TEST: Elektrokoloběžka E-Twow Booster

Elektrokola se na českém trhu úspěšně etablovala jako alternativa k běžnému jízdnímu kolu. Ale co další elektrická vozítka? S chutí jsme vyzkoušeli elektrickou koloběžku E-Twow!

Provedení elektrické koloběžky E-Twow Booster je kompaktní, ale přitom kvalitní. Nebojíte se tak, že by mohlo něco každou chvíli odpadnout nebo se zlomit.
foto: Hybrid.cz

V rámci testování nejrůznějších elektrovozítek a jezdítek už jsme na Hybrid.cz vyzkoušeli ledacos. Třeba Kolonožku neboli hoverboard, elektrickou tříkolku AZUB TRIcon nebo vlnící se BikeBoard.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

Elektrokoloběžka vypadá malá, ale umí velké věci.
foto: Hybrid.cz

Nedávno se na českém trhu objevil také zástupce rumunského výrobce elektrokoloběžek E-Twow, společnost Elektroboom s.r.o. Na jejich elektrické koloběžky jsme narazili už na veletrhu Amper 2016 a později si i jednu na test vypůjčili.

V současné době jsou v nabídce tři typy elektrokoloběžek: E-Twow Eco, Master a Booster. Liší se hmotností, max. rychlostí, dojezdem a výkonem elektromotoru. A pochopitelně i cenou.

Nejdražší je E-Twow Booster s cenou 25 900 Kč, hmotností 10,8 kg, max. rychlostí 30 km/h a dojezdem 35 km. Motor má výkon 500 W. O pohon se stará 6,5Ah/36V li-pol baterie. Jako jediný má tento typ i zadní brzdové světlo.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

V praktické taštičce na řiditkách najdete nabíječku.
foto: Hybrid.cz

Právě tuto verzi jsme také zkoušeli. První krůčky jsou, pokud nejste kovaní koloběžkáři, vždy poněkud nejisté – zejména pro lidi vyššího vzrůstu. Naštěstí se ale snadno dá přizpůsobit výška řidítek a na ovládání nového stroje si rychle zvyknete.

E-Twow Booster je zábavná elektrokoloběžka, která vás dokáže krásně povozit. Složená se díky své hmotnosti snadno přenáší a rozložení je rychlé a jednoduché. Jen je třeba vždy dávat pozor, aby především spodní háček správně „zapadl“.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

Elektrokoloběžka to umí pořádně rozpálit a při nejvyšší rychlosti už byste se určitě vybourat nechtěli.
foto: Hybrid.cz

Koloběžka pomáhá elektromotorem teprve poté, co se poprvé odstrčíte. Nelze ji tedy „rozjet z nuly“ na elektromotor. Subjektivní pocit z jízdy pochopitelně kolísá s hmotností jezdce, 100kg jezdec pojede i na 500W verzi pomaleji než ten kdo váží polovinu. Max. nosnost všech verzí je 110 kg.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

Zadní brzda.
foto: Hybrid.cz

E-Twow jako správná elektrokoloběžka pochopitelně umí také brzdit – a navíc i rekuperovat! Brzda klasická je na zadním kole, příšlapová. Rekuperační brzda je pod levou rukojetí a vždy když ji budete používat, je třeba vystrčit pozadí a zapřít se, protože je poměrně silná.

Dojezd na elektřinu není u vozítka typu elektrokoloběžky tak kritický, jako třeba u elektrokola nebo elektromobilu. Na E-Twow se totiž v pohodě projedete i bez elektrické výpomoci.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

foto: Hybrid.cz

Elektrická koloběžka E-Twow Booster nám se 75kg jezdcem a plně nabitou baterií vydržela na 22 km intenzivní výpomoci ve složitějším, kopcovitějším terénu. Ve městě pak bez problémů zvládne oněch avizovaných 35 km.

Vždy samozřejmě záleží na hmotnosti jezdce, terénu a především ochotě odrážet se vlastní silou. Nabití baterie trvá s pomocí přiložené nabíječky asi dvě hodiny.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

Přehledný displej ukazuje aktuální rychlost, stav nabití baterie a pochopitelně i ujeté kilometry.
foto: Hybrid.cz

Zadní brzdové LED světlo už je takovou třešničkou na dortu, která potěší. Stejně jako přehledný displej, snadné nabíjení a celkově propracovaný design koloběžky i její ovládání. Cena není z nejnižších, ale kvalita zpracování tomu odpovídá.

Líbí se nám, že se zástupci ani tvůrci koloběžky nebojí přiznat výrobu v Číně. Co se dnes ostatně v Číně nevyrábí, že. Zástupce místního distributora ovšem dodává, že „přímo místě jsou technici kontroly kvality z E-Twow“. Tak jako u každé kvalitní značky.

elektrická koloběžka elektrokoloběžka E-Twow Booster

Ovládací tlačítka jsou umístěna na spodní straně displeje.
foto: Hybrid.cz

Na začátku roku 2016 získala společnost E-Twow dotace ve výši 5 mil. euro od na stavbu továrny přímo v Rumunsku. Tento rok se díky tomu rozběhne výroba elektrických koloběžek přímo v Rumunsku. Zároveň se tam rozjede výroba elektrických motorek a elektrických vozíků pro tělesné postižené.

Momentálně se připravuje také karbonová verze koloběžky E-Twow Booster s hmotností pod 7 kg. Přenášení tak bude ještě jednodušší, ale neděláme si žádné iluze o ceně novinky. K dispozici by měla být už během tohoto léta.

Každá koloběžka E-Twow má standardní záruku 2 roky. Záruka se však nevztahuje na životnost baterie, protože životnost je podle distributora „hodně ovlivněna dalšími faktory, jako podmínky uskladnění, hlavně teplota a % nabíti baterie při uskladnění“. Záruka na výkon elektromotoru je 1 rok, pak výkon může začíst klesat, ale nekriticky (5-10% max).

Servisní středisko pro koloběžky je v Praze a většinu dílů má skladem. V případě záruční opravy poskytuje klientům náhradní koloběžku na celou dobu opravy v případě když oprava trvá víc než 8 hodin). Zatím prý ale servisních oprav mnoho není.

vlastní

55 Comments on “TEST: Elektrokoloběžka E-Twow Booster”

  1. Dobrý den, měl bych otázku pro elektrikáře. . Přidal
    Dobrý den, měl bych otázku pro elektrikáře. . Přidal jsem k originální baterce ještě jednu baterii, koloběžka ukazovala o 3-4V více. Při jízdě bylo vše ok, koloběžka jela lépe, jen při brzdění kdy rekuperace vrací energii a nabíjí baterií, tak při rychlejší jízdě s kopce cca 47km/hod. se mi nejspíše odpálila řídící jednotka. Nevíte kde je problém?

  2. Ahoj, jakožto příznivce
    Ahoj, jakožto příznivce koloběžek sleduju poměrně hustě novinky. Onehdá jsem vygůglil novou stránku která vypadala poměrně divně jako slevy blabla koloběžka. No ale dal jsem tam email aby mě teda informovali a řikal si jo 61 procent to tak to bude nápal cena. Jenže teď v pondělí mi přislo že rozjížději kampaň formou crowfundingu: https: // igg.me /at/powerful-electric-eon-scooter/2978829 a že prvních prá kuslů bude i s dopravou zdarma za nějakou dobře vypadající cenu. Po pár minutách se zaprášilo. Už tam zbyla nabídka která stejně i teď vypadá dobře. Hlavně ta Pro koloběžka jede prej 40 km/h. Mají jen prototypy. Rizkio že nikdo neví kdo za tím stojí. Jestli rozjedou výrobu, aby člověk neposlal peníze dneska a březen/2017 se nedivil že přijde hovňous a né koloěbžka. I tak myslím že je to námět na člínnek tady. respektive i na docela svérázkou kampaň kterou motivujou ty lidi aby si to teď předobjednali výhodně – já ty koloběžky studuju. Mám e-twow tenhle model a eOn vypadá ve verzi Standard srovnatelně akorát prej nafouklý kola. Prosím berte tuhle informaci spíš jkako otázku jestli to vypadá realisticky. Může taky ten segment zlevnit. Může padnout dolar do března takže zase nic. Ale přijde mi to jako zajímavej počin na koloběžku se sedátkem. A ta Pro verze má 3x silnější motor než ta moje.

  3. Tuto koloběžku jsem také
    Tuto koloběžku jsem také testoval a mohu vřele doporučit jako doplněk k elektromobilu. Chci si jí koupit, aby plnila funkci mobility, když je člověk na nabíjecí stanici a potřebujete se dostat rychle třeba do místa vzdáleného 2-3 km. Zkoušel jsem jí uložit do kufru v Peugeotu iON, VW e-up! a Kia Soul EV a do všech tří aut se bez problémů vejde.
    Měřím 2 metry a v pohodě se s tím jezdilo. Za mě pochvala.

    1. No tak elektromobily pro mě
      No tak elektromobily pro mě dlouho budou nepraktická předražená zbytečnost. Ale koloběžka i do obyčejnýho auta tu „poslední míli“ zvládne skvěle. Myslim že elektromobily jsou slepá cesta a plýtnání energií a ničení přírody. je to jen auto s vejfukem v uhelný elektrárně navíc s mizernou účinností a tak dále. Dopad na přírodu při výrobě článků naprosto devastující. Přesto přeze všechno koloběžka jako doplněk v tom malým balení smysl dává. I když furt je to celkem těžký. Ale ono zase kdyby byla menší tak se na ní člověk necejtí nějak bezpečně. S E-twow je ta rychlost akorát frčí to, ale víc už bych se bál. Dávat dohromady elektromobil a elektrokoloběžku je úchylárna. Brát to horší z obou světů a eště to kombinovat, fuj 🙂 Ten komentář musel psát někdo kdo sponzoruje elektromobily nebo je chce prodávat jinak nevim kdo by si koupil předražený auto se všema nevýhodama a rizikama s infrastrukturou a mizernou životností batrerií a eště to vychvaloval. Leda bych to měl zadara jako firemní ale i tak…

      1. tak každý má právo na
        tak každý má právo na názor, upřímnost se cení. Určitě takto smýšlí dnes hodně lidí. Ale stejně – tolik předsudků, polopravd a nepravd o elektroautech najednou – komín, ekologie, účinnost… To jen svědčí, že lidi prostě nečtou, neznají ani stávající proces výroby benzínu a aut, natož elektroaut a baterií. Je před námi ještě dlouhá cesta, než někteří pochopí 🙂

      2. Vážený pane anonyme,
        Vážený pane anonyme, když už zde něco píšete, tak nechápu, co děláte na tomto serveru, který je zaměřen tímto směrem. Obávám se, že asi nemáte žádné zkušenosti a Vaše znalosti nabíráte na nepravých místech. Jestli chcete, rád Vás svezu elektromobilem, aby jste opravdu pochopil, jak to vše funguje. Jinak pro Vaši informaci nejsem zaměstnancem žádné firmy, která se zabývá reklamou na elektromobily, ale mám rád auta všeobecně a do dneška vlastním i běžná auta, jak benzínová, tak naftová. Na elektřinu jezdím již 3 roky a mám ujeto celkem 160 tis km. Zrovna jsem se včera vrátil z Norimberka a cesta mě stála 6 Kč – Praha Norimberk a zpět. Kam dojedete Vy za 6 Kč, k Supermarketu ?? Jinak nabíjím energii ze slunce. Můžu Vám říci, že obyčejným autem jedu tak maximálně jednou za měsíc, aby se alespoň trošku „provetralo“ a promazal se motor. Z ekonomického hlediska je to velmi drahá sranda, jelikož mě 1 km vychází na 2 – 4 Kč, podle toho, jestli používám naftu nebo benzín. Jenže s elektromobilem mě vychází jízda na nějakých 5 Haléřů a za tu dobu jsem pouze na palivu již ušetřil rovných 400 tis Kč a nemluvím o servisních úkonech. Používám elektromobil VW, který má již najeto cca 70 tis km a životnost baterie se zatím nijak neprojevuje a mohu Vám jednoznačně říci, že vydrží několik set tisíc km. Tak zkuste vyhledávat ty správné stránky s pravdivými informace a nebudte tak zarputilý morous a zkuste vyzkoušet i jiné technologie, rád Vám vše vysvětlím. Zkuste se naučit příště i podepisovat, to Vás ve škole nikdo nenaučil ?

        1. Dobrý den,
          No tak není

          Dobrý den,
          No tak není třeba se tak čílit. Ano jako anonym jsem a snad se tolik neděje. Píšu snad slušně a píšu názor na danou technologii, píšeme tu snd věcně a nikdo na nikoho neútočí nebo snad ano ?
          K tomu, abychom si tedy my, hlupáci (nic ve zlém) udělali názor na elektromobily, bylo by třeba mít informaci o pořizovací ceně daného vozu v dané kapacitě baterií, dojezd.
          Dál je třeba si uvědomit že před každou cestou musí majitel takového vozu hledat body, kde teda může nabít a hledat jak stráví ten půlden čekáním a na kolikrát do toho Norinberka dojedete. Takže 6 Kč + rozpuštěné pořizovací náklady + čas hledání dobíjecí trasy + čas čekání na dobití x vaše cena za hodinu. Odečíst možná zase něco za to že je údržba motoru levnější. Ale baterky ano za 3 roky asi ještě nejsou na kraji životnosti. Svezení autem mi řekne o nákladech = dopadu na přírodu co ? Nula. Nic. Ale rovnou Vám řeknu, že bych slintal blahem protože jízda by se mi líbila, tichá, já mám hračky taky rád. Já ale psal o neštěstí které způsobuje snaha to teď masově nasazovat. Neříkám nikdy. Jednou se technologie překlopí a bude to možná dřív možná později a to že další generace to budou mít jinak, nevylučuju. Tak si nevkládejme do úst něco co druhý neřekl a diskutujme věcněji. K nákladům na solární články jejich zhoršující se účinnost s časem atd. .. to je zase věc k diskusi. Prosím neberte mě ve zlém, já Vám přeju ať Vám radost z hračky vydrží dlouho, opravdu….. Jen mám obavy, že až se na ten elektromobil podíváte řádově za 7 let, versus když se podívá majitel klasického auta, bude to u solárů a baterek na výměnu ale to je největší položka z ceny auta. Tj vytrhnout provozní náklady z kontextu a machrovat s nimi… no ok jak říkám, nejde mi o to kazit Vám radost. Do toho Norinberka jste dojel na jedno nabití ? Přizpůsoboval jste případné místo pobytu/ubytování po cestě kde je možné nabíjet ? Dovedete si představit že stejný nápad dostane dalších 10 majitelů eketromobilů a budou po cestě obsazené dobíjecí stanice? Je ekologické udržovat dvě, tři infrastruktury paralelně? Spousty otázek se spoustou nejednoznačných odpovědí měnících se v čase.

          1. Výše zmíněnou trasu
            Výše zmíněnou trasu Praha Norimberk a zpět zvládnu za 1 den, takže ubytování nepotřebuji.
            Pokud potřebujete jet na neznámé místo, tak je určitě nutné cestu naplánovat, nicméně za ty léta praxe tuto věc beru automaticky a znám velmi dobře možnosti infrastuktury a nepotřebuji nic hledat. Když dobíjím, tak čas využiji třeba obědem nebo prací na počítači. čas strávený na rychlonabíjcí stanici je cca 20 – 30 min. Trvanlivost baterií je dána počtem nabíjecích cyklů a záleží tedy především na tom kolik km ujedete celkem s Vaším vozem. Abych Vám lépe osvětlil danou problematiku, tak mi napiště, jaké vozidlo používáte Vy a kolik s ním za těch 7 let najedete a za kolik jste ho pořídil? Děkuji moc

            1. Sice jsem nebyl tazan, ale
              Sice jsem nebyl tazan, ale pro zajimavost vezmeme priklad mych rodicu – najezdem 20-60km denne (cesty do prace, na nakup a tak) idealni pro EV (kdyz se zreknou toho jet me navstivit ;-), ze Sumavy se do Prahy autem s dojezdem 80 dost dobre neda), maji kde pres noc nabijet.
              Ojeta fabie 50, ojety ion z DE (podle Radovana) 230
              Rocni najezd 10.000, ion bude bez jakehokoliv servisu (a budu doufat, ze u auta se stotisicovym najezdem vydrzi, i v zime) a palivo zadarmo, fabii doprejeme rocni servis za 20 tisic (nebo ji za dva a pul roku vymenim) a spotrebu 2Kc/km.

              najeto ion Fabia
              1. rok 10.000 230 (50+20+20) = 90
              2. rok 20.000 230 (90+20+20) = 130
              3. rok 30.000 230 (130+20+20) = 170
              4. rok 40.000 230 (170+20+20) = 210
              5. rok 50.000 230 (210+20+20) = 250 – elektro se vyplaci

              Kdyz u te Fabie dam servis jen 10 rocne, razem jsme na 6 letech.

              Pro nove auto to vyjde jeste hur (200 x 450, servisni naklady tak vysoke nebudou).

              1. Dobrý příklad. Ojetá
                Dobrý příklad. Ojetá Fabia a iON. Dá se sehnat cca kolem 230 tis s málo najetými km. Koukal jsem se na inzeráty. Řekněmě, že koupíte iONa třeba s 30 tis najetými km za cenu 250 tis Kč.
                Při ročním nájezdu Vašich rodičů jim vydrží opravdu dlouho. Jak často jezdí za Vámi na návštěvu? Každý týden nebo 1x měsíčně? U elektromobilu je finanční vyváženost dána jednoznačně více najetými kilometry, nicméně musíte tuto problematiku brát z dlouhodobého hlediska. Ale zároveň na tomto příkladu mohu odpovědět na další otázky, které byli položeny v souvisejících článcích. Když si Vaši rodiče nechají iOna 10 let, tak bude mít najeto cca 130 tis a baterky budou stále funkční a nebude potřeba nic měnit a kupovat (trakční baterie myšleno).
                u Fabie utratíte za 10 let pouze za benzín 200 tis Kč, další náklad je servis, je to velká neznámá, může to být pouze 10 tis ročně, ale i více jak píšete vy – tudíž zaokrouhlíme to něco mezi 150 tis celkem za 10 let. Jste u Fabie na 200 + 150 + 50 = 400 tis, které stejně utratíte. iON Vám zůstane funkční a bude mít rozhodně vyšší zůstatkovou hodnotu, takže se Vám to vyplatí, ale je potřeba uvažovat vždy dlouhodobě.

                1. Navrhoval bych při
                  Navrhoval bych při porovnávání neporovnávat „jablka s hruškami“, buďto porovnejme ojetiny s ojetinami nebo nové s novým.
                  Trochu potíž už nastává s tím výběrem elektro auta tak aby mělo dojezd. Srovnatelný s normálním autem nebude za dané technologie nikdy tak přihmuřme oko, ale nesrovnávejme auto s dojezdem 100 kilometrů s klasickým autem, protože to nejsou dvě věci se srovnatelnými parametry. Když chceme stejnou užitnou hodnotu musíme vzít aspoň něco s reálným dojezdem. To že pro někoho kdo jezdí do vedlejší vesnice může být e-auto jako druhé do rodiny jako nákupní taška vhodné, nepopírám, to je zase úplně jiná otázka.
                  Tak abychom nezabředli do toho kdo jak starým autem jezdíme, vezměmě koupi nového srovnatelného modelu auta v dané třídě.
                  Pokud chceme srovnávat že koupím ojetinu x let starou (a uvedeme kilometry) zapomínáme, že auto není jen motor ale zastarává v něm a odchází všechno. Teda myslet si že za 10 let bude elktromobil jako nový, nevím kde to berete ten dojem. Kyž se podívám na 10 let starej laptom, je na něm vidět rozpad materiálu a málem ho žerou brouci. Taky mě trochu zarazilo tady někdo zmínil že u elektromobilu uváděl že nemá ošoupaný brzdy, no tak to ale nesouvisí s danou technologií, nebo jo? Zrovna u brzd bych třeba řekl že se sjížději stejně.
                  I když se nedostaneme nikdy na rozumný dojezd tak bych přimhouřil oči a řekl oka, pak teda udělejme srovnání adekvátních nových aut (protože stářím a kilometricky stejné inzeráty těžko najdeme).
                  Jak by to vypadalo kdyby čerpací stanice na benzín byla jediná…. né tak tragicky, stála by se fronta. Ale je rozdíl načerpat za 10 minut nebo dobíjet hodiny. Nebo mi chcete říct že za těch 30 minut je plná kapacita ?
                  Další věc, která mě napadla, teď v těch vedrech když v tom autě pustím klimatizaci jestli tam vůbec je, tak mi v zácpě hrozí že taky do Norinberka dojet nemusím 🙂

                  Zkoušel jsem hledat kolik by stál balík baterií do auta s dojezdem těch 300 km (Praha-Norinberk) ale k tomu je těžké najít spolehlivý údaj, řádově pro představu.
                  Jak se pohybují ceny běžných aut je notoricky známé, když sem budu psát že jsem koupil 4 roky starou ojetinu a žere mi xy nafty na 100 km tak to je poměrně zbytečné.

                2. Vážený pane, opakování
                  Vážený pane, opakování je matka moudrosti, takže úplně zpět od začátku, aby jste byl trošku v obraze – 1, elektromobil nepotřebuje následující části:

                  palivovou nádrž, palivové čerpadlo, vstřikování paliva, palivový filtr, olej, olejový filtr, olejové čerpadlo, čidlo tlaku oleje, vodní chlazení, vzduchový filtr, výfuk, turbodmychadlo, katalyzátor, rozvodový řemen, ventily, písty, válce, kliková hřídel, setrvačník, spojka, převodovka, diferenciál, startér, svíčky, zapalování, rozdělovač.

                  Všechny výše uvedené věci se u klasického auta mohou pokazit, nebo se zákonitě opotřebují a potřebují vyměňovat.

                  2, V elektromobilu používáte brzdové destičky minimálně. Zatím co auto se spalovacím motorem při brzdění opotřebovává brzdové destičky, elektromobil místo toho vrací energii do akumulátoru…

                3. Na druhou stranu treba skoro
                  Na druhou stranu treba skoro vsechny vetsi baterky (Tesla, Bolt) potrebuji chladici okruh (stare/male jako Leaf/Soul/ion se chladi vzduchem). A ten neni naplneny vodou, ale chladivem pro klimatizace za cca 7000 za litr (u Boltu se uvadi 5 litru, u vetsi teslacke baterie zrejme vic). A ze se chladivo obcas doplnuje vi kazdy, kdo ma auto s klimou.

                4. Občas, asi tak jednou za 10
                  Občas, asi tak jednou za 10 let. V žádném autě jsem ještě chladivo nedoplňoval a to jsem za život najezdil už nejméně 350tisíc km.

                5. Tak dobře, koukám se
                  Tak dobře, koukám se třeba na nový WV Golf. V elektro verzi 900-950tis. Abych zhruba použil srovnatelnouy výbavu, dejme tomu novej diesel 600 tis.
                  http: // www . autorevue . cz/ elektricky-srovnavaci-test-bmw-i3-vs-vw-e-golf-vs-nissan-leaf

                  Ale teď pozor. Do práce jezdim každej den 25 km. Oka na to baterka stačí. Krása. Takže budu živit
                  1.jeden elektromobil s nula nula náklady
                  2. jeden normální automobil pro normální ježdění

                  protože bez ohledu na to co deklaruje výrobce (190) v testech elektromobilů na který jsem narazil tak reálnej dojezd NOVÝHO auta je 169 kilometrů. A to je jeden ze střízlivějších odhadů a nejeli s tím asi nijak bezohledně. Tj. budu žít neustále v nervu kde mi to chcípne a budu se pomalu bát někam s tím vyrazit.

                  Ale to mluvíme o novým autě. Pak přijde jedna mrazivá zima. Druhá mrazivá zima. Třetí mrazivá zima. A z dojezdu 169 kilometrů bude 90 kilometrů. Bude z toho nákupní taška. A dost drahá.

                  Ano, ušetřím za provozní náklady (za jak dlouho se dostanu na 300 tisíc rozdílu). Ale budu mít doma nepotřebný duplicitní krám nebo ano, na cestu do práce když zrovna nebudu ten den plánovat se stavit někde jinde.

                  No a zkuste si pak koupit ojetinu. To, že to někdo prodává, znamená, že baterky jsou v pr. prostě třeba s tím tolik nejezdil nebo mu to párkrát přemrzlo, nebo se ty články tam začaly rozcházet a prostě baterka jde po 3, 4, 5 letech do kopru. Neftroufám si hledat a nenašel jsem kolik bude muset kdokoli vypláznout za nové. Nebude to ale 150 tisíc jen. A nebude to za 10 let. Proboha mě přijde, že každý z nás vidí úplně jiné údaje.

                  Koukal jsem že to auto i o něco víc váží takže brzdy mají víc co dělat. No rekuperace…. Hm. Bude to brždění bezpečné když bude stát jen na rekuperaci? Jde o technologii ale při prudším brždění jde o zmaření velkýho množství energie. Buďto dobrá rekuperace, nebo bezpečí, obojí, těžko.

                  Takže abych vůbec uvažoval o takovým autě, muselo by mít deklarovanej nájezd tak 500 km, aby reálně dojelo i při stáří 4 roky třeba těch 300 km, abych měl srovnatelnejh užitek. Kolik ale takový auto stojí, jak bude těžký, prodává se vůbec?

                  Ale nechápejte mě špatně, když budu milionář a budu chtít někde utopit prachy tak je to hezkej koníček mít elektromobil, tomu bych se nebránil. Nebo kdybych ho dostal jako služební.

                  Ale starat se navíc k benzíňáku eště o předraženej kus plechu navíc, kterej musím mít registrovanej, asi i platit pov. ručení a nějaký servisy taky s ním spojený budou… to jsou prostě vyhozený peníze.

                  Nebo mi ty nuance opravte. Pokud byste někdo věděl konkrétní data o těch novejch baterií kolik stojej do nějakýho vozu s deklarovanym dojezdem tak to sem napište mě to hodně zajímá.

                  No a s tím časem, že se stejně to čekání využije, není to tak docela pravda. Prostě co taky zbývá než čekat nebo to přizpůsobit a naplánovat těm stanicím a pak si namlouvat, že jsem to tak chtěl. Ale tohle zrovna nejde vyčíslovat tak ten nekomfort nechme stranou.

                6. jsem na cestách, zavolejte
                  jsem na cestách, zavolejte mi na mobil, rád vám to vysvětlím 733 785 144

                7. ..baterky…
                  Možná jsou

                  ..baterky…
                  Možná jsou některé vaše názory „racionální“, ale co se týká baterek jste fakt vedle. Copak nesledujete cvrkot okolo PowerWalu pro domácnosti ? Jak firmy čekají, že rozběhnou sekundární obchod s „jetými“ články z elektromobilů ? … a stále čekají!!! A to „pořádná“ elektroauta už jezdí 5 let. Sám jsem zvědavý, kdy se začnou měnit baterky v elektroautech a dávat do PowerWalů…
                  … a když přidám rozběh montáží malých slunečních elektráren, tak si myslím, že Temelín se už nebude dostavovat…

                8. V emerice nepostavili přes
                  V emerice nepostavili přes 200 uhelek co měli v plánu, maj jen 3 nový! 🙂

                9. U elektromobilu vydrží
                  U elektromobilu vydrží brzdy 2x až 3x déle než u spalovače, protože elektromobil používá tzv. rekuperační brzdění, tedy když malinko sešlápnete pedál, brzdí vás motor, který funguje jak alternátor a dobíjí akumulátor. Ten elektromotor při brzdění klade dost velký odpor. Dobíjet elektromobil hodiny již nemusíte, za těch 30 minut, co píšete, není sice nabitý na 100%, ale jen na 90%. Těch zbývajících 10% se již nabíjí pomaleji a déle, ale nemusíte ho nabíjet na 100%. Dále dle statistiky 90% občanů najede denně méně než 100 km, tedy ve většině případů dojezd 100 km vyhovuje. Když u Tesly, která má velkou baterku zapnete klimatizaci, tak dojezd zkrátíte o pár desítek km. U vozidla s malou baterkou je to už horší. Moc toho o elektromobilech nevíte, zkuste víc číst, nebo zajít za nějakým majitelem moderního elektromobilu a zeptat se ho na zkušenosti.

                10. Elektromobil oproti elektrickému skútru se vůbec
                  Elektromobil oproti elektrickému skútru se vůbec nevyplatí, hlavně cenově a také se rychleji vybíjí, takže ve výsledku ujedete stejnou vzdálenost za vyšší cenu 🙂

                1. „Fabii za pade“ tu jako
                  „Fabii za pade“ tu jako porovnavaci auto nekdo navrhl, tak jsem ji pouzil. A kdyz vezmu vesnickou realitu (ne velka mesta a prilehle „lezate panelaky“), tak „druhe auto na jezdeni do prace“ (nic jineho ion neni) je skoro vrak v tehle cenove kategorii opravdu velice casto.

                2. elektro koloběžku L8F jsem také testoval a mohu vřele
                  elektro koloběžku L8F jsem také testoval a mohu vřele doporučit jako doplněk k autu. Chci si jí koupit, aby plnila funkci mobility, když jsou zácpy.. Zkoušel jsem jí uložit do kufru a vejde se všude.. Měřím 190cm a v pohodě se s tím jezdilo. Za mě pochvala.

          2. Výše zmíněnou trasu
            Výše zmíněnou trasu Praha Norimberk a zpět zvládnu za 1 den, takže ubytování nepotřebuji.
            Pokud potřebujete jet na neznámé místo, tak je určitě nutné cestu naplánovat, nicméně za ty léta praxe tuto věc beru automaticky a znám velmi dobře možnosti infrastuktury a nepotřebuji nic hledat. Když dobíjím, tak čas využiji třeba obědem nebo prací na počítači. čas strávený na rychlonabíjcí stanici je cca 20 – 30 min. Trvanlivost baterií je dána počtem nabíjecích cyklů a záleží tedy především na tom kolik km ujedete celkem s Vaším vozem. Abych Vám lépe osvětlil danou problematiku, tak mi napiště, jaké vozidlo používáte Vy a kolik s ním za těch 7 let najedete a za kolik jste ho pořídil? Děkuji moc

          3. Pokud mohu přidat svoji
            Pokud mohu přidat svoji zkušenost. Přesně 7 let, které zminujete jsem provozoval dieselovou dodávku. Za tu dobu jsem na ní byl nucen kromě pravidelných servisů – výměn olejů a olejových a palivových filtrů odservisovat i spoustu věcí jako výfukové díly, ložiska kardanu několikrát kotouče, spoustu destiček a mnoho dalších. Povedlo se mi jí naštěstí prodat při prvních náznacích konce životnosti turbo dmychadla ve 150tkm. Žádný z těchto dílů moje elektrická dodávka kterou mám teď vůbec nemá, případně životnost brzd a kotoučů je řádově jinde. Pokud se uvažuje o ceně baterie v řádu 150tis, servis dieselu za 7 let byl rozhodně dražší. Dělám si z dat v účetnictví srovnání. Po prvních 30tis km, obě vozidla byla nová je servis EV 9x levnější. Přesněji řečeno 45hal vs. 5hal na km.

            PS: pokud by byl na benzínkách po 1ks stojanu, jaká by asi byla situace tam? Předpokládám, že do budoucna budeme nabíjet na stanicích typu Vystrkov, nebo Tesla SC.

        2. Ta cena 5h/km by me
          Ta cena 5h/km by me zajimala. To pocita s dotovanou infrastrukturou (ktera je neudrzitelna pro vetsi nez trivialni mnozstvi aut)?
          Protoze i kdyz vezmu FVE 5kWp za 150 tisic, ktera u nas rocne vyrobi 5MWh, za 20 let zivotnosti mam naklady 1.5Kc/kWh, Pri spotrebe 10kWh/100km tedy 15h/km. A to cele pokud 100% jeji vyroby leju do auta a nemam zadne dalsi vydaje (praskle panely, chciply menic).
          A z druhe strany, abych za 3 roky dokazal natankovat 160.000km, potreboval bych alespon 100kWp FVE, to uz neni uplne domaci instalace (700m2, cena urcite vic nez 400 tisic usetrenych na palivu). A pokud zacnu primichavat „fuj“ elektrinu ze zasuvky, cena za km poleti nahoru.
          Predem dik

          1. 🙂 aha vidíte
            já se

            🙂 aha vidíte
            já se rozepisuju o investičních a ani mě nenapadlo že vlastně pánovi i ty provozní náklady na cestu via dotace platím vlastně já 🙂
            Když se člověk podívá do historie co si mysleli dřív že bude technologie budoucnosti a na to jak je všechno nějak obyčejněji jinak ale přesto zlepšený, tak podobně to postupně bude i s autama. Čili já nečekám revoluci tímto směrem.
            Ale Jakožto majitele elektormobilu, hoďte sem prosím ta čísla tj.
            reálný dojezd (km)
            pořizovací cena vozu
            pořizovací cena baterek
            reálná cena baterek když se budou měnit
            jak dlouho trvá dobití
            jaká je řádově životnost baterií
            náklady na údržbu (servisní intervaly ? mění se olej apod.)
            náklady na přemístění z nabíjecí stanice do místa noclehu a čas který to zpravidla trvá (velmi zhruba a velmi řádově)
            ty soláry – dá se odloučit z celny auta kolik stojí a jakou mají životnost

            Přes ty ceny (!!nedotované) pak nepřímo já pozoruju i dopad na životní prostředí a představím si pod tím i to že někdo po 5 letech musí tu tunu akumulátorů nějak zlikvidovat.

            Taky by mě zajímalo jestli auto garážujete a tedy jaký vliv budou mít na baterie mrazy a to že se například nepodaří je mít v zimním období pořád nabité na 100% kapacity.
            A tak dále, a tak dále
            Ty výpočtyu budou samozřejmě pak velmi hrubé velmi orientační ale každý si pak udělá lepší obrázek i já, elektro zabedněnec.

            1. Vaše otázky jsou dosti
              Vaše otázky jsou dosti relativní a vždy záleží na konkrétním případu, to je potřeba si uvědomit. Každý řeší cenu, takže elektromobily na současném trhu se pohybují od 250 tis Kč do 2,5 mil Kč. Klasické automobily benzín/nafta můžete koupit za 5 tis ale také za 3 mil Kč. Aby jsem mohl výstižně odpovědět na Váš dotaz, tak mi napiště jaké vozidlo používáte Vy ? Kolik jste za něj zaplatil? Kolik km má najeto a kolik km najedete ročně a jaký je Váš běžný denní nájezd ?
              Děkuji

          2. Momentální cena, která u
            Momentální cena, která u elektřiny je se velmi liší, a záleží pouze a jen na možnostech majitele.
            U benzínu a nafty jsou v běžné praxi ceny dané a liší se plus minus v řádech několika procent. Nyní nechci zabředávat do malicherností, jen stručná a přibližná konkrétní čísla, která mne provází za ty 3 roky. Nejdražší cena za 1 kWh je cca 5 Kč, pokud Využíváte některé výhodnější tarify, tak můžete nabíjet třeba již za 2 Kč / 1 kWh. Nicméně nejvíce využívám služeb veřejných dobíjecích stanic od čezu, kde platíte pouze paušálem 6,05 Kč na den, proto to číslo v článku. A poslední možnost je získat elektřinu úplně zdarma. Jsou firmy v čechách i zahraničí, které Vám jakožto fandovi do EV tuto možnost stále nabízejí. S výhledem do budoucna vím, že takovéto cenové možnosti nebudou věčné, nicméně jsem to před 3 lety zkusil a nelitoval jsem. Proto mi vyšla ta cena 5 haléřů na 1 km a jsem si vědom, že do budoucna bude určitě větší.

          3. Pane E-Ryc, nespletl jste se
            Pane E-Ryc, nespletl jste se ? Podle mně by mu stačila FVE o výkonu tak 10Kwp a nikoliv 100Kwp jak píšete. A těch 10 Kwp je reálných, já si ji budu příští měsíc ( svépomocí bez dotací, bez dodávek do sítě a jen pro vlastní účely) pořizovat. 10KWp vám vyrobí ročně 10Mwh elektřiny, za 3 roky je to 30MWh a to by snad na těch 160 000 km mohlo stačit.

      3. Vážený pane, i váš
        Vážený pane, i váš spalovač má „vejfuk“ v uhelný elektrárně, protože na výrobu 1 litru benzinu spotřebujete 1,2Kwh elektřiny. A minulý týden jsem dostal vyúčtování elektřiny za domácnost a bylo tam rozepsáno, z jakých zdrojů mně byla dodána elektřina. Tak uhelná elektrárna byla asi 1/3, zbytek byly vodní elektrárny, jaderné, plynové, z obnovitelných zdrojů atd…..A uhelná elektrárna je daleko lépe odfiltrovaná od splodin, než váš čmoudil. Blbec, který používá výraz, že elektromobil má výfuk v uhelné elektrárně, by sem ani neměl přispívat.

  4. Jo taky když už jsem se
    Jo taky když už jsem se tak rozepsal. Pardon za ty hrubky nahoře opravit mi to nejde.
    Chtěl jsem ještě napsat, že všechny ty jednokolky, balanční udělátka a tak. Jednak jak chcípne baterka tak je pomalu ani neodvlečete. Jednak bez helmy na nich ani prd. Jednak sama podstata brždění… když na tom chci kamkoli dojet, vběhne mi krysa pod kola. No nebo dítě. Zahampntu to ale na jednokolejce hodím držku protože fyzika: jedno kolo, jedna osa, momentová síla. To mi vrtalo hlavou třeba u těch jednokolovejch sůktrů/samobalančních motorech co se snad ani v Evropě nesmějhi prodávat. Jak ty můžou rychle brzdit. Nejde. Proto ani ty rychlosti tam nejsou bůhvíjaký. Ta koloběžka – fyzikáně je na tom mnohem líp. I když helma je samozřejmě vždycky plus, už jen kvůli tomu že máte šanci když jedene někde po nebo přes silnici že vás sejme protožee jste blbě vidět ajko motorkáři, ale to brždění je prostě bezpečný, ta páka, jste přikrčený, komfortní, držíte řídítka v ruce i když vymáznout se dá jasně taky. Proto ale i ty rcyhlosti jseou možný větší. Proto jsem po zvažování všechny ty kola balanční zavrh pže bych se na tom zabil. A vlastně tady u tý koloběžky můžete nakonec předstírat že to motor nemá 🙂 mě se prostě tady líbí že na to hupnu jak jsem a celkem bepečně frčim. Složit i rozložit bleskovka. Materiál kvalita. Jo a na co se nesmí zapomenout. Jízda v mokru a v loužích. Průjezd louží tam už mám trocha strach jestli si baterka nezaplave ve vodě. Když vás překvapí slejvajs, nedá se držet deštník v jedný a řídítka v druhý. Taky nejde plácat kolemjdoucí slečny po zadku protože řízení jednou rukou je na koloběžce o držku. A jak moc velkej déšť už elektru škodí když vás přepadne a jak se to celé má správně vysoušet.. to je trocha záhada.
    Ale na louže narazíte i po dešti za sucha.
    Když zajdete do extrému, může být hloubka louže taková, že tam zajede celej člověk. Jak můžete vědět že hloubka louže nění přesně taková, že tam utopíte baterku, když na dno louže nění vidět. Taky nevím, jak je to s otiskama bahenní stopy na oblečení při jízdě bahnem za mokra rychlostí 28 km/h. To všechno ale snad vyzkouším časem. Někteří nadšenci po světě si mění zadní kolo kvůli stabilitě za mokra za dušové. Aha, článek vlastně možná nezmiňoval že kola jsou u E-TWOW plná, čili nemusíte se bát píchnutí. Což je výhoda, já bych neměnil, ale vykoupená prý tím že to trocha víc klouže. Jo a koloběžka má tempomat. Když se zapne, musí se ale držet plyn stabilně na rychlosti která se má fixovat. Ten tempomat jde zapnout až tak od 7 km/hod, pomalejší crcání/tempo chůze na tempomat nějak nejde chytit, což ale nijak nevadí, samozřejmě na vyšší rychlosti tempomat chytit jde. Nerad bych aby to vyznělo jako mínus co píšu, koloběžka je fakt skvělá. Taky při porovnání s různejma elektrokolama, je pro místa, kam ani s kolama jet nesmíte už jen proto že budete jako cyklista budit pozornost nebo je tam zákaz nebo se tam nedá vejít. No zase s ní nepojedete dlouhý úseky po silnici to je tak koledovat si o sražení autem.

  5. Já jednu doma mám.
    Já jednu doma mám. Neomrzela mě ani po dvou měsících. Je to fakt návykovej pocit. Chtěl jsem s ní ujet 24 km do práce a chcípla mi pod kopcem po 21km. Tak cvak cvak, jel kolem bus, hop do busu a vyvezl jsem se. Těch 28km/h (podle GPS) je fakt na koloběžku super svižná rychlost ze teré máte opravdu radost. Jinak to je spíš do města, na stazky do parku, i když je pěšinka udusaná tak se dá, odpružení to má skvělý. Jediný mínus je děsnej pípák na tlačítkách. Asi v Číně usoudili že víc pípat, víc adidas. Krásný na tomhle řešení že to nepobuřuje – přijedete do kavárny, kanceláře, školy, složíte, necháte na recepci, pod stolem nebo co já vim v divadle v šatně. V ruce se to blbě nese, já teda nemám poutko těžiště je spíš vepředu kde vede takovel kablík ale tohle není něco co byste zrovna nosili dlouho, spíše jí pak můžete vést. Má to tempomat. S řídítky jsem udělal zajímavou zkušenost že jak jdou mírně šikmo dozadu tak je pohodlnější si je nechat níž i pro 180 cm vysokýho člověka, jinak jsem byl zalomenej dozadu trochu. Je lepší mim rovný úseky se přikrčovat. Prej na tom vypadám jak hurvajs. No elegantní to není. Ale ten pocit ve městě na semaforu mezi chodci, vžžum a frnk, chvíli mezi auta, chvíli do podloubí, hup vyběhnout dva schody šup na chodník. Akorát v blízkosti chodců samozřejmě musíte pomalinku což eliminuje použití v rušném centru. Jízda po ko ko ko kostkách na náplavce ce ce ce nic mo mo moc zážitek, ale to sem obdivoval i cyklisty že neměli natlučené orgány o sedlo. Jinak perfektní. I pro lenivce lenové platí paradoxně že do kopců to malinko nutí pomáhat nohama a teda se člověk hejbe na vzduchu než by nikam nejel. Navíc v kufru to je malinký tak třeba s autem do servisu, a můžete dojet. Je ta koloběžka nenápadná tak nikomu ani nedojde kolikrát že má vlastní pohon, tj. to je úžasný někam kde byste jinak prudili se segwayem třeba. Krom toho když už dojde baterka, furt je to použitelná koloběžka, která nemá tu plošinu nijak extra vysoko. Jediný co mě štve, že se nedá koupit držák na baterku co by uměl štelovat vejšku když se dá na tyš o 180 stupňů. jedině koupit na tu svislou tyč nějakou redukci do vodorovna jako to vídám na fotkách a tam pak teprv připevnít příslušenství na kola. Tloušťka tyče je totiž né jako na řídítkách ale jako na sedlovce 35mm. Pocit z jízdy je božskej a člověk prošmejdí zákoutí, kam by jinak nejel ani s kolem. Dál… když se rozprší, prostě to vemete do metra. Mám z téhle hračky opravdu velkou velkou radost. Kolega mi ukazoval 40 kg koloběžku kterou musí nechávat mimo budovu a vyndavat z ní těžký baterie. Sice tam má sedlo ale k čemu je ten krám když nejde dát ani do auta. Tuhle vezmete třeba na dovolenou a v kufru o ní nevíte. Cena je sice hrozná… no uvítám taky jiný postřehy. Jo a ten dojezd 35 km to je chiméra. Tak 25 km maximálně. Je pravda že kdybych dal 20km a tempomat a měl ideální rovinku na hřišti….. no to schválně vyzkoušim… ale takovýhle podmínky v reálu nemáte. Taky ta rekuperace… mám spíš pocit že funguje s mizernou účinností a že je stejně lepší se kopci vyhnout nebo ho objet, pokud máte na výběr… ale to je jen pocit neověřoval jsem experimentama. Jo a taky nabíječka, to se nikde nedočtete. Je velká. Ale lehoulinká. No ale je netypická. Tj. když si jí zapomenete máte poměrně smůlu protože k jinýmu zboží se nedělá. Nevím co je na ní atypickýho. Například možná, utne nebíjení před 100% kv;li bezpečnýmu brždění protože první modely týhle koloběžky mívaly problém že při nabitý baterii nebrzdily. To ale může znamenat že když už to teď brzdí, nemáte po nabití úplně plně nabito… všechno jsou to spekulace a asi to na funkci předsedy nemá vliv… otázka kdy a jak kdo dělal testy na dojezd 35 km. Nebo to by mě zajímalo proč nejde dobře nahradit nějakou obecnou baterií kdybych měl tu správnou koncovku. Tak třeba kdo jezdí do práce, musí strčit nabíječku prostě do baťohu a nemůže si tam nechat náhradní. Ael to tak strašný není. Jen většinou když někdo nafotí produkt na leták, nabíječku tam neukáže 🙂 Suma sumárum, všem co váhaj, já tuhle hračku, jejíž existenci si můžete všelijak ospravedlnit doporučuju. 1. omezovač a dětem hračka 2. manžel chodí běhat, koupí si hračku a manželka dělá na koloběžce dohled aby manžela neskolik infarkt 3. děda má vozítko, koupím si koloběžku abych s ním dělal závody elektrických vozítek a jeho to vzpružilo… samé racionální a vážné důvody proč si tu hračku koupit 🙂 napište další bude legrace

Napsat komentář