Robotické auto přejelo Spojené státy napříč

Britská společnost Delphi vyslala robotické auto na cestu ze západního pobřeží na východní. Přes 5500 km ujel vůz za devět dní.

Robotické auto Delphi Roadrunner
foto: Delphi

Robotické auto Delphi Roadrunner vyrazilo se skupinou inženýrů na palubě dne 22. března ze San Franciska. Následovala cesta skrze 15 států do New Yorku. Během cesty si muselo auto poradit se zácpami, uzavírkami, horskými cestami i předjíždějícímí kamiony.

Robotický vůz Delphi Roadrunner je vybaven šesti dálkovými radary, čtyřmi krátkodosahovými, třemi kamerami, šesti lidary a to vše je spojeno dohromady inteligentním algoritmem, který auto řídí. Pod tím vším bylo „běžné“ Audi Q5.

Během cesty auto sesbíralo celkem tři terabajty dat. Jejich analýza by měla umožnit dále rozvíjet bezpečnostní a asistenční systémy, stejně jako systém robotického řízení. Celá cesta z SF do NY proběhla z 99 % v plně automatickém módu.

tisková zpráva

32 Comments on “Robotické auto přejelo Spojené státy napříč”

  1. no jo ale problém je že
    no jo ale problém je že lidi vidí ten milion co o práci přijde a co nepůjde nikam jinam dělat něco jiného , z vetší části proto že prostě na to nemá
    viz problém se zaměstnáním cikánů-pardon romů v čr, dříve byly potřeba kopáči, úklidové čety , dnes místo kopáčů jsou malé bagry které mají vetší výkon jak četa kopáčů, ruční dokopy klesly na nějakých 10%, uklid zvládají stroje s koštětem a nasáváním který dokážou uklidit plochu rychleji a lépe než skupina 5 – 10 metařů a stačí k obsluze jen jeden člověk – problém který tyto stroje vytvářejí je že k jejich obsluze potřebujete určitou mentální úroveň ( ne až tak inteligenčně, ale zodpovědnosti ke stroji, k okolí ) a jde o to že lidé kteří tuto práci vykonávali před těmito stroji jsou de fakto neo-ludité, tj v dnešní době kdy nás obklopuje technika jsou z větší části nezaměstnatelní, nepoužitelní, i ty krávy dnes dojí automat, tak co s nimi, chápu že chtějí žít dobře, kdo ne , to je základní lidský zájem mýt se dobře, problém je že na to aby se mněli tak jak si představují, nejsou většinou schopni podat adekvátní pracovní výkon, respektive práce kterou jsou schopni vykonat není tak adekvátně finančně honorována, takže dělaj co umí a zneužívají sociální systém množstvím dětí , které se chtějí taky mít dobře ale jejich výbava ( ne mentální, zde určitou vychytralost projevují až velkou – ale pracovní návyky a podobně ) jim to těžko umožní

    1. Tohle je většinou o
      Tohle je většinou o vzdělání. I člověk s průměrným či podprůměrným IQ může mít velmi dobré zaměstnání se zodpovědností. Spousta poměrně specifických zaměstnání totiž nevyžaduje vysokou inteligenci, ale spíše jiné charakterní prvky jako pečlivost, dochvilnost apod. Příkladem budiž případy velmi inteligentních ztroskotanců pod mostem… (sám mám IQ nad průměrem, abyste si nemysleli, že tu někoho hájím)

  2. Proč takové roboty
    Proč takové roboty nepoužívají již nyní v leteckém průmyslu u dopravních letadel?

    Tam nemusí nic řešit – všude plno volného prostoru, letadla létají jen rovně (nemusejí couvat). A tak by piloti mohli stávkovat až do důchodu. Určitě by takto robotická letecká doprava byla daleko bezpečnější a navíc i levnější, protože by se do letadla vlezlo víc lidí – nebyla by potřeba žádná pilotní kabina s dveřmi, které nejdou otevřít.

    1. Pokud vím, tak
      Pokud vím, tak používají. Pokud je letiště vybaveno odpovídající kategorií ILS, tak letadla již běžně přistávají na autopilota. Na youtube lze najít velmi impresivně působící videjka z kabiny airbusu, kdy z mléčné mlhy se z ničeho nic těsně před čumákem letadla objeví runway a letadlo na ni měkce dosedne 🙂

    2. Co já vím, tak dnes jsou
      Co já vím, tak dnes jsou piloti hlavně na vzlet a přistání a eventuelně chybové stavy autopilota, jinak není už dnes „nic“ potřeba. Takže se to běžně používá, jak vy si představujete, jen to nejdůležitejší a nejrizikovější zůstáva na člověku.

      1. Věřím že žádní piloti
        Věřím že žádní piloti nebo kontroloři stavu v letadle nebudou, a že první na světě takto budou létat nově vyvíjená čínská dopravní letadla, protože čínským a asijským leteckým společnostem chybí tisíce pilotů na stará pilotovaná letadla. A lidé chtějí létat, a ne čekat až někde se nějaký pilot (kontrolor) vycvičí a projde všemi testy a zdravotními prohlídkami. A jak je vidět, tak stejně většinu špatných rozhodnutí při leteckých haváriích učiní člověk – většinou chyba pilota nebo řízení letového provozu. Pilot – kontrolor může sedět na zemi a v případě nouze zasáhnout. Bude tak moci kontrolovat desítky letadel ve vzduchu v daném leteckém prostoru.

        A kdo bude chtít létat pilotovaným letadlem, tak si bude muset připlatit tak, jako si musí připlácet za vyšší třídu pohodlí a obsluhy v letadle.

          1. Všechna pokračování
            Všechna pokračování pravidelně čtu.

            Piloti si samozřejmě vždy budou chránit svoji nezbytnost. A tak to bude i s kapitány lodí, šoféry kamionů apod. Vojenství ale všem ukazuje v reálných bojových situacích svůj pokrok a pohled do budoucnosti. Bezpilotní a bezšoférské prostředky jsou běžně v akcích proti nepřátelům nasazovány, a to s úspěchem. A proto v blízké budoucnosti budou tyto nové robotické prostředky nasazovány i do běžného života.

            1. Skvělé, že
              Skvělé, že čtete….
              Váš názor je, zřejmě ze stručnosti, velmi vyhraněný a … skutečnost takto vyhraněná prostě nebude, alespoň v civilním životě, t.zn. mimo armádu…
              O řízení letadel „fly by wire“ se začalo hovořit před mnoha lety a ve vojenských letadlech se nasadilo tehdy, kdy se systémy zálohovaly „třikrát“. V civilním použití se „zálohuje“ 7dmi násobně, jinak řečeno úroveň „bezpečnosti“ je hooodně rozdílná…..
              Jasné, bezšoférské bojové prostředky jsou účinné, ale nikde se nedočtete jejich „ztráty“….. jisté indicie napovídají, že jsou dost velké…jané, není v tom chlap a dolarů je dost…. a nevěřím, že v dohledné době „úspora“ dvou pilotů zaplatí vývoj bezpečného automatického řízení…..
              Jiná oblast vojenství….pozemní vojsko, kdepak jsme dnes, jak jsou pěšáci vybavení ? No, zatím nic moc, US army to zkouší stále, ale zatím se nepřišlo na to, jak např. využít informace z čidel každého pěšáka, velitel roty má hooodně informací, ale jak je vytěžit v boji malé jednotky …. to se teď zkoumá, ale moc se o tom nemluví…. To není nic o tom laserovém cvičišti v Německu, kam všichni jezdí trénovat….
              Takže vojenství bych do toho moc netahal….
              A co drony ? Jejich civilní použití ? Za stávajícího stavu se nikdo neodváží to nechat létat nad lidmi !!!! Např. elektronika běžných dronů v cenách do 50KKč prostě nemá atest !!!! Kdo bude platit škody ? Běžné servo do motoráku o rozpětí 3m (modelu) stojí cca 3000Kč. Servo s atestem stojí cca 30 000Kč, je jasný ten rozdíl ? … ato servo s atestem se ani nedá běžně koupit….
              Uf, dost…. mějte se a …. zatím důvěřujme pilotům, v současné době jsou tam poslední „letci“, kteří to berou jako poslání….
              J.

              1. Pane JiriB, píšete: „A co
                Pane JiriB, píšete: „A co drony ? Jejich civilní použití ? Za stávajícího stavu se nikdo neodváží to nechat létat nad lidmi !!!!“ – co tedy říkáte na

                tento článek

                ?

                Dále píšete: „… zatím důvěřujme pilotům…“ – jak se toto vaše přání slučuje s leteckou havárií ze 24. března úmyslně zaviněnou jedním z pilotů?

                1. Drony nad lidmi….
                  Cena

                  Drony nad lidmi….
                  Cena zminěného dronu je 250 KKč a to, věřím, že už mají alespoň některé komponenty certifikaci. A domnívám se, že v Indii jsou jiná měřítka pro bezpečnost. Myslím, že v případě Evropy (civilizované), by si právníci smlsli na případné škodě způsobené dronem….
                  Mimochodem jistý čas jsem pracoval s člověkem, který řídil montáže v Indii. Indičtí policisté se s tím nemažou, každý má 2m obuch a už to lítá…když je demonstrace….
                  Gemanwings…. tam to vidím na fatální selhání Lufthansy. Nechat dokončit výcvik člověka, které uprostřed školení ve firemní škole v USA, přepadne deprese je fatální selhání. Lufthansa všechno zaplatí….má na to. Psychiatr Radkin Honzák píše, že ten člověk neměl deprese, ale že to byl psychopat. Člověk s depresí, chce-li spáchat sebevraždu, s sebou nebere nezůčastněné…. Stejná otázka je u letu AirFrance z jižní Ameriky, jak to načudili do moře. Mě se to jeví jako neschopnost udržet letadlo v jednoduchém režimu. Jako bývalý plachtař mám dost známých pilotů, i aerolinek, ale, k mému podivení, ani dobří kamarádi o tom prostě nechtějí mluvit. Proto jsem sem dal link na čtení pana kapitána Juračky, otevřenější popis činnosti pilotu v dopravě jsem nečetl, fakt…. a to nemluvím o „starém“ sporu „piloti versus stroníci“, ale to vše už je daleko za náplní severu hybrid.cz, který rád čtu… 🙂
                  Kdyby s e moje „výzvratky“ p.šéfredaktorovi nelíbili, nechť je mázne….
                  Mějte se, zdraví J.

                2. V článku je psáno o
                  V článku je psáno o použití při rozehnání demonstrací a určitě ho bude někdo ovládat, takže nebude autonomní.

                  K havárii 24. 3. je vidět, že selhal systém. A právě u této havárie je vidět, že to je nebezpečné. Jestli jsem dával při sledování TV pozor, tak autopilota přeprogramoval sám pilot a ne že ho řídil přímo. A co kdyby to letadlo někdo hecnul.

                  Autonomní systémy řízení, dle mého selského rozumu, nebudou v blízké době zařazeny do běžné dopravy bez možnosti vstupu člověka do řízení. Tzn. pořád je bude někdo hlídat. Nebo si alespoň nedokáži představit auto bez řidiče. Robot jako autonomní systém má hodně daleko k předvídavosti v silničním nebo jiném provozu. Dovedu si to představit na dálnici, ale ve městě určitě ne a už vůbec ne ve vzduchu.

                  Můj názor, budoucnost ukáže a to já neovlivním. (sice můžu, ale musel bych být Elon, Bill nebo Steve a svoje vize uvést v praxi)

      1. Teď by to asi řešilo
        Teď by to asi řešilo opravdu komplikovanou situaci předáním řízení. Jenže to mi stačí. Pokud se budu moci věnovat 99 % času něčemu jinému a v případě potřeby mi počítač předá řízení, budu naprosto spokojen. Chápu, že přejezd USA není zas až tak komplikovaný (velké části jsou prostě rovné cesty) a třeba Evropa by jim dala zabrat víc. Ale mám dojem, že na tak dlouhé cestě se určitě setkali s problémy a počítač je vyřešil. Navíc zrovna v USA jsou dopravní předpisy poměrně volné, zvláště v Texasu u hranic s Mexikem.

    1. Nejspíš v tom hrály
      Nejspíš v tom hrály jistou roli i předpisy, velké omezení rychlosti a podobně.

      Je to hodně zajímavé, ale bude to mít, až se to rozšíří jeden nepříjemný efekt, obrovský nárůst zamoření prostředí EM zářením, taky bude hrozit nebezpečí, pokud se to dobře neošetří, že se někdo do počítače dostane a budou se pak dít nepěkné věci, to pak potěš pandu.

      Na jednu stranu je všechna tato automatizace dobrá, ale budjde s tím možná k poměrně značným problémům v sociální oblasti, něco se bude muset stát, protože poroste počet nezaměstnaných (místo řidičů z povolání tu budou počítače), bude klesat množina pracujících, roste populace, což znemožní brzy i návrat k tomu aby si lidi hospodařili na svém když nic jiného, a koncentruje se více a rychleji bohatství u úzké skupiny lidí. (Majitel spediční firmy místo 15 řidičů á 15 000Kč měsíčně najme jednoho nebo dva programátory á 30 000Kč měsíčně) Tohle mi příjde trochu jako recept na katastrofu.

      1. 1. Já nechápu co mají
        1. Já nechápu co mají pořád lidi s tou nezaměstnaností. Pokrok snižuje nezaměstnanost, nezvyšuje!

        2. Negativní vliv EM záření splňující hygienické požadavky nebyl prokázán.
        http://www.szu.cz/tema/pracovni-prostredi/elektromagneticke-pole

        3. Čeká nás úžasná doba. Spočítejte si jenom kolik mrtvých a raněných bývá na silnicích + škody kolem 5mld ročně.
        http://zpravy.idnes.cz/na-ceskych-silnicich-letos-zahynulo-677-lidi-f2s-/domaci.aspx?c=A121231_103311_domaci_ert
        http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/297546-pocet-mrtvych-na-silnicich-stoupl-ale-jenom-vuci-predlonskemu-roku/
        http://www.autosap.cz/dalsi-informace/nehodovost-na-ceskych-silnicich/#hmot

        1. Lidem to nevysvětlíte. Oni
          Lidem to nevysvětlíte. Oni před sebou vidí Lojzu od vedle, kterej kvůli těm „počítačům“ přišel o práci (co na tom, že byla naprosto zbytečná a bez invence) a nic jinýho než přendavat věci na pásu neumí. Už si ale neuvědomují, že je to naprosto přirozený stav vyvíjející se ekonomiky a že podle jejich logiky by už teď muselo být bez práce přibližně 50 % obyvatelstva (první průmyslová revoluce přece zlikvidovala tolik pracovních míst a to tehdy pracovali jen muži…).

          1. Přesně něco takového
            Přesně něco takového jsem taky chtěl napsat.
            Stejně háji s FVE, VE. U nich taky si stěžují ze milion lidí přijde o práci, ale že další 2 miliony práci dostanou už je nezajímá.
            Akorat se holt budou muset naučit překládat jinou věc z jiného pásu na jiný pás :-)))

          2. Ano průmyslová revoluce
            Ano průmyslová revoluce umožnila vznik velkého množství míst i pro nekvalifikované, ale vemte si složitost strojů tehdy a těch dnes (efektivitu a další proměnné). Problém je že ne každý je schopen práce, která vyžaduje invenci, co s těmito lidmi? Ano nemuseli bychom to řešit, ale pokud má dojít k velké revoluci (a ta průmyslová byl možná jen odvar proti tomu), pak jsou myslím takovéto myšlenky na místě. Navíc typ lidí, který je nejvíce náchylný k nahrazení automaty, při nevytížení snadno sklouzne k všemožným prohřeškům, kriminální činnosti a podobně. Jsem si celkem jistý že během nedlouhé doby bude možné aby fabrika pracovala jen s těmi kdo krmí počítače modely a kdo udržují stroje, zbytek bude automatika, s minimálními zásahy.

            Nehledě na to, že pokud neuděláme něco s naším školstvím, a asi i školstvím po celém světě, tak se z toho nevyhrabeme v čem jsme zabředlí až po pás nevyhrabeme. A přechod na nový typ průmyslu udělá jenom velké problémy, které vše zhorší. Já vím že to bude znít skoro jako marx-leninismus, ale bylo by potřeba začít vychovávat nového člověka a to nejenom v EU, USA, Japonsku, Číně, resp. průmyslovém světě, ale všude a zejména ve zemích kde je vzdělanost všelijaká, nebo tam kde si školy otevírají podivné skupiny a sekty. Musí se nějak podařit odstínit vliv náboženství na lidi, to je to první co musíme, pokud se nechceme někam posunout, bez toho bude zle, sad není pozdě. Pak by musela být výuka kompletně překoncipována na něco smyslupného, ale ne tak jak se o to pokoušejí někteří kdy se učí všechno a nic, nic a všechno a kde se prochází i s nechozením do školy.

        2. Čekala by nás úžasná
          Čekala by nás úžasná doba, kdyby tu nebyl ten hrozivý temný stín války vyvolaný nerozumem světových vůdců.

          Víte doufám, že EM záření ovlivňuje, když nic jiného, tak samotnou elektroniku a i když existuje cosi jako elektromagnetická kompatibilita, tak vyšší množství záření bude minimálně znamenat vyšší nároky na zařízení. Navíc při pohybu vozidel nemusí být zaručeno že budou na všech místech splěnny hygienické požadavky. Dnes již existují místa, kde je úroveň EM záření na hraně, pohybující se radary aut by to mohli zhoršit. Nevím jak je ta kauza aktuální, ale byla vesnice kde ze současných vysílačů mobilních opertorů vznikala místa s nadlimitním množstvím záření a jeden z ncih chtěl ještě svůj vysílač posílit.

          Nějakých 600-700 lidí, nezlobte se, není zase tak hrozivé číslo, v porovnání s ostatními příčinami smrti, které lze také odstranit (a škody způsobené jimi jsou mnohem větší), kolik lidí u nás umírá na nemoce spojené s kouřením, na nemoce spojené s obezitou, s alkoholem? (kolik stojí léčba techto lidí?) Myslím že to bude více než 700

          Nevím jestli v momentě kdy nasadíme ve velkém, opravdu masovém měřítku autonomní systémy, bude, jak tvrdíte, klesat nezaměstnanost. Řekněme že nasadíme automatické traktory a kombajny, můžeme propustit velkou část osob, které se o to staraly, bude stačit člověk, který stroj nastaví. Další problém bude v tom že s rostoucí komplexností strojů, jejich obsluhy, je nebude moci ovládat úplně každý, mohli bychom se dostat do bodu kdy nemalá část populace nebude schopna obsluhu zvládnout.

          Také nám vyvstává otázka kolik a pro koho. Existuje limit daný ochotou lidí spotřebovávat, pokud produkce dosáhne tohoto, pak zvyšování efektivity by mohlo vést jedině (více zboží se nedaří udat, ale technologie jej umožní dělat lépe s méně lidmi) buď ke krizi z nadvýroby, nebo k poklesu zaměstnanosti při udržení produkce.

Napsat komentář