Nissan má první prototyp palivového článku s pevnými oxidy

Nissan představil v Brazílii první prototyp vozidla poháněného palivovým článkem s pevnými oxidy (Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC) na světě, který vyrábí elektřinu z bioetanolu.

Elektromobil Nissan e-NV200 poháněný palivovým článkem na bioetanol s dojezdem přes 600 km
foto: Nissan

Průlomový model, 100% elektrický lehký užitkový vůz, využívá reakce kyslíku s různými palivy, včetně etanolu a zemního plynu, pro vysoce efektivní výrobu elektrické energie.

Prezident a CEO společnosti Nissan uvedl: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Představuje též podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. V budoucnu se elektrický palivový článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Protože nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“

Prototyp elektromobilu poháněného palivovými články je součástí trvalé snahy Nissanu o vývoj vozidel s nulovými emisemi a nových automobilových technologií, včetně systémů autonomního řízení a konektivity.

Nissan již nabízí nejprodávanější vůz s nulovými emisemi na světě, Nissan Leaf, a je průkopníkem systémů Inteligentní mobility, které budou implementovány v řadě vozidel v průběhu příštích let.

Prototyp jezdí na 100% etanol, kterým se nabíjí baterie o kapacitě 24 kWh dovolující dojezd více než 600 km. Nissan bude s tímto prototypem provádět další provozní testy na veřejných silnicích Brazílie.

Výzkum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámil Nissan již v červnu. Hnací ústrojí je čisté a vysoce účinné, zajištění jeho dodávek je bezproblémové a jezdí na 100% etanol nebo směs etanolu a vody.

Jeho emise mají neutrální bilanci CO2 a jsou stejně čisté jako atmosféra kolem nás, neboť se stávají součástí přirozeného koloběhu CO2. Elektrický palivový článek na biopalivo rovněž nabízí svižnou akceleraci a tichou jízdu elektromobilu, stejně jako nízké provozní náklady, přičemž se pyšní stejnou dojezdovou vzdáleností, jako vozidla se spalovacími motory.

Bioetanol se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice. Tato paliva jsou běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky, kde existuje široce zavedená infrastruktura.

Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což velmi usnadňuje jeho zavádění na trh. V budoucnu budou moci lidé zastavit v obchůdku a koupit si palivo přímo u pultu.

Ve snaze o automobilový svět s nulovými emisemi a s nulovým počtem smrtelných nehod Nissan i nadále podporuje rozvoj inteligence vozidel a jejich elektrifikaci. Claim značky Nissan „Innovation that Excites“ přichází ruku v ruce s vizí Inteligentní mobility. Ta se soustředí na způsob, jakým jsou vozidla napájena, poháněna a stávají se součástí společnosti díky příjemnějšímu zážitku z jízdy.

Elektrický palivový článek na biopalivo umožní realizovat koncept Nissan Intelligent Power, který vedle vyšší účinnosti a rozsáhlejší elektrifikace vozidel následuje i cestu požitku z jízdy.

Do tohoto konceptu patří rovněž elektromobily s akumulátory, Nissan LEAF a Nissan e-NV200, a systém e-Power, jehož pohon se skládá z exkluzivního vysokokapacitního motoru a z generátoru elektrické energie.

Nissan bude svým zákazníkům i nadále nabízet hodnotu, která tkví jak v používání systémů umožňujících získávat elektrickou energii z rozmanitých druhů paliva, tak v řešení otázek spojených s infrastrukturou dodávek energie v každé oblasti světa.

tisková zpráva

15 Comments on “Nissan má první prototyp palivového článku s pevnými oxidy”

    1. To je docela podstatná
      To je docela podstatná informace, ale přesto bych to nezatracoval. Prostě to auto musí mít v prvé řadě pořádnou baterku, možnost dobíjení ze sítě (včetně rychlodobíjení) a k tomu na přilepšení ten palivový článek. Nebylo by to tedy na drandění 600 km v kuse po dálnici, ale pokud třeba ta dodávka rozváží zboží, tak i při každém zastavení ten palivový článek neustále pracuje a přilepšuje baterii.

      To se mi líbí 🙂 , na rozdíl od „vodíkové bomby“ s ohromnými ventilátory pod kapotou, která je schopná vysát všechno kolem (a ještě se pak počůrá 🙂 )

    1. Super a ludia nebudu mat co
      Super a ludia nebudu mat co zrat, lebo vsetko pojde na paliva. Sakra toto je dobre dejavu. Coze sa to deje teraz? Pridavaju sa biozlozky do paliva. Je ich tam 5-10% a uz mame problemy s potravinami. Co by sme robili keby ich tam bolo 100%?

      Tvoj clanok je z roku 2014 a pocujem o tom prvy krat, cize tato technologia este neexistuje. Ono vsimol som si, ze ked je v nejakej novej technologii pouzite slovo „nano“ tak to znamena ze hosi nic nemaju, resp. bude trvat desatrocia az to doladia. To plati aj pre LiIon baterie s roznymi nano-vylepseniami a 3-4x kapacity. Naviac ucinnost toho procesu bola ani nie 60%, takze to uz mozme zostat pri tych spalovakoch.

      Nastastie Musk uz pred vyse desatrocim pochopil, ze tadialto cesta nevedie a zameral sa cisto na baterkove EV. Inak by doteraz lamentoval aku technologiu treba vymysliet aby to mohol davat do aut.

      Z mojho pohladu je toto mrtva technologia skor nez sa poriadne narodila.

      1. Proč pořád většina
        Proč pořád většina lidí myslí binárně?
        FV je na hovno, v zimě nesvítí.
        Bioetanol je na hovno, na celoroční potřebu není kde pěstovat.
        A co tak kombinace? Na zimu vypěstovat a nabíjet z bioetanolu a na jaře, v létě a část podzimu nabíjet a jezdit z přímého slunce?
        Fakt už mám dost názoru že celý život se věci musí dít jednotně. Připomíná mi to film The Wall.

        1. Možná protože ani 8
          Možná protože ani 8 generací v lepším případě nestačilo k tomu aby si lidstvo uvyklo na techniku? Protože se posledních sto let dělaly věci ohledně energie centralizovaně?

          A konečně protože valná část lidí není sto nebo ochotna složitější kombinační koncepty pochopit? To není nic proti nim, ale jsou různé druhy inteligence a většina lidí prostě nemá ten typ co je k tomuto potřeba.

          Nehledě na to že ony ty kombinované systémy nemusí být zrovna nejlevnější. Třeba s etanolem si vezměte že krom FVE budete muset mít doma i palivový článek, nebo přípojku na síť, ale tam na druhém konci jsou zase podniky, které chtějí vydělat, to znamená cena přípojky nebo elektřiny bude vysoká. Nebo jen malé větrné elektrárny, není problém asi 24V připojit paralelně k 24V systému FVE, ale hned by se zlepšila křivka výroby, ale zlepšení proti jen FVE nemusí být dostatečné a je to drahé.

          Obecně udělat kombinovaný systém, ať energetický nebo třeba permakulturní zahradu nebo cokoliv, tak vyžaduje buď automatizaci, nebo se stát nadšencem a ponořit se do toho. Vezměte si jen jak lidi od HD odrazuje nutnost přestupů, toto je podobné. Jinak lidi hledají jednoduchá řešení. Nechtějí dumat nad tím kolik elektřiny mají v baterce, jestli mohou celou noc svítit, chtějí otočit vypínačem a mít světlo. Nechtějí dumat nad tím z čeho a jak nabíjet, pro ně bude stále pohodlnější rituálně týdně jezdit na pumpu než dumat jestli mají nebo nemají zapnout ethanolový článek u garáže. (Nehledě na to že to může být i dlouhodobě dokonce levnější než dnešní EV, zejména u levného konce)

          Pokud chcete opravdu takovéto systémy, pak musí být cena opravdu výhodnější a na takové úrovni aby lidi zbytečně nezatěžovala, nebo dokonce byla výhodnější než současný systém, eventuálně tu byla nějaká velké výhoda té technologie/postupu. Stejně jako v případě transmisí a elektřiny.

          Bez intervencí by se nevyplatilo v podstatě nic alternativního, možná s výjimkou FVE, ale tam zase bez funkčního modelu systému bez veřejné sítě těžko hádat. Nehledě na to že by asi byla ekonomická a společenská situace lepší než je se zásahy.

          P.S. The wall se mi příliš nelíbil.

  1. tohle je myslym zajimava
    tohle je myslym zajimava alteranativa k beznym fosilnim plug-in hybridum, dostatecna baterka na pojizdeni po meste a na dalku pak normalni relativne pohodove palivo, sup sem s tim k nam do CR, sak CR ma slusnej „alkoholovej“ business a tak by nebyl problem tu zacit vyrabet palivo v dostatecnem mnozstvi pro nas trh 🙂

Napsat komentář