Elektromobily nabily u nabíjecí sítě Greenway za minulý rok 800 MWh

Jak vypadal rok 2020 v podrobných číslech a datech z pohledu GreenWay a především řidičů elektromobilů?

V loňském roce zákazníci GreenWay objeli kolem Země téměř 100 krát, soudě podle jimi nabité elektřiny. Na 800 MWh, odebraných z nabíjecí sítě společnosti GreenWay, ujeli ekologicky přes 4 miliony km.
foto: GreenWay

přeložil: Radovan Burkovič

GreenWay v roce 2020 zprovoznila 108 nových nabíjecích stanic, 72 v Polsku a 36 na Slovensku. V Polsku je tedy již 225 nabíječek a na Slovensku 118. Infrastrukturu doplňuje také 10 stanic s bateriovými úložišti, které poskytují vysoký výkon i v případě omezeného příkonu z veřejné sítě.

Více než 10 000 zákazníků používá nabíjení GreenWay na obou stranách hranice. Přes 5 000 jich přibylo za posledních 12 měsíců:

Počet nově registrovaných zákazníků v roce 2020: PL 4 154 / SK 883

Počet registrovaných zákazníků celkem: PL 8 459 / SK 2 043

Počet nabíjení: PL 46 673 / SK 10 486

Oblíbenost nabíjecích standardů (a tedy i skladba nabíjených elektrovozidel): PL – CHAdeMO 23%, CCS 30%, AC Mennekes 47%, SK – CHAdeMO 23%, CCS 28%, AC Mennekes 49%.

Průměrná doba strávená nabíjením na pomalé nabíječce (AC) a na rychlonabíječce (DC): PL: AC 108 min / DC 35 min, SK: AC 265 min / DC 25 min.

Do statistik roku 2020 promluvila vládní omezení v souvislosti s koronavirem, kdy zejména na jaře (březen až květen) se méně cestovalo auty. To mělo přímý dopad, významně pokleslo využívání nabíjecích stanic. Na pouhých 30% ve srovnání s dobou před vládními omezeními. V květnu a červnu se poptávka vrátila na předchozí úroveň a v následujících měsících dále rostla.

Nesmírně důležitá je pro GreenWay velmi vysoká míra spokojenosti se zákaznickým servisem, 94 % v Polsku a 91 % na Slovensku. Jedním z hlavních faktorů, ovlivňujících spokojenost zákazníků, byla velmi vysoká dostupnost funkčních nabíjecích stanic po celý rok, která se udržela na 99%!

Kvalitu služeb a snadné využívání sítě GreenWay pozitivně ovlivnilo přidání nabíjecích stanic do služby Google Maps, což řidičům elektromobilů usnadnilo plánování jejich cest.

Rok 2020 byl úspěšným rokem nabídky nabíjecích stanic a souvisejících služeb, i co se týče spolupráce s klíčovými obchodními partnery. GreenWay Polska navázala spolupráci se zástupci automobilového průmyslu (Mazda, Hyundai, Volvo, KIA, Nissan) v mnoha oblastech.

Od technických auditů, až po komplexní projekty dodávek a instalaci nabíjecích stanic. Významně posílila spolupráci s IKEA a navázala ji i s předními společnostmi v oblasti správy komerčních a obchodních center, jakými jsou EuroPark, White Star, BNP Paribas Real Estate či EnerMitel.

Na nabíjecích stanicích, instalovaných společností GreenWay, nabíjí své elektrovozy také policie, stejně jako doručovací společnost nebo půjčovna elektromobilů. Nabíjení během nákupů zajišťují stále častěji velké nabíjecí huby, v tom posledním je k dispozici hned 17 nabíječek pro návštěvníky i místní obyvatele z okolí.

Nabídka různých řešení a souvisejících služeb nabíjecí infrastruktury umožnila v roce 2020 GreenWay obsluhovat mj. více než 100 nabíjecích stanic, vlastněných třetími stranami. Na nich mohou samozřejmě nabíjet i elektromobilisté, registrovaní v síti GreenWay. Všechny tyto stanice jsou k dispozici v aplikaci GreenWay, která je umožní snadno vyhledat a spustit nabíjení.

Významnou událostí roku 2020 byl podpis smlouvy s Evropským leasingovým fondem. Díky tomu získali podnikatelé vhodný nástroj pro financování nákupu nabíječek. Ekologické nabíjení zelenou elektřinou je snazší díky spolupráci GreenWay Polska s fotovoltaickými společnostmi, jakou je například SunSol, dodávajícími sluneční elektrárny i domácnostem. Protože právě doma nabíjí svá elektroauta více než 80 % uživatelů.

Další rozvoj sítě GreenWay

V roce 2020 bylo nabíječkami vybaveno mnoho nových lokalit. Mimo jiné byly podepsány smlouvy na instalaci celkem 17 rychlonabíječek na odpočívadlech podél polských dálnic A1, A2 a A4. Plodná je i spolupráce s radnicí města Katowice, kde bylo v loňském roce instalováno 10 nových nabíječek.

Odstranění bílých skvrn na mapě Evropy

Mezi vrcholy roku 2020 patří dokončení dvou projektů EU v Polsku a na Slovensku během posledních čtyř let – „NCE-FastEvNet“ a „NCE-AdvancedEvNet“ – v rámci programu Spojujeme Evropu. Právě díky těmto projektům přestaly být Polsko a Slovensko elektromobilní pouští a v obou zemích jsme nainstalovali celkem 228 nabíjecích stanic.

Vyvrcholením těchto aktivit byla mezinárodní konference se zástupci Evropské komise, polské vlády, místní správy a evropských společností, zapojených do rozvoje elektromobility. Záznam této události je k dispozici na Youtube kanálu Greenway, shrnutí projektu si můžete přečíst zde: Průkopnický projekt GreenWay pro Polsko a Slovensko – GreenWay Polska.

GreenWay se také zapojila do Evropské asociace poskytovatelů nabíjecích služeb. Cílem ChargeUp Europe je vytvořit moderní nabíjecí infrastrukturu pro elektrická vozidla, založenou na otevřených technických normách, spravedlivé hospodářské soutěži a rostoucím počtu zákazníků.

Elektromobilní Polsko roku 2020

Ve shrnutí posledních 12 měsíců nelze pominout celkovou situace na trhu s elektromobily, který byl, stejně jako každá jiná oblast, postižen opatřeními vlády v souvislosti s koronavirem. Jarní uzavření ekonomiky a země přineslo pokles počtu nabíjení.

Společnost GreenWay Polska podpořila své zákazníky a obchodní partnery dočasným pozastavením některých měsíčních poplatků, předplatného a poplatků za správu stanic pro hotelový a restaurační sektor.

Navzdory nejisté situaci se letos počet elektromobilů, registrovaných v Polsku, více než zdvojnásobil. Na konci listopadu tam jezdilo 17 121 elektrovozidel. To je o 120 % více, než před rokem (8 996 v prosinci 2019). Zároveň se síť veřejných nabíjecích stanic rozrostla o 36 %.

Důležitou otázkou pro GreenWay Polska je podpora iniciativ, které budují komunitu elektromobilistů a zvyšují ekologické povědomí mezi lidmi. Zde se společnost podílela s Polskou asociací alternativních paliv na vzniku největšího portálu v Polsku, který podporuje vlastníky a uživatele elektromobilů elektromobilni.pl. Je v provozu od října 2020.

„Rok 2020 byl výzvou pro nás všechny, především kvůli epidemii a zavedeným omezením. Přesto trh s elektromobily nadále získával na popularitě a my jsme byli schopni dosáhnout našich hlavních obchodních cílů. Jsme svědky dalšího nárůstu počtu elektromobilů, i když stejně jako mnozí, kteří podporují elektromobilitu, bychom v této oblasti rádi zažili ještě větší dynamiku. Doufáme, že se toho letos dočkáme. Jsme velmi potěšeni rostoucím zájmem o produkty a služby, které nabízíme, protože to ukazuje, že naše nabídka je přizpůsobena potřebám našich zákazníků. Věříme, že elektromobilita je budoucností dopravy a jsme teprve na začátku této cesty,“ – uzavírá Rafał Czyżewski.

tisková zpráva

14 Comments on “Elektromobily nabily u nabíjecí sítě Greenway za minulý rok 800 MWh”

  1. Úprimne som šokovaný že tak veľa ľudí u nich nabíja.
    Úprimne som šokovaný že tak veľa ľudí u nich nabíja. Rád uvádzam pravdu a pokiaľ viem ZSE je alebo bola lacnejšia nesledujem už. Zameral som sa na najvýhodnejšieho poskytovateľa Ejoin – tam sa do dnes už dlhý čas nabíjate zdarma a ešte to tak istý čas bude ( je pravda že až teraz konečne majú rýchlo nabíjačky a krásne pokrytú trasu z Ba do Ke zo zastávkou v Banskej B.
    Aj keď spoplatnia tak 1kWh má stáť len 0,21€ čo je absolútne bezkonkurenčné. Toto mám informáciu priamo od majiteľa Ejoin. O ich nabíjačkách som sa zmienil aj v poslednom video, názov videa: Z Bratislavy do Košíc bez nabíjania ? -5C Tesla Model 3 P – Electric Cars TV je to na YouTube.

    1. Jasne, ze tam nabija vela ludi. Ja tiez preferujem GreenWay.
      Jasne, ze tam nabija vela ludi. Ja tiez preferujem GreenWay. Nie je vsetko len o cene.

      Ejoin viac nejde ako ide, spolahlivost ich AC nabijaciek je mizerna a opakovane som skoncil v situacii, ze som musel tahat z nahodnej zasuvky aby som dosiel na nabijacku konkurencie. Aktualne je to u mna az 3. moznost a radsej ich obchadzam.

      ZSE je sice lacnejsie, ale umiestnenie ich nabijaciek je uplne na hlavu. Strasne sa snazia, aby pokryli nakupne centra, ale pri cestovani napriec SR to vacsinou znamena minimalne 10 minutovu zachadzku, v oboch smeroch teda 20minut. To je pomaly rovnaky cas aky stravim samotnym nabijanim. Proste nie.

      GreenWay je najdrahsi, ale nabijacky su priamo pri dialnici alebo hlavnom tahu s max 1-2 minutovou zachadzkou, ak vobec. Za mna urcite prioritny vyber bez ohladu na cenu, nie som na tom tak zle aby som sa musel kvoli rozdielu 1-2€ za komplet nabitie trepat dakde daleko z cesty. GreenWay to robi koncepcne na jednotku, cena je drahsia ale stale stravitelna.

    1. Doufám že chápete, že se nejdřív musí vybudovat
      Doufám že chápete, že se nejdřív musí vybudovat dobíjecí infrastruktůra.Mobilní telefony se také moc neprodávaly bez vybudované mobilní sítě, nebo obdobně televize, kde na ní při zahájení vysílání koukalo „pár“ lidí.

      1. Raději to nesrovnávejte, protože to pro elektromobily fakt
        Raději to nesrovnávejte, protože to pro elektromobily fakt není lichotivé srovnání.

        GSM sítě se začaly budovat v roce 1995.
        Za deset let byla penetrace na českém trhu 10 milionů čísel, tedy 100% a to stále se značnými dírami v pokrytí.

        Elektromobily mají naproti tomu po 10 letech penetraci označovanou jako Velké kulové.

        Aby bylo jasno, je to tisková zpráva o tom, že mají 0,001% trhu. Tedy pro názornost převedeno na vaše mobily v ČR, je to „Pochvalme se, po deseti letech máme 100 zákazníků.“ 😀 😀 😀

        1. To je mi ale demagogie. Sám dobře víte, že drtivá
          To je mi ale demagogie. Sám dobře víte, že drtivá většina dobíjení neprobíhá na veřejných stanicích, takže usuzovat podíl na trhu nebo počet aut podle dodané energie je jako usuzovat počet lidí podle prodejů balené vody.

          Čím to asi bude, že je zatím tak malá penetrace trhu? Že by tím, že větší a dražší věci mají delší setrvačnost?

          První automobily se začaly vyrábět na konci 19. stol a o nějaké mírné penetraci trhu se dalo hovořit až po 20-30 letech. O dominanci až po 2. světové válce.

          Moderní BEV se vyrábějí cca 10 let, takže si musíme ještě dobrých 10-20 let počkat.

          1. Já na to koukám jako trh energie dodané pro najeté
            Já na to koukám jako trh energie dodané pro najeté člověkokilometry.

            Je mi úplně šumák, jestli ji dodali do domácích nabíječek, nebo někde u stojanu.

            A co dodali je plivanec v moři.

            A co se týká srovnání s mobily, tak souhlasím, že je to blbost. Já s tím ale nepřišel 😉

        2. Opět Vám unikla taková drobnost, rozdílná cena a
          Opět Vám unikla taková drobnost, rozdílná cena a životnost auta nebo mobilu, ale chápu, že to je pod Vaše rozlišovací schopnosti.A to srovnání s mobily bylo o využití sítě v počátcích, bylo minimální, stejně, jako dnes u elektromobilů, nedělejte, že to nechápete.

Napsat komentář