Italské designové studio Italdesign Giugiaro představilo na autosalonu v Ženevě unikátní koncept elektrického rodinného vozidla Clipper. Auto vyniká originálně řešenou konstrukcí a především působivým proklamovaným dojezdem. Zatím však není jasné, zda se automobil někdy dostane do sériové výroby.
foto: Italdesign Giugiaro
Italdesign Giugiaro z Turína spadá od roku 2010 pod křídla Volkswagenu. Italové pracují výhradně pro potřeby německé automobilky. Avšak tentokrát přišli s vlastním konceptem, i když postaveným na technice Volkswagenu.
Clipper využívá univerzální podvozkovou platformu MQB, známou z Golfu nebo nové Octavie. Šlo o jeden ze dvou ženevských konceptů postaveny na MQB. Druhým byla studie crossoveru VW T-Roc.
V Ženevě prezentovaný Clipper má podobu sportovního MPV – vejde se do něj až šest cestujících. Pokud v autě jede čtveřice pasažérů, v kufru se uvolní místo pro náklad o objemu až 900 litrů.
foto: Italdesign Giugiaro
Zajímavě a velmi prakticky řešen je přístup do interiéru. Zatímco přední pár dveří se otevírá směrem dopředu a nahoru, zadní pár dveří je výklopný. Střední B-sloupky, podobně jako například u BMW i3, chybí. Naprosto perfektní pro vystupování v automobilové džungli na parkovišti.
Předností platformy MQB je možnost využít celé řady pohonů, od spalovacích až po elektrické. Clipper využívá dvojici elektromotorů, jeden na přední, druhý na zadní nápravě.
Každý motor poskytuje maximální výkon 111 kW (149 koní). Maximální rychlost elektromobilu je skvělých 206 km/h.
Velmi zajímavý je údaj o dojezdu. Těžko říct, zda chtělo Italdesign Giugiaro pouze zaujmout, nebo to myslí vážně. Baterie umístěné na podvozek typu MQB údajně dovolují až 540 kilometrů dlouhou jízdu.
foto: Italdesign Giugiaro
Clipper naplno využívá přednosti známe z ostatních elektromobilů. Baterie jsou uložené v podlaze, takže v interiéru nenajdeme středový tunel.
Podlaha v interieru je perfektně rovná, což dalo vzniknout opravdu prostornému interiéru.
Moderní pojetí ctí i interiér. Zdá se, že klasické budíky mají už nejlepší léta za sebou. Před řidičem je 3D displej ukazující vše podstatné. Středové desce dominuje dotyková obrazovka o uhlopříčce 11 palců.
Stojí jistě za pozornost, že Clipper nemá zpětná zrcátka, místo nich jsou v rozích usazené displeje snímající pravou či levou zadní polosféru auta. Další způsob, jak snížit aerodynamický odpor a prodloužit dojezd.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla Model X: počet rezervací se blíží 10 000
Autosalon Ženeva 2014: potvrzení Audi R8 e-tron, dojezd 450 km
Šéf Daimleru řekl, že Tesla je jedna z nejlepších investicí co kdy udělali
Pro zajímavost můžeme uvést, že prototypová Tesla Model S bez zpětných zrcátek měla až o 6 % menší aerodynamický odpor. Menší aerodynamický odpor přidal k dojezdu sympatických (až) 20 kilometrů.
Dlužno však podotknout, že Clipper je zatím jen studie. Avšak elektrický podvozek s elektrickým pohonem 1+1 včetně baterií už podniká ostré jízdní zkoušky. Cílem je zjistit, zda je zvolená koncepce použitelná i pro reálný provoz.
Nemůžu si pomoct, ale
Nemůžu si pomoct, ale design vozu mi moc italský nepříjde. Ale úplně zapadá do designu VW. Jenom nevím, jestli je to dobře nebo ne. Na to si ale musí odpovědět asi každý sám. Já osobně nadšený nejsem.
mňa by zaujímalo, kedy sa
mňa by zaujímalo, kedy sa počíta s reálnym autom. Predstavenie prototypu bolo veľkolepé http://www.youtube.com/watch?v=BwMt89RkxuA, tak by to mohli aj pretaviť to reálneho auta. VW má vraj už k dispozícii prelomové batérie, umožňujúce dojazd 600 km, tak som zvedavý, či to do 5 rokov stihnú. Ja tipujem, že nie.
V naší české sklepní
V naší české sklepní garáži si auta s těmi dveřmi nahoru asi neotevřete….
To je fakt, i když v té
To je fakt, i když v té mojí garáži mám problém je otevřít pořádně i do strany 🙂
I když je to jen hrubý
I když je to jen hrubý koncept, tak se mi líbí že ukazuje jednu podstatnou věc a to že krom výkonného motoru skutečně musí mít elektromobil i standardní dojezd.
Jinými slovy obšlehnutý
Jinými slovy obšlehnutý Model X …se vším všudy vč. těch zrcátek…!
Příliš silná slova.
Příliš silná slova. Celá naše civilizace stojí na přejímání těch nejlepších myšlenek z celého světa.
Jednak si nemyslím, že je
Jednak si nemyslím, že je to obšlehnuté a i kdyby, tak jen ať obšlehávají. Čím více elektromobilů tím lépe (a tím menší závislost na Rusku 😉
Tiež som si všimol.
Tiež som si všimol. Rovnako ako Tesla model S má 4 kolesá.
Já ale mluvím o Modelu X –
Já ale mluvím o Modelu X – za prvé stejná koncepce uspořádání elektromotorů, stejné otevírání zadních dveří, kamery místo zrcátek….atd. (a hle je zde více podobností než 4 kola)
Nepoznám presné čísla,
Nepoznám presné čísla, ale krídlové otváranie dverí som zaregistroval na Mercedes SLK možno už pred 50 rokmi (môžem sa mýliť). A kamera namiesto spätného zrkadla bola už použitá na VW XL1 – takže skôr ako na modeli X. A pravdu povediac ani sa tak veľmi nepodobajú.
v tomto videu
v tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=Of1cQuVMZR0 to Sebastianovi Varchminovi z Autobildu tiež pripomínalo Model X. Koncepcia je rovnaká, len model X bude o triedu väčší. Ak by to VW uviedol do praxe do 5 rokov, tak to bude konkurovať SUV na báze Modelu E od Tesly. Držím VW palce, bolo by super ak by o 5 rokov bolo na trhu viac takýchto malých SUVčiek za cenu okolo 40.000 EUR.
ackoli mi to hned taky
ackoli mi to hned taky pripomelo Model X, nema to lomene Falcon Wings ale klasicke Gull Wings jako mel DeLorean a mnoha dalsich
Preci jen lomene dvere ma patentovane Tesla 😉