Volvo koncem minulého roku zahájilo prodej nákladních aut s plynovým pohonem. Vozidla splňují normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se vyrovnají vozidlům na naftu.
foto: Volvo
Volvo FH LNG a Volvo FM LNG mohou spalovat buď bioplyn nebo zemní plyn. Při srovnání s ostatními vozidly na plyn, která jsou na trhu k dispozici, spotřebovávají nové modely společnosti Volvo Trucks o 15 až 25 % méně paliva.
Aby bylo možné dosáhnout co největšího dojezdu, slouží vozidlům jako palivo zkapalněný zemní plyn (LNG). „Naše nová vozidla s pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn ovlivňují klima daleko méně než vozidla na naftu. Navíc mají o mnoho nižší spotřebu paliva než ostatní vozidla na plyn, která jsou v současnosti dostupná na trhu. Díky tomu má plyn jako náhrada za naftu ještě příznivější pozici, a to dokonce i pokud se jedná o těžkou dálkovou přepravu,” říká Mats Franzén, produktový manažer pro motory ve společnosti Volvo Trucks.
Přepravce, který v rámci těžké přepravy s vozidlem na zemní plyn ročně najede 120 000 km, sníží v porovnání s naftou emise CO2 o 18 až 20 tun ročně. S ohledem na skutečnost, že v EU bylo jen za pouhý loňský rok zaregistrováno 264 000 těžkých nákladních vozidel, je potenciál k významnému celosvětovému snížení emisí u těžké komerční přepravy opravdu obrovský.
Zemní plyn je surovinou s výbornou dostupností, v mnoha zemích má konkurenceschopnou cenu a díky balíčku akčních opatření, která Evropská komise a členské státy unie vytvořily za účelem dlouhodobého zajištění energetických zdrojů, se v současnosti v Evropě rozšiřuje i infrastruktura LNG.
„To jsou důvody, kvůli kterým na LNG nahlížíme jako na nejlepší možnou dlouhodobou alternativu k naftě, a to pro regionální i dálkovou přepravu, kde nejvíce záleží na úspoře paliva, nákladové kapacitě a produktivitě. Pokud se zvýší podíl bioplynu, dopad na klima může být ještě mnohem menší. Pokud se jedná o přepravu v městském prostředí, kde tolik nezáleží na dojezdu vozidel, získají v budoucnu na důležitosti elektrifikovaná vozidla. Naší vizí je, aby vozidla společnosti nakonec dosáhla produkce nulových emisí. Cesta, která k naplnění vize povede, ale nebude mít podobu jediného řešení – půjde o několik souběžných opatření. LNG je jedním z nich,“ říká Lars Mårtensson, ředitel oddělení pro životní prostředí a inovace ve společnosti Volvo Trucks.
Zkapalněný zemní plyn (LNG) se v současnosti využívá především v průmyslových provozech. Z hlediska pohonu vozidel má ale výjimečné předpoklady stát se konkurenceschopným palivem s podstatnými výhodami pro životní prostředí.
foto: Volvo
Využije-li se jako palivo zkapalněný metan (LNG – zkapalněný zemní plyn), umožní kapacita palivové nádrže pojmout takové množství pohonných hmot, které stačí k zajišťování zakázek mezinárodní přepravy. Zemní plyn i bioplyn se skládá převážně z metanu, což je účinný skleníkový plyn. Proto je obzvláště důležité, aby se při přepravě, doplňování paliva a dalším provozu vozidla minimalizovalo nebezpečí úniku tohoto plynu do ovzduší.
LNG
http://www.cngplus.cz/lng-vs-cng.html
http://oenergetice.cz
LNG
http://www.cngplus.cz/lng-vs-cng.html
http://oenergetice.cz/plyn/zkapalneny-zemni-plyn-lng/
Volovo
Volovo
Vhodné do okolí přístavů, kde buď globálně vyváží
Vhodné do okolí přístavů, kde buď globálně vyváží nebo dováží celoročně zkapalněný plynu.
Jinak nic moc, protože to zkapalňování je skutečně hodně energeticky náročné.
fosil jako fosil. článek je zas jen redakčně komerční a
fosil jako fosil. článek je zas jen redakčně komerční a nerozebírá problém na vobě strany a už vůbec ne technický parametry káry. Kontrolní otázka soudruzi : Jak moc víc bouchá LNG nádrž než CNG nádrž :)))
Řekl bych že LNG bouchá z principu nesrovnatelně míň
Řekl bych že LNG bouchá z principu nesrovnatelně míň než CNG.
Možná. Já bych řekl, že čelí stejným problémům jako
Možná. Já bych řekl, že čelí stejným problémům jako zkapalněný vodík. Tedy že nádrž se po týdnu vypaří.
To má taky tak malý atomy, molekuly že to projde kovovou
To má taky tak malý atomy, molekuly že to projde kovovou mřížkou jako vodík?
Ne, zkapalněný plyn je silně podchlazený a při jeho
Ne, zkapalněný plyn je silně podchlazený a při jeho ohřívání se mění v plyn a zvyšuje se tlak, takže je třeba ho upouštět, jinak BUM.
Urcite ten tlak u LNG stoupa do „nekonecna“ (resp. nad to, co
Urcite ten tlak u LNG stoupa do „nekonecna“ (resp. nad to, co tlakovka unese)? Minimalne u LPG to tak neni, rovnovazny stav nastane pri nejakem pomerne nizkem tlaku (45 bar nebo tak neco).
No jelikož se u LNG používají nádrže většinou na max.
No jelikož se u LNG používají nádrže většinou na max. 20 barů, tak jo. Ty nádrže jsou totiž v první řadě kryogenické a až pak tlakové.
To si to teda špatně napsal, nádrž se neodpaří, ale je
To si to teda špatně napsal, nádrž se neodpaří, ale je potřeba ji řizeně upouštět. V tom případě se ale jedná o únik/emise hořlaviny. Kolem takový auta by pak měla bejt bezpečnostní zóna a tabulky se zákazem kouření a zákaz používaní jiskřících zařizení. Je únik takové plynu do atmosféry brán jako škodlivá emise?
Po uvolnění z tlakové nádoby dojde ke zplynění LNG asi
Po uvolnění z tlakové nádoby dojde ke zplynění LNG asi hodně rychle.
V případě roztržení nádrže by LNG udělalo mnohem
V případě roztržení nádrže by LNG udělalo mnohem menší tlakovou vlnu než CNG. Je tam asi 30x menší tlak a čím plnější je nádrž, tím menší množství plynné fáze v ní je. Pak by došlo k pomalému odpařování a přitom odebíráním velkého množství tepla z okolí. V případě vznícení by LNG hořelo mnohem pomaleji než CNG.
…nafta tady vůbec nemusela být !!! TZN. taky plasty,ropné
…nafta tady vůbec nemusela být !!! TZN. taky plasty,ropné skvrny atd. atd.
Z technickeho hlediska sem v clanku cekal odpoved na otazku
Z technickeho hlediska sem v clanku cekal odpoved na otazku jake energeticke zdroje nebo postup bude pouzivan na ochlazeni plynu na -162… plynovod do vesmiru LNGvod zpet to asi nebude. Takove srovnani energeticke narocnosti s rafinaci ropy na naftu by bodlo