Model 3 může být pro Teslu zlatý důl – díky kreditům a novým Superchargerům

Tzv. ZEV kredity dnes tvoří pouze velmi malou část příjmů automobilky Tesla. Ve 2. čtvrtletí 2016, prvním ziskovém, to např. bylo $139 mil. S příchodem Tesla Model 3 a především Supercharger v3 by se to ale mohlo změnit.

Elektromobil Tesla Model S (facelift) se nabíjí u nabíjecí stanice Supercharger
foto: Tesla

Když Elon Musk aktuálně začal naznačovat cosi o nových Superchargerech v3 s výkonem přes 350 kW, pozorný Fred Lambert, šéfredaktor webu Electrek.co, upozornil na jeden z možných důsledků tohoto kroku.

Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší CARB už před lety zavedl pravidla, podle kterých se automobilkám za prodej bezemisních vozů udělují kredity. Za běžný elektromobil dostane dnes 4 kredity, každý v hodnotě asi $5000. Ovšem takové bezemisní auto, které ujede alespoň 300 mil (asi 480 km) a – to je nové pravidlo – zároveň je možné mu doplnit 95 % paliva během 15 minut, získá 9 kreditů.

Cílem bylo podpořit vodíková auta, která jediná zatím tohle zvládnou. Což se však moc nepodařilo, protože auta na vodík uživatele pořád nějak netáhnou. Není se co divit, když – jak jsme si vyzkoušeli – je není kde naplnit a nepřinášejí prakticky žádné výhody proti elektromobilům.

Pokud by Tesla Supercharger v3 dokázal budoucí elektromobily Tesla Model S, Tesla Model X a především Tesla Model 3 nabít téměř do plna během 15 minut, byla by to pro Teslu obrovská výhra. Devět kreditů má hodnotu asi $36 000, tedy v podstatě tolik, kolik stojí samotný Model 3!

Tesla má na Model 3 už určitě přes 400 000 předobjednávek, z toho minimálně 30 000 v Kalifornii. I kdyby na prodeji samotného auta nevydělala vůbec nic, pořád by na ni čekal možný zisk přes miliardu dolarů. A to nepočítáme další prodeje elektromobilů Model S a Model X.

Důležité je upozornit, že peníze za ZEV kredity nejdou přímo od spotřebitelů, nýbrž od ostatních automobilek. Ty si je musí kupovat jako „odpustky“ za nesplnění výroby aut s nulovými emisemi.

40 Comments on “Model 3 může být pro Teslu zlatý důl – díky kreditům a novým Superchargerům”

      1. No tak bylo to myšleno
        No tak bylo to myšleno spíš nevážně, ale pokud by bylo reálné téhle výhody využít, nejspíš by tu možnost využili. Ale kdybychom se nad tím trochu zamysleli, pro dojezd 480 km by u menšího auta mohla stačit i baterie kolem 70 kWh. Kdyby tam dali 85 kWh omezenou na 70, tak by těch cca 66 kWh (95 %) na hyperchargeru ( 😉 ) snad i mohli do 15 minut dobít.

      2. Osobně mi myšlenka, že
        Osobně mi myšlenka, že Model 3 bude mít jednu, max. dvě hardwarové verze baterek nepřipadá zas tak mimo realitu. Zlevní to výrobu a montáž, dost možná tam bude i synergie s Model S/X, plus umožní odemykat novou kapacitu/vylepšovat auto v průběhu jeho života softwarově, bez dalších nákladů.

                1. Vobčas je taky dobrý mít
                  Vobčas je taky dobrý mít hromadu bezejmených borců i dole, ale to vezme čas 🙂

  1. Mate v clanku zase chybu.
    Mate v clanku zase chybu. Jedna se o 300 mil (nikoli km!)
    Zapominate ze se bavime o americe, kde pouzivaji mile misto km.

    A nakonec, pro Teslu ty kredity nemaji cenu 5000$ ale mene, podle toho za kolik se jim podari je prodat, v praxi 2500-4000$. A jeste navic tyto kredity se pocitaji jen v 10 statech USA a 1 provicii Kanady.

      1. no takova drobnost a pokazi
        no takova drobnost a pokazi to cely clanek… zrejme to jiz nebude „zlaty dul“, kdyz zakladni verze na to nedosahne. A do 95% pod 15 minut by byl taky dost neslychany prulom. Jedina moznost jak toho dosahnout je dat do auta vetsi baterii a SW ji omezit tak, aby se nenabijela do plna, ale treba jen do 70-80% a tvarila se tak ze ma jiz 95%+ (stejne jak to ted delaji u Modelu S 60 – ten se jeste ve 100% porad nabiji vykonem pres 30kW).

        1. Já myslel že
          Já myslel že nejelegantněji tuto podmínku měla obcházet právě výměna baterie? Vzhledem k tomu, že Elon ale s tímto projektem sekl tak myslím že tato podmínka prostě Elona netrápí. Jak již bylo řečeno současná technologie článků takovéto rychlodobíjení nedá ani náhodou.

  2. Omlouvam se za uplne OT, ale
    Omlouvam se za uplne OT, ale neni tu ani vzdalene vhodne aktivni vlakno (a hledat prispevek v buh vi kterem vlakne, ktery to pred par dny zminil, neni moc realne).

    Tady je rozbor rozhodnuti ERU, podle vseho to zatim nema efekt zadne (ale dost mozna je to palebna priprava na nejaky dalsi krok)
    https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/12/30/ohledne-dojeni-ovcanu-solarniky-nepodlehejme-panice-polemika-se-slimmem/

    Zdroj: Konference HW news

    1. Ano, jak psal Josef. na
      Ano, jak psal Josef. na 300km urcite 60kWh nepotrebujes. M3 ma mit min. 215mil = 346km a jak se vyjadrili lide ze samotne Tesly baterie bude mensi nez 60kWh. Cesta k 95% za 15min. je podle meho mit velkou baterii, ale vyuzitelnych nechat mnohem mene, aby se nabijeci krivka nedostala ze te „lienarni“ casti na „logaritmicke“ ke konci, jednoduse receno at se nemusi snizovat nabijeci proud po cas nabijeni.

    2. 95% do auta za 15 minút
      95% do auta za 15 minút nedostanú. Iba ak by to bola 100kWh batéria s vyuzitelnymi 50kWh.Ak výrobca da do auta 100kWh batériu a nechá nám použiteľných 50kWh tak áno potom môže ísť nabíjanie na 4C ale len v pomere k tým 50kWh. Myslím že na 300km je férové tvrdiť že auto potrebuje 50 a viac kWh.

        1. Uvažuji.
          300 mil dojezd

          Uvažuji.
          300 mil dojezd bude asi EPA. Model 3 je menší a reálná spotřeba může být kolem 22 – 25kWh/100 mil. Takže EPA bude klíďo 20kWh/100 mil ?? Větší baterie softwarově omezená 100 kWh na 60kWh, by to na Superchargeru V2 mohla stihnou za 15 minut dobít. A nebo taky ne. 🙂

          Model S P100D nebo časem bez „D“ má dojezd přes 300 mil +, takže stačí jenom obnovit a případně rozšířit možnost výměny baterek a tradá. 9 kreditů je doma. To, že to nikdo nebude užívat je věc jiná, ale ta možnost by tu byla (můžete, sice na jednom místě a draho, ale jde to). Je to obdoba vodíku, kdy sice auto splní všechno, ale vodíková čerpačka v nedohlednu (splněno, ale nidko to nikdy nepoužije).

  3. ciste prakticky, neni tohle
    ciste prakticky, neni tohle nejak omezene poctem tak jako federalni dotace na EV? protoze za par let by toto pravidlo mohlo znamenat ze nikdo nebude platit, a vsichni budou chtit penize za prodana EV, coz by ve finale dane staty USA polozilo 😀

    jinak pokud ve 2 ctvrtleti ziskali na tech creditech 139 milionu dolaru, a 4 credity odpovidaji $20000, pak prodali/dodali za dane ctvrtleti jen 6950 Tesel, neni to nejak malo?

        1. Já jsem zas někde četl
          Já jsem zas někde četl rozbor, že tato podmínka (dojezd+čas dobíjení) pro CARB kredity končí rokem 2017 nebo 2018 a pak bude platit úplně něco jiného? Tzn. že to s rychlodobíjením (Elonův tweet o Superchargeru v3) nemá vůbec nic společného. Myslím že Jolinar tu měl slušný přehled o těchto USA pobídkách?

Napsat komentář