Elektrokola se středovým pohonem se stále častěji objevují v nabídkách prodejců elektrokol a soustředí se na ně i špičkoví výrobci elektromotorů pro kola jako jsou Bosch, Shimano či Yamaha. Tyto produkty jsou pak součástí nejnovějších řad elektrokol renomovaných značek působících na českém trhu.
foto: Citybikes.cz
Pokud si chcete pořídit nové elektrokolo se středovým pohonem, výběr je již široký a velmi zajímavý. Pokud však již jízdní kolo máte a rádi byste využili výhod elektrokola se středovým pohonem, můžete si nechat své stávající kolo na elektrokolo přestavět.
Přestavba kola na elektrokolo je doménou společnosti Citybikes již od roku 2008. Společnost nově představuje i přestavbový set se středovým pohonem. V čem jsou odlišnosti přestavby se středovým pohonem od standardních sad s nábojovým motorem?
foto: Citybikes.cz
Středový pohon se instaluje místo standardního převodníku a středu klik, zatímco nábojový motor je vplétán buď do předního či zadního kola. V případě středového motoru se pohon zadního kola uskutečňuje prostřednictvím stávajícího řetězu převodníku.
Výhodou je pak možnost využití přehazovačky (jen zadní kolečka) nebo nábojové převodovky. Díky tomu je možné měnit motoru převodový poměr a motor pak efektivněji (při optimálních otáčkách) pracuje jak v menších tak ve velkých rychlostech kola.
foto: Citybikes.cz
Tím se šetří energie, zvyšuje dojezd a zlepšuje se stoupavost elektrokola. Motor má nízké těžiště a neovlivňuje tak ovládání kola.
Sada přestavby na elektrokolo od společnosti Citybikes obsahuje středový motor 8 FUN 36 V 250 W a LiION baterie 36V 10Ah nebo 36V 15Ah umožňující dojezd 65-90km (10Ah) nebo 90-120km (15Ah).
foto: Citybikes.cz
Dále pak převodník 44 nebo 46 zubů a aluminiové kliky, digitální ovladač s tachometrem umožňující volbu síly motoru v 5 stupních, zadní nosič na baterii, brzdové páčky E brakes a nabíječku baterie 4h.
Probuď se odpovídáš na 3 roky starý příspěvky.
Probuď se odpovídáš na 3 roky starý příspěvky.
Stredovy pohon se mi libi,
Stredovy pohon se mi libi, ale u tohoto mi chybi snimani momentu zaberu. Jizda s tim je intuitivnejsi, asi to i dal dojede. Mame toto v zadnim kole a prave co mi vadi je ta vaha vzadu. Vsechno ma svoje, ale jako prestavbu bych volil jednoznacne stredovy nahon.
Středový úlet. Toto
Středový úlet. Toto řešení musel vymyslet někdo od stolu, kdo nemá páru o mechanických souvislostech. Jediným schůdným řešením je přímá oběžka s volnoběžným ložiskem ve velkém ozubeném kole. Využije se velký krouťák motoru o velkém průměru rotoru a nulové tření s možností v kopcích přeřadit. Na přehazce bude pouze microspínač jež motor na mžik vypne jako u rychlořazení na motorce.
Tyto mršiny vznikají díky dostupné projekční a výrobní technologii, bez kapky invence. Ten skřípnutý drát co čouhá z motorové jednotky je toho jasným důkazem.
Dobrý marketing to ale prodá . . ., blbcům.
Hmm, jen mě zaráží, že
Hmm, jen mě zaráží, že světoví lídři v oblasti elektromotorů a cyklokomponentů, jako Bosch, Yamaha, Shimano vsadili jen (!!) na středové pohony. Někdo by to těm blbcům měl říct… 🙂
Doctore, jestli máte pojem
Doctore, jestli máte pojem o mechanice, dokázal byste nakreslit schema takového středového motoru? Zadní náboj bych chtěl využít pro převodník Rohloff nebo levnější Shimano, prostě žádná přehazka 🙂 …
Doctore, jestli máte pojem
Doctore, jestli máte pojem o mechanice, dokázal byste nakreslit schema takového středového motoru? Zadní náboj bych chtěl využít pro převodník Rohloff nebo levnější Shimano, prostě žádná přehazka 🙂 …
mam doma elektrobicykle a
mam doma elektrobicykle a mozem povedat ze stredovy pohon je slepa ulicka a to kvoli odporu prevodovky ,dizajnu,vytahana retaz problem prehadzovat v zabere kedy dostavaju ozubene koliecka nakladacku alebo v tom momente sa vypne elektromotor, absencia rekuperacie nizsia ucinnost,poruchovost…. a planetova prevodovka ma dalsi odpor naviac…. najlepsia volba je priamy motor vzadu ucinnost az 90%, ziadna udrzba, moznost sa vies aj bez prislapavania vysoke vykony,…
Středový motor považuji
Středový motor považuji za nejlepší řešení.Nižší energetické nároky umožnující delší dojezd. Lepší jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu, které jsou dány měnitelným převodem.
Místo klasické přehazovačky bych použil raději nábojovou převodovku v zadním kole a to by mi umožnilo použit pevnější řetěz, který se pomaleji vytahá. Také lze použit i bezúdržbový řemen (https://www.youtube.com/watch?v=7LTZPrksqU0).
Je možné koupit i výkonnější pohon ale ten bych nekombinoval s klasickou kazetovou přehazovačkou u které by došlo k rychlému opotřebení vlivem nárůstu kroutícího momentu . Klasický řetěz by se rychle vytahal a převodové kolečka by to vzalo sebou .
http://www.citybikes.cz/prestavba-na-elektrokola
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na-prestavbu-e-bike/22-2-Sety-stredovy-motor
http://www.elektrokolaostrava.cz/Kit-8FUN-250W-stredovy-11-4Ah-aku-s-nabijeckou-a-nosicem-d521.htm
http://bike4u.cz/list/972/elektrosady-volitelne-motory.html
https://www.youtube.com/watch?v=CLngOq7jWnM
https://www.youtube.com/watch?v=Ia8lpz5J1pI
https://www.youtube.com/watch?v=qE44F40Fq_4
Dovolím si nesouhlasit.
Dovolím si nesouhlasit. Středového uložení nelze, v rámci dodatečné elektrofikace jízdního kola, označit za nejlepší řešení.
V teoretické rovině lez říci, že se jedná a ten nejlepší princip při zachování standardního těžiště elektrokola. V praxi, ale tato teorie narazí především na technické zpracování. Pokud vezmeme v úvahu technické zpracování této sady a možnosti jejího umístění dojedeme k pár zásadním faktům:
– Teto systém má umožnit pohodlný přesun krajinou s ideálně uloženým těžištěm jako je to například u Haibike, který používá pro rok 2015 Yamahu. viz. link:
http://www.topkolo.cz/haibike-sduro-hardnine-sl-d326
– Důsledkem dodatečné montáže středového pohonu dojde ke snížení světlé výšky rámu nově poskládaného elektrokola. viz. link: https://www.facebook.com/topkolo/photos/a.762831237142374.1073741830.246639958761507/762831343809030/?type=3&theater
– Vzhledem k patrným rozdílům v technickém řešení obou uložení středového pohonu. Musí být již na první pohled jasné že při průjezdu obtížnějším terénem bude docházet u dodatečné montážní sady středového elektropohonu častěji ke krizovým situacím.
Tolik teorie, a teď praxe.
Například tento set:
http://www.topkolo.cz/8fun-stredovy-e-kit-250w-36v-d255
Lze ho doporučit spíše skupině cyklistů, kteří se pohybují výhradně po zpevněných komunikacích či upravených cyklostezkách bez větších nerovností jako jsou např. pařezy, kořeny stromů, obrubníky chodníků apod.
Souhlas, ale záleží na
Souhlas, ale záleží na rámu, a těch je mnoho typu. Když koupím nový rám tak to už není přestavba, ale stavba nového elektrokola . Realita je stejně taková, že po tomto technickém řešení sáhne jen minimum kutilů. Je to dáno vyšší cenou, kterou nejsou ochotni investovat .
(středový pohon a nábojová přehazovačka)
https://www.youtube.com/watch?v=qE44F40Fq_4
https://www.youtube.com/watch?v=0T4QY0Sfv4Y
250W je tak na koloběžku,
250W je tak na koloběžku, dokud se legislativci neproberou a nezvednou, to tak rozhodně nebudu uvažovat o homologované přestavbové sadě
250W je až až. Jestli
250W je až až. Jestli chcete moped nebo motorku, kupte si moped nebo motorku a neřešte elektrokolo.
250W tak pro 50-60kg
250W tak pro 50-60kg slečnu, ale pokud na to sedne kus s dvojnásobnou váhou tak min. 500W.
Původně jsem také
Původně jsem také uvažoval o přestavbě svého letitého nezničitelného ALU kola Kettler na elektrokolo. Nakonec jsem si ho ponechal na cyklo vyjížďky s rodinkou, kde bych sebou zbytečně tahal váhu motoru a baterky (pokud bych ji před jízdou nevyndal). Protože bych na elektřinu nejel, ale jel s rodinou, která má obyčejná kola. Pro dojíždění do práce jsem si pořídil starší výstavní předváděcí ALU skládačku Agogs SilverGo od Ekolo.cz. Po roce a půl provozu spokojenost a dobrá volba, mohu jen doporučit.
Jen doplním, že
Jen doplním, že přestavbová sada stojí 23700,- (10Ah), resp. 27600,- (15Ah)
cena na aliexpressu cca 15tis.
cena na aliexpressu cca 15tis.