Tesla Model 3: plně robotické auto?

Elon Musk nedávno potvrdil, že design Tesla Model 3 má být hotový do šesti týdnů a že přístup k Superchargerům bude za příplatek. Teď zbývá rozřešit otázku robotického řízení.

Tesla má dnes na Tesla Model 3 téměř 400 000 rezervací.
foto: Tesla Motors

Představení elektromobilu Tesla Model 3 na konci března silně napovědělo, že pokročilý stupeň robotického řízení bude u tohoto auta hrát významnou roli.

Elon Musk zároveň potvrdil, že to bylo pouze první – úvodní – představení vozu a že plnohodnotného odhalení Tesla Model 3 se dočkáme ke konci roku 2016, rok před plánovaným uvedením auta na trh.

Na konferenci Code, kde byl Elon Musk aktuálně hostem, se rozmluvil o mnoha tématech. Mimo jiné řekl, že je šance jedna ku miliardám, že nežijeme v počítačové hře/simulaci vytvořené jinou inteligencí. Důkazem je prý pokrok, který videohry udělaly od časů Pongu a Pac-Mana.

Když byl Musk přímo dotázán zda bude Tesla Model 3 „plně autonomní vozidlo“, chvíli váhal a pak řekl, že snad koncem roku se odehraje druhá velká událost spojená s Modelem 3. Nakonec dodal, že Tesla udělá „zřejmou věc“.

Tím naznačil, že elektromobil Model 3 by skutečně mohl být plně autonomní vozidlo. Tedy robotické auto úrovně 4, do kterého prostě jen nasednete, řeknete/ukážete kam chcete jet a můžete si dát šlofíka.

Musk už v minulosti naznačoval, že očekává, že plně robotická auta budou k dispozici zhruba kolem let 2017/2018, tedy v době, kdy by se výroba Tesla Model 3 měla konečně rozjet na plné obrátky.

Tesla už dnes v elektromobilech Tesla Model S a Tesla Model X provozuje systém částečně autonomního řízení zvaný Autopilot. Ten se sám učí díky zhruba 100 000 vozů a milionům kilometrů najetých každý den.

Tesla

78 Comments on “Tesla Model 3: plně robotické auto?”

    1. Co máte lidi furt s tím
      Co máte lidi furt s tím Applem? Ten sotva vytvoří konkurenceschopné auto. Jejich styl je něco vydat, co neumí základní věci. Apple auto buď vůbec nebude, nebo to bude aboslutní propadák (absence couvání, čtvrtého kola apod.). Jedinou šanci má Apple, když koupí Teslu, ale to by byl konec EV aut na světě, ti by budoucnost dokonale zničili.

          1. Applu klesají prodeje
            Applu klesají prodeje všeho, na autu by totálně pohořel, takže jen ať Apple jde do aut, jen ztratí miliardy a lidi to chtít nebudou. Apple je totiž designerská firma, v softwaru má nejvíce chyb ze všech IT společností na planetě a hardware kupuje
            tolikko k faktům 🙂

      1. Může mi někdo vysvětlit,
        Může mi někdo vysvětlit, proč se tady všichni už několik týdnů předháníte v odhadech a dohadech „kdo dochčije vejš“?
        Proč, probůh, bych tam měl být v otevírací den?
        Mě by na slavnostní otevření čehokoliv nedostali ani párem koní. V klídku počkám až se ostatní vyukájejí a omrknu si to bez návalu později.

              1. Pane „ePavel“, fascinuje mne
                Pane „ePavel“, fascinuje mne vaše naprosto neomylná schopnost „předpokládat“ na základě neúplných informací.
                Jsem abonentem https://emuj.cz/ a půjčuji si vozík PEUGEOT iOn. Nedám na něj dopustit – na kroužení po městě a blízkém okolí naprostý ideál. Všechny kámoše okolo už asi otravuju vychvalováním e-aut.
                Své auto už odmítám vlastnit pro minimální využívanost, aspoň se uvolnilo místo na přeplněném parkovišti.
                PS: mandarinky nežeru, Fernet je zdravější 🙂
                ·
                EDIT:
                správně píšete – opravdu těžko se to tak nějak vysvětluje
                Proč jsem členem Hybridu bez dvou týdnů 3 roky?
                Proč jsem členem Elektroforum.cz od počátku?
                Proč jsem denně na http://oenergetice.cz/
                Proč jsem denně na autorevue.cz/elektromobily
                Proč jsem denně na teslafan.cz/nejnovejsi-clanky
                atd. atd.
                bude to pro naprostý nezájem o e-auta?

                1. Tak v tom případě
                  Tak v tom případě přijměte moji hlubokou omluvu, leč to otevření si osobně ujít nenechám. Už jen pro to, že se tam sejdu se známými

                2. Omluva netřeba, nemůžeme
                  Omluva netřeba, nemůžeme o sobě navzájem vědět všechno.
                  ·
                  Ještě jsem ve výčtu navštěvovaných stránek opomněl zmínit „autoforum.cz“
                  Tam chodím jako do Obludária – nahlédnout co zase Bednář a spol vyzvraceli speciálně na firmu Tesla.
                  Ti chlapci jsou zralí na psychiatra.

        1. Vysvětlení za mou osobu je
          Vysvětlení za mou osobu je jednoduché: jednak to mám na to místo kousek, tož proč tam nezajet a druhak je to jaksi prvotní unikát v ČR, který doufám bude mít následníky, ale už nebudou první a tak sledovanost bude limitovat k minimu, a treťjak je fajn se na něco nového, praktického těšit. My optimisti to tak prostě máme.

  1. nerozumiem článku?
    veď od

    nerozumiem článku?

    veď od začiatku bolo povedané že v základnej verzii budú asistenčné a bezpečnostné prvky (adaptívny temp., držanie v čiarach, asistent brzdenia a pod).
    Za príplatok bude autopilot ako má Tesla S, teda ak bude v roku 2018 v USA legalizovaný autopilot tak to mať amíci budú. V EU to nebude ani v roku 2020.

    Ešte k autopilotovi: ak to nespôsobí žiadnu smrtelnú nehodu, malo by to byť časom povinné, rád chránim svoje deti napr. aj tým, že zbavím budúce cesty od nezodpovedných a ožratých vodičov napr. aj povinným autopilotom, škoda že sa toho na 99% nedožijem. Mimochodom rád jazdím a vyblázniť sa chodím na okruhy, motokáry a pod. Na ceste kto dodržiava MPR je to neskutočná nuda a autopilot to zvládne časom dostatočne.

    GL hybrid

    1. Asi nerozumíš
      Asi nerozumíš problematice. Tesla model S ma „pouze“ autopilota, což není autonomita 4. levelu, tedy stav, kdy auto řídí zcela samo a řidič teoreticky nemusí být vůbec v autě. Tesla S umí pouze okrajové záležitosti, jako držení se v pruhu a změna pruhů, asistent brzdění. No a teď se zdá že musk plánuje plně robotickou Teslu 3, což je velká novinka. Osobně si myslím že hardware tam bude ale software se bude dolazovat a čekat na legislativu.

      Jinak naprosto nechápu ty dvě věty v 2. odstavci.

    1. Vsak ono to tak je, jen
      Vsak ono to tak je, jen nikdo jiny „soudny“ tomu na americkem trhu (kde se lidi soudi kvuli kdejake blbine) nemel odvahu rikat autopilot.

      Predevsim zatim resi vicemene jen soubeznou jizdu, ani nenatukli reseni krizovatek. A abych rekl pravdu, jsem trochu skepticky k tomu, jestli je full auto zvladnutelne se senzory, ktere tam ted maji, ale treba prijemne prekvapi – treba takovy chodec v tmavem obleceni bude vecer/ v noci na „bezne“ kamere prakticky neviditelny – a nevsiml jsem si, ze by chystali FLIR nebo lasery.

      1. „A abych rekl pravdu, jsem
        „A abych rekl pravdu, jsem trochu skepticky k tomu, jestli je full auto zvladnutelne se senzory, ktere tam ted maji“ – lol? odpověd je NE, není. To je snad jasné. Taky naprosto nikdo netvrdí opak. Samozřejmě ze hardware pro autopilota verze 2, který bude v Tesle 3 bude mít navíc další senzory. No, jestli sis ty všiml nebo nevšiml, že by chystali LIDAR apod. to asi nema moc vypovidajici hodnotu 🙂 Nebo s muskem chodis na obed ?:)

        1. Ne, jen na snidani 🙂
          Ale s

          Ne, jen na snidani 🙂
          Ale s pravdepodobnosti hranicici s jistotou si troufnu tvrdit, ze do „low-cost“ modelu nedaji hardware potrebny pro full auto v cene nejmin 10-20% ceny auta, aniz by to otestovali na necem min masovem a aniz by byla slusna jistota, ze to full auto skutecne v astronomicky kratke dobe bude…

          1. Tesla 3 nema bejt ale moc
            Tesla 3 nema bejt ale moc low-cost model, i na nizsi stredni je to cena celkem obstojna, „konkurencni“ fosilni modely zacinaji na podobnych cenach a ruzne line asisty, brzdove asistenty a adaptivni tempomaty maji take, HW pro plne autopilotni vuz se dnes pohybuje okolo $1200 a to jen proto ze se jedna o stovkove testovaci serie, masova vyroba v tisicich az statisicich by to vyrazne zlevnila

            jakysi zakladni HW modul tam bude tak jak tak, spise budou treba schazet jen senzory ktere se budou treba dodatecne dat domontovat, delaji to tak automobilky jiz desitky let a Tesla jiste nebude vyjimkou, je proste ekonomicky levnejsi to tam dat coby soucast celku a pak jen SW aktivovat dane funkce a ty mit kuprikladu cenokove spoplatnene

            1. Ktery „HW pro plne
              Ktery „HW pro plne autopilotni vuz se dnes pohybuje okolo $1200“?
              Nejaky jednoparskovy indoor laser, jako USBckove Hokuyo?
              Jen ten samotny sestnactipaprskovy laser Velodyne (novejsi a levnejsi varianta toho, co pouziva Google) stoji $8000… No dobre, mozna by Tesla dostala slevu, kdyz jich vezme pul milionu.

              1. Jetson TK1 (6x aneb na 6x
                Jetson TK1 (6x aneb na 6x jistene) + 4x 180 stupnovy Lidar + 2x HDGigEVision + navigacni GPS cip + driver encoder + zakladni software bude Volvo pro svych 100 kusu testovacich vozu pro autonomni rizeni porizovat od jedne nenavydene spolecnosti za $2800 za kus, 100 kusova serie pokud se nepletu vyjde Volvo na $280000, respektive tuto sumu zverejnili na CES, a jak jsem pochopil tak pozdeji ma vejt Jetson nahrazen necim jako modul DrivePX, tedy jiz standardizovanym resenim pro autonomni rizeni vozu s MXM moduly, tedy se bude dat upgradovat podle potreb automobilky

                to ze nekdo prodava 360 stupnovej lidar za $7999 je holt smustne, ale tak je to sevsim co se tak nejak nenabyzi jinde, ve chvili kdy se s timhle rozjede business, tak ceny klesnou

                to mas stejne jako kdys ja se obratil na EVC a chtel vedet na kolik by me prisla prestavba jednoho Superbu na elektromobil, realne by se nevyplatila ani serie 20 kusu tech aut proste proto ze nejdrazsi polozky jsou jednorazova castka treba za homologaci nektere z casti, pokud se to amortizuje treba do 100 aut, jiz to neni 2.5 mega jako u jednoho ale razem jen 25 tisic na kus, takze pokud dana firma pocita s prodejem par kusu, musi mit holt naceneno tak aby i tech par kusu se ji zaplatilo 🙂

                1. 2800 neni uplne 1200 🙂 A
                  2800 neni uplne 1200 🙂 A zaroven to je prakticky tech 10% ceny (pokud tesle prizname 20% marzi), co jsem psal nahore – dost neprimerena cast nakladu pokud by se to montovalo jen „pro strycka prihodu“…

                  Cena Velodyne je takova, jakou jsou zakaznici ochotni akceptovat. Nevim, jak je to dneska, ale kdyz jsem to jeste sledoval, nikdo jiny vicepaprsky nedelal a zaroven meli o rad vyssi update rate nez konkurence (treba Sick).

                2. $2800 za 100 kusovou serii
                  $2800 za 100 kusovou serii kde se spousta veci dela „rucne“, takze ceny pak ve statisicich budou uplne jine a treba na urovni 20% toho co to stoji v te 100 kusove serii

              2. nebo jeste zajimavej priklad
                nebo jeste zajimavej priklad cen, kdys jsme v roce 2010 chteli porizovat profi drona ma snimani podkladu pro vetsi vizualizace, tak nam firmy nabizeli drony s cenou okolo 1.5 milionu (vpodstate stavby na zakazku), dnes po cca 6 letech se podobny a i lepsi dron s kvalitnim rigem pro scanner a kameru da poridit za 120-130 tisic, maj dnes cca 3x delsi vydrz v letu, unesou pri tom i 2x vice „nakladu“ v podobe scanneru a kamery, maji dnes i moznost dualniho ovladani, tedy 2 ovladace, ridic a kameraman zvlast coz tenkrat nebylo ani u tech za 1.5 mega, dosah ovladacu je 4-5x delsi a ty dnesni maj i funkce jako automaticky navrat pri ztrate signalu nebo pri detekci kritickeho stavu baterie cos byla v roce 2010 utopie

                proste a jednoduse, tyhle udelatka na cene extremne rychle klesaj a co „dnes“ stoji obri balik, tak za par let stoji doslova pakatel 🙂

              3. Ale tak to je snad stejné
                Ale tak to je snad stejné jako s PC technikou, solarama, mobilama nebo bateriema nebo jakoukoliv jinou technologii, která se prokáže že je lidem užitečná a začne se masově vyrábět. Kazdy rok jdou cely dolu. Velodyne mimochodem vyvijí LIDAR s cenou <500$. Quaenergy v lednu oznamilo solid state LIDAR pro autonomni auta za 250$. Sorry, ale z tebe asi vizionar nebude, mas strasne uzavreny pohled na svet. Svět se hýbe kupředu a ty stojíš na místě.

                1. 1, 2, 3, …10
                  I kdyby

                  1, 2, 3, …10
                  I kdyby vyvijeli LIDAR za $1, podstatne je, co se je k dispozici TED otestovane a schopne masove vyroby. („vyvoj T3 bude ukoncen do 6 tydnu“). Jake senzory budou k mani pro T4 nebo T7 za par let je uplne jina otazka… Nehlede na to, ze v automotive se obvykle uplne „bleeding edge“ technologie nenasazuji, pocka se par let, az se vychytaji mouchy.

                2. vyvoj modelu 3 muze bejt
                  vyvoj modelu 3 muze bejt dokoncenej klidne hned a na tom jake senzory se tam pouzijou to nemusi mit vliv, tohle neni konstrukcni vlastnost ktera by nejak branila dokonceni auta pro zahajeni priprav na vyrobu, to se stejne pak zadava firmam dodatecne a dane senzory se vyrabej s pouzdrem ktere je navrzene prave v te finalni verzi, a to jestli se tam pak neco skutecne osadi je jiz jina, proste firma dostane vzorek pouzder a ukol do toho zapasovat senzory co ma v nabidce, takze to jestli tam bude neco navic si muzou v Tesle rozmejslet klidne jeste par mesicu pred zahajenim vyroby

                3. Jka rikam vyse, treba
                  Jka rikam vyse, treba prijemne prekvapi.
                  Ale podle meho soukromeho nazoru T3 (teda alespon ta podoba, ktera se bude na konci 2017 prodavat) na 95% na full auto pripravena nebude.

                4. Ok, tak přestaň mlít
                  Ok, tak přestaň mlít pantem a pojď se vsadit. Dáme sázku o 10.000kč že Tesla model 3 bude mít hardware pro plně robotické auto již v sobě. Jdeš do toho? Existují stránky kde by se dala taková sázka mezi námi uzavřít. Dokaž, že si stojíš za svým názorem.

                5. Ok, jak je definovane „bude
                  Ok, jak je definovane „bude mít hardware pro plně robotické auto již v sobě“? Tim ze to Musk rekne (do toho nejdu) nebo tim, ze na konci 2018 (nebo nejaky jiny limit) bude T3 autonomne jezdit, aniz by se do ni neco muselo pridat (do toho klidne jdu)?

                  Stranku na sazky neznam, takze leda na dobre slovo…

                  EDIT: Resp, co takhle, kdyz do nejakeho rozumneho limitu dostane puvodni T3 homologaci pro plne autonomni provoz?

                  EDIT2: samozrejme homologace bez omezujicich podminek typu, ze nesmi ridit v noci, za deste…

                6. Definoval bych to tak, že
                  Definoval bych to tak, že bude Teslou jasně řečeno, že kterýkoliv Model 3 je/BUDE schopný plně autonomní jízdy někdy v budoucnu. Tedy, že nebude třeba aby si lidi co si koupí teslu3 mezi prvními museli poté kamkoliv jezdit. Tesla jim softwarovým updatem auto „vylepší na plně autonomní“. Schválně nespecifikuji „v budoucnu“ jelikož toto již nezávisí na technologii, ale na politicích a s těmi nechci nic mít.
                  Sázku bych tedy viděl tak, že já sázku vyhraji ve chvíli, kdy se na cestách objeví první tesly3 (původní, ty které se začaly prodávat) plně autonomní bez HW zásahu.
                  Ty vyhraješ když tesla 3 nebude plně autonomní už od začátku ( stačí když Musk řekne, že to tak nebude) nebo kdykoliv poté co se jasně ukáže, že původní tesly 3 nedokáží být zcela autonomní bez HW zásahu, případně tak ani nebyly nikdy zamýšleny. Toto může nastat kdykoliv před tím než nastanou mé vítězné podmínky.
                  Co ty na to?

                7. Ok, jak to bylo za mladych
                  Ok, jak to bylo za mladych let: jelito-kopyto-plati to.

      1. Ja jsem celkem nadsenec do
        Ja jsem celkem nadsenec do Autopilota, a hned bych ho bral. Videl jsem spoustu videi, jak s tim lidi jezdi, ale trvam si na tom, ze je to jen lehke vylepseni standardni technologie, kterou maji auta za podobnou cenu. Napriklad moderator na Youtube kanalu Fully charged vlastni Model S, pouziva Autopilota, ale vzdy pri tom drzi volant, protoze si chce byt jisty, ze se nic nestane.

        Na Autoforu jsou sice prehnane neobjektivne kriticti vuci Tesle, ale kdyz si clovek vytahne fakta z tech clanku, tak zjisti, ze na Autopilota nejde spolehat. Posledni co si vzpominam je naraz do dodavky, protoze ji Tesla nevidela. Nebyla to nehoda toho typu, ze by ridic zasahl do rizeni a vypnul tim Autopilota.

      1. Mě by jenom zajímalo, co
        Mě by jenom zajímalo, co tímhle Musk sleduje… snad to není proto, že by potřeboval zaujmout za každou cenu… Nebo ano? Nebo podobné výkřiky na prahu fantasmagorie a filozofie jaksi patří k povinné „výbavě“ vizionářů? Ale zjevně to zabírá, protože to proběhlo všemi možnými médii…nebo bude z byznysmena kazatel, tj. Musk věří tomu, že žijeme v nějakém Matrixu, který by předpokládám měla vyrobit nějaká vyšší bytost…?
        U mě teda tímhle rádoby chytrým blábolením dost ztrácí, radši bych od něj slyšel, že dodávky Modelu 3 budou o rok dříve než úvahy o tom, jestli jsme v simulaci nebo ne a jak budeme létat na Mars…

        1. Byl dotázán z publika.
          Byl dotázán z publika. Tazatel upozorňoval, že se jedná o filozofické cvičení a ptal se na názor. Musk nejprve prohlásil, že o tom přemýšlel a debatoval tak moc, že si to musel prakticky zakázat, a pak sdělil svůj názor. Když se Vás někdo zeptá na koníček, tak nebudete vyprávět, kdy budete povýšen v práci…

          1. Nojo, to k tomu holt
            Nojo, to k tomu holt patří. Do značné míry vlastním přičiněním se dostal do role globální celebrity a bude tázán na kdejakou hovadinu, předpokládám, že dojde na světový mír, mimozemšťany a cestování časem. Otázka je, jestli to dokáže udržet v rozumné míře… I na podobné dotazy se dá odpovědět tak, že to je mimo nebo na to nemá názor. Když si ale bude budovat kult, že na všechno názor (neotřelý, vizionářský) má, bude naopak tázán na podobné voloviny stále častěji. Osobně jsem přesvědčen, že to je kombinace jeho sebestřednosti a cíleného marketingu sebe sama a jeho projektů… Docela by mě zajímalo, nakolik je jeho product placement ve filmu Iron Man 2 a Machette zabíjí jeho práce a nebo byl naopak osloven zvenčí. Holt marketing pro americký trh má občas až náznaky kultu…

              1. Audi je 100% sponzorem filmu
                Audi je 100% sponzorem filmu IrinMana, potvrdil me to i clovek ktery na tech filmech pracoval, je to bezna praxe u vetsich filmu ze se v danem filmu proste objevuji auta nejake znacky a snazi se tam tvarit i necim vic, zasadni je i to ze v danych autech tam nikdo neumira a neni treba ani zranenej, aneb odkaz na bezpecnost dane znacky, pro danou automobilku je to vcelku levna reklama na kterou jdou lide do kina a poridi si ji treba pak jeste na placce domu

        2. No on se hlavne o tyhle veci
          No on se hlavne o tyhle veci zajima. Libi se mu hledet do budoucna a spekulovat. Tak proc by nerekl svuj nazor. Chapu ze joudovi co planuje maximalne kam pujde zitra po sichte do hospody se toto zda jako totalni kraviny. Ale ver nebo ne, nad timto se vedou zcela seriozni debaty na univerzitach. Jinak on uz urychlil dodavky Modelu 3 ne rok, ale o dva…a stejne je ti to malo, viď.

        3. Musk je poblazneny podporou,
          Musk je poblazneny podporou, tak stratil skrupule hovorit co za fantasmagorie ho napadnu. Inak povedane sa z neho stal poloblazon.

          Poloblazni ked niecomu sefuju, chvilu tahaju, ale potom, …
          vid taky, Developers, developers, developers, developers … I love .. fuhufuhu… thiiiis …fuhuu fuuhu… companyyy … uaaauu uuuu aaa uuuuaaa uuuu hu hu hu kvik

          alebo Merkelova…

          1. nevzdělanci jako ty svět
            nevzdělanci jako ty svět nikdy nepochopí
            stačí si zjisti, co vůbec znamená „double slit experiment“ – důkaže, že téměř jistě žijeme v počítačové simulaci, jinak se chování fotonů na základě sledování/nesledování nedá logicky vysvětlit = prostě něco dopočítává obraz dle sledování = každá 3D hra:
            goo.gl/eJNTr

            + základní logika = už my jsme vytvořili v PC více „realit“, než si vůbec dokážeš představit, tedy jelikož je počet virtuálních realit vyšší neže počet našich (což je JEDNA), tak je nelogické, že my jsme právě ta jediná pravá realita

            stačí zapnout mozek

      2. No, tak to „pan Božský“
        No, tak to „pan Božský“ podle mě prohlásil kravinu, ať už záměrně, či nechtěně.

        Pokud řeknu, že pravděpodobnost něčeho je 1 : 10, tak to znamená pravděpodobnost pravdivosti tvrzení 10%. Čili v tomto případě 1 : miliardy, tj. na 1 možnost, že NEžijeme v počítačové hře, připadají miliardy opačných možností, tj. že žijeme v počítačové hře. To znamená, že zcela určitě žijeme v počítačové hře. 🙂

        Takže podle mě ten výrok měl znít „The chance we are living in a computer simulation is one in billions“.

        No, ale každopádně se mu podařilo upoutat pozornost, to se mu nedá upřít.

        1. blbost, Musk má pravdu,
          blbost, Musk má pravdu, stačí si zjisti, co vůbec znamená „double slit experiment“ – důkaže, že téměř jistě žijeme v počítačové simulaci, jinak se chování fotonů na základě sledování/nesledování nedá logicky vysvětlit = prostě něco dopočítává obraz dle sledování = každá 3D hra:
          goo.gl/eJNTr

Napsat komentář