Konektivita – klíčový pojem současné automobility

Přídavná zařízení mohou 90 % řidičů umožnit okamžité propojení automobilu s mobilním aplikacemi. V Evropě jimi do roku 2020 bude dovybaveno 90 miliónů aut. Díry na trhu využívají dodavatelé mimo automobilový průmysl.

Chytré hodiny Samsung Galaxy Gear, ale také Apple Watch umějí ovládat elektromobil BMW i3.
foto: BMW

Propojení aut s aplikacemi čili konektivita je aktuálním tématem automobilového průmyslu. Data říkají, že zákazníci oceňují výhody online aplikací, avšak oproti tomuto trendu pouze třetina nových automobilů opustila v roce 2015 výrobní linku s integrovaným řešením konektivity.

Alternativní východisko nabízejí dodavatelé mimo automobilový průmysl. „Na českém trhu lze zmínit například T-Mobile Czech Republic, který pro celou skupinu Deutsche Telekom v České republice testuje projekt konektivity automobilů s mobilními zařízeními. Aktivitu v tomto směru lze v České republice čím dál více pozorovat i na straně automobilek. Například ve Škodě Auto právě vzniká speciální pracoviště pro vývoj digitálních služeb, přibližuje situaci v tuzemsku Philip Staehelin, výkonný ředitel pražské pobočky společnosti Roland Berger.

Výrobci aut soutěží s výrobci přídavných zařízení

Výrobci originálního zařízení nabízejí mnohá integrovaná řešení, ta však často neodpovídají skutečným potřebám zákazníka. Tato zařízení jsou navíc extrémně drahá z důvodu nákladů vynaložených na jejich vývoj.

ZAJÍMAVOST: U elektromobilů patří konektivita mezi standardní výbavu, prakticky ke každému elektrickému autu dnes dostanete také mobilní aplikaci.

„Někteří výrobci aut si za své integrované systémy zajišťující konektivitu účtují tisíce eur a roční poplatky za užívání navíc. To je o mnoho více, než jsou současní vlastníci aut ochotni zaplatit,“ říká Jan-Philipp Hasenberg z automobilového kompetenčního centra společnosti Roland Berger.

Propojení s aplikacemi se proto do stávající nabídky vozidel dostává jen pozvolna. Díry na trhu využívají dodavatelé mimo automobilový průmysl (IT, pojišťovny a startupy a další), kteří nabízejí levné adaptéry ve formě přídavných zařízení.

Jejich ceny se pohybují pod 100 eur za kus. Zákazníci při tom dostanou velmi podobný komfort v nabízených řešeních i službách. I jejich užití je jednoduché.

Zařízení stačí zapojit do standardizovaného konektoru (OBD II) a propojení se smartphony nebo jinými zařízeními už nic nebrání. Zákazník si je navíc může vybrat přesně podle své aktuální potřeby.

Asi 80 % řidičů je podle studie společnosti Roland Berger připraveno si za tyto extra služby připatit. Jejich finanční limit je však 50 eur na rok.

Evropa roku 2020 – devadesát miliónů přídavných zařízení

Přenášení dat z automobilu do smartphonu a propojení se škálou různých služeb je již zavedeným prvkem v životech mnoha řidičů.

Přídavná zařízení řidiče informují o tom, že auto potřebuje servis, dovedou monitorovat jízdní styl, mohou sledovat auto klienta pojišťovny a propojit jej s jeho pojišťovnou, vyhledají místo k parkování, uskuteční tísňové volání a podobně.

Dle studie společnosti Roland Berger Connected car – App based dongle solutions as a shortcut to connectivity bude přídavnými zařízeními do roku 2020 dovybaveno devadesát miliónů aut skrze celou Evropu.

Studie analyzuje možnosti a příležitosti výrobců originálního zařízení a dodavatelů přídavných zařízení na trhu s connected car. Vyplývá z ní také, že odhadem pouze okolo 70 miliónů vozů bude vybaveno továrně integrovaným systémem od výrobců originálního zařízení (OEM).

„Ve střednědobém horizontu můžeme očekávat, že hlavní podíl na trhu získá kterýkoli výrobce, ať už OEM nebo dodavatel z jiného odvětví, který bude schopný přesvědčit nejvíce zákazníků ke koupi právě jeho řešení. V momentě, kdy tento dodavatel dosáhne kritického množství, vznikne efekt „lock-in“ a daný systém se stane standardem na trhu. V tuto chvíli však nikdo přesně neví, ze kterého průmyslového odvětví tito dodavatelé budou,“ uzavírá otázku connected car Philipp Grosse Kleimann, člen řídícího týmu automobilového kompetenčního centra společnosti Roland Berger.

tisková zpráva

44 Comments on “Konektivita – klíčový pojem současné automobility”

  1. Konektivita čili možnost
    Konektivita čili možnost propojení auta s mobilem nebo tabletem je pořád jen MOŽNOST. Nikdo přece nenutí řidiče, aby konektivitu využíval, pokud nechce.

    Kámoš eJára sice jezdí s Leafem jako já, ale používá na cestách klasický telefon a třeba na Vystrkově u stojanů B a E (ABB Terra 53) jen odhaduje, jak rychle mu to nabíjí.

    Naopak já si už jízdu bez zapnutého Leaf Spy Pro neumím ani představit a zapínám to, i když jedeme třeba k tchýni. Díky Leaf Spy Pro dokážu v případě potřeby bez obav vyjet baterku až na želvu (v létě 1.8%, v zimě 2.8%, pod 5.7% displej Leafa už % neukazuje), a to vše bez zbytečného adrenalinu. Při nabíjení na Terra 53 pak vidím, s jakým výkonem a proudem čili jak rychle mi to nabíjí, vidím, kdy začne klesat výkon a proud z maximálních 120A a na konci nabíjení, kdy nabíjecí výkon klesne pod 3kW, to raději vypnu a jedu dál, protože na cestě domů mám AC nabíječku, která jede 3.3kW čili rychleji, než kdybych ztrácel čas na Vystrkově posledními pár procenty.

    Další příklad – mám udržování teploty v automatu a tuhle se mi stalo, že jsem snižoval nastavenou teplotu – popaměti, bez toho, že bych se díval na displej a ovladače Connectu. A najednou jsem si na Leaf Spy všiml, že jsem nastavenou teplotu snížil natolik, že se zapnula klimatizace. Tak jsem ji vypnul. Normálně bych si toho všiml až za chvíli a celou tu dobu by klima zbytečně užírala cenné Wh.

    Samostatnou kapitolou je topení v zimě na začátku cesty v nevytopeném autě. Díky Leaf Spy dokážu vytopit auto s minimem spotřebované energie, protože přesně vidím, jaký výkon si bere topná jednotka a dokážu to ovlivňovat ručním nastavením otáček ventilátoru a zadané teploty.

    To vše díky konektivitě – propojení OBD, wifi donglu a mobilu. Ale jak už jsem psal na začátku, kdo nechce, nemusí to využívat (pokud to v autě má). Anebo si to nemusí pořizovat, pokud to nechce.

      1. Leaf Spy není na dálkové
        Leaf Spy není na dálkové monitorování auta, mobil nebo tablet musí být v dosahu BT nebo wi-fi, podle toho, jaký dongle si dá člověk do OBD zásuvky.
        To, co máte asi na mysli, je konektivita přes nový Connect EV (obdoba původního Car Wings) a server Nissanu, tam je komunikace přes GSM a datové přenosy (jedna SIM v autě, druhá SIM v mobilu nebo případě wi-fi v mobilu), takže jaký kdo má datový tarif, tolik zaplatí za přenos dat, ať už doma, nebo v roamingu. Pokud vím, jsou zdarma 2 roky. Kolik to stojí potom, to netuším, v původním Connectu mi to nefunguje, takže jsem to ani nezjišťoval. Ovšem to „zdarma“ platí pro využití služby Nissanu a jeho serveru, datové přenosy v mobilu se podle mě platí zvlášť.

        1. Leaf Spy Pro mam take na
          Leaf Spy Pro mam take na Tabletu. Chtel jsem koupit jety Leaf a chtel jsem si overit baterky. Udelal jsem dobre, baterky byly dost spatne. Auto bylo z USA a neco tam nehralo. Kdo vi kdo tam co manipuloval.
          U meho peugeot Ion mam CanIon, obdoba leaf Spy. Pro monitoring baterii vyborna vec. Bohuzel Ion nelze klimatizovat na dalku.
          Jine multimedialni veci v aute ale nepotrebuji. Me staci obyc radio. Zadne Flashdisky plne MP3 nemam…

            1. AHr=50,85
              SOH=77%
              Hx=72%
              L1/L

              AHr=50,85
              SOH=77%
              Hx=72%
              L1/L2 nabijeni 1250, chademo 50x
              Najeto 60.000 km.
              Nevim proc, ale 95 clanku bylo cervenych a jeden jediny modry. Co to znamena? Ja mel zato ze se balancuji. Ale to se deje jen pri nabijeni uplne ke konci. Tady to bylo bez nabijeni s polovicni SoC.

              1. Tak to jsou velice špatné
                Tak to jsou velice špatné hodnoty, zvlášť vzhledem k nájezdu 60.000km.

                Já mám aktuálně:
                Ahr=57.09
                SOH=87%
                Hx=85.69%
                689QCs, 1019 L1/L2s
                odo=94.253km

                Hx a s ním související SOH je nepřímo úměrné vnitřnímu odporu baterky, který je projevem stárnutí baterky. Čím vyšší vnitřní odpor, tím nižší Hx a SOH. Už jsem si ovšem vyzkoušel, že trend změny Hx a SOH nemusí být nutně vždy pouze klesající, jak by se dalo čekat. Za určitých okolností lze občas dosáhnout i opačného trendu, tj. zvyšování SOH a Hx. Loni na podzim jsem měl SOH=89%, v únoru to vylezlo až na 94% a během léta se mi to pohybovalo mezi 85-92%. Podle návodu v aplikaci, pokud je SOH 85% víc než jeden měsíc, tak zmizí první čárka na indikátoru na displeji Leafa.

                Momentálně mám taky všechny články červené a jen jeden modrý (SOC=89.2%, na displeji 91%). Někdy naopak všechny zmodrají, tohle nějak neřeším. Ano, červená by měla být známkou toho, že jsou zapojeny bočníky, tj. že články balancují.

                1. jaky mate rocnik resp. je to
                  jaky mate rocnik resp. je to facelift od 2013 nebo starsi?
                  Pristi rok bych chtel poskocit z Ionu na Leaf a Leaf pred faceliftem je podstatne levnejsi nez ten novejsi. Je tam ve spotrebe, dojezdu a stalosti baterek takovy rozdil?
                  Muj Ion je z 2013 a uz ma mit take lepsi clanky. U Ionu daly lepsi clanky a snizily jejich pocet z 88 na 80 a pry obe verze maji stejny dojezd.
                  S Ionem mam dojezd 120km. Na bezne jezdeni to uplne staci. Na dalky mam stary diesel 🙁

                2. Mám ten novější od 2013
                  Mám ten novější od 2013 – 2.generace. Prý má o něco lepší baterku než ten starší z 1.generace. To je možná příčinou rozdílů cen. Já když si občas zkušebně zafiltruju Leafy na mobile.de, tak rovnou dávám r.v.2013 a víc.

                3. Facelift se dodaval az od 2.
                  Facelift se dodaval az od 2. poloviny 2013 a jeste do 2014 se prodavaly skladove vozy a predvadecky. Kolikrat ani z 2014 neni facelift. Nikdo to do inzeratu nepise a tak se to musi pracne zjistovat z fotek.
                  Jednoduse se da poznat podle tlacitka Eco na volante. Dalsi rozdil je vysoky schod v kufru smerem k zadnim sedadlum. Pak rozdil ve velikosti motoroveho menice, facelift ma vetsi protoze je tam i nabijecka ktera byla drive v kufru. Maly detail je jizdni mod B na radici pace.
                  Znate jeste nejake rozdily podle kterych se da facelift rozlisit?

                4. Schod v kufru nemám a
                  Schod v kufru nemám a měnič mám velký – to měla podle mě právě až 2.generace.
                  Eco na volantu nemám a mod B na řadičce taky ne (jen D a D Eco) – to je spíš známka výbavy Acenta a Tekna, nikoli generace.

                5. asi jsem to spatne popsal.
                  asi jsem to spatne popsal. velky schod=stary model. Velky menic=novy model.
                  Mod B a Eco je novy model ale pouze Acenta a Tekna.
                  Kdyz uz bych kupoval Leaf tak radeji novy model a kvuli topeni tepelnym cerpadlem Acentu. Mozna nez se rozhoupu prijde baterie 40kWh a pak bych sel asi do 30kWh protoze u ojetych mozna zlevni. Ted je 30kWh prakticky svetova spicka v dostupnych EV a tudiz ceny se drzi vysoko.
                  Co se tyka dojezdu u Iona, tak 120km zni dobre, ale kdyz nechci nicit baterku tak neni dobre nabijet porad na 100% a vybijet na 0. Takze ekonomicky dojezd je nekde 80-90km.
                  Zajimave je ze kdyz ukazatel je na dojezdu 0km, tak CanIon ukazuje jeste SoC 20%. Pry se to casem posouva smerem dolu a tim se zajisti po celou dobu pouzivani baterky ze dojezd je porad stejny a degradace neni skoro vubec poznat.
                  Je to podobna strategie jako u flashdisku. Ten ma take rezervni bloky ktere se aktivuji az kdyz se ty puvodni porouchaji. Flashdisk ma porad stejnou kapacitu i kdyz ma uz treba 20% bloku poskozenych.

    1. taky jsem pro maximální
      taky jsem pro maximální konektivitu a následné využívání prostě toho co člověk potřebuje. Využívám CarWings na ovládání klimatizace a monitoring nabíjení baterií a jejich stavu – v podstatě nic jiného tato aplikace neumožňuje.
      Co se týká sledování vytápění/klima v autě, tak využívám jeho předprogramování. Při jízdě to dělám tak jako vy, ale odběr energie pro vytápění/klimu mi ukazuje přímo display v autě. To Vám takhle nefunguje?

    2. Můj důvod koupit lupínka
      Můj důvod koupit lupínka ve vyšší výbavě byl tehdy prostý – tempomat, pět jízdních režimů (Drive, Break, EcoDrive, EcoBreak, Snail) a v topení tepelné čerpadlo. Connect-EV jsem pak ze zvědavosti aktivoval a již jej ponechal: zap/vyp/načasovat klimu/topení či zap/načasovat nabíjení je tou třešinkou na dortu; když nejsem u nabíjení a ono i nečekaně skončí to pošle emajl je supr; ujeté vzdálenosti s jejich spotřebami a měsíční tato statistika ke stažení je také plusem. A při čekání kdekoli (např zácpa na D1) využít čtení z kanálů RSS na 10″ dipleji auta taky dobrý; doma naplánovat trasu na PC s tím, kde a jak dlouho nabíjet a to poslat do auta se (občas) hodí (toto je škoda, že to není on-board, ale kvůli dat.přenosům to chápu). Web v autě mi nechybí.
      Zamknout/odemknout auto přes web, by mne trochu znepokojovalo. A to, že kdosi (nissan a…?) ví, kudy jezdím, neřeším, to již desítky let ví můj mob.operátor.

      1. Já jsem ho koupil na
        Já jsem ho koupil na dx.com.
        Podle názvu by měl být sice bílo-zelený, ale podle obrázku a i ve skutečnosti je černo-zelený, přičemž zelený je jen pryžový pásek na obvodu, který jsem stejně sundal. Když jsem si tehdy vybíral, prošel jsem všechny barevné varianty (Form Color) a vybral jsem si tu, která byla aktuálně nejlevnější.
        POZOR, je třeba verze donglu v1.5 a vyšší (tehdy jsem o tom neměl ani tušení, takže jsem měl štěstí).

        Když se podíváte do specifikace, tak u všech barevných variant je uvedena verze v1.4b. Přitom mě byla dodána v2.1. Podle mě je to jen chyba v popisu na dx.com (je očividné, že se s aktualizací textů dvakrát moc nepářou – viz např. popis Blak+Green, v názvu bílá+zelená a na fotce černá+zelená). Podle mě jsou dodávány verze v2.x – svědčí o tom i dole uvedený Obsah balení 1 x iCar2 OBD, kde ta 2-ka v iCar2 je podle mě právě označení verze v2.

        Co se týká solidnosti dx.com, trochu jsem měl obavy – platba kartou předem, samozřejmě žádná 3D Secure platba (jak jsem zvyklý), dodání bylo trochu delší než jsem čekal, ale nakonec vše dobře dopadlo. Dnes už bych se obával o poznání méně. Samozřejmě v takových obchodech platím zásadně kartou, kterou mám defaultně zablokovanou pro platby na internetu, vždy ji odblokuju pro konkrétní platbu a po provedení transakce hned zase zablokuju. Samozřejmě musíte počítat s tím, že cena v Kč je stanovena na základě nějakého průměrného kursu Kč/USD a když provedete transakci, tak Vám ji banka zaúčtuje podle svého aktuálního kursu, takže částka se může mírně lišit.

        1. chtěl jsem se ještě
          chtěl jsem se ještě zeptat, náhodou neumožnuje to třeba vlastně i naprogramovat přes mobil vyhřátí na ráno či jiné změny, které v zákl versi musím řešit tím příšerným způsobem?? Předpokládám ale, že je to blbost že bych si tak dramaticky „vylepšil“ zákl. versi….

    3. Zdravím, omlouvám se za
      Zdravím, omlouvám se za dotaz možná neřešitelný. Zkusil jsem sehnat jednotku již zde, měla by být 1,5b výš (http://www.sunnysoft.cz/zbozi/167PCI-068/automobilova-diagnosticka-jednotka-pro-obd-ii-s-bluetooth-ekv-elm-327-pro-android-a-windows-phone-4216595.html) ale asi špatně, snad mi ji vemou zpět. Tel. ji vidí, ale píše že nelze načíst – zkusil jsem dostupný program leaf spy lite, těžko říst jestli nemám ještě něco špatně v nastavení. Experiment za pětikilo s leaf spy se mi již absolvovat nechce. Dá se mi nějak poradit?

      1. V nastavení Spy se nic
        V nastavení Spy se nic zvláštního nastavovat nemusí. Mělo by stačit spárovat jednotku s telefonem a v aplikaci vybrat správné BT zařízení. Zkuste zkontrolovat v nastavení telefonu, zda je telefon správně připojen k BT zařízení. Případně zkuste změnit nastavení BT v telefonu, aby byl viditelný pro všechna zařízení – minimálně pro spárování je to potřeba.

        V popisu Vámi uvedeného BT se píše:
        Nový model s výrazně vyšší kompatibilitou než původní „modrá“ OBD II jednotka.
        To je podle mě trochu alibistické a zároveň zavádějící tvrzení, které nelze aplikovat univerzálně. Chápu, že začátečníka to trochu vystraší a raději v zájmu toho, aby předešel případným problémům zvolí dražší variantu, ale ani to nemusí být záruka, že zrovna toto řešení bude OK. Já jsem kdysi zkoušel jednu modrou BT jednotku a nebyl problém. Zkuste to vyměnit za alternativu http://www.sunnysoft.cz/zbozi/167PCI-013/automobilova-diagnosticka-jednotka-pro-obd-ii-s-bluetooth-ekv-elm-327-pro-android-a-windows-phone.html – buď to půjde nebo ne.

        Jinak já po zkušenostech s připojováním BT vs. wifi zařízení, ať už k telefonům nebo k PC, mám za to, že s připojováním wifi zařízení jsou obecně menší problémy než s BT. BT je vždy tak trochu alchymie, kdežto wifi zařízení mi většinou jela tak nějak „sama od sebe“.

        Od známého mám ještě jednu, prozatím nepotvrzenou zkušenost. Taky mu to nejde s modrou BT a jednou z možných příčin by mohl být i „příliš dokonalý“ telefon – v jeho případě Samsung S7. Je docela možné, že Spy si nerozumí s telefonem, resp. jeho grafikou. V jeho případě je rada zkusit jiný, jednodušší telefon. Bohužel zatím nemám zpětnou vazbu, jestli změna telefonu něco vyřešila nebo ne.

        No a nakonec z každodenního používání Spy s wifi donglem (zejména po poslední aktualizaci Spy) mám jednu zkušenost. Zapnu dongle (po 30min se sám sám vypíná), zapnu aplikaci na telefonu, telefon se spojí s donglem… a nic. Je třeba buď zapnout auto nebo alespoň při vypnutém autě otevřít a zavřít dveře (když jsem u něj), nebo na dálku odemknout a zamknout auto. Pak se dongle správně spojí s aplikací a začnout téct data. Je třeba mít na paměti, že při vypnutém autě Spy správně funguje jen při nabíjení. Pokud je auto vypnuto a neprobíhá nabíjení, tak Spy ukazuje nesmysly (např. že SOC je 102%).

        1. Takže finálně mi to jede
          Takže finálně mi to jede na ženiným Samsung S3. Na starým tel ne a novým s Androidem 6 teda taky ne. tak nakonec jsem přehlédl hodnoty Ahr 60.9 SOH 93% HX 93.6 /ož u výroby 2015 zjevně OK/a to je tak asi vše o lze od toho Lite programu čekat. už je tam jen histogram voltáže ale zádné jiné stránky. To že SOC ukatuje asi o 4víc než display chápu že ta pomyslná reserva kterou dojíždite na krev??

          1. Je to trochu
            Je to trochu složitější.
            Závislost % na displeji vs. % SOC ve Spy jsou zhruba podle závislosti displej = (SOC – 11) / 0,85 neboli přibližně při 72% jsou údaje na displeji a Spy stejné. Když má baterka použitelných téměř 0% (je to dobře vidět na rychlonabíječce), tak podle SOC zbývá v baterce kolem 10-11%, které jsou ovšem nevyužitelné. Pak teprve se projeví výhoda Spy Pro – na 4.obrazovce (kterou verze Lite nemá) se kromě údaje SOC zobrazuje i údaj GIDs, který přibližně pod 20% SOC ukazuje mnohem přesněji zbývající použitelná % baterky. Díky GIDs a ukazateli zbývající energie Remain se dá jet „na krev“ – při GIDs 1,8% v létě, resp. 2,8% v zimě (Remain 0,4kWh) naskočí želva, při cca 1,4% (Remain 0,3kWh) auto vypne. Kromě toho jsou na 4.obrazovce i napětí, proud a výkon nabíjení. A na 2.obrazovce je u Spy Pro za histogramem voltáže skryt průběh nabíjení – tam je pěkně vidět rozdíl mezi zimním a letním nabíjením – řidič Leafa na vlastní oči vidí, proč nabíjení v létě trvá cca 30-35min a totéž v zimě kolem 60min.

            Vyskytujete se občas v Brně (AAA Auto nebo Nissan ve Slatině) nebo v Praze na Duhové? Že bych Vám to ukázal.

    1. Zachrane krabicky budou
      Zachrane krabicky budou povine pri nehode auto samo zavola pomoc. Zachranari vam potvrdi ze pri zachrane zivota rozhoduji vteriny.Kolik umre lidi na silnicich za rok v EU 30 000 ? v CR okolo 1000+. Pri volbe auta u me taky hralo jake ma narazove zkousky kolik airbagu atd.. nez luxusni vybava samozrejme proti agresivnim ridicum s prazkou SPZ to moc nepomuze ale ani nezhorsi 🙂

          1. Jen techncka,
            mobil k

            Jen techncka,
            mobil k preprave nutne nepotrebujete, kamery jsou z principu zpozdene, technologie na okamzite rozpoznavani jeste neni pro masove nasazeni. Nejvetsi problem je v tom ze potrebujete provest kvanta porovnani pro to co umozni GPS v telefonu, nebo aute.

            Celkem by mne zajimalo, jestli za vsemi temi zachranymi a ochranymi technologiemi a vnucovanim jich neni nejaka davova psychoza.

            1. rozpoznávanie xichtov
              rozpoznávanie xichtov bolo už dávno pred prevratom, analógová kamera na montážnej plošine, analógový videorekordér, …
              a rusi by sa vám vysmiali keď „stotožnili“ fotografie na nete.
              principiálne politicipresadzujú nesprávny prístup – zlepšovaním bezpečnosti nových výrobkov spôsobujú znižovanie bezpečnosti starších výrobkov + nabádajú k riskovaniu. príklad – kolega okoo 1975 dostal k testovaniu zimné pneu s klincami. na š100mb predvádzal – toto môžem, aj toto, …

            2. Ja myslel kamery z principu
              Ja myslel kamery z principu soukromi ne na technicke veci pri rozeni, kamery ve bankomatech na krizovatkach dalnicich atd.. Jinak EU tlaci porad na systemy bezpecnosti ABS, airbagy, ted volani o pomoc pri nehode, atd.. vysavace zarovky atd.. atd.. Biopaliva to byl taky fail..

  2. Ta pritroubla konektivita
    Ta pritroubla konektivita auto-smartphone me vubec netankuje. Nevim k cemu bych mel ten phone pouzivat. Nejradeji bych stejne presel zpet k tlacitkum a vetsimu displeji nez mely drive. Ale jenom kvuli cteni telefonnich cisel a SMS. Jinak behem jizdy nehodlam surfovat. A na nejake reklamy co nam chteji poustet primo do auta take nejsem zvedavy.
    jedina vec k cemu pouzivam smartphone v Peugeot Ion je sledovani baterie a motoru pri nabijeni pres OBD zasuvku a bluetooth. Jinak nevim proc propojovat auto s mobilem.
    K navigaci to urcite neni nutne, jen k zasobovani energii.

    1. Překvapivě mne to už
      Překvapivě mne to už zachránilo. i3 zaparkovaná u baráku tchána a do restaurace jsme jeli s příbuznými. A samozřejmě klíče jsem měl sebou a v autě bylo zamčené něco důležitého (mám dojem že peněženka tchýně). Vše vyřešil mobil, na dálku odemknuto a zase zamknuto. A třeba aktivace vytápění/chlazení přes mobil taky není k zahození a stejně tak i informace o nabíjení a možnost plánování trasy v mobilu s odesláním do navigace v autě.

          1. Nám neděkuj, jednou tě
            Nám neděkuj, jednou tě pojišťovny prostě donutí vysší pojistkou a bude 🙂

            To usvedčení z možného důvodu nehody platí u Tesel již dnes!
            Auto odesílá do centrály jednak pozici v čase a rychlost a pak taky zda jsti v momentě nehody dupal na plyn či na brzdu jak tvrdíš ty… 😀
            Otázka zda to vezme i soud.

            1. Takhle usvědčili známého autonovináře, když při testu modelu S tvrdil, že kamsi nedojel protože se mu vybila baterka, ale podle záznamu z GPS bylo jasné že hodinu zbytečně kroužil kolem nabíječky aby baterku vybil, čili jasnej podvod. Dost trapas.
            2. Usvědčili řidičku, která tvrdila, že auto samo prudce akcelerovalo z parkovacího mista narazilo do přilehlé budovy, že prudce dupla na plyn a ne na brzdu.
            3. Stejnej připad, kdy řidič při parkování před fitkem svádí nehodu na autopilota a následnej prudkej náraz do fitka. Zatím neznám stanovisko Tesly.
            4. Smrťák s autopilotem a upálenou střechou. K vraku se musel dostavit specialista z Tesly aby z auta vysáp poslední data. Nejspíš proto protože auto je nestiho poslat do centraly dost možná díky amputovaný střeše. Výsledek také zatím neznám.

            Na jednu stranu vás můžou z lecčeho usvědčit, na druhou stranu jim sběr dat z nehod nesmírně pomáhá k dalšímu progressu.

          2. Vy chcete
            Vy chcete lhát?
            Připomeňme, že kdo lže ten krade.

            Ale je to pochopitelné, stejně se chová naše veličenstvo na hradě, což přesně je takový obrázek čechů. Svoje vlastní chyby nepřiznat a radši je házet na jiné. Viz zpoždění letu a obvinění dispečerů letového provozu a jiné.

            Ne děkuji, takový lidi nechci.

            1. Pravo nevypovidat ve svuj
              Pravo nevypovidat ve svuj neprospech je celkem klicova vec zapadni kultury dana Listinou zakladnich prav a svobod (viz treba tady). Jak se to srovnava s cim svedomim je vec jina (a jestli maji svedomi i korporace jeste jina:)).

              Takze logy jsou tezce v neprospech vlastnika auta, protoze jsou pod kontrolou jedne strany sporu (kdyz budou vypovidat proti automobilce, muzou v jejich zajmu „nebyt publikovany“).

              EDIT: ostatne proto se v produkcnim prostredi loguje, aby se dalo „ex-post“ zjisit, co ze to zakaznik provadel (resp. jakou neotestovanou cestu systemem nasel), aby se mu (v pripade, ze je to jeho vina) nemusela uhradit skoda, kterou typicky po firme vyzaduje uhradit.

            2. Clovek obzalovany ma v
              Clovek obzalovany ma v pravnim state moznost nevypovidat. Nikdo od vas nemuze pozadovat aby jste se sam obvinoval.
              V pripade „chytreho“ auta muzou byt vsechny zaznamy pouzity proti vam. To jednoduse nechci.

              Ten co je na hrade neni muj vzor a ani ho nijak neuznavam.
              Jsem demokrat a tim chci zustat.
              Casto se divam zde a nemuzu se dockat nuly 🙂
              http://www.zemancountdown.cz/

Napsat komentář