Daimler, Nissan, Ford – auta na vodík společně

Je to jen pár dnů, co jsme psali o užší spolupráci BMW a Toyota v oblasti vodíku a elektromobilů. Konkurence na sebe nenechala dlouho čekat. Stejný záměr ohlásily také automobilky Daimler, Ford a RenaultNissan. První auta na vodík mají vyjet v roce 2017.

Daimler, Ford a Nissan mají něco za lubem. A malé to určitě nebude.
foto: Daimler/Ford/Nissan

Výzkum a vývoj technologií potřebných pro uvedení aut na vodík na trh je výjimečně náklady. Není proto divu, že automobilky v této snaze spojují své síly.

Daimler, Ford a Renault-Nissan nyní očekávají, že se jim podaří uvést první auta na vodík na trh v roce 2017. Ještě donedávna přitom Nissan chtěl mít vodíkové auto už o dva roky dříve, podobně jako to zatím chce i Toyota a Hyundai.

“Dohromady mají Daimler, Ford a Renault-Nissan celkem 60 let zkušeností s vývojem palivových článků,” píše se v oficiální tiskové zprávě. A všechny tyto firmy pochopitelně už flotily aut na vodík provozují, ač zatím jen pro testování.

Nová výzva pro automobilový průmysl

Celkem už tahle testovací flotila najezdila 10 milionů kilometrů kolem celého světa (v případě Daimleru doslova). Nová spolupráce zároveň vysílá jasný signál dodavatelům, úředníkům i politikům: pracujte na infrastruktuře.

Čerpací stanice na vodík se zatím dají v USA i v Evropě počítat v jednotkách. “Auta na vodíkové palivové články (FCEV) jsou zřejmý další krok doplňující dnešní elektromobily vybavené bateriemi v době, kdy automobilový průmysl kráčí směrem k udržitelné mobilitě,” komentoval novou dohodu Mitsuhiko Yamashita, výkonný vice prezident Nissan.

Budoucnost bezemisní dopravy

“Jsme přesvědčeni, že vozy na palivové články budou v bezemisní mobilitě hrát v budoucnosti centrální roli. Díky vysokému odhodlání všech tří partnerů můžeme elektrická auta na palivové články začít zavádět v širším měřítku,” komentoval pak událost Prof. Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG.

A dodal, že díky této spolupráci bude možné nabídnout auta na vodík zákazníkům po celém světě. A to zejména díky výraznému snížení ceny vodíkových vozů. Právě ta je dnes stále hlavní překážkou, která brání jejich uvedení na trh a následnému rozšíření.

Globální auta

Všechny tři automobilky budou společně pracovat na vývoji palivových článků i pohonného systému v několika lokacích na celém světě. Zároveň studují možnosti společného vývoje dalších komponent pro FCEV vozy v rámci dalších synergií.

Cílem je pravděpodobně primárně vyhnout se problémům, které dnes brzdí rozvoj elektromobility: nekompatibilita jednotlivých typů konektorů a způsobů dobíjení. Unikátní spolupráce napříč třemi kontinenty si klade za cíl naopak sjednotit standardy a vytvořit globální jednotnou specifikaci tak, aby bylo možné auta navodík vyrábět s co nejnižšími náklady.

tisková zpráva

9 Comments on “Daimler, Nissan, Ford – auta na vodík společně”

  1. „Vodíkáři“ buší
    „Vodíkáři“ buší neustále, i na úrovni MHD. V EU mají silné páky a snaží se všechny přesvědčit, že do pár let tu máme vodíkové hospodářství, a že i ten vodíkobus už nebude dlouho stát 35 mega, ale „jen“ 22 (tedy přibližně trojnásobek dieselu nebo cca dvojnásobek e-busu). I tak je to nesmysl.

    Bohužel, vodík má tu „výhodu“, že je (byť co do energetické bilance ztrátově) v případě elektrolýzy vody tvořitelný kdekoliv, kde je přísun energie a vody. Dále, umožňuje navázat na zažité pořádky „čerpám u čerpačky“. Na vlastní uši jsem slyšel na jedné konferenci v kuloárech zástupce Shellu, jak radostně sděloval, že s vodíkem zůstávají dále v sedle.

    Vodík jako energetický nosič je pro mě přijatelný jen v okamžiku, kdy je lokálně využíván k uskladnění přebytků energie z OZE.

  2. Zase ten vodíkový
    Zase ten vodíkový nesmysl

    Tohle je neuvěřitelné. Pořád ještě nemají rozumnou technologii výroby, skladování, transportu vodíku, ale zase s tím přišli.

    Proč radši neohlásí auta na metanol – měli by to jednodušší, jak na výrobu, tak na transport, na bezpečnost a nemuseli by ani měnit motory.

    1. On ten methanol je také
      On ten methanol je také pěkný humus. Není třeba připomínat poslední alkoholovou kauzu. Je to pro člověka silně toxický jed, který se navíc vstřebává kůží a dokonce i vdechováním.

      Jestli si pamatuji dobře, tak je navíc také velmi hydrofilní, čili pokud je nepatřičně skladován tak velice rychle dochází k jeho znehodonocování vstřebáváním vodních par. Přitom se vzduchem tvoří výbušnou směs(pravda a co ne) a nelze ho hasit pěnou.

      1. Líh se chová stejně.
        Líh se chová stejně.

        Teda až na tu toxicitu :).

        A tady jsem to uváděl jen pro porovnání technických problémů, které bude nutno řešit s vodíkem. On metanol je sice lepší varianta než je vodík a metan, ale pár nevýhod také má.

        Jinak i benzín je toxický a i při vdechování.

        1. Souhlasím,
          mimochodem

          Souhlasím,

          mimochodem nevíte jestli pro metanolové čerpací stanice je předepsána nějaká speciální „pistole“, nebo se počítá se stávající infrastrukturou, kde akorát přibude další stojan?

          Když člověk vidí co se děje pump s benzínem/naftou dnes, tak to aby se včas začalo investovat do výroby černých brýlí.

          .. to byla taková nadsázka, zas takový zabiják to není, dokonce jsem na něm i já přežil své mládí, kdy se to lilo do žhavících motůrků pro éra a člověk se v tom svinstvu vždy chtě nechtě vymáchal. Jo a ten přimíchaný olej v tom byl také peklo. Ještě že tu máme Lipolky a BLDC elektromotory.

          .. mimochodem methanol je jako jed do 18let neprodejný.

  3. Já už začínám být na
    Já už začínám být na tyhle tiskovky alergický. Matně si vzpomínám na ten tendenční snímek Who killed the electric car, neměl být náhodou ten „zabiják“ elektromobilů právě vodíkový pohon? Teď jsme o 15let dál a furt to samé? tj. zase máme čekat do roku 2017? Uniká mi něco?

    Vtipná je taky tato věta: „A to zejména díky výraznému snížení ceny vodíkových vozů. Právě ta je dnes stále hlavní překážkou, která brání jejich uvedení na trh a následnému rozšíření.“

    U elektromobilů dnes v tomto kontextu automobilky uvádí už jen chybějící infrastrukturu, takže z toho se dá dobře přepočítat kolik ty auta na vodík budou v roce 2017 stát tj. milion, dva?

Napsat komentář