V České republice jezdí již 423 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Od loňského podzimu přibylo celkem 61 městských a linkových autobusů na zemní plyn. Další větší počet CNG autobusů by mohl přibýt v první polovině příštího roku.
foto: NGVA
Definitivní rozhodnutí ohledně dlouho očekáváné výzvy Ministerstva životního prostředí pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG by mělo padnout v polovině prosince.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Solaris Urbino 15 CNG: nižší náklady i emise
V USA se nahrazují dieselové autobusy plynovými ve velkém
ČSAD Havířov pořídil první CNG autobusy pro příměstské linky
Stále více měst pořizuje autobusy na zemní plyn. Důvodem je nejen ekologie, ale hlavně ekonomika provozu na CNG. Přechodem z nafty na plyn se totiž ušetří nemalé částky. Dopravní podnik v Pardubicích vykazuje velmi zajímavá čísla. „Za rok 2012 jsme díky CNG uspořili 10,8 mil. Kč,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic.
„Provozujeme 20 CNG autobusů a každý najede minimálně 80 tisíc km ročně. Celkově tak naše CNG autobusy ujedou více než 1,6 mil. km,“ dodává Pelikán. „V Pardubicích udávají díky CNG úsporu 62 procent na každém ujetém kilometru,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV.
„Také v Jihlavě s CNG autobusy šetří milionové částky,“ dodává Prokopec. Dopravní podnik v Jihlavě provozuje 13 CNG autobusů, z toho jsou 2 midibusy. Každý autobus najede průměrně 73 tisíc km za rok a díky CNG za minulý rok ušetřil Dopravní podnik města Jihlavy 4,4 miliony Kč.
V polovině prosince se definitivně dozvíme, zda a kdy dojde k vyhlášení výzvy Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG a i pro výstavbu CNG plnicích stanic.
„Dnes u nás jezdí 423 CNG autobusů, pokud by se ale využila tato dotace, za rok by zde mohlo jezdit i dvakrát tolik CNG autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV. „Věřím, že dopravci převážně v Moravskoslezském kraji by tuto možnost dotace uvítali a pořídili větší množství CNG autobusů,“ dodává Prokopec.
V současné době jezdí nejvíce CNG autobusů v Prostějově, České Lípě, Táboře, Havířově, Liberci, Ústeckém kraji a v Semilech. Větší počet CNG autobusů pak jezdí v Pardubicích i v Karlových Varech. Další CNG autobusy jsou v provozu např. ve Znojmě, Přerově, Jablonci, Trutnově, Třebíči, Jihlavě, Plzni, Kladně, Jeseníku, Písku či v Litoměřicích.
„Také v Písku si vyzkoušeli v provozu CNG autobusy a jsou spokojeni. Letos zde pořídili dalších 7 CNG autobusů a v příštím roce plánují nákup dalších šesti,“ říká Zdeněk Prokopec z Asociace NGV.
Ropa se nepouziva pouze v
Ropa se nepouziva pouze v doprave, ale take v chemickem a farmaceiutickem prumyslu, kde ropu proste nahradit nelze. Zemni plyn je tedy pro dopravu (spalovani) podstatne vhodnejsi a je proto zasadni pro nasledujici generace ropu setrit.
Proč se nepodporuje
Proč se nepodporuje levnější LPG?
Protože zemní plyn má
Protože zemní plyn má proti LPG více výhod nedrží se při zemi – vyšší bezpečnost a dále nevyrábí se z ropy. Díky CNG dochází k potřebné diverzifikaci používaných paliv v dopravě. Rusko má jen 5% těžitelných zásob ropy , ale nejvíce zemního plynu na světě. V budoucnu proto budeme více závislí na dovozu ropy z nedemokratických režimů, neboť Rusko jako téměř největší producent ropy na světě si tuto pozici díky chybějícím zásobám nemůže dlouhodobě udržet. Větší využití CNG v dopravě nám pomůže tuto závislost jednak omezit a také omezit vliv prudkého růstu cen ropy na naší ekonomiku. V případě vyšších cen CNG není problém omezit spotřebu neboť plyn se u nás používá i pro vytápění , kde může být snadno nahrazen jiným palivem nebo tepelným čerpadlem. Proti tomu ropa se používá jen v dopravě a tam je jen obtížně nahraditelná kromě plynu jí za rozumných ekonomických podmínek ničím nahradit neumíme – zatím.