CNG: nejoblíbenější alternativní palivo v ČR

Dnes jezdí na CNG v ČR již téměř 16 tisíc vozidel a stále přibývají. Za prvních 7 měsíců roku 2016 se u nás registrovalo už 1895 jen nových osobních a dodávkových CNG vozidel, to činí přibližně 1 % ze všech nově registrovaných.

Kromě vozu Škoda Octavia G-TEC s pohonem na CNG umí jezdit na plyn také Citigo
foto: Hybrid.cz

Asi 97 % prodejů nových osobních vozidel u nás je stále na tradiční paliva. Z alternativních vozidel se ale těch na prodává u nás dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20x více než elektromobilů a už 70x více než na plynné palivo .

Tento počet nezahrnuje nové CNG autobusy, komunální vozy, ojetá CNG vozidla atd. Letos se navíc chystá MŽP vypsat dotace pro kraje a obce na nákup až 2000 dalších CNG vozidel, jejich počet by se tak měl letos opět výrazně navýšit.

Při výběru nového vozu je trvale nejoblíbenějším alternativním palivem pro dopravu u nás stlačený zemní plyn (CNG).

Nových vozidel osobních a dodávkových bylo prodáno u nás letos už téměř 2000, dále jsou to nové CNG autobusy, komunální vozy, přibývají i ojetá CNG vozidla atd. Odhad prodeje Škoda Octavia G-TEC na CNG automobilky Škoda pro letošní rok je desetina ze všech prodejů Octavií v ČR.

Zájem o vozy ŠKODA na CNG ale nemají jen fleetoví manažeři, v roce 2015 celkem 17 % prodejů tvořili privátní klienti. Řidiči mají k dispozici 124 veřejných CNG stanic.

„Dnes již jezdí v ČR téměř 16 tisíc CNG vozidel, z toho odhadem asi 3 až 4 tisíce v Praze,“ dodává Jiří Šimek z  Českého plynárenského svazu (ČPS).

„CNG má nejširší spektrum použití, žádné jiné alternativní palivo takové využití nemá,“ řekl Matthias Maedge, generální sekretář NGVA Europe, na letošní mezinárodní konferenci Perspektivy rozvoje a využití CNG a LNG v dopravě v Praze.

Dnes zemní plyn využívají nejen automobily a autobusy, ale i motorky, traktory, rolby, vysokozdvižné vozíky, lokomotivy, lodě aj. Dokonce v roce 1988 byla snaha o využití zkapalněného zemní plynu jako paliva i v letecké dopravě (Tupolev Tu-155).

Výrazně se v posledním roce zvýšil zájem i o zkapalněný zemní plyn (). Vznikl projekt tzv. Modrých koridorů, nabízejících síť LNG stanic pro těžká vozidla po celé Evropě.

Evropský projekt LNG Blue Corridor je také prvním LNG projektem podporovaným Evropskou komisí (v rámci 7. rámce). Je pětiletý (2013 – 2018) a dosavadní výsledky jsou velmi povzbudivé. V Evropě už jezdí asi 1500 kamionů, které mohou tankovat LNG u asi 80 LNG stanic.

tisková zpráva

8 Comments on “CNG: nejoblíbenější alternativní palivo v ČR”

  1. JJ PR koncernu jako
    JJ PR koncernu jako vyšité…..
    pokud ochočený pisálek nastuduje problematiku LPG vs CNG, tak zjistí, že v současné době miniaturizace motorů a honění se za bruselskou idiocií není skoro možnost jak přestavět na LPG ty přímovstřikové příšernosti. Motor na LPG znamená v současné době ten motor spočítat, ale to automobilka neudělá, radši se bude snažit něco přizpůsobovat na CNG (jde to asi lepe). Pro opravdové idioty co umí aspoň rozeznávat číslice:
    nechť si prostudují ceník třeba toho Oplu +50 000,- za LPG když to samé se dá přestavět za max 30 000,- ???

    PS: přímovstřikové LPG samozřejmě existuje, ale zkuste si spočítat návratnost pro „normální“ 1.2 TSI třeba 77kw – než se vám to zaplatí tak ten motor postihne nějaká fatální závada (do 100 000 km se vám to ani omylem nezaplatí)

  2. Njn novejch možná no ale
    Njn novejch možná no ale jak je už psáno aj když si koupím fiata na LPG legislativně kupují benzín a az dodatečné se namontovalo LPG. Ale jinak je jasné že statistika z registru by ukázala že LPG se sakra rozrůstá ale jako jeho uživatel doufám že nato nikdo nebude upozorňovat aby si ty zloději nevšimly že jim tam utikaj peníze na daních

  3. A není se čemu divit, na
    A není se čemu divit, na rozdíl od EV nebo vodíku je technologie spalovacích motorů poměrně dobře zvládnutá, stejně tak distribuční systémy plynu. Také cena bude nižší než u výše zmíněných pohonů.

    Pokud chce EU dále zasahovat do ekonomiky ohledně emisí apod. pak ještě minimálně na 10-30 let bude výhodnější pokud se přejde ještě jako mezikrok na CNG, to by šlo udělat celkem rychle. Pochybuji že se nějak rychle podaří vyřešit zejména cenové problémy u EV.

    Dále je to myslím velmi dobré řešení, jelikož výroba methanu, jakožto nejjednoduššího uhlovodíku, je snadná, co s případnými přebytky energie, ale hlavně jak ji transportovat na mnohem větší vzdálenosti, než jakákoliv elektrická soustava umí. To by nám třeba umožnilo produkovat energii v JE bezpečně daleko od lidských sídel a mimo hranice všech zemí. Nebo využít větrné farmy na vhodném místě oceánu, nebo kteroukoliv světovou poušť nehledě na to jestli je v okruhu dostatečná poptávka.

  4. „Z alternativních vozidel
    „Z alternativních vozidel se ale těch na CNG prodává u nás dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20x více než elektromobilů a už 70x více než na plynné palivo LPG.“

    proc jen tomuhle neverim a prijde me to jako PR Skodovky 😀 z nejakych prodejnich tabulek novejch vozu to mozna pravda bude, neb LPGcek se neproda ani jeden kus a jsou nasledne dotypovane i v pripade ze si je poridi kupujici jako nove treba od Oplu, Fiatu nebo tusim jestli to ma jeste Subaru?

    mimochodem clanek na hybridu starej cca 2.5 roku http://www.hybrid.cz/v-lonskem-roce-nejvice-vzrostl-prodej-automobilu-na-lpg co vam prijde vic, 200 tisic aut na LPG nebo 16 tisic vozidel s CNG? a pak si v nadpisu predcteme „CNG: nejoblíbenější alternativní palivo v ČR“ hybrid.cz pak pusoby jako by mel schizofrenii 😀

    1. Já tomu věřím.
      Když se

      Já tomu věřím.

      Když se berou jen nově koupené vozy, tak to bude odpovídat. Všimněte si, že tam nejsou statistiky přestaveb na LPG.

      Totéž u elektromobilů stačí započítat čisté elektromobily.

      Takže: Věřím pouze statistice, kterou si zfalšuju sám.

Napsat komentář