Clipper: Elektrický krasavec z Itálie

Italské designové studio Italdesign Giugiaro představilo na autosalonu v Ženevě unikátní koncept elektrického rodinného vozidla Clipper. Auto vyniká originálně řešenou konstrukcí a především působivým proklamovaným dojezdem. Zatím však není jasné, zda se automobil někdy dostane do sériové výroby.

Clipper. Dokonalé rodinné auto?
foto: Italdesign Giugiaro

Italdesign Giugiaro z Turína spadá od roku 2010 pod křídla Volkswagenu. Italové pracují výhradně pro potřeby německé automobilky. Avšak tentokrát přišli s vlastním konceptem, i když postaveným na technice Volkswagenu.

Clipper využívá univerzální podvozkovou platformu MQB, známou z Golfu nebo nové Octavie. Šlo o jeden ze dvou ženevských konceptů postaveny na MQB. Druhým byla studie crossoveru VW T-Roc.

V Ženevě prezentovaný Clipper má podobu sportovního MPV – vejde se do něj až šest cestujících. Pokud v autě jede čtveřice pasažérů, v kufru se uvolní místo pro náklad o objemu až 900 litrů.

Clipper

Clipper dostal do vánku jedinečně řešenou konstrukci dvěří.
foto: Italdesign Giugiaro

Zajímavě a velmi prakticky řešen je přístup do interiéru. Zatímco přední pár dveří se otevírá směrem dopředu a nahoru, zadní pár dveří je výklopný. Střední B-sloupky, podobně jako například u BMW i3, chybí. Naprosto perfektní pro vystupování v automobilové džungli na parkovišti.

Předností platformy MQB je možnost využít celé řady pohonů, od spalovacích až po elektrické. Clipper využívá dvojici elektromotorů, jeden na přední, druhý na zadní nápravě.

Každý motor poskytuje maximální výkon 111 kW (149 koní). Maximální rychlost elektromobilu je skvělých 206 km/h.

Velmi zajímavý je údaj o dojezdu. Těžko říct, zda chtělo Italdesign Giugiaro pouze zaujmout, nebo to myslí vážně. Baterie umístěné na podvozek typu MQB údajně dovolují až 540 kilometrů dlouhou jízdu.

Clipper

Clipper. Místo „G“ okřídlený šíp?
foto: Italdesign Giugiaro

Clipper naplno využívá přednosti známe z ostatních elektromobilů. Baterie jsou uložené v podlaze, takže v interiéru nenajdeme středový tunel.

Podlaha v interieru je perfektně rovná, což dalo vzniknout opravdu prostornému interiéru.

Moderní pojetí ctí i interiér. Zdá se, že klasické budíky mají už nejlepší léta za sebou. Před řidičem je 3D displej ukazující vše podstatné. Středové desce dominuje dotyková obrazovka o uhlopříčce 11 palců.

Stojí jistě za pozornost, že Clipper nemá zpětná zrcátka, místo nich jsou v rozích usazené displeje snímající pravou či levou zadní polosféru auta. Další způsob, jak snížit aerodynamický odpor a prodloužit dojezd.

Pro zajímavost můžeme uvést, že prototypová Tesla Model S bez zpětných zrcátek měla až o 6 % menší aerodynamický odpor. Menší aerodynamický odpor přidal k dojezdu sympatických (až) 20 kilometrů.

Dlužno však podotknout, že Clipper je zatím jen studie. Avšak elektrický podvozek s elektrickým pohonem 1+1 včetně baterií už podniká ostré jízdní zkoušky. Cílem je zjistit, zda je zvolená koncepce použitelná i pro reálný provoz.

13 Comments on “Clipper: Elektrický krasavec z Itálie”

        1. Nepoznám presné čísla,
          Nepoznám presné čísla, ale krídlové otváranie dverí som zaregistroval na Mercedes SLK možno už pred 50 rokmi (môžem sa mýliť). A kamera namiesto spätného zrkadla bola už použitá na VW XL1 – takže skôr ako na modeli X. A pravdu povediac ani sa tak veľmi nepodobajú.

          1. v tomto videu
            v tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=Of1cQuVMZR0 to Sebastianovi Varchminovi z Autobildu tiež pripomínalo Model X. Koncepcia je rovnaká, len model X bude o triedu väčší. Ak by to VW uviedol do praxe do 5 rokov, tak to bude konkurovať SUV na báze Modelu E od Tesly. Držím VW palce, bolo by super ak by o 5 rokov bolo na trhu viac takýchto malých SUVčiek za cenu okolo 40.000 EUR.

Napsat komentář