V Praze se představilo elektrokolo na vodíkový pohon

Linde Gas a.s. aktuálně v Praze představila kolo na vodíkový pohon. Na trh tak pomalu přichází další alternativa ekologické dopravy ve městech. Tzv. „pedeleky“, tedy elektrické vozidlo s pedály, a elektrokola (e-bike) získávají stále více na atraktivitě.

Prodej elektrokol globálně stoupá, a tak si německá společnost Linde usmyslela, že prorazí s elektrokolem na vodík. Hmmm…
foto: Linde Gas

Elektrokola odstraňují problémy s dopravními zácpami a umožňují cyklistům absolvovat delší vzdálenosti i s lehkostí zvládat stoupání. Kola tak umožňují absolvovat ranní cestu do práce prakticky bez sebemenší námahy a potu, klidně i v sukni a lodičkách či obleku.

Jen v rámci prodej pedeleků a elektrokol za posledních devět let vzrostl více než desetinásobně. Hlavní výhodou vodíkových kol má být malá uhlíková stopa a žádné emise.

auto kolo na vodíkový pohon Linde

foto: Linde

Většina elektrokol dnes používá k pohonu lithium-ionové baterie, což vyžaduje pravidelné dobíjení a omezuje dojezd. Vodík podle Linde Gas „poskytuje elektrokolům možnost jezdit zeleně a na delší vzdálenost“.

„Co se týče budoucího vývoje, nelze říci, zda budou populárnější spíše elektrokola či kola na vodík. Vodík je praktický v tom, že je nositelem energie a je uskladnitelný, umožňuje tak rychlé dobíjení. V tom je oproti elektrické energii ve výhodě,“ vysvětlil Zbyněk Brada, vedoucí marketingové komunikace Linde Gas a.s.

Vodík je podle Linde Gas především „čisté palivo“ – při jeho proměně v palivovém článku se uvolňuje pouze vodní pára. Může být generován například při elektrolýze vody. Pokud se při elektrolýze využívá obnovitelný zdroj, pak je uhlíkově neutrální.

To znamená, že vodík nepřispívá ke změnám klimatu. V neposlední řadě je vodík v přírodě nejčastěji se vyskytujícím prvkem, což znamená, že, na rozdíl od fosilních paliv, jeho zásoby se nikdy nevyčerpají.

tisková zpráva

23 Comments on “V Praze se představilo elektrokolo na vodíkový pohon”

  1. Já teda elektrokolo jako
    Já teda elektrokolo jako běžný dopravní propstředek mám už čtvrtý rok a problém dojezdu (a to mám asistovaný jen 40 km) jsem nikdy nepocítil. Po pár měsících jsem přestal sebou vozit na předních řídítkách nabíječku, vždy si dobiju doma. Jezdím denně kolem 15 km, občas 25. Plus Ostrava má napříč 20 km, takže je to s kolem OK z domu na druhý konec a zpět, což je tak zhruba k rodičům na návštěvu na opačný konec a zase domů. A pokud někdo na elektrokole jezdí více než 40 km jedním směrem, tak to při průměrně dosahované rychlosti jede přes hodinu a to už bych se asi nad použitím elektrokola zamyslel a řešil to MHD nebo autem (podle vyhlášky navíc nad 25 km/hod. podpora šlapání vypíná).
    Ano, nabízejí se u nás kola s dojezdem 80-100 km, ale to si kupují frajeři do hor, co předtím jezdili podobné trasy o víkendu na vlastní pohon. A to kolo stojí od 50 tisíc výše a příliš se jich neprodává.
    Takže nějak moc nevidím trh pro vodíkové kolo.

  2. ked je vodik pouzity ako
    ked je vodik pouzity ako POHON (cize jadrova premena, nie molekularna), tak zozerem zachodovu kefu.

    to je ako tvrdit ze parne vlaky jazdili na paru a storocie pary bolo storocim pary a nie uhlia, alebo podla toho co sa spalovalo.

    tak ako neexistuju vlaky jazdiace na paru, neexistuju ani bicykle jazdiace na vodik, to je skratka nezmysel na N-tu.
    mame, mali sme vlaky jazdiace na uhlie / drevo, a potom elektricke srandy s akumulatorom ktory ziskava energiu z uhlia, zemneho plynu, premeny prudenia vodneho spadu, rozpadu jadra tazkych prvkov, a coho este ? .. no jasne, hlavne z ropy. R O P A zdroj ktory zatial nikto nenahradil.

    Je to rovnako komicke ako ked blazon povie ze ropu nahradil elektrinou. Ide o dve odlisne veci, neporovnatelne, a v povedal teda strasnu blbost.

    1. Ano, je to sice špatně ale
      Ano, je to sice špatně ale v normální řeči o vlacích zcela běžné, tedy alespoň u nás, nevím jak u vás. Ono bychom se tím totiž dostali na tenký led, co psát jako palivo u EV, je to elektřina, nebo uhlí, uran? Podle mne tady hraje roli z pohledu lidí za co to označí, to co systém nejvíce odlišuje nebo je nevýraznější (a toto je při nejlepším populárně naučný server, ne vědecký!).

      U parní lokomotivy to byl velký kotel a parní stroj, u dieselové je to spalovací motor a je jedno že třeba nepálí naftu, pro lidi to bude vždy „dízllokomotiva,“ u elektrických je to zase elektřina a přestože bateriové lokomotivy pohání elektřina, lidi jim říkali a zase budou říkat, až se rozšíří, akumulátorové. A elektrárna s dýmícím komínem je pro většinu lidí uhelná, byť může pálit cokoliv, plynovou většinou poznají podle malých a bachratých, nebo jinak podivných komínů. A podobně tepelná může být jakákoliv pro kterou není jiné jméno. A hrůza neznalých lidí bude nové uhelné bez komínů považovat za jaderné, „protože přece to nemá komín!“. A přejmenovat mlýn na elektrárnu nebo cukrovar na firmu co je tam teď, v místní řeči nikdy nezvládnete. A můžete mít tisknutý milion map s kodifikovaným „správným“ názvem a místní tomu budou říkat stále stejně postaru.

      K získávání energie existuje více konceptů, patrně i funkčních, než jen ty založené na točivých strojích nebo „vysokoenergetickém“ (>1eV) záření, ale problém je v tom že se mnohdy topí v balastu totálně smyšlených historek, magnetických motorů, stduených fúzí a dalších ZPM, která nefungují a podivných „utajovaných“ chyb fyziky, které jsou mnohdy zanedbáním očividného, byť ne zcela zřejmého faktu, třeba jen v podobě hydrodynamického tlaku.

      Ale vždycky ja tu naděje že oběšli problémy a zjistili jak na to a jeden to opravdu na vodík 🙂

      Zásadní otázka je, bude to před nebo po jejím (kéfky) použití??

    2. Takže když budu elektrokolo nabíjet z vodní
      Takže když budu elektrokolo nabíjet z vodní elektrárny,jezdím tím pádem na gravitaci?Nebo z fotovoltaické elektrárny jezdím na jadernou fůzi?Spalovací auta nejezdí za pomoci motoru,ale na sérii expanzí.Z toho tedy vyplývá,že vše bez vyjímky jezdí na velký třesk…O.K.

    1. prvy najlacnejsi jadrovy, a
      prvy najlacnejsi jadrovy, a po nom druhy najlacnejsi pohon hned po premene cudzich uhlovodikov (uhlie, susedove nohy, strom pred domom, opadane listie, ropa, ..) si nosime so sebou, nase vlastne nohy.

      fotovoltaika, vietor je v podstate taky nedokonaly priamy sposob ako ziskavame energiu z jadra.

      vodik nie je zdrojom kym nejde o jadrove procesy, a v tomto pripade nejde. procesy sy ciste molekularne. teda je to iba akumulator, nutne povedat velmi nedokonaly. preto vyuzitie vodika ako akumulatora energie celkom dobre nechapem.

      1. no jak kdy, elektrokola si
        no jak kdy, elektrokola si pujcujeme a vpodstate kdys se da nejvyssi stupen (ty Scott co si pujcujem maj tusim 3 stupne) tak moc lidske energie neni treba, staci aby se tak nejak do tech pedalu clovek jen opiral a tocili se, kopce ktere na normalnim kole davam jen tak a musim ze sedla, tak jsem s elektrokolem vyjel naproto vpohodicce, takze „99,999999 %“ to opravdu nebude, spise tak k 50%

Napsat komentář