Evropská komise chce hlučnější elektromobily

Evropská komise navrhla a evropský parlament schválil, aby všechna elektrická auta prodávaná v Evropě byla do roku 2019 vybavena výstražným systémem pro chodce. Jinými slovy zvukem, který při nízkých rychlostech bude varovat okolí, že se blíží elektromobil nebo plug-in hybrid.

Elektromobil Renault Zoe se už dnes prodává s výstražným systémem pro chodce
foto: Renault

Požadavek na hlučící elektromobily a (plug-in) hybridní auta je přirozeným vývojem elektromobility. Pro automobilky nepředstavuje žádný problém – už dnes většina elektrických aut nějakou formu tohoto výstražného systému pro chodce (a cyklisty) obsahuje.

Například francouzský dokonce nabízí tři různé zvuky „motoru“. Jediná změna, která od roku 2019 nastane, je v tom, že uživatelé auta nebudou moct tento systém vypnout.

Některé automobilky už dnes věnují vývoji těchto zvuků zvýšenou pozornost. Audi si k tvorbě zvuku pro R8 e-tron pozvalo profesionálního zvukového inženýra a skladatele. Také elektrické formule série závodů Formule E budou „vybaveny“ speciálním ozvučením.

26 Comments on “Evropská komise chce hlučnější elektromobily”

  1. Toto je lobby
    Toto je lobby nevidomých.
    Ano, pro tuto skupinu lidí je elektromobil ve městě problém.
    Teď bych rád věděl jak velká skupinu lidí má ve městě problém hlukem a smogem.
    Www. ostrava.idnes.cz/ostrava-zrusila-smogovou-mhd-zdarma-penize-potrebuje-na-naftu-p74-/ostrava-zpravy.aspx?c=A110914_144603_ostrava-zpravy_jog

  2. Ještě bych ke svému
    Ještě bych ke svému příspěvku dodal, že nové spalováky se dělají tišší a tišší, se systémy jako Stop&Start apod., proto se vydáme na cestu zhlučnění EV´s. Ať aspoň něco dělá rambajz….
    A k těm myšlenkám, jak to lidem moc pomůže bych dodal, že WHO má studie o škodlivosti hluku z automobilové dopravy ve městech, souvislosti s různými chorobami, dožitím apod.
    Chodcům nepomůže nic, pokud nebudou používat to otáčecí na krku a tu šedou hmotu v tom.
    Ve městech je hromada chodců se sluchátky, které neodradí od vlezení do silnice ani siréna projíždějících hasičů, takže hluk vyluzovaný EV už vůbec ne. V tom celém spektru hluku stejně každý pozná (s prominutím) prd. Chce se to podívat, rozhlédnout atd. Jedině, že bychom přidávali volume u jednotlivých aut…
    A propo. K čemu jsou všechny ty moderní vymoženosti a systémy v autech, které sami dokáží předvídat, že chodec vleze do silnice a v tom případě zastavit vůz…? Pokud samozřejmě vynechám řidiče, který by měl předvídat i dle vyhlášky. Jo aha, ty budou instalovány pouze u spalováků…
    A dále mne napadá, že také cyklisti by měli dostat audio soupravu – nedávno byla nehoda, cyklista srazil paní a ta souhrou nešťastných událostí zemřela. Asi ho neslyšela a proto by se měl tuten zákon přijmout ad absurdum…
    A co bruslaři na stezkách? Ti také nejsou slyšet, tak co kdyby….

  3. Dobrý nápad. Elektromobil
    Dobrý nápad. Elektromobil při rychlosti 20km/h není vůbec slyšet. Sám jsem na to málem dolpatil. Jelikož jsem nic neslyšel, automaticky jsem začal přecházet silnici. Ještě že řidič pozor dával a zastavil. Měl hybrid a jel v obytné zóně na elektřinu. Jako chodec jsem rozhodně pro. Proti jsou hlavně lidi, kteří mají komplex z EK.

    1. Buďte rád, že Vás
      Buďte rád, že Vás ještě nenabral nějaký cyklista pokud vstupujete do vozovky bez rozhlédnutí. Auto z 20km/h stojí na 2m, kolo na 10m. Nad 20 již zvuk odvalující se pneumatiky auta přehluší vlastní motor každěho moderního auta, ale kolo neslyšíte (pokud cyklista nefuní :-). Jezdím Nissanem LEAF víc než 2.5 roku a můj první pohyb po startu je na vypínací tlačítko zvuku létajícího talíře co LEAF „přirozeně“ vydává. Sám píšete, že řidič zastavil … nechme to zodpovědnosti řidiče jestli chce zvuk nebo ne.

      Proč by mi měla nějaká komise od stolu, bez vyslyšení těch co mají osobní zkušenost, znemožnit abych přijel v noci domů bez toho abych vzbudil půlku rodiny hlukem auta?

  4. Mě ty zvuky neuráží. Jde
    Mě ty zvuky neuráží. Jde opravdu o to, aby se chodci, kteří auto nevidí (z různých příčin) dokázali včas rozhodnout. Ideální by byl zvuk, který jde dobře identifikovat, a který má dostatečnou plasticitu pokud se týče stereo vnímání. To znamená, aby šlo velmi rychle a přesně odhadnout, odkud se to auto vynoří a jakou asi jede rychlostí a přitom, aby ten zvuk byl mírně nepříjemný. Nesmí obtěžovat a nesmí být ani příjemný, protože takové zvuky nevarují. Dá se to sice naučit, ale je byla by to chyba.

      1. No jo, ale když vy nevíte,
        No jo, ale když vy nevíte, co je za rohem. Mě napadlo ještě, že by to šlo udělat tak, že se teď zavádí do automobilů nově systém pasívního sledování vozidel pro udržení dostatečného odstupu. Mohlo by to fungovat i na chodce. Pokud se v zorném poli systému objeví pohybující se předmět připomínající psa, kočku, laň zajíce, ježka, myš nebo jelena, tak to začne vydávat příslušné zvuky na zahnání. Na myš by šlo například mňoukat. 🙂 A teď vážně. Opravdu nevím, jak to rozumně vyřešit, aby vám tam někdo neskočil, protože neslyšel. Pro chodce je ten povědomý zvuk opravdu moc důležitý, oči nemáte všude, ale zvuk se šíří i za roh. Hlavně v zástavbě, na křižovatkách, tam kde stojí při chodníku auta, dodávky, na stanicích MHD, prostě tam, kde není přehled. Nějaký kompromis se bude muset vymyslet. Ostatně, pro cyklisty to platí taky. Pro ty bych navrhoval velikonoční řehtačku. 🙂

  5. Když zvukovou signalizaci,
    Když zvukovou signalizaci, tak buďto žádné, nebo všechny auta. Však ta motorová vypínají motory, aby ušetřily, pomalu kdy se jim zachce, cyklisti jsou taky docela nebezpeční, chodci zase nejsou vidět, tak jim nasaďme reflexní vesty, a vlaky by mohly blikat do zatáček.

  6. Dobry no. Nadrzka s benzinem
    Dobry no. Nadrzka s benzinem nebo naftou, ktera bude za jizdy spalovana, aby byl EV i citit bude take? Co takhle jeste dodat nadobku s olejem, ktery bude ukapavat na asfalt a k tomu jeste pribalit nejaky dalsi nesmysl. Chapu, ze tichost EV se z tohoto uhlu pohledu muze jevit jako problem, ale idiot chodec na ceste nema co nevyzpytatelne pobihat a drzet se pri kraji, i kdyz nic „neslysi“. Kazdeho maleho fakana by meli rodice naucit se poradne rozhlidnout, nez do cesty vleze a co nejvice vyuzivat chodniku, stezek pro chodce a na cesty pro auta se snazit vubec nelezt. V obcich bez chodniku samozrejme ridic EV nemuze litat stylem idiot a musi predvidat, ze ho proste neni slyset a tomu upravit jizdu. Lidi jsou nekdy uplne na tecku mezi oci. Ja prozatim jezdim v benzinovem aute, ktere je velice tiche a pokud mi motor zrovna nechladi, nejsem moc slyset. Cas od casu bohuzel musim pakaz z cesty vytroubit. Cesta krom pesich/obytnych zon neni promenada!!!

    1. Přesně táák.
      Benzín

      Přesně táák.
      Benzín dáme, olej taky, pár vopičáren z fosilních dinosaurů, třeba biturbo a dvojspojku, EV budou pro jistotu jezdit pod sirénou, aby ho někdo nepřeslechl.
      Jen ať veškeré výhody elektromobilů odstraníme a někdo se může dál pakovat.
      Paráda bydlet ve městech, kde mohl být postupně klid, ale teď nám zas ta lobby s podporou byrokratických troubů úplatných nadiktují nesmysly s hlučícími EV´s… Už nevědí, co by za ty statisíce měsíčně vymýšleli…?
      Já si do teď myslel, že po silnici se jen tak nepobíhá, páč se ví, že po ní jezdí takové to okolené cosi, co mi může udělat bó nebo mňauvajs.
      Byl jsem již jako mladý jura naučen chodit při kraji a než do silnice vlezu, rozhlédnout se řádně na obě strany…
      Příroda nám, vážení, nedala jen sluch na rozeznání autíček, máme taky oči, stejně jako další smysly.
      A hlavně máme mozek, který by tahle přetechnizovaná, hloupnoucí společnost měla začít opět používat….
      Ale na čerstvě uvařené kafe budem dávat cedulky Pozor, horké!!! s vysvětlivkou, co to znamená, návody k mikrovlnkám, že se v nich nemá sušit kočka like kucí z jú es ej, atd. atd.
      Boha jeho, kam až to dojdeme…

      1. Zase loby naftových
        Zase loby naftových společností. Jejich auta jsou hlučná a smrdí a elektro musí být teď hlučné a určitě v brzké době najdou argument jak jsou baterie životu nebezpečné. Ano ve městě auto slyšet opravdu nepotřebujete. A to že elektro autem zajedem každého nevidomého je opravdu k smích.

  7. poznam ludi co maju hybrida
    poznam ludi co maju hybrida a sami si stazuju ze sa im obcas stane ze im ludia vbiehaju do cesty…cim viac tyh aut bude tym to bude castejsie. idealne by bolo aby bolo to ozvucenie trochu inteligentne, aby sa spustalo len ak su v okoli ludia…pripadne nech to nie je az moc hlasne…

    1. Na to není potřeba mít
      Na to není potřeba mít ani hybrida. Mám benziňáka starého přes 10 let a taky když jedu u nás v uličkách, tak se kolikrát plížím krokem několik metrů za promenádujícím se hloučkem, než si mě všimnou a uhnou. Podle mě na vzdálenost několika metrů je rozdíl ve slyšitelnosti moderního spalovače a elektra naprosto minimální. Tuplem pak ve městě, kde je vysoká hladina akustického smogu.

      1. Přesně přesně tak v
        Přesně přesně tak v malých rychlostech už dnes není v hluku moc velký rozdíl mezi spalováky a ev autem. Navíc jak tu už psali start/stop systém vypíná motor.

        V malé rychlosti jsou slyšet i u ev auta hlavně odvalování pneumatik.
        Ve městě neuslyšíte žádné auto/kolo/moped kvůli okolnímu hluku.

        Tak kdyz už nějaké takovéhle švejkoviny tak pro všechny spalováky, EV auta, motorky, mopedy i kola!

  8. Ve videu se slečna zmiňuje
    Ve videu se slečna zmiňuje o tom, že tichost EV je fajn pro posádku vozu ale už né tak moc pro kolemjdoucí a cyklisty. Tohle tvrzení mi přijde jako hloupost, jedna z výhod elektromobilů a EU ji chce nějakým způsobem degradovat, přijde mi super že by tím odpadl problém pro lidi žijící podél frekventovaných silnic a mě osobně se ještě nestalo, že by mě před tím abych vběhl pod auto zachránilo to, že jsem ho slyšel místo toho, abych ho viděl, nejsem hloupý a snad se rozhlédnu ne? 🙂

      1. Ano přesně tak, je rozdíl
        Ano přesně tak, je rozdíl když jede auto 15 km/h a 150 km/h.
        Jenže když jedete 15 km/h (krokem) tak auto není nebezpečné. Je to jako když jedete na pěší zóně. Copak na pěší zóně vás slyší? Nesliší a viděl jste tam někoho přejetého?

        Proboha když tyhle nesmysly se zvukem přestanou. Zase se vrací 100 do zadu. Jak tu správně někdo poznamenal s člověkem před autem.

        Mám elektrické auto a nikdy mi pod kola nikdo nevběhl anei neskočil ani nevlezl. Když jedu pomalu tak mě ostatní vidí a já vidím je. Jedu pomalu.
        A když jedu rychle tak už slyší pneu a další zvuky auta.

        1. I když je fakt, že u
          I když je fakt, že u svého hybrida bych nějaký zvuk mírnější než klakson přivítal, neboť se mi semtam stává, že se pomalu šinu za nějakým chodcem, který o mně nemá ani potuchy, a přitom troubit na něj mi připadá příliš agresivní – chtělo by to mít možnost na něj elektricky zabzučet nebo vyloudit zaržání doprovázené klapotem kopyt a hrčením kočárových kol 😉 …

          1. No vidíte, kdyby nový
            No vidíte, kdyby nový výrobci nevymýšleli nesmysli a podívali se jak to fungovalo u starších elektrických aut.

            Toto samozřejmě já u svého elektrického auta mám (Citroen Saxo Electric). Je to pípadlo, které vydává hodně slabý zvukový signál. Na chodce když jedu pomalu to bohatě stačí a nemusím troubit.

          2. A nebo to udělat jako
            A nebo to udělat jako vyzvánění u mobilu. Každý ať si může vybrat buďto z několika zvuků od výrobce nebo si stáhnout zvuk vlastní. Po pravdě mi ten zvuk u Renaulta připadá jak z nějaké čínské verze Star Treku a styděl bych se ho vůbec někde mezi lidma zapnout.

      2. nevím co je na tom, za
        nevím co je na tom, za přirozený vývoj, jak jste na to prosím přišel? Cyklista nebude „nebezpečný“ svou tichou jízdou? Budeme jim dávat např. pravítka do špic, aby mírně nepříjemně klapali? Z tohoto článku je krásně vidět, že europoslanci se prostě nudí a z nudy vymýšlí nesmysly. Je jich moc….

    1. Bez konšpiračnej teórie
      Bez konšpiračnej teórie by to nebolo ono však? 😀 Teraz sedím v miestnosti pri okne asi 40m od cesty, a vrčanie motorov takmer vôbec nepočujem (ak samozrejme práve nejde nejaká Tatra alebo magor so „športovým výfukom“), jediný hluk, ktorý počujem je hučanie pneumatík. Autá tu jazdia 50km/h takže pri tejto rýchlosti je najviac počuť pneumatiky. Z toho vyplýva, že umelý zvuk bude potrebný len pre oveľa nižšie rýchlosti, ktorými sa bežne po ceste nejazdí.

Napsat komentář