Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (1.)

Aleš Zahrádka a jeho přítelkyně Veronika se rozhodli, že letos prožijí dovolenou jinak. Vydali se elektromobilem Nissan Leaf na velkou cestu kolem Evropy. Na Hybrid.cz ji budeme průběžně sledovat a přinášet jejich postřehy.

Aleš Zahrádka vyráží elektromobilem Nissan Leaf z Prahy na 9000 km dlouhou cestu kolem Evropy
foto: archiv autora

Seriál

  • Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (1.) (právě čtete)
  • autor: Aleš Zahrádka

    Rozhodli jsme se s přítelkyní prožít léto jinak, než prací v Praze a krátkou dovolenou. Jeden z nápadů, pro který jsme se nadchli, byla dvouměsíční cesta po Evropě, při které budeme objevovat neprozkoumané kouty starého kontinentu a zároveň částečně pracovat.

    Chtěli jsme mít svobodu a snadnost pohybu a za dopravní prostředek si vybrali auto. Už delší dobu jsem však sledoval dění kolem elektromobility a nechtěl vyrazit na cestu autem s běžným spalovacím motorem.

    Svoje cestovatelské sny jsem začal prozkoumávat a zjišťovat dojezd, hustotu sítě nabíjecích stanic a podobně. Konzultoval jsem své plány s firmou TrendPark, kde jsem překvapivě zjistil, že mé představy jsou reálné a domluvil zapůjčení vozu Nissan Leaf.

    Na velkou mapu Evropy jsme vyznačili žetony místa, která chceme vidět a proťali je křivkou přibližné trasy. Naše první plánovaná trasa cesty vedla přes skandinávský poloostrov a měřila téměř 20 000 kilometrů.

    Po odhadu naší rychlosti a krátkém výpočtu jsme začali škrtat a zůstali u trasy vedoucí přes Německo, Velkou Británii, Francii, Švýcarsko a Itálii, která měřila pod 9000 kilometrů.

    Nechtěl jsem jen sedět nad plány a domluvil si zkušební jízdu u jednoho prodejce Nissanu. Necelá půlhodina jízdy mě zcela okouzlila. S prvním sešlápnutím plynu jsem se ocitl ve futuristickém světě tiché, téměř vznášející se kapsle, která mě přesouvala prostorem města podle pokynů mých rukou a nohou.

    Okamžité reakce vozidla na sebemenší pohyb chodidla vytvářela pocit absolutní moci nad 1500 kg těžkým objektem. Po plném sešlápnutí pedálu „plynu“ jsem ihned pocítil 80 kW výkon motoru, který je znát už od nulové rychlosti.

    Dojem hladkého a tichého klouzání auta prostorem města a krajiny je asi nejsilnějším zážitkem a největším rozdílem oproti spalovacímu motoru. Díky dalším prvkům vozu, jako je klobouček pro ovládání režimů jízdy nebo digitální displeje, jsem se nacházel ve futuristickém světě magicky se pohybujícího stroje se zdrojem tiché skryté síly.

    Po jízdě jsem si prohlédl detaily vozu a našel prostorný zavazadlový prostor, malý solární panel na střeše a docela jednoduchý motor. Odcházel jsem z prodejny s úsměvem na rtech a těšil se na slíbený vůz na cestu a jeho další technické vychytávky a vlastnosti.

    Ještě tentýž týden v pátek jsem na pobočce firmy TrendPark v Modřanech převzal Nissan Leaf (24 kWh) pro naši osmitýdenní cestu. Hned po pár metrech jsem podle chování chodců pochopil, že jsem neslyšitelný a musím zvláště u přechodů dávat velký pozor. Běžná hlučnost aut je silný zvyk.

    auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

    foto: archiv autora

    Následující týden jsem testoval auto v České Republice a seznámil se s mobilními aplikacemi pro hledání nabíjecích stanic. Vyzkoušel jsem možnosti dojezdu při různých jízdních stylech. Leaf má dva režimy jízdy vpřed: D a D-Eco, jeden plný a jeden s omezením výkonu pro úspornou jízdu.

    Ověřil jsem si maximální reálný dojezd 160 km a vyzkoušel i chování vozu v režimu „želva“, tedy při téměř vybité baterii a velmi omezeném výkonu. Dobíjel jsem doma ze zásuvky, v restauracích, obchodních centrech, na parkovišti u zámku Konopiště i u rychlonabíjecích stanic sítě v Praze, Humpolci i Trmicích.

    Byl jsem překvapen ochotou, pozitivním přístupem i zvědavostí lidí na mnoha místech. Od zkušených řidičů elektromobilů jsem dostal mnoho užitečných rad pro styl jízdy, nabíjení i cestu do zahraničí. Vůz Nissan Leaf je určen hlavně pro provoz ve městě a naše dálková jízda nepatří mezi jeho úplně běžné použití.

    Pro nabíjení v zahraničí jsme si nechali zaslat kartu nizozemské společnosti The New Motion (zdarma), kterou se dají aktivovat nabíjecí stanice po celé Evropě a na mobil nainstalovali její aplikaci.

    auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

    foto: archiv autora

    Dále jsme nahráli programy PlugShare (mapa stanic) a Intercharge od firmy Hubject, která také umožňuje nabíjení a přímou platbu u mnoha evropských nabíječek.

    Po bezpočtu dalších přípravných krocích, čekání na doručení karty The New Motion, nákupech a balení jsme se přesunuli do Prahy, odkud jsme vyrazili hned další den konečně na cestu.

    vlastní

24 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (1.)”

  1. Zdravím.
    Moje reálná

    Zdravím.
    Moje reálná informace o spotřebě Leafu je, že jsem ho koupil jako předváděčku. Jak všichni zkoušeli to pružné zrychlení, tak počítač ukazoval spotřebu přes 16 kWh/100km. Postupně mi to klesá a dnes jsem na 14,7. Nevíte, zda se to dá někde resetovat, abych měj jen „svoje“ čísla ?
    Reálný dojezd mám 160 km s lehkou nohou + cíleně jezdím mimo dálnice :). (24kWh baterie)
    Velmi často používám „plachtění“ na neutrál místo rekuperace.
    K želvě jsem se nikdy nedostal – kolik to pak ujede kilometrů do úplného zastavení?

    Přeji šťastnou cestu. Robert.

    1. Vlevo od volantu jsou
      Vlevo od volantu jsou tlačítka palubního PC. Jedno je s tečkou a druhé se čtverečkem. Pokud jedno podržíš (myslím, že to s tečkou), tak se resetuje aktuálně zobrazovaný údaj. Používal jsem to, kdyz jsem měl půjčeného leafa a sledoval jednotlivé jízdy.

      1. Počítač ukazuje pokaždé
        Počítač ukazuje pokaždé něco jiného, podle jízdního stylu z předešlých kilometrů. Přes noc vždy nabíjím na 100% a viděl jsem různá čísla v rozmezí 135 – 190 km. Ale těch 160 km to ujede vždy, když jedu plynule, využívám kinetickou energii (plachtění) a většinou nepřekračuji 100 km/hod. A je jedno, co ukazuje počítač na začátku.

    2. V létě mi naskočí želva
      V létě mi naskočí želva zhruba při 1,8% (Remain 0.4kWh) a auto vypne při cca 1.4% (Remain 0.3kWh) – rozdíl je tedy cca 0.1kWh, což při spotřebě 5-10kWh/100km stačí zhruba na 1-2km – to byste nevěřili, jak extrémně úsporně lze jet, když člověku jak se říká „teče do bot“. 🙂
      V zimě mi naskočila želva o něco dřív, zhruba při 2.8% – auto zřejmě počítá s tím, že v zimě je o něco větší spotřeba, tak výkon omezí dřív. Až na vypnutí jsem se nedostal.
      S iOnem se na želvu dá ujet prý i kolem 20km.

      1. Asi jsem špatný uživatel
        Asi jsem špatný uživatel vozu, kde se tam proboha takové údaje ( ten remain?? )zobrazují? Když jsem to jednou zkoušel tak tušim naposled jsem viděl 4%, pak už nic, jen vše bliká. nebo je to dle výše výbavy?
        A s delkou dojetí 160km mi to připadá jak pohádka…To by snad musely být rovinky, vesnice 10km od sebe. A s lehkou nohou prostě to auto nemá na zrychlovaní jak ostatní vozy. svůj dojezd musím hodnotit stran 3 kopečků které mám do práce, kdy mě 40km(vč. zpět) stojí cca 28%, z toho pak vychází reálná hodnota 140km. Ale podle spotřeby 13,3KW bych měl pokud bych uvažoval u využitelné kapacitě 20KW/h z 24KW/h najet víc. prostě mi to celé nějak nesedí. někdy to auto překvapí a jindy ač si myslím že jedu stejně je rozdíl 4%.

        1. Na displeji jste naposledy
          Na displeji jste naposledy mohl vidět údaj 6% (tedy pokud Nissan něco nezměnil), pak se objeví 3 čárky. Mnou uváděné údaje jsou z aplikace Leaf Spy Pro, která přes OBD zásuvku a BT/Wi-fi umí vyčítat data z Battery Management systému (BMS) a zobrazuje je na mobilu nebo tabletu. Ukazuje spoustu užitečných věcí, jako např. zbývající energii v baterce (Remain), nebo skutečně využitelná %, což je důležité právě ve chvíli, kdy údaj na displeji auta zmizí.

          Pokud Vám displej ukazuje spotřebu 13.3kWh/100km, tak ve skutečnosti je to o cca 2kWh/100km víc, takže zhruba kolem 15kWh/100km.

          Využitelná kapacita baterky u Leafa 24kWh se uvádí 21.3kWh, tj. necelých 90% jmenovité kapacity, ale samozřejmě záleží na aktuálním stavu konkrétní baterky. Když jsem měl loni v zimě State Of Health (SOH) 94%, tak při 100%-ním nabití mi Remain ukazoval i 21.5kWh.

          1. Dííky za vyčerpávající
            Dííky za vyčerpávající info, pak jsou mé odhady, které beru dle stavu nabití správné.
            přiznám že by bylo zajímavé si to také takto odečítal, ale vzhledem k mým pojížďkám v okolí by to byl nesmysl(akorát musím přestal lhát o spotřebě 28kč/100km a přejít na 31.. :),:)

    3. S želvou jsme ujeli asi 2,5
      S želvou jsme ujeli asi 2,5 km, zastavili, vypnuli auto a už ho nemohli zapnout. Zůstal jsem stát dva metry před bránou a dobíjel 2h přes prodlužovačku, abych mohl vjet dovnitř. V módu želva doporučuji nevypínat auto a nevyřazovat rychost. Podle mé zkušenosti je dojezd asi o 5km delší, než výpočet. Když mi zmizí výpočet, zapnu si počítadlo kilometrů.

  2. Snad to bude zajímavé
    Snad to bude zajímavé čtení , ale formulace pocítil jsem 80kw výkon motoru mi vyvolává jako majiteli leafu úsměv na tváři , ano rozjezd na křižovatce oproti všem vozům super ale od 80km/h předjíždět i na plný „kotel“ vyžaduje se podívat co jak daleko jede v protisměru. Snad se dozvíme variantu baterie jestli je to 24 či 30kw, panč u 24kw v proměnlivém terenu bych tuto vzdálenost při standartní jízdě abych nezdržoval a neporušoval neujel. Faktem ale je, že maximum se želvou jsem ještě netestoval. Průměrnou spotřebu mi počítá cca 13,3Kw – může mi někdo odpovědět jakou má spotřebu a co realně ujede bez obav?

  3. Jsem zvedavy kdy prijde
    Jsem zvedavy kdy prijde shitstorm za „že jsem neslyšitelný a musím zvláště u přechodů dávat velký pozor“, me tu za to malem lyncovali 🙂

    Jinak klobouk dolu, na tohle bych s malou baterkou nemel nervy. Ale je fakt, ze za hranici to nejspis bude mensi adrenalin nez jsem si uzil tady…

      1. Přeji vám dost elánu pro
        Přeji vám dost elánu pro vaše putování!

        Ve Francii lze m.j. zdarma nabíjet na parkovištích obchodního řetězce E.Leclerc. U prvního obchodu zajdete na informace, vyplníte dotazník a dostanete kartu, kterou si odemknete stojan. Vše je zcela zdarma. Většinou jde o zásuvky Type 2 (Mennekes 22kW), Schuko 220V/16A a pozor – někde i starší zásuvky Type 3 (u nás nepoužívané).

        Kdyby náhodou nebylo vyhnutí, lze přímo v obchodě E.Leclerc zakoupit vše potřebné a udělat si za pár minut a za pár euro adaptér na zásuvku Type 3.

Napsat komentář