Robotická taxi budou do roku 2030 klíčovou součástí automobilového průmyslu

Podle nejnovější studie konzulatiční společnosti Roland Berger čekají automobilový průmysl v přístích 15 letech zcela klíčové změny. Budou se týkat nejen samotného pohonu aut, ale především i způsobu jejich řízení.

Například automatizované taxíky do roku 2030 zaznamenají pravděpodobný nárůst na trhu o 30 %. Tou dobou už řidiči soukromých aut odřídí pouze 45 % všech najetých kilometrů.
foto: Robot Taxi

VE ZKRATCE

• Vzniká nový ekosystém mobility, který změní zdroje výdělku v automobilové výrobě
• Poskytovatelé komplexních řešení v oblasti mobility budou ovládat celý řetězec – tradičním výrobcům aut hrozí riziko, že budou vytlačeni z trhu
• Odborníci ze společnosti Roland Berger definovali pět kroků, díky kterým lze tento přechod úspěšně zvládnout

Automobilový sektor čelí obrovské změně. Ačkoli v současnosti více jak 70 % všech kilometrů ujetých na našich silnicích najedou soukromé automobily, očekává se, že sdílení aut (carsharing) a sdílení jízd (ridesharing) v následujícím desetiletí získá větší podíl z celkové mobility.

Radikální povaha tohoto vývoje bude mít významné důsledky pro celý automobilový průmysl. Dokazuje to studie scénáře budoucího vývoje společnosti Roland Berger nazvaná „Denní program ředitele během (r)evoluce automobilového ekosystému“.

Studie identifikuje pět bodů, které jsou zvláště důležité pro stávající výrobce aut, kteří usilují o to, připravit se na budoucí změny automobilového ekosystému.

Bezpečná a včasná adaptace je klíčem k úspěchu

„Většina výrobců automobilů už probíhající změnu cítí a přináší na trh nové obchodní modely. V České republice vstoupily do provozu elektromobily a různé formy sdílení aut (carsharingu). Připravovaná linka D pražského metra plánuje automatizaci provozu díky soupravě bez řidiče a ČVUT vyvíjí model osobního auta, též bez řidiče,“ říká Philip Staehelin z pražské kanceláře Roland Berger.

Při adaptaci na nové trendy je však nutné, aby si výrobci a poskytovatelé dopravních služeb předem vyjasnili, jakým způsobem změny zapadnou do jejich hlavního předmětu podnikání.

„Ne každý výrobce aut zvládne přejít na poskytování komplexních dopravních řešení. Proto je potřeba přijít s alternativou, opustit staré myšlenkové vzorce. Výrobci se musí dlouze a pořádně zamyslet nad rolí, kterou chtějí v budoucím světě dopravy hrát,“ radí Jan-Philipp Hasenberg, Partner společnosti Roland Berger a jeden z autorů studie.

„Čím déle budou výrobci automobilů vyčkávat, tím menší prostor na trhu budou mít: zisk bude nižší a konkurence větší,“ dodává Hasenberger.

Provézt přechod k novým dopravním trendům bezpečně a včas pomůže výrobcům aut pět kroků, které radí odborníci ze společnosti Roland Berger.

• Buďte rychlí:
Zavedené podniky by měly proměnit svou organizační strukturu. Obchodní modely založené na spolupráci v průběhu celého procesu jsou to, co teď funguje.

• Zasáhněte zákazníky:
V době narůstající populace a hustě zabydlených metropolí se pozornost stále více obrací k efektivním, pohodlným a komplexním nabídkám dopravy. Řízení auta pro zábavu je méně a méně důležité. Nabídněte zákazníkům jiné formy zážitků!

• Zacilte inovace:
Výrobci aut se musí od optimalizace funkcí posunout k poskytování chytrých služeb, které zákazníci opravdu chtějí. Komplexní dopravní nabídky vyžadují nové aplikace, širokospektrální sběr dat a inteligentní algoritmy, které využívají big data.

• Inovujte výrobní procesy:
Výrobci by se měli ujistit, že jejich výrobní procesy jsou dostatečně výkonné a flexibilní, aby stačily novým požadavkům. Inovace produktů jde ruku v ruce s inovací procesů!

• Najděte nové talenty:
Přeměna obchodního modelu směrem k dopravním službám vyžaduje také přizpůsobení pracovního prostředí. Rigidní hierarchie není to, co přiláká nové talenty. Je potřeba vytvořit takovou kulturu, která přiláká digitální odborníky.

Automatizované řízení změní tvář průmyslu
Přístup řidičů se pod vlivem fenoménu sdílené ekonomiky začíná zásadně měnit. V sektoru mobility vznikají nové obchodní modely a soutěží o podíl na trhu s tradičními výrobci.

„Auta budou samozřejmě vyráběna a prodávána i v budoucnosti, ale nejvýdělečnější business modely budou ty, které nabídnou služby v oblasti mobility,“ říká Wolfgang Bernhart, Partner společnosti Roland Berger a jeden z autorů studie.

Automatizované řízení bude pro ekosystém příští generace hrát centrální roli.

„National Highway Traffic Safety Administration v USA nedávno uznala počítač jako nový typ operátora vozidel. To znamená další mezník na cestě k samojezdícím autům,“ vysvětluje Bernhart.

„Přímým důsledkem je, že v našich městech budou postupně zavedeny „robotaxíky“ jako levná a pohodlná alternativa k vlastnění auta,“ dodává.

Odborníci v detailní analýze došli k tomu, že zatímco v roce 2015 si 40 % ze všech zisků v automobilovém sektoru nárokovali stávající výrobci, okolo roku 2030 získají pouze trochu přes 20 %.

Hlavní zisk podle studie zaznamenají samojezdící auta. Dodavatelský průmysl zažije podobný náraz: výpočty společnosti Roland Berger ukazují, že podíl automobilových dodavatelů na zisku zřejmě sestoupí z hodnoty okolo 30 % v roce 2015 na méně jak 15 % v roce 2030.

Ze studie vyplývá, že tradiční výrobci aut už nebudou mít trh jen pro sebe. Nové firmy s inovativními obchodními modely se budou pokoušet napojit na koncové zákazníky a to je hrozba, kterou musí tradiční výrobci aut brát vážně.

„Pro výrobce aut je otázkou života a smrti přehodnotit své stávající struktury v kontextu ekosystému nastávající generace,“ shrnuje Wolfgang Bernhart. „Další úspěch v automobilovém průmyslu záleží na odstartování zásadních změn co nejdříve.“

tisková zpráva

23 Comments on “Robotická taxi budou do roku 2030 klíčovou součástí automobilového průmyslu”

  1. Nevím, jestli se jim tato
    Nevím, jestli se jim tato vize vyplní, robotická auta asi nebudou záležitoství většiny lidí, sdílení asi také ne, jde o psychologii.

    Umím si představit, takovou mořnost spíš jako částečnou náhradu MHD a taxi, tedy že někde u nádru bude parkoviště těchto vozidel která rozvezou cestující z vlaků, ale sdílení je myslím velmi problematické z mnoha důvodů, jedním z nich je vztah lidí k půjčenému vozu a ke svému vlastnímu atd. Dále sdílecí služby jsou, podle mne, problematické z hlediska dostupnosti, kdy se mohou várazně protáhnout čekací časy ve špičkách.

    I případné sdílení/roboauta, podle mne, bude spíše záležitost lidí, kteří mají velmi malé roční nájezdy, či si nemouhou dobré vozidlo dovolit (mnoho vlastníků auta za cca 20-50k), než že by se mělo jednat o trend, který by měli využívat všichni. Ale umím si představit, že se někdo bude opět snažit soukormé vlastnictví aut velmi znepříjemnit.

    1. Ono to bude hlavně o
      Ono to bude hlavně o penězích. V té době si sice vlastní auto koupit budeš moct, jenže… Auta co budou sdílená budou docela luxusní vozy, řekl bych cena v průměru 1M korun. Toto robotické auto s luxusem za 1M korun si budeš moct přes mobil nechat přistavit kamkoliv a doveze tě kamkoliv za pár korun. Nemusíš platit jeho pořizovací cenu/amortizaci/servis/pojištění…prostě úplná nádherná volnost bez starostí. Ano určitě to bude o něco pomalejší, přivolat si auto k sobě před barák, ono bude muset dojet k tobě, ale v apliakci jasně uvidíš za kolik minut je nejbližší aut k tobě schopno dojet. Tedy sedím doma a řeknu sim že bych chtěl na výlet, otevřu apku, vidím že auto ke mě dorazí za 15 minu, ok, sbalím si věci, nachystám si sváču, vychčiju se a auto mi stojí před barákem. Kdežto kanec jako ty, si pro nej sejde do své garáže a nasedne do něj jako king, hned po tom co si nachystá svačinu a vychčije se. A teď to nejlepší, já za tu cestu zaplatím směšných pár korun, ty nezaplatíš nic?…omyl! Ty zaplatíš VÍC! Ty zaplatíš elektrřinu,amortizaci,servis…a pak ti to dojde, když si spočítáš kolik tě to tvoje auto stojí, zjistíš že máš horší auto(jelikož nebudeš chtít utrácet 1M za auto) a ještě k tomu tě provoz výjde dráž! A vo tom to je! Představ si, že teď můžeš zmáčknout tlačítko na mobilu a přijede ti k baráku Tesla X a odveze tě kamkoliv za 1kč/km….a teď si šetři na svojí popelnici za 300k + provoz 5kč/km….a vo tom to je. Tím že auta budou 90% využitá je možné je taky podle toho nacenit, tvoje auto v garáži je z 2% využité a tím pádem budeš za něj platit VŽDY víc než za sdílené robotické auto.
      Ano, auto nebude tvoje, mohl v něm někdo jet před tebou a nablít tam….ale uvidíš že toto se dít nebude v 99% případu, stejně jako se to nědeje s carsharingovými auty co tu jezdí po Brně (Ajo, Emuj) dnes.

      1. Tykání jste si mohl
        Tykání jste si mohl odpustit.

        Váš model pracuje s tím že budou sdílecí firmy pořizovat drahá auta, jako model X, já bych spíše hádal že budou shánět modely co nejlevnější, tedy asi T3, ev. ještě levnější. Vozidla služby Emuj jsem párkrát potkal, ale nevím, kdo si troufá v Brněnském provozu jezdit.

        Nemyslím že lze stav současných carsharing aut srovnávat s budoucností už jen protože to není masová záležitost a už vůbec to nejsou roboatua. Nevím jak je to ve Vašem okolí, ale setkal jsem se s lidmi, kteří z aut dělají pojízdné popelnice (doslova, kelímky a papírky kam se podíváte). Ano bude záležet na tom jak se to celé navrhne, ale úplně super by to být nemuselo.

        Jak jsem říkal, umím si představit že to bude u nádraží ve velkých městech, když jste zmínil Brno, umím si představit že až bude nové Dolní nádraží pro EC/RJ/IC/VRT (mimochodem poslední návrh se dvěma nádražími, kdyby to nové posunuli na Dolní a učinili exkluzivně jen pro dálkovou dopravu, je podle mne ideální), tak tam na Uhelné bude třeba 20 aut na půjčení, ale neumím si představit že takový model je použitelný pro běžné denní ježdění velké části populace.

        On většinou nastává problém v momentě, kdy se nějaký systém stává masovou záležitostí/veřejnou službou. Samozřejmě u carsharingu tomu tak úplně nebude, ale vemte si třeba co se stalo v momentě kdy se z MHD (viditelné v USA následky i u nás), udělala veřejná služba, kvalita spadla vozidla začala jezdit poškozená, zastarávat… Původně třeba tramvaje byly určeny pro střední třídu, tedy lidi bohatší, kteří si ale nemohli dovolit vlastní kočár, nikoliv pro dopravu nižších vrstev, k čemuž ale v průběhu 20. století sklouzly, to se na jejich stavu dost podepisuje (např. poleptaná okna).

        Podle mne dost hrozí že v momentě, kdy se carsharing začne stávat masovou záležitostí, výrazně se to podepíše na stavu vozidel.

          1. Možná, co Vy víte.
            Nebo

            Možná, co Vy víte.
            Nebo je to jen protože mi přišel předcházející text až příliš osobní. Navíc si nevybavuji, že bych jeho pisatele tady nějak často viděl.

            P.S.
            Sice nejsem nejrychlejší písař, ale i tak je to dost rychlé na to aby mi ty texty nevzaly moc času.

          2. Máte na mysli nějakou
            Máte na mysli nějakou takovou lahůdku?
            Osobnost mnohočetná, osobnost alternující, – psychická porucha spočívající v existenci nespojitých vnitřních (dílčích) postav v člověku. Nemocný bez přechodu přechází v jinou osobu (mluví jiným hlasem), bezděčně střídá své vnitřní postavy. Provázeno hysterií, rozpadem osobnosti a podobně.
            Pokud se toto ještě spojí s

            grafomanií

            je v diskusích na neštěstí zaděláno.

        1. Kdo si troufá jezdit v
          Kdo si troufá jezdit v Brněnském provozu? Asi všichni lidi co jsou v Brně? 🙂 Nechápu co je na Brněnském provozu speciálního, jsou mnohem větší a lidnatější města s horší dopravou.
          Očividně máš hlavně strach z toho, že lidi budou prasata a v autech budou snad i srát. Ok, mohu tě uklidit, je 101 způsob jak toto vyřešit, rozhodně je to snazší než vymyslet robotické auto jako takové.
          Jinak vykání/tykání, jezus marja. Představ si, že spolu mluvíme anglicky, a je po problému. To je jen debilní češina.

            1. Píšeš:
              Auta co budou

              Píšeš:

              Auta co budou sdílená budou docela luxusní vozy, řekl bych cena v průměru 1M korun.

              A najednou:

              Jinak, ne, moje teorie nezávisí na tom, že budou carsharingové společnosti kupovat drahé auta Ikdyby kupovaly stejné co většina populace, pouze odpadne větší luxusnost, ale zůstane drtivá ekonomická výhodnost.

              V příspěvku výše, že normlně drahé podle tebe nebudou. Takže jak to je? Budou drahá auta nebo nebudou? Chlape, tvoje logika je hodně mimo, pokaždé když ti někdo oponuje používáš opačné argumenty. To budou auta co budou drahá a zaroveň levná?
              Už teď auta lidi kupujou a jsou dražší díky „údržbě“ a „ekonomicky ztrátové“, takže se to za 10 let nezmění a bude to stejné jako dnes. Proč by měli lidi najednou začít sdílet? Už teď je sdílení aut a neprosadilo se až na pár nadšenců, co bude jiné? Ano MHD a hlavně taxi to změní, ale znovu co se změní oproti tomu co je dnes, kromě tvojí logiky drahé-levné auto zároveň (tedy neberu příkaz vlády co to prosadí násilím, to pak není o rozumu ale násilí)

          1. Mě spíš šlo o to že se
            Mě spíš šlo o to že se z něho stává co chvíli jedno velké parkoviště. Ano jsou i horší města co se týče dopravy, ale proč se spokojit jen s tím že jsou i horší? Nebylo by lepší s ní něco udělat?

            Podle mne jsou vcelku legitimní obavy ohledně případného nepořádku ve vozech, zejména ve špičkách, kdy se budou auta stále točit. Navíc nepořádnost/špatné zacházení, se časem projeví na ceně a oblíbenosti takové služby (stejně jako s MHD).

            A i když to bude stále levnější, myslím že u mnoha lidí bude stále dost hrát roli pocit toho že nějaký gumokol vlastní, takže že by došlo k nějakému hromadnému přesunu lidí k carsharingu, se myslím předpokládat nedá. Co se ale klidně může stát je to že odpadne meziměstské cestování autem na hlavních relacích, jak jsem psal, nějaká menší flotila u nádraží, přijedete z Ostravy do Prahy vlakem, tam si auto půjčíte, to asi ano, levnější a pohodlnější, ale že by carsharing měl nahradit většinu osobních aut, to si nemyslím.

            Dost bude roli hrát i to jaká bude cenová politika, nemyslím že to bude zase tak levná záležitost, jak uvádíte.

          2. Bobane i v anglictine lze
            Bobane i v anglictine lze vykat, tento blabol se siri po 89, kdy ucila anglictinu kazda nula… Ze v bezne reci to skoro vymizelo? Ten se kterym mluvis nechce v saline plebs, ten asi vyka i anglictine(asi je neco vic), ale to nic nemeni ze lzes o nevykani anglictiny…

        2. Pane Carlosi, píšete
          Pane Carlosi, píšete „Vozidla služby Emuj jsem párkrát potkal…“ – já je nejen potkal, ale i si je občas půjčuji. Svého prastarého favorita jsem dal pryč (uvolnilo se místo na parkovišti před panelákem) a pokud auto potřebuji, použiji právě služeb Emuj.cz a zatím se mi nikdy nestalo že by v autě po někom zůstal nějaký binec. Pohodlně před barákem sednu na el. koloběžku, zajedu si pro auto, kolobku hodím do kufru, objedu co je třeba a stejným způsobem se vrátím domů. Žádné starosti s povinným ručením, přezouváním pneumatik atd. Na nabíječky máme každý kartičku. Sice to není úplně za hubičku, ale pro člověka co jezdí už jen občas je to finančně výhodnější, než se starat o vlastní auto.
          Dále píšete „… ale nevím, kdo si troufá v Brněnském provozu jezdit.“
          Přistěhoval jsem se do Brna v roce 1965 a jezdím po něm od roku 1970 do dneška. Z toho mám najeto jen s trolejbusem 1.000.000 kilometrů, a nepřipadlo mi nikdy, že je doprava v Brně nějaká zběsilá. Prostě trochu větší vesnice.

    2. Auta budou mít možnost jen
      Auta budou mít možnost jen registrovaní a osvědčení lidé s dostatečným kreditem na kartě, kteří si svůj profil nepodělaj vlastní stupiditou. Pokud něco podělaj, provozovatel je drží pod krkem jejich bankovní kartou a stvrzením ujednáním, že způsobený škody jim z karty strhnou. Navíc zákazník po vás stav auta ohodnotí a vy dostanete bonusy za umytí a nabití.

  2. Chtělo by to nějakej
    Chtělo by to nějakej mezikrok. Robotický auta budou super, ale žijeme dnes a dnes máme problémy, které jsou řešitelné. Popíšu svůj problém. Žiju v Praze na Vinohradech (bohužel Praha 10), mám vlastní garáž, takže s parkováním problém nemám, ale když ke mě kdokoliv přijede, tak ten už problém má. Paradox je, že v ulici parkuje cca. 10 aut, který nikdo nechce, jsou odstavený. Dřív tyto auta odtahovali při čištění komunikací jednou za půl roku, ale dneska tu auta stojí na jednom místě třeba několik let. Zrovna před našima vrátkama stojí auto už rok, proběhlo 2x čištění, 2x tam měl pokutu za stěračem, kterou nakonec smyl déšť. Podle mě je to auto ukradený a odstavený u nás a majitel ani neví, kde ho má, krádež nenahlásil, protože by strávil nějakej čas na PČR a to se mu nevyplatí. Potkal jsem měšťáka, a říkal jsem mu o tom autě, on to zkontroloval a říkal, že hlášený to nemaj.

    Řešení: Nemohla by být v registru vozidel jedna kolonka navíc, kde by byl tel. kontakt na majitele vozidla? Aby mu policista mohl zavolat, že už několik měsíců jeho auto někde parkuje?
    Nemohl by být nějakej GPS senzor s mobilem přímo integrovanej v autě? Aby když majitel zapomene, kde má svůj vůz, si mohl zjistit, kde se auto nachází?

    Nebo nějaké jiné řešení? Nechci čekat do roku 2030, kdy možná budou jezdit robotická auta, kdy bude problém vyřešen…

    1. mestak s tim nic nenadela,
      mestak s tim nic nenadela, to je pesak placeny mestem co zadne databaze na statni nebo celoevropske urovne nevidi a nema pristup, pokud chces aby se vyresil problem auta co ti tam stoji, nahlas to na Policii Ceske Republiky, popripade i na kancelar pojistitelu, pochybuju totiz ze na to auto nekdo plati zakonnou pojistku kdys tam tak stoji bez povsimnuti roky 🙂

  3. Nejlepší na tom je to, že
    Nejlepší na tom je to, že člověk nepotřebuje platit nějaké firmě mraky peněz za podobné studie, protože tohle je jasné každému kdo se jen trochu zajímá o budoucnost. A nekouká jen na minulost a současnost.
    Přesně kvůli tomuhle Nokia dopadla jak dopadla.
    A ty automobilový samolibý koncerny dopadnou stejně jestli se u nich co nejdřív někdo nechytne za nos.
    A dobře jim tak. To horší skončí pak vznikne něco nového a lepšího.

    Podobně nepochopitelně se chovají vydavatelé muziky a filmů. Místo aby pochopily kde je budoucnost tak schválně zdržují nasazení internetu do jejich obchodu. A přitom když by pochopili v čem je budoucnost dosáhli by daleko větších zisků při menších nákladech.

    1. S tou mozikou, premysell si
      S tou mozikou, premysell si jake je to pro tebe jako „najemce pristupu“?
      Jedna sluzba u ktere mel kamos takto pristup, zacala menit „obsah“ podle toho co chce a najednou co poslouhcal (jasne ne vsechno, ale pomalu salamove) se menilo bez jeho souhlasu, protoze nastaveni zvrchu bylo takove.

      A u auta, uz ted ze jsem na vesnici auto je vpodstate „ztracena investice“, pro ekonoma vyhozene penize, pro cloveka se selskym rozumem je to dan za svobodu, ze muze, kdyz chce a ne kdyz mu nekdo dovoli.
      Proc bych mel vymenit svoje auto a svobodu pohybu za roboticke sdilene auto? Uz ted lze sdilet a stejne je lepsi svoboda… Ale je mi jasne, ze kdyz se vychovaji ovce ve skole, kde kdyz nekdo jde na stredni tak se certi ze by mel umet matiku, pak asi jo, takovy lide radej otroctvi nez tu svobodu 🙁

      1. Ježiš, přečíst tvůj
        Ježiš, přečíst tvůj koment to byl porod. Ale asi sem pochopil cos to vypotil. S tou muzikou nechápu z které jeskyně si vylezl, ale dnes je drtivá většína hudby streamovaná, zaplatíš 6eček a máš k dispozici milióny skladeb, téměř jakákoliv muzika co kdy vyšla. Dřív si dal 6eček za CD s 12ti písničkama.Kapišto? To je ta revoluce kde Sony ztratilo 90% zisku a firmy jako Spotify obsadily jeho pozici, protože na rozdíl od Sony pochopily, že doba se změnila. Jakousi prupovídku o tvojem kamarádovi budu ignorovat…to ses trochu ztrapnil..trochu víc.

        Jinak chápu, že si myslíš, že tvoje popelnice ti dává „svobodu“. Ono se to tak lidem s nižší inteligencí jeví (to nebyla urážka, ale konstatování faktu). Vetšinou je ovšem opak pravdou. Koupíš si auto, super můžu jezdit na výlety a být svobodný! Jenže ve skutečnosti si s koupí auta uvazuješ pouze kouli k noze. Mušís ho někde parkovat, mušíš se o něj starat, musíš paltit servis, mušíš měnit gumy a olej a svíčky, musíš platit pojištění. Každým dnem ti auto rezaví a degraduje, měl bys ho jít projet, nemůže ti jen tak stát venku. Tomu já neříkám svoboda. Svoboda je pro mě možnost na auto vůbec nemyslet a jen až když jej potřebuju, vykouzlím si ho před domem, použiju, a zase odkouzlím. To je svoboda, ňoumo.

        1. Ale amos co misto nad
          Ale amos co misto nad obsahem pucuje obal, ze by vysokoskolak co se zivi „managerovanim“ nebo plzenak 😀

          Co to meles za nesmysl? Koupil jsi album, mel jsi album pokud jsi ho nehodil do kamen. V cloudove sluzbe mas sice x milionu, ale mas je nebo mas vyber? Realne se ukazalo, ze obsah neovlivnis, ale ty se budes odvolavat, ze mas MOZNOST x milionu pisnicek, ale nevaditi, ze ti smazo prave tech POUCHYCH 12 co poslouchas 😀 Co ti na to mam odpovedet? Chces takovou sluzbu ty a rikas ze kdyz chces ty musi chtit ostatni a zaroven je to svetla budoucnost jak hlasali svazaci o marxismu?

          Dava svobodu? Zijes na vesnici? Vis jaka je tsam dopravni obsluznost? Nebo jsi mestak co zase predava svoje slunickove nazory, ze je neco co musi mit cely svet?
          Pro tebe, nemam auto a autobusi jezdi 4 do mesta za den posledni v 17:00, jak se dostane nekdo do prace, do kina (ano bobane v prdelakove o 1500obyvatel nejsou kina) apod. Takze to co ty ve svem malem mozecku a male ynteligenci si nedokazes predstavit, asi bydlis 5 minut chuze od metra nebo mestke, tak ANO pro vesnicana je auto svoboda i kdyz tobe nedocházi proc, protoze ty to nepotrebujes a mozek nechape…

          Svoboda je moznost volby, kdyz tu volbu na vesnici nemas, tak mas kulovi, ale to ty noumo nehcapes co…

          P.S. Miluju dobytek co prvne zesmesnuje, pak slunickarky poucuje, nakonec urazi a pritom co napise je blabol od zacatku do konce obsahem, ale jak pises obal to ma krasne, ale co me jde spise o obsah nez o slunickovej blabol noumy co se svych potreb a pohledu na svet dela novou marxistickou poucku co musi kazdy chapat jinak ho musis urazet a pokouset s eponizovat…
          Vondrak, ze vy jste debil nebo bolševik?

Napsat komentář