Australská společnost Brighsun uskutečnila nedávno rekordní jízdu prototypem svého elektrického autobusu. Elektrobus eBus ujel 1004 km na jedno nabití.
foto: Brighsun
Allen Saylav, šéf australské společnosti Brighsun New Energy a zároveň ředitel Spolku automobilových inženýrů Australasie (SAE), řekl, že technologii potřebnou pro revoluční elektrický autobus vyvíjeli čtyři roky.
„Věříme, že tato technologie by mohla změnit podobu veřejné dopravy na celém světě, …“ řekl doslova Saylav. Proprietární technologie pohonu jejich autobusu se nazývá „eVehicle“. Elektrické autobusy ostatních výrobců v praxi zvládají ujet maximálně nižší stovky kilometrů na jedno nabití.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V Praze jezdí elektrobus v běžném provozu
Firma má nyní v plánu postupně otevřít továrny po celé Austrálii. „Nová energie je klíčem k revitalizaci australského autoprůmyslu,“ dodal k tomu Saylav. Věří, že jejich elektrobus eBus je správným krokem v tomto směru.
Další informace o technologii a prototypu společnosti Brighsun New Energy bohužel zatím nejsou známy. Stejně tak není možné o firmě, založené teprve v roce 2013, dohledat na internetu téměř žádné další informace.
Před vstupem na její oficiální stránky navíc Google varuje kvůli možnosti poškození počítače, což nikdy není dobrá vizitka. Celá zpráva i z těchto důvodů působí poněkud nevěrohodným dojmem.
A to i přesto, že uvedení prototypu autobusu do provozu se údajně zúčastnil mimo jiné i australský federální ministr životního prostředí Greg Hunt, delegáti z USA, Středního východu i Asie a zástupci firem VLine, Fleet Partners a SkyBus.
V rámci ověření
V rámci ověření pravdivosti článku lze požádat australskou federální vládu o sdělení, zda se australský federální ministr životního prostředí Greg Hunt opravdu něčeho podobného zúčastnil. Nejlépe když tak učiní nějaký Čech s australským občanstvím, kterého nelze jednoduše ignorovat.
Nespochybňujem, ale plocha
Nespochybňujem, ale plocha strechy môže byť cca 16m2 (2x8m), takže to môže byť aj 2kWp – to nie je až tak málo. Na rozdiel od osobných áut je realizácia technicky jednoduchšia a nie je to ani neprekonateľný estetický problém. A EE je generované stále (aj počas zastávok). Určite sa to dá spočítať presne, ale ako nápad sa mi to nezdá až také márne.
Rozhodne rozumnejšie ako biopalivá. 🙂
To bola odpoveď pre jolinar
To bola odpoveď pre jolinar
jiste, to ja nezpochybnuji,
jiste, to ja nezpochybnuji, urcite lepsi nez u osobaku 🙂
V prípade autobusov je
V prípade autobusov je podľa mňa významný priestor na možné úspory EE aj FV na streche (veľká, rovná plocha). Nemyslím to ako plnohodnotnú náhradu dobíjania, ale pár 10% by to ušetriť asi vedelo.
FV na strese ani na autobusu
FV na strese ani na autobusu moc neudela… Ackoli strecha je velka, spotreba autobusu je taky velka. Ale mozna by to pomoblo s klimou v lete, to jo…
Chapejte, ze autobus zere treba i 100kWh na 100km (podle velikosti a rychlosti), to vam pak par panelu nezachrani…
Nicméně když si spočteme
Nicméně když si spočteme průměrnou plochu střechy autobusu cca 27m2,
při účinnosti FV 15% a započítání toho, že slunce nepadá přímo,
může být za slunný den vyrobeno až 25 kWh.
Autobusu MHD za den může ujet 100 – 150 km, tedy FV by mohla vyrobit
až 25% potřebné energie.
V průměru (při započtení zimy, mraků a nočního provozu) by to nejspíš bylo spíše pod 10%, ale i to není málo. Za rok třeba 3 – 5 MWh.
Nejak tak som to myslel. 🙂
Nejak tak som to myslel. 🙂 A ceny panelov (hlavne tých 15%) sú už skutočne tak nízke, že tá FV by mohla byť rozhodne rentabilná. Aj bez dotácií.
klasicky panel je na strechu
klasicky panel je na strechu vpodstate nesmysl diky vaze a zbytecne robustnosti, ale solarni folie se na EVbusech, hybridnich kamionech a asi i malich dodavkach a osobakach dockame, ale bude to chtit jeste cas