Krnov má nový elektrobus, bezkontaktní odbavení

Městská hromadná doprava v Krnově prochází v těchto dnech velkou změnou. Nově bude ulice města brázdit na lince číslo 1 elektrobus, který dnes spolu s dalšími dvěma novými autobusy převzali od Arrivy Morava zástupci Krnova.

Městská hromadná doprava v Česku patří, i přes všechny možnévýtky, k nejlepším v Evropě. Nové elektrobusy a bezkontaktní odbavení ji posouvají ještě dál.
foto: Město Krnov

Všechny vozy krnovské jsou tak od dnešního dne nízkopodlažní, mají speciální systém pro nevidomé a cestující mohou platit za jízdenky u řidiče i bezkontaktními bankovními kartami. Místo hledání drobných tedy nově stačí při nástupu do autobusu jen jedno pípnutí.

Městskou hromadnou dopravu v Krnově bude po dobu dalších pěti let zajišťovat společnost Arriva Morava a s novým kontraktem jsou spojeny také příjemné změny pro cestující. Jízdní řády na dnešních šesti linkách se nemění a i jízdné zůstává stejné. Novinky ale cestující najdou v autobusech, které je budou vozit.

„Se společností Arriva spolupracujeme již mnoho let, a to k oboustranné spokojenosti. K té máme důvod obzvlášť dnes. Nové autobusy nejenže splňují nejpřísnější emisní normy a umožní přepravu imobilních cestujících, ale usnadní cestování i pasažérům se smyslovým postižením. Obměnu vozového parku v Krnově jednoznačně vítáme,“ uvádí starostka města Jana Koukolová Petrová.

Arriva Morava pořídila pro Krnov dva nové nízkopodlažní autobusy IVECO (Urbanway a Crossway LE) a jeden nízkopodlažní elektrobus od českého výrobce SOR Libchavy (SOR EBN 10,5). „Do nových vozů jsme investovali 13,5 milionu korun,“ říká ředitelka Arrivy Morava Pavla Struhalová.

„Každý rok najezdí naše autobusy v Krnově 280 tisíc kilometrů. Nově jsou všechny zdejší vozy nízkopodlažní. Usnadní to hodně cestování lidem na vozíku, seniorům i maminkám s kočárky,“ dodává.

„Že budou v Krnově všechny autobusy MHD bezbariérové, je další posun k lepšímu pro vozíčkáře, kteří se denně musejí potýkat se spoustou překážek. Vedle problematického nástupu do vlaků nebo autobusů to jsou třeba vyvýšené okraje u přechodů pro chodce, díry v chodnících, jeden nebo více schodů do budov prodejen a lékařů. Proces odstranění bariér je stále pomalý. Proto skutečnost, že autobusy MHD budou nízkopodlažní, kvituji s povděkem. Určitě vozíčkářům usnadní pohyb po městě,“ říká Lenka Šteflová Adámková, maminka Anetky upoutané na invalidní vozík.

Systém pro nevidomé

Speciální systém pro nevidomé, kterým jsou nově všechny autobusy krnovské MHD vybaveny, pomůže lepší orientaci slabozrakých a nevidomých při cestách po městě. Tito lidé mají zvláštní zařízení, které mohou stisknout při příjezdu autobusu na zastávku a ten jim nahlas oznámí číslo linky a směr, kam dále pokračuje.

Platební karta místo hotovosti

Ve všech autobusech je nově možné u řidiče platit všemi typy bezkontaktních platebních karet, které vydávají banky. Cestující už nemusí hledat v kapse drobné, stačí pípnout kartou a odbavit se bezhotovostně.

bezkontaktní platební terminál MHD Krnov

Bezkontaktní platební terminál v MHD Krnov
foto: Město Krnov

Každý autobus bude označen samolepkou u předních dveří, která cestující na tuto možnost platby upozorní. Loni v září byl touto technologií zkušebně vybaven jeden autobus, testovací provoz se osvědčil, a proto Arriva společně s městem rozhodla o rozšíření čteček platebních karet do všech krnovských autobusů. I nadále mohou lidé samozřejmě využít i bezhotovostní platby bezkontaktními čipovými kartami ODISKA.

O víkendech kompletně elektrický provoz

Do provozu v Krnově zasáhne i druhý elektrobus, který Arriva na severu Moravy provozuje. V pracovní dny bude nasazen na příměstské linky v okolí Krnova a o víkendu bude jezdit na trasách místní MHD.

Dva elektrobusy tak o víkendu ve městě zastanou převážnou část práce dieselových autobusů. „Další dva elektrobusy provozuje Arriva v Praze, kde zajišťují spojení mezi multifunkčním areálem BB Centrum a stanicí metra Budějovická v Praze 4,“ doplnila Pavla Struhalová.

tisková zpráva

39 Comments on “Krnov má nový elektrobus, bezkontaktní odbavení”

  1. To je on! 🙂
    Jinak cena

    To je on! 🙂

    Jinak cena byla zmíněna zástupcem Arrivy kolem 12 mil., což se mi nezdá. Navíc tento ebus není nový, ale pár let starý (připadá mi to, jako by to byl ten, co jezdil na Praděd – nevíte někdo? Jezdí tam ještě? já ho tam už tak půl roku nepotkal).

    Jinak i tak bezva a díky! Zítra už jím pojedu do práce, jestli ho teda od zítřka nasadí. 🙂

    1. „Arriva Morava pořídila
      „Arriva Morava pořídila pro Krnov dva nové nízkopodlažní autobusy IVECO …. a jeden nízkopodlažní elektrobus …. SOR“
      …..„Do nových vozů jsme investovali 13,5 milionu korun,“

      Je tam vozů, nikoli vozu, takže 13,5MKč/3 je průměrná cena za jeden.

      Ono totiž lépe je vzbuzovat v lidech zděšení z ceny vozů. Právě u busu náklady na palivo budou „férovější“. Čím méně vytížený bus, tím nižší spotřeba elektrické energie. Což u dýzlu není tak markantní.

  2. Dobrý počin a je třeba
    Dobrý počin a je třeba neustat. kromě druhého elektrobusu by měla Arriva konečně přejít na elektrobusy u všech městských linek a vůbec nejlépe u všech linek, kde je to technologicky možné. Včetně vybudování nabíjení na konečných a jejich sdílení s veřejností. Sílu na to určitě má. A radní by neměli být líní to po ni chtít. Pak by teprve poznali, co to znamená dostat z center měst spalovací autobusy, jedno zda naftové či plynové. Ticho bez vibrací, smradu a kouře.

      1. Netřeba se tázati na
        Netřeba se tázati na veřejně dostupné údaje třeba na Linked-in. Ale ušetřím Vám hledání. Gymnázium Hladnov Slezská Ostrava, větev s chemickým zaměřením. Od 1987 Vysoká škola bánská – Technická univerzita Ostrava, Fakulta ekonomická, katedra Systémového inženýrství a informatiky, tituly Bc. a Ing.. Prošel interní a předčasně ukončil externí doktorandský stupeň. Ukončeno bez titulu paralelní studium Slezské univerzity, Podnikatelské fakulty v Karviné ve třetím ročníku. Podnikání holt bylo a je přednější.

        1. Radovan:
          Obvykle si

          Radovan:
          Obvykle si dohledávám sám, ale nějak se mě to právě nehodilo.
          Jak známo, elektrické akumulátory nejsou vhodné řešení pro těžká vozidla, zejména kvůli nízké energetické hustotě.
          Ale někdo žije víc v praxi a jiný spíš asi v kšeftu, proto se v tom nejspíš neshodneme.

          1. To jsem rád že žiju víc
            To jsem rád že žiju víc v praxi a Vy spíše asi v kšeftu, proto se v tom nejspíš neshodneme 🙂
            Ale vážně – zkuste to vysvětlit Číňanům, že jak známo, elektrické akumulátory nejsou vhodné řešení pro těžká vozidla, zejména kvůli nízké energetické hustotě. Já měl v Ostravě tu čest i s jejich BYD autobusem a nabyl jsem jiného přesvědčení. Prostě ono to nejde do té doby, než se najde někdo, kdo neví, že to nejde a udělá to.
            Automobilka BYD, mezi jejíž investory patří i americký finančník Warren Buffett, to dělá minimálně od roku 2010. A tady na hybrid.cz k tomu přes vyhledávač najdete spoustu dalších důkazů:
            Londýn zkouší elektrické autobusy
            TransExpo 2013: S čínským elektrobusem BYD jsou v Polsku spokojeni
            BYD postaví v Maďarsku továrnu na elektrické autobusy
            BYD dodá elektrobusy pro Amsterdam
            Nizozemský ostrov vyměnil všechny autobusy za elektrobusy z Číny
            ………………

            1. Radovan:
              Člověk z praxe

              Radovan:
              Člověk z praxe jsem v tomto střetu já.
              Kšeftař jsem nikdy nebyl.
              Elektrický autobus může mít smysl jen tam, kde z nějakého vážného důvodu nelze použít trolejové napájení, spalovací motor či třeba kolejové vozidlo. Čím bude takový akumulátorový autobus větší, tím bude méně efektivní.
              Ten čínský módní výstřelek těžko najde širší uplatnění.

              Něco z praxe:
              – popojíždědlo po obci, max. hmotnost do 0,5 tuny, nosnost zhruba 4 osoby
              – elektrokoloběžka, max. 25-35 kg
              – vozítko pro děti, do 60 kg, složící pro dopravní hřiště, výuku řízení, soutěže (podobně jako minikáry).
              To jsou příklady, kde akumulátory mohou mít využití.
              Naprostým nesmyslem jsou snahy o dvoutunová monstra, offroady, SUV nebo jak tomu říká, velké rodinné vozy pro dlouhé cesty apod.

                1. ozana:
                  Lehký přepravní

                  ozana:
                  Lehký přepravní akuvozík 600 kg, max. 4 osoby.
                  600 : 4 = 150 kg / os.
                  Autobus 18000 kg, 31 + řidič.
                  18000 : 32 = 562,5 kg / os.
                  Ještě něco?

                2. SOR EBN 11 max. hmotnost
                  SOR EBN 11 max. hmotnost 16500kg (pohotovostní 10000kg) obsaditelnost 92+1 osob (sedících 29+1) – žádný akuvozík pro 4 osoby s hmotností 600kg neexistuje. Takové vozítko by mělo nula hvězdiček Euro ENCAP. I kdyby ho někdo vyráběl, tak to bude něco s dost nízkou maximální rychlostí. Takový golfový vozík.

                3. ozana:
                  Nojo, stojících

                  ozana:
                  Nojo, stojících většina z 92 lidu.
                  Sedících opět zhruba 30, že.
                  A ano, ten lehký vozík by byl lepší golfové vozítko.
                  Vše pro ekologii, tak coby ne.
                  Ale jasně, móda přikazuje vyrábět pokud možno těžké offroady, s baterkama asi budou mít 2,5 – 3 tuny.

                  Tohle je jen o módě, dotacích, marketingu, manipulacích s míněním a využívání naivity a neznalosti lidí.
                  Pokud někdo bud echtít řeštit dopravu co do ekologie, pak jsou rezervy úplně jinde – valivé odpory, využití kontejnerizace a hlavně zamezení zbytečným přepravám, např. tuny vody apod.

              1. Ale já s Vámi nemám
                Ale já s Vámi nemám žádný střet.
                Vy jen ignorujete realitu spočívajíc v tisících jezdících čínských elektrobusech BYD napříč kontinenty a tvrdíte, že (cituji) „čínský módní výstřelek těžko najde širší uplatnění“ (konec citace). Tak si u toho zůstaňte a já budu rád jezdit čínským MHD elektrobusem BYD (nebo naším SOR nebo Ekova nebo…..).

                1. Radovan:
                  Ano, jezdí,

                  Radovan:
                  Ano, jezdí, jezdí.
                  Trh je bere, dotace působí.
                  Jenže správná řešení jsou jinde, než u těžkých elektrochemických úložišť s malou energetickou hustotou…

              2. Například elektrobusy SOR
                Například elektrobusy SOR můžou mít dobíjení pantografem na střeše. Bus dojede na konečnou a v rámci povinné přestávky řidiče si vždy trochu rychlodobije z trolejové sítě zpět. Ráno odjíždí s plnou, večer se vrací s prázdnou. Přes noc se dobíjí a balancuje pomalým proudem. Sníží se tak hmotnost vozu, zvýší se obsaditelnost a dojezd aby vydržel celý den. Levné, jednoduché, efektivní řešení. Pokud nejezdí na trolejové lince tak se na konečné natáhne akorát pár metrů drátu. Ještě stále Vám to nedává smysl?

                1. Trolejbus – to je to staré
                  Trolejbus – to je to staré dobré a jednoduché řešení, nevyžadující drahé a těžké akumulátory s omezenou životností a zbytečnou ztrátou při nabíjení, které je navíc nutno chránit před nízkými teplotami.
                  Akumulátorový elektrobus má smysl jen tam, kde není možné z vážných důvodů používat trolejové vedení

                2. Dříve se stavěly
                  Dříve se stavěly trolejové tratě protože nic jiného nebylo. Stejně tak já můžu napsat: Elektrobus – to je to nové a jednoduché řešení, nevyžadující drahé a nevzhledné trolejové tratě a umožňující kdykoliv operativně změnit trasu např.z důvodu nehody či uzavírky. Pokud už někde postavené jsou, tak je na dopravním podniku zda se mu je vyplatí udržovat ale nové už moc stavět nechtějí. Vždyť už i ty trolejbusy nově dostávají menší trakční baterie aby mohly jezdit bez trolejí… proč asi

                3. Proč asi?
                  Ty pomocné

                  Proč asi?
                  Ty pomocné agregáty (akumulátory a někdy i spalovací motory) slouží k pohybu na krátkých úsecích bez troleje, jako třeba vozovny, přejezdy apod.
                  Akumulátorový autobus není efektivní řešení; za největší zhovadilost pak lze považovat nápady s kamionovým tahačem..

                4. Cokoliv, co nám nehulí ty
                  Cokoliv, co nám nehulí ty svinstva pod nos je lepší, takže i ty trolejbusy. Jen jsem chtěl poukázat, že i ty elektrobusy dávají obecně smysl, ještě více například s tím pantografovým dobíjením. Recyklace baterií nebude problém, např Tesla bude mít v Gigafactory i recyklační linku na všechny typy svých baterií a myslím vznikne i dost jiných firem co si na tom postaví bussines.

                5. Tesla bude mít v
                  Tesla bude mít v Gigafactory i recyklační linku – jo, reklama, PR, marketing, dotace, prachy a prachy, aby byla veřejnost „přesvědčena“.

                6. Údržba těch kilometrů
                  Údržba těch kilometrů drátů a sloupů taky není zadarmo.

                7. To jistě něco
                  To jistě něco stojí.
                  Někde je ale hranice, kde se zase nevyplatí akumulátory.
                  A to jaksi pod vlivem módních trendů někteří nechtějí vidět.

                8. Akumulátory se chrání
                  Akumulátory se chrání před nízkými teplotami pod – 17. Vnitřní teplota baterie může dosáhnout takové teploty pouze pokud autobus dlouho stojí a nenabíjí se. To je u MHD prakticky vyloučeno. Takže dejme tomu pár dní v roce. Na trolejovém vedení jsou ztráty také značné, jedná se o DC soustavu. Vzhledem k délce vodičů je napětí docela malé. Namrzá to při teplotách již pár pod nulou. Má to výhybky a když se na tom něco pokazí tak nejede nikdo. Možná bych to označil za lepší řešení v dobách olověných baterií, nabíjících se desetinou kapacity. Akumulátorový autobus v dnešní době má smysl už tam, kde ještě není vybudované vedení, to se nově budovat nevyplatí.

                9. ePavel:
                  Zatím nám tu

                  ePavel:
                  Zatím nám tu neleží mraky baterek na konci životnosti, takže se snadno sní.
                  Ale všeho dočasu.
                  Řešení jsou jinde, ale to nikdo nechce slyšet.

                10. Čím víc má někdo
                  Čím víc má někdo omezenější rozhled, tím má v těch řešeních, případně neřešeních jasněji.

                11. epavel:
                  Ale to já už jsem

                  epavel:
                  Ale to já už jsem poznal, že jsi sotva odrostlý školák, který ví, že chléb roste v supermarketu a je otázkou času, kdy mobilní telefon třeba naštípe dříví.
                  Zatím tu opravdu neleží mraky baterek k recyklaci či spíše likvidaci.
                  Ty reálné rezervy pro ekologii zajisté vidět chtít nebudeš; nejspíš neznáš pojmy jako valivý odpor a další.
                  Předpokládám, že těch tvých 138000 km jsi nafrčel na kole s elektromotůrkem.

                12. Kdybych byl sotva odrostlý
                  Kdybych byl sotva odrostlý trolek, co jsem zrovna přišel s xchatu, tak to poznáš tak, že píšu na začátku „chechta:“

                13. ePavel:
                  Na vojně jsi nebyl,

                  ePavel:
                  Na vojně jsi nebyl, frajere, takže klídek.

                  Ty haldy baterek hrozí, jen se o tom marketing nezmiňuje.

                14. Na vojně jsem byl. Takže
                  Na vojně jsem byl. Takže si dávám odchod a tebe si dávám do ignor listu.

                15. ePavel:
                  Asi na civilce, nebo

                  ePavel:
                  Asi na civilce, nebo nejvýš když se už jen bouralo, pálilo a vyhazovalo.
                  Kdyby s tebou byla normální debata, jaksi by tě napadlo, že ty baterky s prošlou životností tu budou.
                  Ty sis je asi poněkud nepřipustil, vidíš jen samá pozitiva a kouzelné bezemisní stroje.

                16. TROL, pozor TROL! A navíc
                  TROL, pozor TROL! A navíc uráží. Možná by stálo za to ho trvale zablokovat přes IP.

    1. běžný diesel bus stojí
      běžný diesel bus stojí cca 3-4mil, elebus cca 7-8mil (ceny jen odhaduji dle toho co jsem slyšel na výstavách, ale jde to vyhledat) – a to je ten hlavní důvod proč Arriva zatím pořídila „jen“ dva a proč obec jich radikálněji nepožaduje více. Buďme rádi za první dva kousky… 🙂

Napsat komentář