smyslu), kdyby si
    No – byla by to bomba (v přeneseným slova smyslu), kdyby si to místo lithia vystačilo se sodíkem nebo draslíkem … protože hlevním problémem v rozšíření elektroaut je vysoká cena baterií – hmotnost při rozumné kapacitě není takový problém, rychlonabíjení se zdá taky nebude až takový problém …

    1. A ty jsi typický vzorek menšinového slovanského
      A ty jsi typický vzorek menšinového slovanského Untermensche, který šíří nenávist proti vlastnímu národu zvláště jeho špičkovým vynálezcům a průkopníkům, zato velmi rád olizuje cizácké hlavně západní germánské a anglosaské boty.

Napsat komentář