Co dnes oznámí Tesla? Model X a možná i update pro Model S

Automobilka Tesla Motors dnes ve 20 hodin středoevropského času uspořádá tiskovou konferenci. Očekává se, že ohlásí začátek dodávek elektromobilu Tesla Model X.

Za několikeré zdržení uvedení elektromobilu Tesla Model X může Elon Musk. Je prý perfekcionista.
foto: Tesla Motors

Tesla už má na plně elektrické Tesla Model X přes 24 000 rezervací. A to i navzdory faktu, že auto bylo několikrát odloženo a nikdo vlastně ještě nezná přesné specifikace tohoto elektromobilu.

VĚDĚLI JSTE, ŽE… Tesla Model X budou vyrábět roboti?

Je pravděpodobné, že právě tyto informace, spolu s datem prvních dodávek, dnes večer , šéf Tesla Motors, ohlásí. Už nějakou dobu se objevují videa elektromobilu Tesla Model X a první fotky výrobní verze.

Dost možná se dozvíme také nějaké bližší informace o případném updatu Tesla Model S (větší baterie?) a snad i novinky okolo Tesla Model 3 a gigatovárny, která nejspíš bude větší než se původně plánovalo.

vlastní

77 Comments on “Co dnes oznámí Tesla? Model X a možná i update pro Model S”

  1. Tak ještě tyto
    Tak ještě tyto novinky:

    Autopilot:
    Musk pravil, že 7.0 software testují “everyday”. Aktuálně jim pracuje správně jen pokud je značení na vozovce „v pořádku“, ale stále mají problém s vyhodnocením poškozeného značení. Software update je ‘high priority’. Beta release bude vypuštěn za dva až tři týdny.

    Roadster NG:
    Co přijde po insane(šílený) and ludicrous(absurdní) módech ??

    “Je zde samozřejmě ještě jedna rychlost, vyšší než ludicrous, ale ta je zarezervovaná pro Roadster NG (next generation), který přijde za 4 roky.

    edit: .. jo absurdní je asi opravdu ten správný výraz :o)

  2. Díky Anonymovi za odkaz na
    Díky Anonymovi za odkaz na Live Blog.

    Novinky:

    – 90 kWh battery pack option for $3k
    – 2.8 sec 0 to 60 mph upgrade to “ludicrous mode”
    (to spolu zřejmě souvisí)
    – The 90 kWh is important for the Model X SUV
    – The ludicrous mode on the Model X hasn’t been set yet but will be around 3 seconds, Musk says
    – The battery pack upgrade from 85 to 90 kWh will provide up to 15 miles of additional range. This takes Tesla’s current longest range model, the 85D, to almost 300 miles of highway range at 65mph.

    – 70 kWh rear drive Model S for $70k (about $50k after incentives & gas savings)

        1. No na Teslablogu se objevil
          No na Teslablogu se objevil od Elona podrobný seznam novinek a tam opravdu píše, že by snad ten samotný upgrade na 90kWh objednat jít měl i do stávajících vozů. Pak mi ale nesedí ta cena. U nového vozu je těch 3k USD jasných, výměna článků na lince je nestojí skoro nic, ale u repase packu musí všechny moduly v podstatě vyhodit.

          Hlavně pak v tomto kontextu je příplatek 10k USD za „ludicrous mode“ skutečně absurdní. Podle toho co píše, tak vyhodili pouze tu standardní 630A tavnou pojistku za bratru 8000Kč MOC a nahradili ji elektronickou aktivací pyropatrony. No a u těch dvou relé TYCO bratru za 3500Kč/ks nechali vyměnit kontakty. No prostě i s prací za výměnu u stávajícího vozu to nemá vyšší cenu než 1-2K USD.

          1. Aha, už to čtu. Takže lze
            Aha, už to čtu. Takže lze ale nedoporučuje to, protože předpokládá, že s kapacitou půjdou každý rok o 5% nahoru. Já bych o tom určitě časem uvažoval. Ani né tak kvůli dojezdu, ale spíš tomu lepšímu zrychlení. Tu cenu bych chápal, to je obchodní záležitost se skutečnými náklady to nesouvisí. Většinou to tak bývá u všech aut, že nadstandardní výbava je pěkně osolená. Když člověku nestačí zrychlení 3,2 a potřebuje 2,8 tak za to asi 10k ochoten zaplatit je. Ještě by mě zajímali technikálie, jestli mi baterku opravdu upgadujou, nebo vymění… Jestli články přidají paralelně a stoupne jen kapacita, nebo se zvedne i napětí, čemuž by napovídal vyšší výkon při stávajícím HW.

            1. Podle mě je to celý nový
              Podle mě je to celý nový akumulátor s novějšími články, které mají o nějakou desetinku vyšší kapacitu a větší proudovou zatížitelnost. Zvednutí napětí by znamenalo všechno včetně dobíjení znova předimenzovat a asi i znova protáhnout schvalovacím procesem.

              BTW, on opravdu někdo potřebuje stovku za 2,8s?

              1. K té akceleraci se teď
                K té akceleraci se teď přímo vyjádřil Elon, že lid přijal „Insane“ mód až neuvěřitelně kladně. Takže lze očekávat, že o ten „ludicrous“ mód bude opět extrémní zájem, dokonce bych řekl větší, než kdyby jen vydali samotnou 90kWh baterii.

                .. mimochodem pro nadšené zájemce nemusíme chodit daleko :o)

              2. Vezmu to odzadu…
                Nejde o

                Vezmu to odzadu…
                Nejde o to, jestli někdo potřebuje takové zrychlení, ale o to, jestli ho je ochoten zaplatit. Stejně tak jako nikdo nepotřebuje červenou metalízu za 40.000 korun, ale spoustě lidem se líbí a připlatí si. Pokud by to byl nový akumulátor, tak paráda, za dva roky si připlatím za upgrade a dostanu nové, neopotřebené baterie. S tím stejným napětím mi tam akorát nesedí to vylepšené zrychlení bez upgrade dalšího HW (třeba u verze 85D z 4,7 na 4,2)

                1. Technikálie: určitě vám
                  Technikálie: určitě vám vymění celou baterii kus za kus (tu starou si nejspíše nechají) už jen kvůli rychlosti servisu. Za druhé do „jetých“ bateriích obecně se další články paralelně ani sériově nikdy nepřidávají. Napáchalo by to více škody než užitku zejména pro BMS. Když už, tak se spojují do větších celků až celé baterie.

                  Prakticky Tesla od začátku výroby používá jeden a ten samý 12Wh článek a stejnou bateriovou krabici a stejné krabice modulů pro všechny své baterie. Plná taxa je tak 16modulů, kde do každého se vejde max. 444 článků = 402V/85kWh. Ty baterie s nižší kapacitou jsou osazeny méně moduly (ty pak mají i nižší napětí 352V) a tyto moduly pak obsahují i méně paralelně zapojených článků, kde zbylé články do počtu 444 jsou nahrazeny balastními válečky. (dalo by se k tomu dohrabat foto)

                  90kWh baterie tak s největší pravděpodobností obsahuje plnou taxu, ale s novými 12,6Wh články. Napětí tedy zůstává stejné 402V, zvyšuje se jen kapacita a proud, který baterie je schopna dodat (proto ty vyfikundace s tou pyro-pojistkou a novými relé)

                2. A aby to bylo úplně
                  A aby to bylo úplně převysvětleno :o) ostatně to potvrdil i sám Elon, tak „Ludicrous mode“ technicky nijak nesouvisí s navýšením kapacity na 90kWh.
                  Tj. tento mód by neměl být problém rozběhat i na té stávající 85kWh baterii za předpokladu výměny té pojistky a relé.
                  Takto je ostatně nastavena i cenová politika, prostě se předpokládá že když už je člověk ochoten připlatit si 10tis USD za větší zrychlení, tak si většina už dohodí směšných 3tis USD i za baterii.

                3. Samozřejmě je
                  Samozřejmě je jednodušší v servise vyměnit celý díl, než se v něm vrtat. Ale přijde mi to nelogické za takovéto peníze dát úplně novou baterii. V určitých případech bych naopak řekl, že cíleným přidáním článků do jeté, neboli určitou dobu cyklované baterie o které mám díky BMS přesný přehled mohu procentně vyjádřené rozdíly mezi moduly zmenšit a tím BMS odlechčit + lépe využít kapacitu. Je ale pravda, že pokud používám hodně malých článků chová se to zase jinak. Každopádně z pohledu uživatele je pro mě důležitý konečný výsledek a kolik mě to bude stát.

                4. Ony právě ty peníze
                  Ony právě ty peníze nejsou vůbec jisté. Resp. těch 3k USD je jednoznačně uvedeno pouze pro nový vůz. Ale pro retrofit se klidně může objevit úplně jiná, diametrálně odlišná cena.

                  Co se týče repase baterie obecně, tak tam je problém že to je docela dost komplikované zařízení (u Tesly extrémně) a tudíž je repase strašlivě náročná na lidský čas = nemůže to udělat mašina. A aby toho nebylo málo, tak to nemůže dělat kdejaký franta z ulice, kde ani tak nehrozí, že by nepochopil co má udělat, jako spíš to, že ho to může zabít. Takže by musel mít školení, což zase jeho čas prodražuje.

                  Čili já vám ve vrtání v baterii určitě nebráním, ale já osobně bych se s tím v tomto případě babrat nechtěl. Mimochodem čím více článků paralelně tím bych očekával menší problémy.

                5. Jojo, tak uvidíme, až bude
                  Jojo, tak uvidíme, až bude více informací. A jak jste přišel na to, že bych se chtěl vrztat v teslácké baterii? Osobně nechávám práci na odborníky. Olej jsem si také nikdy neměnil i když je to triviální záležitost.

                6. to bylo myšleno jako
                  to bylo myšleno jako taková básnická hyperbola..

                  nicméně kdyby to na vás přeci jen přišlo, tak vám velice rád přijedu na místo podat nějakou tu nevyžádanou radu 🙂

                7. Na zlepšení akcelerace
                  Na zlepšení akcelerace potřebujete větší krouťák a tedy větší proud v cívkách motoru. Jelikož nejslabším hrdlem u Tesly je pořád akumulátor, není problém při vylepšení jeho proudových parametrů softwarově povolit na regulátoru větší fázový proud a potažmo i větší odběr proudu z aku. Samozřejmě by to šlo i přes zvýšení napětí, protože regulátor je vlastně měnič, ale přijde mi to zbytečně komplikované. Leda by tam tu přípravu už měli už od počátku.

                8. Neřekl bych, že
                  Neřekl bych, že nejslabší článek je baterie. Nepředpokládám, že je pro vylepšení zrychlení ze 4,7 na 4,2 potřeba dát místo 85kWh 90kWh baterii, když Performance umí s 85kWh baterií 3,2. Smozřejmě u vylepšení z 3,2 na 2,8 už to potřeba může být. Má myšlenka vycházela z osobní zkušenosti, kdy výměnou 36V baterie za 48V u kola došlo k navýšení výkonu o cca 40% a to ta s větším napětím má menší články, tedy je schopna dát menší proud. Ale v tomto případě byl nejslabší článek regulátor. Jak víme výkon = proud x napětí.

                9. Je to o celkové
                  Je to o celkové zatížitelnosti toho akumulátoru. To znamená buď vyšší kapacita nebo lepší články s nižším vnitřním odporem nebo kombinace obojího. Už u duálu bylo jasné, že museli upgradovat i akumulátor z hlediska proudové zatížitelnosti. Stejně tak se projevilo zlepšení parametrů i u standardních modelů. Teď zřejmě dochází k další vlně upgrade.

                10. Já zas až tak stránky
                  Já zas až tak stránky Tesly nesleduji, ale nyní tam je pro model 85D zrychlení 4,2s s 85kWh baterií a upgrade na 90kWh s na tomto zrychlením nic nemění?

                  Mimochodem já bych se ani nedivil, kdyby ty články byly pořád ty samé již od roku 2012(resp. předpokládám že drobná vylepšení ve výrobě jsou zaváděny automaticky bez ohlášení). Tesla akorát z dat z provozu zjistila že těch 5C po dobu pár sekund celkové životnosti packu nijak zásadně neubližuje, takže mu je možno ještě přiložit. Jediná HW úprava pro stávající Performance model taky mohla být pouze v použití silnějších pojistkových drátků a jiné pojistky.

                11. Tak to je to, co jsem
                  Tak to je to, co jsem přehlédl… Myslel jsem, že tech 4,2 je až s range upgrade a ono ne. Tak to jsem zvědav, jak by to bylo u té mé po upgrade, když teď mám 4,7…

                12. No to je taky otázka. Nové
                  No to je taky otázka. Nové Pčka jsou teď vlastně jen ve verzi D. Tudíž u starších Pček s RWD by ten výkon navíc museli protlačit jen jedním motorem.

                13. Navýšení dojezdu půjde
                  Navýšení dojezdu půjde spíše cestou přechodu z článků 18650 na 20700, které má Gigafactory vyrábět. Asi to mají chlapci v tom výhledu přerodu TM v mega-automobilku spočtené, ale zaráží mě, že jdou do rizika opuštění rozměrového standardu, díky němuž částečně vyrostli…

                14. Bezesporu ty první
                  Bezesporu ty první výkonostní parametry byly nastavené spíše konzervativně. Nicméně v souvislosti s uvedením Déček se na technických fórech hodně diskutovalo o tom, že muselo dojít i k výraznému vylepšení parametrů článků. A kromě toho zlepšení akcelerace i snížení zahřívání při extrémní zátěži hlásili i majitelé a testeři modelů z té doby, kde se papírově nic neměnilo.

            2. Přidám pár svých
              Přidám pár svých myšlenek.

              1) Těch 5% ročně chápu v kontextu více let. Tj. je možné, že v roce 2018 dostaneme články s +15% i více, ale mezitím se třeba nestane nic. Určitě pak myslím Tesla nebude každý rok vydávat nový upgrade baterie.

              2) Ten 90kWh pack vyšel zejména kvůli modelu X, aby se tím kompenzoval jeho horší aerodynamický odpor a asi i vyšší hmotnost. Tipuji, že se model X vůbec nebude s 85kWh nabízet. Jo a kdyby už dnes byla k dispozici lepší technologie, tak věřím že by byla teď ohlášena rovnou ta magická hodnota 100kWh baterie.

  3. bude se asi jednat jen o
    bude se asi jednat jen o konferencni hovor, takze bych to odhazoval jen na ohlednuti za Q2-15 financni balanci a vyhled do budoucna, sak Q2 se ted vpodstate uzavira a vydavaji se na nej financni zpravy

    na Model X si jiste Musk pripravi konferenci celovecerni a vysilanou online stream, a bude to jiste velka show s „autem pod plachtou ktera se strhne“ a ne jen obycejnej konferencni hovor

        1. to leda psychologicky a
          to leda psychologicky a stejnak je to pro ně droga. evolučně a geneticky ovšem nevyhovuje. tzn budoucí závislost na farmacii, dobrý pro umělou €jroekonomiku, špatný pro lidský genofond a životní prostředí kolem samozřejmě ketrý ten lidský bordel musí absorbovat 😉

      1. Interier a nejlepší na
        Interier a nejlepší na nem? Už ste v modeli S sedel? Interiér pôsobí pomerne laciným dojmom, sú použité laciné plasty ktoré vydávajú pri jazde nie moc lahodiace zvuky. Pre pasažierov v aute nie sú žiadne úložné priestory – možno to má význam z bezpečnostného hladiska, ale možno to je práve z bezpečnostného hladiska nezmysel, pretože potom máte veci rozhádzané na sedačkách. Zároveň pri vyššej rýchlosti je auto nedostatočne odhlučnené a výhoda ticha sa pri dialničnej rýchlosti úplne stráca. Tesla model S je jedinečné auto, ale chce to ešte chvíľu počkať kým TESLA prinesie po skúsenostiach kvalitu vo všetkých smeroch.

        1. odkladaci prostory jsem
          odkladaci prostory jsem neresil, takze na tuhle cast neumim odpovedet

          ale pri dalnicnich rychlostech me teda Tesla S nijak hlucna neprisla, oproti A6 je to teda uvnitr sakra tiche, a s hlukem jsem nemel vpodstate problem do cca 180km/h (115mil/h vic jsem s Teslou S P85 nejel) a to na celkem ne moc kvalitnich silnicich okolo San Francisca (vetsinu highway a freeway tam maji z betonovich bloku) a oproti den predtim pujcenemu Chargeru to bylo sakra tichounke auto, holt vzduchovej podvozek v Tesle dela svoje

          1. možno sú europske modely
            možno sú europske modely ochudobnené o ticho vo vyšších rýchlostiach, prípadne spravili na aute nejaké zmeny…teda podľa toho v jak starom modeli ste sedel. Ja som mal k dispozícii na jeden deň model približne rok starý, mal najazdených cca 80 tis. km a hluk pri vyšších rýchlostiach bol naozaj značný…dovolím si tvrdiť že väčší ako v mojej 7 ročnej 206ke 🙂 Myslím hluk od valivého odporu kolies a obťekajúceho vzduchu, nemyslím od nerovností na vozovke. Nerovnosti na vozovke sa prejavovali „iba“ klepotaním plastov v interiéry

                1. no tak si najdi videa kde se
                  no tak si najdi videa kde se jede s Teslou S rychlostma nad 130km/h a koukni se jak moc hluku na nich maj aby museli na kameru a jeji mikrofon „kricet“

                  ja mam holt s Teslou S opacne zkusenosti nez ty

                2. „ja mam holt s Teslou S
                  „ja mam holt s Teslou S opacne zkusenosti nez ty“ znie omnoho lepšie ako „zrejme jsi jediny kdo ma takovou zkusenost“

                  V každom prípade už dávno som nesedel v aute v ktorom som musel na niekoho pri 130 kričať. Len hovorím že som rozhodne sedel v tichších autách pri dialničnej rýchlosti ako je Model S, a neboli to luxusné autá.

          1. MODEL S JE PROSTĚ
            MODEL S JE PROSTĚ JEDINEČNÝ !! JE TO SPRÁVŇÁCKÝ E-AUTO NA BATERKY, KTERÝ NIKDO JINÝ NEVYRÁBÍ. 0% KONKURENCE. TO PŘEBÍJÍ VŠECHNY DETAILNÍ NEDOSTATKY VŠECH DÍZL ZHEJČKALŮ.
            JEZDIT NA BATERKY V TESLE JE PROSTĚ PARÁDA.
            kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

                1. .cz :))) kurňa už si taky
                  .cz :))) kurňa už si taky pořiď Sko a nevotravuj furt :))

        2. Ak hodnots interier podla
          Ak hodnots interier podla nacancaneho dekoru a priehradok na pivo, tak to si ozaj nepokecame.

          Skusl si sa prosim pozriet do stredu na ovladaci panel?
          A skusal si sa s nim pohrat?
          A skusal si sledovat a ovladat vsetky funcie auta na volante so zobrazenim na pristrojovke? Nic pohodlnejsie som nikdy nevidel.
          To je nieco co nikde inde nenajdes a preto si ho ludia kupuju.

          Ked chce mat niekto pristrojovku obtiahnutu predkozkou z krokodyla kupi si Mercedes. To uz na trhu je. Tesla ponuka high-tec co nikto iny nikdy nevidel. A preto tu pri nej vsetci slintame.

          Tot, len tolko.

          1. Ovládací panel som si
            Ovládací panel som si prelupkal dostatočne a zaujal ma v interiéri asi najviac. Súhlasím že je dokonalý, až na pár chvíľ kedy komunikácia s navigáciou viazla vďaka nie dokonalému pokritiu SK internetom. Ale tu sa nebavíme o stredovom paneli ale o interiére ako celku a ten je jednoducho spracovaný nie príliš kvalitne.

            Slintal som pred tým ako som si do nej sadol…teraz TESLE tlieskam za skvelý kúsok a držím palce v doťahovaní detailov…

        3. v Modelu S jsem jiz najel
          v Modelu S jsem jiz najel pres sto hodin, spise stovky. Za volantem desitky hodin.
          A ackoli souhlasim, ze ani interier neni dokonaly (taky si na rozdil od jenji netroufam rict, ze Model S je nejlepsi auto na svete), je podle me mnohem hezci nez u konkurence. Na vyrocni konferenci si nekteri stezovali, ze se pouzivaji prave kuze a ze to podle nich neni ekologicke. Na to nemam vyhraneny nazor, asi by mi nevadila ani imitace kuze.

          Mozna mam jen jiny vkus, ale ty preplacane luxusni kokpity, kde se clovek citi stisneny jako v tanku proste nejsou muj styl 🙂

          Taky pripoustim ze interier Modelu S neni nejpraktictejsi, ale za to je designove velmi povedeny. Doufam ze Tesla dostoji svym slibum a Model X bude mit vselijake prihradky a drzatka atp. a umlci zminene fnukaly 😀

    1. „reálný dosah 900km jako
      „reálný dosah 900km jako má skoro každé auto“

      na tech 900km jsi dosel jak? realne maji vetsinove auta na benzin a naftu dojezd okolo 600-700km, klidne bych odhadl ze to tak ma prez 60% aut, to ze na papire je ze spotreba je takova a makova a ze nadrz je takova a makova jeste neznamena ze bezny ridic v tom aute bude tu spotrebu mit a ze bude chtit jezdit na kaly na dne nadrze ktere tam jsou jiz po par mesicich pouzivani

      a v cenove kategorii kde se pohybuje Tesla S je dojezd nad 700km opravdu spise vzacnost 🙂

        1. Ano, dokázali jsme kdysi s
          Ano, dokázali jsme kdysi s Citroenem BX 19D najezdit okolo 1200 km, když jsme dělali na otočku Švýcarsko a Německo v plném obsazení. Ten nafťák od Pežotů byl fakt grandiózní. A ještě jsme si vzhledem k marce a dvojnásobné ceně nafty vozili navíc v kufru 2 kanystry, aby nám to vyšlo zpět do vlasti za české ceny. Ale reálně tento dojezd opravdu nikdo nepotřebuje. Při dnešní hustotě čerpacích stanic, možnosti plateb kartou, zhruba stejným cenám paliv a jednotné měně v mnoha zemích je to nesmysl. Dnes Citroen Berlingo benzín 1.4 MPi s rodinkou ve 4 lidech po dálnicích a rychlostkách s bídou 600 km.

        2. predpokladam ze se jedna o
          predpokladam ze se jedna o 1.6HDi, ano s tim autem mam jiste zkusenosti a verim ze 1200km s nim date, ale porad to neni ta vetsina, nafta je vpodstate z 90% jen zalezitost EU a i zcde do 15 let nebude mit nafta sanci prezit diky emysnim limitum a stale drazsimu adrazsimu vyvoji tech motoru

          navic 508SW je liga Passat, Superb, tedy rekneme trida levneho managementu (prevazne flotilove firemni vozy) nejprodavanejsi segmenty jsou mala auta a nizsi stredni trida

          a Tesla S se rovna spise po bok aut jako je Audi A6-7, Porsche Panamera, BMW 5-6, MB-E a tam i v dehtu budete rad za dojezd okolo 800km na nadrz, s podobnyma vykonama ale spise bude dojezd okolo 500km

          1. Nevím co má kolega, ale
            Nevím co má kolega, ale 508 sw s 1.6 HDi mám já a dojezd mám vždy přes 1400 (je v tom tak 40% město, 30% dálnice a 40% zbytek)spotřeba je většinou do 5 litrů, občas 5,1 podle dotankování. Nádrž 72 litrů – a musím říct, že je to pohodlný, jezdit na pumpu jednou za měsíc.
            Čímž nechci říct, že by mi nestačil dojezd 300km, nabíjel bych v noci a na pumpě by mě neviděli už vůbec 🙂 Jenom ta cena, ale jsem optimista a za devět let až budu kupovat nový auto, tak už se těším na elektriku

Napsat komentář