Tesla najímá nové experty na radarové technologie, LiDAR neplánuje

Elon Musk, šéf společnosti Tesla, dlouhodobě nevěří technologii LiDAR. Místo ní raději u systému autonomního řízení Tesla Autopilot využívá radarové antény.

Přední radar má u vozů Tesla dosah 160 metrů. Vpřed ale míří také tři další kamery s různým dosahem a zorným úhlem (250 m/35 °, 150 m/50 °, 60 m/150 °).
foto: Tesla

Aktuálně Tesla přetáhla ze známé společnosti Delphi Automotive šéfa tamního vývoje pokročilých radarových systémů. Duc Vu tam poslední dva roky vyvíjel jejich novou generaci.

Předtím pracoval na radarech pro americké námořnictvo (NAVAIR). Pro Delphi je to samozřejmě ztráta, protože se firma snaží etablovat jako dodavatel samořídících systémů.

Nedávno dokonce robotické auto Delphi přejelo Spojené státy napříč. Není divu, že Tesla o tamního šéfa stála. Elon Musk si myslí, že radary jsou lepší než LiDARy, protože narozdíl od nich vidí také skrze mlhu, déšť, sníh či prach.

ZAJÍMAVOST: V Kalifornii byly zahlédnuty prototypy elektromobilů Tesla Model S vybavené LiDARy značky Velodyne. Ty ale nejspíš byly využívány pro porovnávání výsledků systému Tesla Vision a LiDAR. Že Tesla neplánuje využít LiDAR u svých budoucích aut pak potvrdil i mluvčí firmy.

Právě snaha Tesly uvést na trh plně autonomní auta bez využití LiDARu u mnoha odborníků vyvolává tázavé reakce. Mnozí mají za to, že to bez LiDARu prostě nejde. Stejně tak si ale lidé mysleli, že nejde dostat zpátky na zem vesmírnou raketu. A ono to jde.

Hlavní roli v této snaze bude nejspíš hrát platforma Tesla Vision a superpočítače Nvidia určené pro robotická auta. A pochopitelně nová hardwarová výbava skládající se z 8 kamer, radaru, GPS a ultrazvukových senzorů.

Electrek.co

18 Comments on “Tesla najímá nové experty na radarové technologie, LiDAR neplánuje”

  1. Celkom si neviem prestavit,
    Celkom si neviem prestavit, obrovsku „indicku“ krizovatku kde vsetky auta ziaria radarmi – neviem ci kazde auto bude mat vlastnu frekvenciu (tolko ich ale nie ani nie je), alebo ci na tych frekvenciach maju namodulovany nejaky vlastny identifikator (to mi pride ale dost komplikovane), kazdopadne ked sa to zacne miesat a interferovat, moze byt z toho dobry gulas – viete niekto ako to maju vyriesene? Diki, J.

  2. Jak je to opravdu s radary a
    Jak je to opravdu s radary a necistotami? Prakticky vsechny pro-Tesla clanky tvrdi neco ve stylu „vidí také skrze mlhu, déšť, sníh či prach“, ale naproti tomu jsem cetl radu komentaru, ze adaptivni tempomaty (zalozene na radaru) rady magori, kdyz se jim dostane snih nebo blato na antenu.

    1. obycajna vsade pritomna voda
      obycajna vsade pritomna voda na najsilnejsi neutralizator ziarenia vysokych radov, pre optiku su opticke javy ako tiene, odrazy a spina, vsadepritomna nastraha, nizke frekvencie su sice viac imunne voci vode, ciastockam a spine, ale su hrube, nedokazu si poradit s detailami.

      preto sa vyuziva kombinacia ultrazvuku a pozicnych dat s pred pripavenymi mapami s informaciami.

      ten gral co chcu dosiahnut, je ultrazvuk s detailami, lenze fyzika je svina, farby to nepozna ani tvare ani postavy voci stlpu.

      volvo tak zacalo cpat na celne sklo kameru, ktora tieto opricke data mala doplnit, lenze kto to ma povinnost udrzovat ciste ? a ked pocas jazdy napadne sneh, spina, hlma, .. ?

      pre nieco take je preba kognitivne myslenie na urovni cloveka,
      cize cloveka. nech sa tvrdi kde jaky zvast, strojove „ucenie“ na to nema.

      jednoduchy test k strojovemu uceniu, nauci sa vyhodnocovat co je trojuholnik, a potom ucenie utnes, inak zahltis gulasom ktory zhorsi rozpoznavanie, a tak nas stroj sice pozna trojuholnik, ale ked ho nakreslis dole hlavou, ani za svet nepride na to co to je.

    2. No Tesla hovori dobre, ked
      No Tesla hovori dobre, ked tvrdi, ze radar moze vidiet cez male castice. Vypliva to z charakteru vln o nizsej frekvencie nez svetlo ci infra. Ale je to iba teoria. To preco blbne radar, ked je na nom sneh ci blato je asi skor preto, ze su tam nahustene a teda tvoria nepreniknutelnu stenu, prip. je to problem implementacie technologie.

      Co mne vadi viac je dosah radaru. 160m je velmi malo pri vyssich rychlostiach a zhorsenej zjadnosti povrchu. Dalsia vec co mi vadi je, ze pri autonomnych autach nikto velmi neuvazuje o ich povinnom prepojeni a komunikacii. Cize ak auto 300m vpredu zacne brzdit aby dalo tuto informaciu aj autam za nim a tie sa mohli pripravit na potencionalnu koliziu, alebo by na krizovatke mohli na zelenu vyrazit vsetky auta v rade naraz, cim by sa usetrilo velmi vela casu.

        1. Ano ale potom neverim v
          Ano ale potom neverim v plnohodnotnu a bezpecnu autonomnu prevadzku. To prepojenie aut by pritom nemusel byt vazny problem a prepojit by sa dali aj stare auta. Stacilo by ich vybavit nejaky „transponderom“, ktory moze vyhodnocovat spravanie auta a vodica a informovat ostatnych. S vyriesenim sietoveho prepojenia aut (povedzme v okruhu 500m) by to dnes zvladol kazdy smartfon. Bolo by to aspon nieco. Navyse taku „krabicku“ by mohli nosit aj cyklisti a chodci a tym padom by neboli neviditelny. Momentalne je ale tato moja predstava utopia, lebo to by sa muselo riesit legislativne a uradnici su vacsinou tak 10-20 rokov pozadu oproti technologiam. Mohli by to aspon riesit automobilky.

      1. Dnes jsem slyšel rozhovor s
        Dnes jsem slyšel rozhovor s pánem z ČVUT, který se zabývá využitím světla pro přenos dat. Mimo jiné tam padlo, že velké automobilky už testují systémy, které do světel modulují právě informace o brzdění a další parametry, aby na to další vozidla v okolí mohla reagovat.

Napsat komentář