Toyota hlásí klíčový pokrok ve vývoji nových baterií

Japonská automobilka Toyota elektromobilům nevěří. Sází raději na vodíková auta jako je Toyota Mirai. Souběžně se ale pokouší vyvíjet vlastní pokročilé baterie na bázi hořčíku.

Ačkoliv Mirai je také de-facto elektromobil, skutečně bateriemi poháněnými vozítky ze stáje Toyota jsou zatím pouze elektrické tříkolky i-Road
foto: Toyota

Severoamerická laboratoř Toyoty jménem TRINA aktuálně ohlásila, že učinila klíčový pokrok ve vývoji stabilních elektrolytů pro hořčíkové baterie.

Tým vědců pod vedením Dr. Rana Mohtadi, hlavního vědeckého pracovníka TRINA, vyvinul vysoce stabilní elektrolyt založený na jednoduché hořčíkové monokarboranové soli Mg(BH4)2.

„Tento výkon je bodem obratu ve vývoji a výzkumu hořčíkových elektrolytů a bude mít hluboké důsledky s ohledem na realizaci praktických nabíjecích hořčíkových baterií,“ nebojí se pochlubit vědci.

ZAJÍMAVOST: Hořčík (Mg) je pátým nejrozšířenějším prvkem v zemské kůře.

Hořčíkové baterie nahrazují lithium hořčíkem. Výhodou je, že magnesium je stabilnější a rozšířenější prvek než lithium. Teoreticky by proto takové baterie měly být bezpečnější a levnější.

15 Comments on “Toyota hlásí klíčový pokrok ve vývoji nových baterií”

  1. Ja by som bol mozno aj za to
    Ja by som bol mozno aj za to aby sa informacie tohto druhu nezverejnovali pokial to nezverejni nejaka automobilka, ze to chce zacat pouzivat a teda ma vyrieseny vyskum a aj vyrobu. Takto je to len zbytocne optimizovanie aktualneho stavu, ked stale nie sme schopny vyrobit vylepsene baterie s vacsimy kapacitami v pomere na jednotku hmotnosti. Niet dovod na optimizmus. Tieto clanky a informacie vytvaraju skor pesimizmus, pretoze napriek velkemu mnozstvu tychto „inovacii“ sme sa za poslednych skoro 10-20 rokov nikam velmi vyrazne nepohli, co je dost smutne.

    1. 1) Neslysel jste Muska jak
      1) Neslysel jste Muska jak rikal, ze bateriovy prumysl je strasne zaujaty a slibotechna? Vsichni naslibuji, ale jen malo kdo doruci.

      2) Vy jste si zrejme nevsiml pokroku v bateriich za poslednich 10-20 let, ale nebyt prave tohoto pokroku, tak tady nejezdi zadne Leafy, iOny, Modely S atp. Pred 20 lety byste prakticky Li-ion clanek tezko pohledal. Ja to tedy vidim presne obracene a mnohem optimisticteji.

      1. Tomu neverim. Praveze pokrok
        Tomu neverim. Praveze pokrok co sa tyka Li-Ion baterii bol skor v ich zdokonaleni co sa tyka vydrze alebo mierne ceny ale kapacita sa velmi nezvysovala (LiPol,LiFePO). Urcite nie niekolko nasobne. Co sa tyka potencialu li-ion technologie tam sme stale na uplne mizivych % teoretickej kapacity. Za poslednych 5-6 rokov boli zverejnovane clanky o uzasnych bateriach, ktore budu predlzovat dojazd elektromobilov s cenou ovela nizsou nez je dnes. O ziadnej z tychto technologii som nepoucil, zeby sa vobec dostala na trh. Tieto spravy ma vzdy skor nastvu nez potesia. Potesi ma sprava ze LiAir,Al alebo Mg bateriu, zacina niekto vyrabat a nejaka automobilka si chysta kontrakt s touto firmou. Kazde oznamenie nejakeho pokroku je neovertitelna informacia, nehodna citania. Vzdy sa pri takom uzasnom pokroku najde velke ALE typu nizka zivotnost, nemoznost hromadnej vyroby, casto aj podvodne vysledky vyskumu. Potesila by ma skor realita nez teoria.

        1. Kdyz vezmu v uvahu rychlost
          Kdyz vezmu v uvahu rychlost vyvoje, tak to o cem jste cetl pred 5-6 lety se teprve ted mozna dostava do praxe. Pochopitelne jen nektere z nich a casto v jine podobe nebo pod jinou znackou, ale je blahove myslet si ze ty miliardy co se investuji do vyzkumu neprinasi zadny pokrok.

          Co se tyce toho zmineneho grafu, urcite bude nekde tady 🙂
          namatkove jsem nasel toto, ikdyz to neni ten spravny graf 🙂

    1. Dobrá úvaha, ale je to
      Dobrá úvaha, ale je to právě naopak. Počtem elektronů musíte vydělit molární hmotnost prvků. Li=3/1=3 Mg=12/2=6 A to tedy znamená, že na 3 hmotnostní jednotky Li připadá tolik elektronů, co na 6 hmotnostní jednotek Mg. Lithium bude tedy vždy vydatnějším nosičem energie v elektrodovém systému než jakýkoli jiný kov, neboť má nejnižší molární hmotnost. Mimoto má lithium i výhodu nejvyšší elektropozitivity ze všech kovů, která zajišťuje vysoké napětí článku.

      1. ne nutne… Litia je v
        ne nutne… Litia je v baterii jen velmi malo a netvori hlavni slozku hmotnosti. Predpokladam, ze to bude podobne i s Mg a tedy dulezity je ten pocet elektronu a vaha v celkovem pojeti (katody/anody/separatory/elektrolyt/termalni management/BMS/ zapouzdreni atd.) nema tak velkou roli.

    1. Zatím se nedá ani říct,
      Zatím se nedá ani říct, že nějaká hořčíková baterie vůbec existuje. Oni pouze sdělují, že učinili pokrok ve výběru elektrolytu na bázi hořčíku. Zda a nebo kdy z toho ukuchtí baterku se uvidí.

      Zdroje energie využívající hořčík jsou známé a překonávají Li iontové akumulátory, ale nejsou to baterie, ale spíše palivové články (nelze je dobít-elektroda se musí vyměnit).

Napsat komentář