Seat si auta budoucnosti představuje jako telefony na kolech

Ford aktuálně ohlásil, že z aut se stanou virtuální osobní asistenti. A Seat, zdá se, souhlasí. Svou vizi bude prezentovat už příští týden na Mobile World Congress v Barceloně.

Sdílení vozidel a sdílené používání vozových parků jsou modely ekonomiky založené na spolupráci, z nichž se stanou trendy v oblasti mobility.
foto: Seat

Auto bude ve stále větší míře prodlouženou rukou chytrého telefonu a umožní trvalé, bezpečné spojení s okolním světem. Mezi budoucí výzvy patří podle značky Seat podpora trvale udržitelné mobility a předvídání potřeb řidiče.

U příležitosti kongresu Mobile World Congress, který bude zahájen příští týden v Barceloně, uvádí Fabian Simmer, vedoucí digitalizace ve společnosti SEAT, některé postřehy o trendech v budoucí mobilitě:

Dokonalá konektivita: V současnosti jsme trvale připojeni k našemu mobilnímu telefonu. Trend směřuje k vývoji nových technologií, které umožní uživatelům zachovat si toto spojení i během řízení automobilu.

V budoucnosti bude propojeno samotné vozidlo, což značce SEAT umožní vylepšovat uživatelské zkušenosti zákazníků a nabízet nové funkce a služby. Vozidlo například poskytne řidiči přístup k e-mailům a sociálním sítím při zachování nejvyšší úrovně bezpečnosti jízdy.

Zajištění bezpečnosti řidiče: V interiéru vozidla bude možné bezpečně používat větší počet specifických aplikací. Například telefonní hovory je již dnes možné vyřizovat bez manipulace s telefonem, jednoduchým pohybem prstu po displeji.

Trvale udržitelná mobilita: Dovedete si představit, že už nikdy nepřijdete pozdě do práce, protože váš vůz vás tam dovede včas? V budoucnosti budou mít vozidla předvídavé asistenty, kteří pomohou uživateli s efektivním výběrem nejvhodnější trasy pro každodenní dojíždění, například na základě stavu dopravy nebo povětrnostních podmínek. Výsledkem bude trvale udržitelnější mobilita.

Parkování: Odhaduje se, že 25 % dopravy v centrech evropských měst tvoří řidiči, kteří hledají místo pro zaparkování. Budoucím trendem jsou aplikace, které detekují volná místa a jejichž cílem je zkrátit čas potřebný pro zaparkování i snížit související spotřebu paliva.

Ekonomika založená na spolupráci: Jedním z klíčů k budoucnosti je podpora sdílení zboží. Trendem v mobilitě bude sdílení vozidel mezi několika uživateli, kteří budou mít k vozidlu přístup na základě digitálního klíčku ve svém chytrém telefonu. Digitální aplikace pro tyto účely budou mít stále větší význam.

Pozn.: značka Seat patří do koncernu Volkswagen

tisková zpráva

52 Comments on “Seat si auta budoucnosti představuje jako telefony na kolech”

  1. Az bude plne autonomni rizeni, tak auta budou ze zacatku
    Az bude plne autonomni rizeni, tak auta budou ze zacatku jezdit maximalne 30-50km/h a zadne bouracky nebudou. Ve meste, kde skacou chodci pred auta to bude 30km/h a mimo 50. Mozna na dalnici treba i 100km/h, tam je autonomni jizda trivialni. Postupem casu se to bude zvysovat dle pokroku a zkusenostem.

    1. sadnete si do auta, ktore pre istotu pojde max 30 aj kebyze
      sadnete si do auta, ktore pre istotu pojde max 30 aj kebyze kludne mohlo 50? co na to vodic za mnou? bude mat nervy ist bezdovodne 30, alebo ma radsej predbehne aj za cenu porusenia predpisu? (predchadzanie cez plnu ciaru)
      samojazdiace auto nemoze byt brzda v premavke.

      1. Nekde jsem cetl, ze nektera mesta planuji 30km/h na uzemi
        Nekde jsem cetl, ze nektera mesta planuji 30km/h na uzemi celeho mesta. A kdovi, co si na nas vsechno vymysli. Treba prave kvuli autonomnim autum to generelne snizi na 30 ve meste. Pak i ten lidsky ridic bude mit smulu. Mozna ze v budoucnu bude mit i obycejne auto nejaky senzor na povolenou rychlost v tom miste a rychleji proste nepojede. System galileo urcite neni jen pro lepsi navigaci. Nechci sejckovat, huhuu. Ale vse je mozne.

        1. Je to možné lidi, se vždycky bojí toho co neznají.
          Je to možné lidi, se vždycky bojí toho co neznají. Myslím ale že to nebude dlouho trvat třeba rok dva pak pochopí že automatické řízení je bezpečný a zvýší to možná ještě víc než dnes. takže ve městě třeba 60-70 a po dálnici určitě klidně nebo bez limitu podle aktuální situace a moznosti samotného auta a preferencí cestujících.

  2. jedina rozumna buducnost je nevlastnenie ziadneho auta. auto
    jedina rozumna buducnost je nevlastnenie ziadneho auta. auto pouzivat iba ako sluzbu na dopravenie sa z bodu A do bodu B. nic viac.
    25% dopravy v meste je hladanie parkovacieho miesta?????
    na co hladat parkovacie miesto? vystupit rovno tam kde chcem a auto nech ide same kade lahsie (k dalsiemu zakaznikovi)
    uz dnes majetnejsi ludia no i niektore firmy pochopili, ze nevlastnit auto je vyhodnejsie. existuju taxisluzby a pozicovne aut.
    zial pre vacsinu ludi je vlastnenie auta stale najekonomickejsie riesenie. s prichodom samojazdiacich aut sa to dufam zmeni pre vacsinu ludi. cez mobil si objednam kedy a kde a ake auto potrebujem.
    auto same pride, ja si ho sam odsoferujem (lebo som paranoik a nezverim svoj zivot stroju) a potom prazdne auto odide kam bude treba.
    ak budu samojazdiace auta moct jazdit same iba prazdne tak nevznikne problem s tym ci zachranit zivot posadky, alebo ineho ucastnika cestnej premavky.

    1. tak snad ok. Taky by se mi to takto líbilo.
      Jen to dilema,

      tak snad ok. Taky by se mi to takto líbilo.
      Jen to dilema, zda má autonomní vozidlo ochránit při neodvratné nehodě posádku auta nebo spíš ostatní aktéry nehody, tak dle mě je již vyřešeno. Autonomní auto musí vždy chránit posádku tohoto auta. Pokud již posádku zachránit nelze, pak havarovat maximálně možným způsobem mimo ostatní účastníky provozu.

      1. co ale v pripade, ze neexistuje ina moznost ako zabit posadku,
        co ale v pripade, ze neexistuje ina moznost ako zabit posadku, alebo niekoho ineho? to je prave ten problem.
        sam pises, ze auto musi vzdy chranit posadku. ale ak sa posadka da zachranit len zabitim niekoho ineho co potom?
        prave za to si myslim, ze prvych par rokov budu mat autonomne auta zakazane jazdit autonomne s posadkou. len prazdne, aby vzdy chranili lidi aj za cenu, ze by auto naburalo. az po par rokoch ked sa vsetko 100% vyladi a bude jasna statistika, ze autopilot je lepsi vodic ako clovek tak potom zrazu zakazu soferovanie ludom. resp. budes mat povolene soferovat sam po prve porusenie vyhlasky. napr nedas blinker a si skoncil 🙂

        1. právě že ne. Autonomní vozidlo musí vždy za každých
          právě že ne. Autonomní vozidlo musí vždy za každých okolností chránit posádku auta. A to i za cenu rizika zranění jiných účastníků provozu.
          Zkuste se na to podívat i z toho úhlu pohledu, že auto nebude riskovat, nebude porušovat předpisy ani omezenou rychlost, nebude se před nikým předvádět nebo s nikým závodit, nebude jezdit arogantně a bezohledně, nebude spěchat a předjíždět v nekonečných kolonách, aby se dostalo o 2-3 auta dopředu, nevjede na červenou na přejezd nebo do křižovatky atd atd. Lidský faktor je absolutně nejčastější příčinou všech nehod. Jen nepatrný zlomek je z důvodu technické závady nebo nečekaného zásahu vyšší moci (spadne před auto třeba strom nebo vybouchne sopka). Právě pro tento zlomek nehod by přicházelo v úvahu uvedené řešení, že je třeba chránit prioritně posádku.

          1. skusim priklad. auto pojde predpisovo po meste a zrazu dostane
            skusim priklad. auto pojde predpisovo po meste a zrazu dostane defekt. takze bud nabura do protiiduceho auta, alebo nenabura no stoci to na chodnik kde su ludia a proste prejde cez nich.
            sam neviem ako by som sa ja za volantom zachoval. vy tvrdite, ze pri takejto technickej poruche treba zrazit ludi na chodniku. no budu suhlasit ludia, aby existovali stroje ktore v takychto vynimocnych pripadoch si vedome zvolia smrt chodca, len aby sa neriskovalo zdravie posadky? prazdne auto by nepreslo chodcov a narazilo radsej do protiiduceho auta, lebo v nom su ludia chraneni airbagmi.
            clovek fakt tazko povedat ako by zareagoval. (urcite pomalsie teda s horsimi nasledkami)
            kazdopadne neverim, ze obycajni ludia budu suhlasit, aby existovali stroje, ktore ich kludne zrazia, len aby 100% ochranili posadku.
            ja chapem, ze stroj bude rychlejsi ako clovek teda kazdu situaciu by vyriesil lepsie ako clovek. ale aby mal v programe, ze kludne zabi cloveka tak to je politicky nepriechodne 🙂
            okrem toho si fakt myslim, ze bude trvat este roky aby stroj bol fakt 100%. aj za to nech pekne jazdi sam kym sa vsetko poriadne nevyladi a potom mu mozme zverit aj zivoty posadky.

            1. Tak to vám řeknu naprosto přesně: než byste instinktivně
              Tak to vám řeknu naprosto přesně: než byste instinktivně cokoli začal dělat, ujel byste minimálně 7 metrů. Pokud byste nad tím přemýšlel další půlvteřinu, tak dalších 7 metrů.

              Takže pokud by vás to koplo na chodník… radši nemyslet.

              1. Ve 130 mi na dálnici bouchlo pravý přední kolo. Sám jsem
                Ve 130 mi na dálnici bouchlo pravý přední kolo. Sám jsem se dost podivoval svý chladnokrevný reakci a udržení auta v přímém směru. Zas tolik toho nenajezdím. Věřím, že v unavenějším stavu bych možná zareagoval jinak a o dost později. Díky akčnímu sportu asi reaguju rychle, ale to se určitě s únavou dost snižuje. Vím že mi adrenalin dokáže tak zpomalit čas = zrychlit myšlení až do úrovně kdy zbytřený mozek jen útrpně sleduje rychlý sled události bez šance zareagovat rukama nohama natož vyhodnocení situace a následků. Tělo se jenom ztuží proti očekávanýmu nárazu. A to ještě pouze v mezních situacích, které už jsem někdy zažil což zrovna tedy autonehody nejsou.
                Je třeba Tezla autopilot testovanej na prudej defekt přední gumy/utržení nápravy ve vysoký rychlosti?

            2. Jednou mi asi v 70km/h upadlo leve predni kolo (resp. se
              Jednou mi asi v 70km/h upadlo leve predni kolo (resp. se vytrhl svisly cep). Neskoncil jsem ani v protismeru ani v pangejtu. Proste jsem chytl volant a ukociroval to ke kraji kde jsem zastavil.
              Nedelal bych z toho zase az takove drama, jakoze denne praskaji pneumatiky tak, ze se to neda zvladnout jinak nez skoncit v protismeru ci na chodniku, stejne jako tak casto nepadaji na auta stromy ci nevybuchuji sopky.
              Kazdopadne i na tyhle situace bude vzdy stroj reagovat rychleji a lepe nez ridic, protoze se treba nelekne a nezazmatkuje.

              1. tu nejde o to ci je to defekt, alebo vybuchla sopka. tu ide o
                tu nejde o to ci je to defekt, alebo vybuchla sopka. tu ide o to, ze nahody sa stavaju a obcas treba rozhodnut koho zabijes.
                posadku alebo ineho ucastnika cestnej premavky?
                to, ze stroj zareaguje rychlejsie je jasne vsak to aj viac krat spominam.
                ale ma mat stroj v programe striktne napisane koho zabit a koho nie?
                a kto to urci (povoli) co bude mat v programe napisane?
                sadnes si do auta, ktore ma v programe, ze radsej zabije teba ako skupinu chodcov?
                dovolia ludia, aby jazdili auta co radsej zachrania posadku a kludne zabiju chodcov?

                preto si myslim, ze na zaciatok by mali samojazdiace auta jazdit prazdne a byt nastavene na ochranu vsetkych naokolo a nie seba.
                casom ludia pochopia, ze samojazdiace auto je ovela lepsi sofer ako hocijaky clovek. a potom kludne sadnu do auta a nechaju ho riadit aj s vedomim, ze auto zabije radsej ich ako niekoho ineho, lebo vedia, ze sami by danu situaciu zvladli ovela horsie.

                ako prve by mali jazdit a tusim uz aj jazdia samojazdiace kamiony po dialnici. vezu iba naklad, ktory je poisteny a na dialnici nehrozi toho tolko ako v meste.

                1. Chápu jak to myslíte a souhlasím. Jen se mi při
                  Chápu jak to myslíte a souhlasím. Jen se mi při přečtení těch řádků vybavilo to upadé kolo a tak jsem to musel napsat. 🙂

            3. vždycky auto musí prioritně chránit posádku a to za
              vždycky auto musí prioritně chránit posádku a to za všech okolností.
              Sedl byste si do auta, o kterém byste věděl že vás případně obětuje? Následně by vždycky byla pochybnost, jestli situace nešla vyřešit jinak…
              Na chodníku o sobě lidé rozhodují sami. Pokud sednou do autonomního auta, tak mu svěří své zdraví, životy, rodiny atd.
              Je to jako byste chtěl dát pilotům dopravního letadla do kabiny padáky.

                1. tak jasně, že ne..:)
                  Ale můžou na vzniklou situaci

                  tak jasně, že ne..:)
                  Ale můžou na vzniklou situaci reagovat, tak jako řidič nebo autonomní auto. Autonomní auta by eventuelně spolu komunikovat mohla a společně by taky mohla reagovat na situaci, ale o reakcích lidí (na chodníku nebo jako řidiči v autě – protože nějakou dobu autonomní auta a člověkořidiči budou na silnicích spolu) žádný stroj předem vědět nemůže…

                2. o reakcii lidi a člověkořidiči stroj nevie predom, ale az
                  o reakcii lidi a člověkořidiči stroj nevie predom, ale az po jednej tisicine sekundy. to je cas za ktory stroj zmeria a vyhodnoti umysel cloveka a ridica. takze mozem tvrdit, ze o ich umysloch vie zaroven s ich prvotnou reakciou v prvej tisicine sekundy.

                3. Ono je to vyrazne horsi, prakticky zadne bezne pouzivane
                  Ono je to vyrazne horsi, prakticky zadne bezne pouzivane senzory nemeri s milisekundovou periodou…

                4. ja ako clovek 🙂 uz reagujem v radoch desatin sekundy. stroj
                  ja ako clovek 🙂 uz reagujem v radoch desatin sekundy. stroj urcite rychlejsie. inak by nemal zmysel ak by bol rovnako rychly ako ja.

                5. ano, v dané tisícině sekundy se autořidič nějak
                  ano, v dané tisícině sekundy se autořidič nějak „rozhodne“ a posádku auta obětuje nárazem třeba do zdi. V další setině sekundy po jeho rozhodnutí ti lidé na chodníku udělají nějaký pohyb (auto je široké jen cca 180cm) a mohou se dostat z jízdní dráhy vozidla popř. se stane něco dalšího jiného co kolizi lidí a auta zabrání a následně se zjistí, že oběť lidí v autě byla zbytečná… Nechtěl bych mít v takovém autě někoho blízkého.
                  Auto prostě musí prioritně chránit posádku.

              1. nesuhlasim. je to presne opacne.
                ak si sadnes do autonomneho

                nesuhlasim. je to presne opacne.
                ak si sadnes do autonomneho auta a stalis gombik, ze nech soferuje auto a nie ty, tak tym si vyjadril svoj suhlas, aby v kritickej situacii rozhodol stroj o zachrane cim viac zivotov bez ohladu ci su v danom aute, alebo mimo neho.
                nikto ta nenuti ten gombik stlacit. kludne si to odsoferuj sam.
                aku ma ale moznost vyjdrit svoj suhlas chodec ci cyklista? proste ich zabijeme len, aby sa nikomu v aute nic nestalo?
                take nieco je politicky nepriechodne. a aj nespravne.
                otazka ci si sadnem do takeho auta je uplne jednoducha. samozrejme, ze ano ak si budem isty, ze stroj je lepsi vodic ako ja teda zachrani viac zivotov ako by som zachranil ja tak ano. zo zaciatku by som bol paranoidny a soferoval by som sam. ale casom statistika nepusti a proste by som zacal verit stroju.
                ty si dnes sadnes do taxika? vies ako zareaguje sofer taxi v kritickej situacii? ak uz bude musiet naburat spravi to tak, aby nabural tou castou auta v ktorej on sam nesedi. ze tam sedis ty tak smola. napriek tomu si do taxi sadnes.
                sadnes si aj k vlastnej manzelke, ktora moze byt velmi zodpovedny a opatrny vodic no pri technickej poruche moze reagovat nespravne a stoci volant do opacnej strany ako treba, lebo proste nema tolko skusenosti?

                trochu odbocim, ale suvisi to. prave dnes bolo v TV viac pripadov naburania aut do chodcov. nieco podobne ako teroristicky utok v Nice.
                auto je proste zbran a daju sa nim jednoducho zabit ludia. aj za to by kazde autonomne auto malo mat moznost ci az povinnost ti babrat do riadenia, aby si nemohol nikoho ohrozit. a to aj v case ked auto soferujes ty a nie autopilot. kludne ti aj pribrzdit ked prekracujes maximalku ci nedovolit predbiehat tam kde sa to nesmie. plno ludi by nesuhlasilo, ze to si neuziju riadenie ked im do toho babre stroj. no riadenie si nemaju co uzivat. ide v prvom rade o bezpecnost nas vsetkych. ten kto si chce uzivat jazdu tak nech pekne ide na uzavrety okruh sa vyblaznit.

                1. nesouhlasím s vámi. Asi se prostě neshodneme.
                  Taxikář /

                  nesouhlasím s vámi. Asi se prostě neshodneme.
                  Taxikář / řidič autobusu / pilot letadla atd. bude prioritně chránit sebe a my cestující spoléháme na to, že spolu s ním bude chránit i nás. A pokud jde o taxikáře, tak pokud má čas na to, aby si natáčel auto, tak má čas i na to, aby to auto normálně zastavil.
                  Podle mě by rodinné autonomní auto mělo reagovat jako řidič – jako táta od rodiny. Neznám žádného taťku, který by posadil manželku a dvě děti do auta a následně v jakékoli situaci se rozhodl, že je všechny obětuje kvůli jiným lidem na chodníku.

                2. Taxikar v krizovej situácii zabrzdi tak aby z boku do neho
                  Taxikar v krizovej situácii zabrzdi tak aby z boku do neho naburalo iné auto alebo zabrzdi menej a auto narazi až do teba co sedis za taxikarom? V prípade ze si môže vybrať len z tých dvoch moznosti. Verim tomu ze ty radšej obetujes seba ako svoje dieťa na zadnom sedadle. Pre taxikara si cudzí človek no aj tak si do toho taxi sadnes.

                3. taková situace, abys měl čas si vybírat jestli narazíš
                  taková situace, abys měl čas si vybírat jestli narazíš pravou zadní nebo levou přední částí auta – taková snad nikdy nemůže nastat. Jak píšu výše, to potom budeš mít čas i zastavit normálně a do ničeho nebourat.
                  Myslím, že už asi hledáš ne důvody ale výmluvy pro obhajobu svého názoru.
                  Prostě závěr je ten, že auto musí prioritně chránit svou posádku, tak jako správný taťka-řidič.

                4. precitaj si to znovu.
                  pisem ze ty sedis za taxikarom. takze

                  precitaj si to znovu.
                  pisem ze ty sedis za taxikarom. takze nie lava predna verzus prava zadna. ale lava predna verzus lava zadna. vpodstate o zivote konkretneho cloveka rozhodne taxikar. ci zastavi o 1 meter skor alebo neskor.

                  a nehladam si ziadne duvody.
                  proste sa bavime o extremnej situacii v ktorej neexistuje ina moznost ako zabit bud jedneho cloveka alebo druheho. na to sa zameraj.
                  podla teba v kazdom pripade chranit posadku. podla mna zivot ako zivot. 2 zivoty su viac ako jeden.
                  ty by si fakt suhlasil, aby existovali stroje, ktrore kludne zabiju tvoje deti na chodniku, aby nedajboze auto nenaburalo do protiiduceho auta a ludia v aute si maximalne polamali koncatiny no prezili by?

                  urcite to nakoniec bude tak ako pisem ja.
                  aj kvoli teroristom, aby sa auto nedalo pouzit ako zbran ti auto bude babrat do soferovania a nikoho nezrazis aj ked sa budes snazit 🙂

                5. jsou dvě otázky:
                  a) máš svoje dvě děti ve svém autě.

                  jsou dvě otázky:
                  a) máš svoje dvě děti ve svém autě. Souhlasíš s jejich obětí za jiného cizího člověka na chodníku?
                  b) máš svoje děti na chodníku. Souhlasíš s jejich obětí za cizí posádku v cizím autonomním autě?

                6. Presne tak.
                  Jediná spravodliva možnosť je ze 2 zivoty sú

                  Presne tak.
                  Jediná spravodliva možnosť je ze 2 zivoty sú viac ako 1.
                  No podľa toho co ty pises ze za každú cenu ochrániť posadku znamená ze obetujes svoje 2 deti na chodniku a nie cigana v aute.
                  Ďalšia otázka je 1 život verzus 1 život.
                  V tom prípade treba brat do úvahy či nesposobil tu nehodu práve chodec. Ak ano tak zachrániť pasaziera. Ak ani jeden z nich za nehodu nemôže tak fakt neviem koho zachrániť.
                  Risknut ze pasazier je chránený airbagmi a ma väčšiu šancu prezit? Asi ano.

                7. právě. Chodec si autonomní auto nekoupí. Koupí ho
                  právě. Chodec si autonomní auto nekoupí. Koupí ho posádka a určitě nikdo nedá vědomě své peníze za auto, které ho nebude vždy a za všech okolností chránit.
                  Jinak, autonomní řidič by měl vždy volit to nejmenší zlo tzn náraz do lidí na chodníku nastane s pravděpodobností víc jak výhra v loterii a s největší pravděpodobností už v takovém případě bude auto i neovladatelné. Určitě by mělo udělat maximum pro zabránění čelního střetu (protože ten asi posádka nepřežije) a to i za cenu najetí na chodník.
                  To je prostě můj názor.

                8. 1. na co by si niekto kupoval samojazdiace auto? staci si
                  1. na co by si niekto kupoval samojazdiace auto? staci si prenajat.
                  2. takze za to, ze niekto zaplatil vpodstate taxisluzbe tak jeho zivot ma vyssiu cenu?
                  to snad nemyslite vazne.

                9. ad1) je věcí názoru. Pokud to bude fungovat minimálně tak
                  ad1) je věcí názoru. Pokud to bude fungovat minimálně tak dobře jako provoz vlastního auta, auto bude vždy k dispozici a za rozumný peníz, tak proč ne.
                  ad2) překrucujete. Znáte řidiče, který je připraven svou rodinu případně obětovat? Nebudete se naopak snažit do poslední chvíle svou posádku (rodinu) zachránit?

                10. 1. suhlasim. osobne by som si radsej stale prenajimal ine auto
                  1. suhlasim. osobne by som si radsej stale prenajimal ine auto podla potreby. cabriolet, offroad, dodavku, … ale kazdeho vec
                  2. tak isto by som zrazil hocikoho radsej, akoby som obetoval seba.
                  ale realne taky program stroj v sebe nikdy nebude mat. spolocnost, pravnici, politici to nedovolia. jedina spravodliva moznost je ze 2 zivoty su viac ako 1. bezohladu na to ci v aute, alebo mimo nehoho.
                  zamyslite sa nad tym ako sa to bude chronologicky vyvijat.
                  najprv povolia jazdit strojom len na dialnici a len kamionom, ktore vezu len poisteny tovar. tie budu musiet mat v programe, aby nikdy za ziadnych okolnosti neohrozili ostatnych ucastnikov cestnej premavky a radsej znicili seba. len a len vtedy budu ludia suhlasit, aby take stroje mali povolenie jazdit.
                  to bude trvat par rokov a az ked statistika ukaze, ze stroj nerobi ziadne chyby a nikoho nikdy neohrozi, az potom to povolia aj v mestach. no opat s tou istou podmienkou, ze stroj nikdy nesmie ohrozit ani len psa prebehujuceho cez cestu. inak by sa ludia bali a nesuhlasili by s tym. takze by jazdili po meste len prazdne taxiky a odsoferovat by si si ho musel sam. a opat az po par rokoch ak by sa ukazalo, ze stroj je fakt bezpecny aj v meste, tak by si ho mohol nechat soferovat aj ked sedis v nom aj ked vies, ze je nastaveny na ochranu vsetkych ostatnych az nasledne teba. nevadilo by ti to vobec, lebo by si vedel, ze je ovela lepsi a rychlejsie reaguje ako ty. takze v pripade nepredvidatelnej situacie by urcite zareagoval lepsie ako ty sam.
                  toto cele je proces na minimalne 20 rokov.
                  sucasni vodici aj po tych 20 rokoch si budu auto radsej soferovat sami. no buduce generacie ani len nenapadne si robit vodicak a este aj platit za to. vsak na co?

                  ty svoj nazor preferejusej podla mna len za to, ze tebe samemu to tak vyhovuje. ty si chces proste kupit 100% bezpecne auto. chapem to. ale ako to realne prebehne je ina vec 🙂

                11. Opravdu si myslíš, že ty jen ty se na věc díváš
                  Opravdu si myslíš, že ty jen ty se na věc díváš objektivně a já posuzuju věc jen podle sebe?
                  Naopak tvůj pohled chápu, ale mám jiný názor. Jednoduše, pro mě vždycky mé dvě děti budou mít 1000x větší cenu než 50jiných lidí na zastávce. Sčítat a porovnávat životy v autě a na chodníku je hloupost.
                  Samozřejmě občas jsem i chodec, i mé děti chodí pěšky do školy atd. tzn. objektivně chodci mají šanci pozorovat okolí, provoz, reagovat na situace tedy můžu zastavit, popoběhnout, uskočit atd. Pokud je někdo v autonomním autě, tak nemůže dělat vůbec nic, jen tomu autu důvěřovat. Proto posádku auto musí vždy chránit, jinak si takové auto prostě nikdo nekoupí a raději si bude řídit sám, protože já jako řidič se tak chovat budu tzn. snažím se jezdit max. opatrně, ale pokud bych se někdy dostal do situace, kdy bych se měl rozhodnout, že obětuju svou rodinu nebo 100 lidí vedle cesty – tak chráním rodinu. Tzn tvůj názor chápu, ale mám jiný.

                12. tu nejde o nazor, ale o realitu ako sa to bude
                  tu nejde o nazor, ale o realitu ako sa to bude vyvijat.
                  samozrejme aj ja radsej zrazim inych ako by som mal ohrozit seba.
                  ty tvrdis, ze auto ktore 100% nechrani zivoty posadky, ale berie zivot ako zivot si nekto nekupi/neprenajme.
                  ja tvrdim, ze auto ktore moze co i len ohrozit ostatnych nikdy nedostane povolenie jazdit.

                13. aha, takže vy prezentujte realitu jaká podle vás jednou
                  aha, takže vy prezentujte realitu jaká podle vás jednou bude a já mám jen svůj názor? Tak to potom pardon…
                  Nevšiml jsem si, že by se v autoškole učilo, jak se případně s posádkou obětovat, kvůli lidem v autobusu nebo někde u cesty.
                  No, přesto že to „tvrdíte“, tak podle mě bude realita jiná.. :). Autonomní auto bude výrobek, který bude vyžadovat samozřejmě homologaci, ovšem taky to bude produkt, který si někdo bude kupovat. A pokud by tam taková věc, jak tvrdíte vy, musela být, potom ji každý rozumný řidič vypne a bude si raději řídit sám. Nikdo si dobrovolně nekoupí pro svou rodinu gilotinu…

                14. ako to bude sa nechajme prekvapit.
                  autopilota nikto rozumny

                  ako to bude sa nechajme prekvapit.
                  autopilota nikto rozumny nevypne, lebo autopilot ked dostane povolenie vozit ludi bude ovela lepsi vodic ako hocijaky clovek. kazdu jednu situaciu vyriesi lepsie.
                  a kto si dnes sadne do taxika a zveri svoj zivot cudziemu cloveku tak s jasne naprogramovanym strojom nebude mat tiez problem.
                  o kupovani som tiez presvedceny, ze sa bude len prenajimat. vy totiz nepotrebujete vlastnit auto ani lietadlo ani nic vpodstate. potrebujete sa len dostat z bodu A do bodu B. cim rychlejsie, cim lacnejsie a pri cim vacsej bezpecnosti a konforte.

                  fakt si neuvedomujete, ze sa bavime o extremnej situacii ked nie je ziadna ina moznost ako zabit bud jedneho cloveka, alebo druheho. ak kazdy jeden clovek by tu situaciu „zvladol“ len tak, ze by zabil uplne vsetkych, tak co vam moze vadit na stroji ktory ju zvladne systemom 2 zivoty su viac ako 1, bezohladu na to ci v aute, alebo mimo neho.

                15. o tom co kdo potřebuje se naštěstí s vámi nikdo radit
                  o tom co kdo potřebuje se naštěstí s vámi nikdo radit nebude – také o tom přece tady nikdo nehovořil a vy stále odbíháte a hledáte problémy, kde žádné nejsou.
                  – autopilot bude bezpečnější jako člověkořidič – ok
                  – taxik s člověkem taxikářem – ok
                  – pronájem věcí a vozidel ok – ovšem jen za přesných podmínek. Absurdní situace, kdy potřebujete do práce nebo odvést děti a zrovna žádné volné odpovídající auto…

                  Tzn. máme jednu věc se dvěma různými pohledy:
                  A tady si „fakt uvědomuju“, že se bavíme o extrémní situaci. A právě v takové musí autopilot chránit posádku – jinak bude auto neprodejné. Legislativou nikdy nic jiného neprojde – když nikdo jiný, tak automobilky si to prosadí / tak jako si prosadily spoustu jiných věcí. Žijeme ve světě, který není spravedlivý (tzn 2 životy nejsou víc jak 1) a kde vždycky vlastní život a životy blízkých osob pro nás budou vždy nejcennější.
                  Jako byste si pořídil psa s nějakým čipem, že v určité situaci (např vezmete do ruky zbraň nebo jí něco podobného) vás může kousnout. Kdo si takového psa pořídí?.. 🙂

                16. proste sa nezhodneme 🙂
                  ja sa na to divam ako to sa to asi

                  proste sa nezhodneme 🙂
                  ja sa na to divam ako to sa to asi bude vyvijat chronologicky.
                  ono technika je casto na ovela vyssej urovni ako legislativa. a prave v legislative vidim vela problemov.
                  ako maju politici spravne rozhodnut?
                  na zaciatku bude samojazdiacich aut malo oproti beznym a budu drahe.
                  bude vacsina beznych ludi suhlasit, aby mali povolenie jazdit auta, ktore kludne zabiju celu skolsku triedu len aby zachranili jedneho majitela luxusneho vozu?
                  vazne si myslite, ze to populisticky politici schvalia? alebo aj slusni politici?
                  no neschvalia. rozhodnu, ze 2 zivoty su viac ako jeden.
                  a casom ludia pochopia, ze to auto proste nehodu nesposobi a v pripade krizy vyriesi situaciu ovela lepsie ako hocikto iny. nikto sa potom uz nebude zamyslat ako je stroj nastaveny. proste bude spolahlivejsi ako clovek a to bude kazdemu stacit.

                  PS: len taka poznamka. parkujem v garazi a casto mi pred nou zaparkuje nejaky somar takze musim volat odtahovku. no a ta kym pride tak mi je lepsie rovno volat taxi 🙂 tolko k vlastneniu auta.
                  co z toho, ze ho vlastnim ak sa nedostanem kam potrebujem?

                17. este mi to neda, ale proste fakt nesuhlasim s vami.
                  fakt si

                  este mi to neda, ale proste fakt nesuhlasim s vami.
                  fakt si myslite, ze povolia jazdit stroju ktory, aby sa vyhol celnej zrazke kludne stoci volant doprava a zrazi skupinu chodcov? ako fakt vazne si to myslite?
                  a fakt si myslite, ze automobilky budu politikom nieco diktovat?
                  nebude to tak, ze politici donutia prebrat zodpovednost za kazdu jednu chybu autopilota prave automobilku???
                  viete ako sa robia skusky mostov? zodpovedny clovek musi stat pod mostom ked po moste jazdia tazke vozidla, kvoli skuske nosnosti.
                  ak veri zodpovedna osoba, ze mu most nespadne na hlavu tak potom veria aj vodici aut co skusaju nosnost mosta. to iste bude platit pre automobilku. ak veria, ze ich autopilot chybu nespravi tak kludne budu rucit za kazdu chybu autopilota.

                  neviem sa zbavit pocitu, ze svoj nazor mate len a len za to, ze vam by to prave tak vyhovovalo. a nezamyslate sa nad moznym vyvojom celej situacie. proste si ine auto nekupite a bodka. no ja vam garantujem, ze ak by vam dnes dal niekto zadarmo auto s dokonalym autopilotom tak este par rokov by vam trvalo kym by ste mu zacali uplne verit a nekontrolovali ste ho za jazdy 🙂 a to sa netyka len vas ale kazdeho. za to som aj pisal, ze stroj na zaciatok nech jazdi prazdny a je nastaveny na ochranu vsetkych okolo seba vratane psov a srniek 🙂

                18. už jsem teda na vás reagovat nechtěl, prostě každý máme
                  už jsem teda na vás reagovat nechtěl, prostě každý máme jiný názor – ok.
                  Tak teda ještě jednou a trochu jinak: Představte si řidiče, který veze svou rodinu a jak uvádíte, má možnost čelní srážky s kamionem nebo to stočit do lidí. Jak myslíte, že tento táta řidič zareaguje, když vidí, jak se ně řítí kamion….?
                  No a autopilot by měl reagovat stejně.
                  Vy si moc politiky idealizujete. Diktují jim automobilky, banky, výrobci paliv, tabáku, alkoholu, atd atd… Prostě takto funguje to, čemu se dnes říká demokracie, což uznávám s původním smyslem demokracie nemá už nic společného.
                  A když jste si můj názor vyložil tak, že vy jste objektivní a já se na problém dívám jen ze svého pohledu – není to náhodou už jen vaše náplast, kterou si svůj názor sám pro sebe obhajujete???
                  Znovu říkám, že váš názor chápu, je i logický, ale podle mě bude autopilot prioritně chránit svou posádku, protože to má také svou logiku a lépe to zapadá do současného stavu světa a práva. Uvidíme. Už velmi blízká budoucnost ukáže.

                19. opat sme tu mali utok teroristov autom do skupiny
                  opat sme tu mali utok teroristov autom do skupiny ludi.
                  stavime sa, ze uz o par rokov bude mat kazde auto s autopilotom povinnost byt naprogramovane tak, aby sa s nim nedalo v ziadnom pripade vrazit do ludi aj ked autopilot nebude „aktivny“?

                20. sázet se nebudu, jde jen o názor. Každopádně jsem dnes
                  sázet se nebudu, jde jen o názor. Každopádně jsem dnes chytil nějakou reportáž v radiu (bohužel ne celou), kde se hovořilo, že je rozhodnuto a dilema je vyřešeno. Autonomní vozidlo bude prioritně chránit posádku….
                  Takže uvidíme.

            4. No skusim to vyslvetlit trochu s vetsim nadhledem, ktery je
              No skusim to vyslvetlit trochu s vetsim nadhledem, ktery je pro toto nutny (a ne koukat na konkretni situaci – zabit posadku nebo nahodneho chodce).
              Autonomni auta nepusti nikdo do porovozu, pokud nebudou mit mnohem lepsi statistiky nehod, nez lidsti ridici. Tj autonomni auta budou jezdit az ve chvili kdy to uatomaticky bude znamenat mene nehod a mrtvych na vsech stranach.
              V tu chvili je zcela zjevny zajem, aby se autonomni auta maximalne rozsirila (protoze pak bude provoz pro vsechny bezpecnejsi), ve chvili kdy ale auto bude mit v programu „zabij posadku zachran chodce“ tak si ho spousta lidi kvuli tomu nekoupi, a tech chodcu nakonec zemre mnohem vice kvuli tomu, ze bude vice chybujicich ridicu.
              Mozna to zni trochu paradoxne, ale programovani „zachran posadku je hlavni priorita“ v konecnem dusledku znamena i mensi ztraty na zivotech pro vsechny ostatni ucastniky provozu…

              1. „ve chvili kdy ale auto bude mit v programu „zabij posadku
                „ve chvili kdy ale auto bude mit v programu „zabij posadku zachran chodce“ tak si ho spousta lidi kvuli tomu nekoupi…“

                to samozrejme v programe mat nebude. v programe bude mat zachran cim viac zivotov bezohladu na to ci su v aute, alebo mimo neho. stroju je jedno aky je to zivot. ci cigan na ulici ci jagr v aute. v tom je ta spravodlivost.

                a preco by si niekto nekupil auto ktore by sa snazilo zachranit cim viac zivotov? hmmm z cisteho sebectva. je to prirodzene a neodsudzujem to. no prave za to tam musi byt spravodlivost a stroj musi zachranit cim viac zivotov. ako pisem vyssie ziadna diskriminacia. cigan ako cernoch 🙂

                1. No ano lidi jsou sobecti a proste si nekoupi auto, ktere radsi
                  No ano lidi jsou sobecti a proste si nekoupi auto, ktere radsi zachrani dva chodce co jsou nekde nez maji byt nez jednoho ridice. A kdyz si to auto nekoupi, nedojde k tomu, ze by umreli ti dva chodci, ale misto toho zemre 20 jinych lidi (protoze lidsky ridic dela vice chyb).
                  Takze pokud chcete „zachranit co nejvice zivotu“ tak potrebujete paradoxne prave to „sobecke“ auto….

                2. Iné auto sa nebude dat kúpiť. Len také pre ktoré sú 2
                  Iné auto sa nebude dat kúpiť. Len také pre ktoré sú 2 zivoty viac ako jeden v aute.

                3. Takze pocitate s brzkym zakazem prodeje aut co se daji
                  Takze pocitate s brzkym zakazem prodeje aut co se daji manualne ridit? A co se stane s ojetymi auty? Bezna zivotnost auta je pres 30 let…

                4. Nie. Ocakavam ze to bude trvať ešte veľa rokov. Nepojde to
                  Nie. Ocakavam ze to bude trvať ešte veľa rokov. Nepojde to rýchlo aj práve kvôli takymto etickým dilemam. Kým sa pravnici a politici dohodnu …
                  Ale myslím si ze ľudia co sa narodia dnes a neskôr nebudú mať vôbec potrebu robiť si vodicak tak ako mňa ani len nenapadlo sadnúť si na kona a už vôbec nie ho vlastniť.
                  No a my starci budeme mať naše staré auto kým sa bude dať. 🙂

                5. No, nechci Vám kazit debatu a házet do ní vidle, ale jsou
                  No, nechci Vám kazit debatu a házet do ní vidle, ale jsou mezi námi tací, kteří tvrdí, že pokud to v Evropě povedeme tak, jako posledních pár desítek let, tak za Vámi zmíněných 30 bude Evropa jezdit maximálně tak na velbloudech……….

Napsat komentář