Renault Morphoz: nový koncept elektromobilu jako měňavce

Futuristický elektromobil Renault Morphoz zhmotňuje vizi automobilky Renault osobní a sdílené elektrické mobility výhledově od roku 2025.

Renault Morphoz využívá budoucí modulární elektrické platformy CMF-EV modelu Alliance s nabídkou mnoha konfigurací výkonu, kapacity a autonomie, ale také interiéru a objemu zavazadlového prostoru.
foto: Renault

Největší brzdou v pořízení elektrického vozidla ještě zůstává nezávislost – dojezd, a to jak skutečná, tak předpokládaná, která je vozidlu dána. Avšak i tato omezující vlastnost elektrické mobility brzy zmizí. Koncept automobilu Renault Morphoz je toho největším a nejlepším důkazem.

„MORPHOZ je předobrazem našich příštích vysokovýkonných elektrických modelů. Jeho modulární platforma CMF-EV optimalizuje účinnost vozidla, zatímco prodloužený rozvor s koly ve 4 rozích nabízí nové možnosti pro strhující design a špičkovou obyvatelnost,“ říká Gilles Normand, Ředitel divize elektrických vozidel a mobility Skupiny Renault.

Skupina Renault během 10 let uvedla na trh 8 elektromobilů. Renault má ve své vizi udržitelné mobility pro všechny v záměru navrhnout ve svých jednotlivých modelových řadách modely s upravenou velikostí, hmotností, výkonem a dojezdem pro veškerá použití a uspokojit tak potřeby svých klientů bez jakéhokoli omezení v jízdě ve městě i mimo něj.

Renault MORPHOZ je založen na nové modulární platformě, která je 100% elektrická a nese název CMF-EV. Podle vzoru nové platformy CMF-B představené v loňském roce pro model Clio a převzaté novým modelem Captur, byla tato vyvíjena u Alliance.

Umožňuje kreslit, navrhovat a vyrábět elektrická vozidla s mnoha výhodami s ohledem na platformu navrženou pro tepelné motorizace nebo pro smíšené použití – tepelné a elektrické.

Tato nová platforma rovněž využívá dynamiky řízení podvozku a zlepšení struktury elektrického vozidla, stejně jako sníženého těžiště díky tomu, že jsou baterie usazeny pod podlahou vzadu.

Renault MORPHOZ je rámcový koncept modulárního crossoveru, který je 100% elektrický s indukčním nabíjením i za jízdy. Je spojen a vybaven funkcemi samostatného řízení třetí úrovně. Po způsobu konceptu SYMBIOZ, který byl odhalen v roce 2017, se nicméně jedná o osobní vozidlo vybavené specifickými funkcemi sdílení.

Modulárnost vozidla MORPHOZ je vyjádřena fyzickou přeměnou, k níž dochází mezi těmito dvěma verzemi: krátkou verzí „City“ a dlouhou verzí “Travel“. Vozidlo je opravdu schopné se přizpůsobit rytmu života svých uživatelů, například každodennímu používání a výjezdům na dovolené.

Z tohoto důvodu verze City je vybavena správnou a dostačující kapacitou baterií odpovídající potřebám každodenního života ve městě, zatímco verze Travel může mít rozšířenou kapacitu umožňující jezdit a přesouvat se do velkých vzdáleností například po dálniční síti.

Typ City

V krátké verzi City má Renault MORPHOZ délku 4,40 metrů. Jeho maximální rozvor kol pro tuto délku je 2,73 metrů a umožňuje mu užívat bez problémů baterii o 40 kWh, kterou naloží a která “zůstává lehká“ a bez zbytečných dodatečných výdajů. Prostor v interiéru je srovnatelný s modelem vyššího segmentu.

V této konfiguraci se u modelu MORPHOZ zobrazuje speciální světelný nápis s dobrovolně vyjádřeným pohledem zvýrazněným v segmentech doplňujících LED.

Styl tohoto modelu je rovněž výraznější, s krátkou kapotou, vymodelovanými stínidly a bez převisů, které vrací zpět kola ve čtyřech rozích za účelem symbolizování hbitosti městského vozidla s elektrickou motorizací.

Typ Travel

V dlouhé verzi Travel má Renault MORPHOZ délku 4,80 metrů. Jeho rozvor postupuje ve stejných proporcích po 2,93 metrech tak, aby při přeměně byla zároveň využita kapacita naložení baterií a vnitřní prostor.

To umožňuje tomuto typu naložit doplňkové baterie o 50 kWh (celková kapacita je 90 kWh) a nabídnout více prostoru pro cestující v místě pro nohy a rovněž prostor pro další zavazadla.

Je tedy vhodný pro použití na dlouhé vzdálenosti, zejména proto, že přeměna mu umožnila zlepšit aerodynamiku díky propracovanějšímu vřetenovitému tvaru profilu a čelní části. Verze Travel má specifickou čelní část.

Princip Travel Extender

Nominální kapacita baterie Renault MORPHOZ je 40 kW, což u verze City představuje možnost dojezdu zhruba 400 km. Takový dojezd bohatě stačí městským a periferním uživatelům u vozidla ke každodennímu použití. Tato verze nabízí rovněž určitou víceúčelovost, kdy uživatel může využít 90% svých uživatelských potřeb.

Na zbývajících 10%, která představují delší vzdálenosti, může být MORPHOZ vybaven balíčkem doplňkové baterie podle principu „TravelExtender“. Na určené stanici se vozidlo přemění na verzi, zatímco jeden poklop nacházející se na přechodových krytech rovného dna se otevře nad poklopem stanice.

Baterie na 50 kWh jsou umístěny ve vozidle. Během několika sekund vůz MORPHOZ vyjíždí ze stanice a je vybavený na dojezd na 700 km, pokud se použije dálnice.

Při návratu se uživatel zastaví na stanici, aby „vrátil“ doplňkové baterie a dostal se k počáteční kapacitě 40 kWh a ke konfiguraci na vozidlo City. Na stanici se baterie nabíjí, dokud nejsou plně připraveny k použití.

Může je rovněž použít pro doplňkové použití, protože nejsou dány k dispozici do jiného vozidla: například dodávání energie do samoobslužné nabíjecí stanice kol, ukládání elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů nebo osvětlení infrastruktur nebo přilehlé budovy (viz podrobnosti na straně XX).

Zasouvatelný displej LIVINGSCREEN

Řidič má k dispozici futuristický volant, v jehož centru se nachází displej s 10,2 “ zobrazující hlavní informace o řízení a bezpečnosti. Za tímto volantem se nachází připojená přístrojová deska, která vypadá, jako by byla bez tradičního palubního obrazu a multimediální obrazovky.

Řidič se může na svou žádost sám plně zbavit displejů, často v počtu v aktuálních vozidlech a přístrojová deska se otevře, aby se palubní obraz LIVINGSCREEN mohl ukázat cestou přední kinematiky.

Tento rozsáhlý a jediný display tedy na žádost kombinuje zobrazování informací o řízení a zobrazení z multimediálního systému. Tato změna konfigurace je k dispozici jak pro manuální řízení vozidla, tak pro autonomní řízení.

Otočné sedadlo pro spolujezdce

Interiér vozidla MORPHOZ disponuje způsobem stálého „Sdílení“ spolucestujících, vyjma řidiče, který zůstává neustále v pozici, kdy má oči a tvář směřující na silnici. Cestující se tedy mohou nacházet v pozici tváří v tvář v okamžicích změn nebo sdílení nějaké činnosti.

Z tohoto důvodu přední sedadlo spolujezdce má zcela symetrický tvar a lze jej překlopit zepředu dozadu tak, aby se nacházelo v opačném směru, nasměrováno k zadní části. Cestující tedy mohou využít ústředního příčného nosníku a velkého displeje o XX palcích a cítit se pohodlně jako v obývacím pokoji.

Zadní posuvná sedadla

Když model MORPHOZ přejde z typu City na typ Travel, křesla cestujících v zadní části interiéru získají automaticky více vnitřního prostoru na stažení sedadel zpět.

Cestující tedy získají více prostoru na nohy. Mohou se rovněž posadit jako v křesle v obývacím pokoji kolem stolku tvořeného z displeje ústředního příčného nosníku.

Autonomní řízení 3. úrovně

Koncept Renault MORPHOZ je vybaven autonomním řízením 3. úrovně z 5 úrovní stanovených technickým seznamem americké skupiny automobilových inženýrů SAE International.

Tato úroveň se také nazývá „Hands off“ a umožňuje řidičům pustit volant a nechat automatické řízení v určitém počtu daných situací a rovněž pouze na povolených cestách. Této možnosti lze využít například na dálnici nebo v dopravních zácpách na rychlých silnicích.

Vozidlo je schopné si samostatně vést a kontrolovat vzdálenost od vozidla, které jede před ním, držet se svého jízdního pruhu i v zatáčkách, měnit jízdní pruhy (například při předjíždění) a pohybovat se v dopravních zácpách.

Řidič však musí být schopen velmi rychle přebrat řízení (v několika sekundách) v případě potenciálního nebezpečí, nebo pokud čidla vozidla nejsou schopna „číst“ správně trasu (v případě špatného počasí nebo pokud například nejsou vyznačené silniční čáry).

Proto tedy volant vozidla MORPHOZ zůstává neustále na svém místě, i když velký displej palubního obrazu se vrátil do přístrojové desky. S autonomním řízením 3. úrovně řidič může volně pohybovat očima a rukama.

Nemůže však používat žádný další displej (tablet nebo chytrý telefon), kromě těch, které se nacházejí před ním v rámci připojených činností: diktování mailů a sms, čtení obsahů z médií atd.

V současné době Renault nabízí do svých nových vozidel (nové Clio, nový Captur, nový Espace, nový Mégane) dálničního asistenta a asistenta dopravního provozu. Tento asistent kombinuje adaptivní tempomat (pomocí Stop & Go) s asistenci pro jízdu uprostřed jízdního pruhu, nabídne tak služby autonomního řízení 2. úrovně.

Jakmile to legislativa povolí a technologický vývoj umožní přejít na úroveň číslo 3, modely Renault budou vybaveny autonomní technologií 3. úrovně. V mezičase pomocníci řízení jako dálniční asistent a asistent dopravního provozu budou procházet dalším vývojem, a to zejména přidáváním připojení k ostatním vozidlům a k infrastrukturám, aby postupoval v předpovědním plánu.

Vzhledem k tomu, co Renault ukázal se SYMBIOZ Demo Car v roce 2017, bude moci v budoucnu navrhnout do svých vozidel autonomní řízení 4. úrovně.

Elektrický design pro efektivnost a osobitost

Při délce 4,40 nebo 4,80 metrů podle modelu (na šířku 2 metry a výšku 1,55 metrů) je vozidlo Renault MORPHOZ crossover svými rysy zároveň napjatý, ale i smyslný. Jeho design v sobě mísí prvky karosérie hatchbacku, SUV a kupé.

Dosud neznámý styl, jehož realizaci umožnila zcela nová modulární platforma CMF-EV věnovaná elektrické motorizaci. Karosérie se pyšní elegantní metalízou Ivory Gold, takže detaily elektrické žluté kontrastují s lakovanou černou barvou kabiny.

tisková zpráva

5 Comments on “Renault Morphoz: nový koncept elektromobilu jako měňavce”

  1. To překládal Google? Tolik šroubovaných slovních obratů
    To překládal Google? Tolik šroubovaných slovních obratů jsem pohromadě už dlouho neviděl. A nejlepší je na konci závorka Čtěte na straně XX.

    K článku : o konceptu přídavných baterií vyměnitelných zespodu Renault mluví dlouho a měl jsem za to, že ho již opustil. Stejně tak indukční nabíjení, o kterém je v článku zmínka.

      1. Možná by stačilo dát víc času alespoň korektuře
        Možná by stačilo dát víc času alespoň korektuře strojního překladu. Jinak, ze začátku to ve mně budí dojem, že už začínají kecat jako VW. Jinak je tam zmíněno dost praktických věcí, které kdyby protlačili, bylo by to super. A ty futuristické výmysly přeskočit. Rozšířit kapacitu baterie skoro o 100% řekněme 15 minutovou zastávkou při najetí na dálnici, by bylo teda úžasné. Večer cestou z Prahy vrátím a za 50km jsu doma. No uvidíme.

Napsat komentář