Vše o CNG (10) - VW Touran TSI EcoFuel

Petr Soukup - 16 Září 2009

Jednoho zástupce wolfsburské automobilky jsme v seriálu "Vše o CNG" již měli. Po VW Caddy přichází na řadu jeho rozměrnější příbuzný - VW Touran TSI EcoFuel.

Volkswagen Touran TSI EcoFuel

Rodinné MPV Volkswagen Touran EcoFuel se za poslední léta stalo "plynovou klasikou" v zahraničí, ale i u nás. Známým tuzemským propagátorem tohoto vozu je například herec Pavel Nový. Většina dostupných informací se však týká vozu se starším atmosferickým dvoulitrem, který už české zastoupení Volkswagenu nepropaguje. Nyní je totiž ve znamení "downsizingu a přeplňování" dostupná pouze čtrnáctistovka s turbem.

Volkswagen Touran TSI EcoFuel

Srovnání se neubrání
Motor o objemu pouhých 1,4 litru může na první pohled budit rozpaky. Přecijen zeštíhlení oproti předchozímu dvoulitru je nezanedbatelné, zvlášť u rodinného MPV. Pokrok jde ale kupředu, a tak nedostatek výkonu skutečně nehrozí. Z původních 80 je náhle 110 kW (150 PS!) a točivý moment 160 Nm ve 3500 ot. vzrostl na 220 Nm dostupných v rozmezí 1500 a 4500 otáček. Nový agregát si ve zrychlení z nuly na sto polepšil o více než 3 sekundy. Hodnota 10,1 s je pro tento druh vozu naprosto dostatečná. Kombinovaná spotřeba dle výrobce spadla z 5,8 na 4,7 kg plynu na sto kilometrů. To je hodně slušné číslo. S největší pravděpodobností se na snížení spotřeby podepsala i převodovka čítající 6 stupňů oproti dřívějším pěti. Ještě se někomu zasteskne po dvoulitru?

Prostor samozřejmostí
Tento vůz byl stvořen právě kvůli prostoru. 695l zavazadelník tak není žádným překvapením. Tedy pokud se spokojí posádka s pěti místy. Touran totiž disponuje možností přidat další dvě sedadla (každé s nosností 70 kg), čímž se ovšem kufr zmenší na 121 litrů.

Volkswagen Touran TSI EcoFuel

CNG na prvním místě
Důležitá je ale jedna věc, a sice - plynová úprava se na vnitřním prostoru nijak nepodepsala. Tlakové nádrže schopné pojmout 18 kg plynu jsou umístěny pod podlahou, jedenáctilitrová benzínová nádrž je určená pouze pro nouzový dojezd. Na CNG se dá s Touranem urazit 370 km, benzín vystačí na dalších 150. Celkový kombinovaný dojezd kolem 500 km není zvlášť úchvatný, o něco lépe už vypadají provozní náklady.

typ výkon [kW] spotř. [l,kg] Kč/km cena [Kč] návr.1 [km] návr.2 [km]
1,6 75 8,1 2,28 544 600 x x
1,4 TSI 103 7,2 2,03 619 900 296 690 x
1,9 TDI 77 5,9 1,55 619 900 101 977 0
2,0 TDI 103 6 1,57 685 200 197 416 142 452
1,4 EcoFuel TSI 110 4,7 1,00 670 500 97 764 48 936
* současné akční ceny
* návr.1 návratnost vztažená k nejlevnější verzi 1,6
* návr.2 návratnost vztažená k benzínové 1,4 TSI
* ceny PHM shodné v celém seriálu kvůli možnosti porovnání (benzín = 28,20; nafta = 26,20; CNG = 21,20)

Touran na CNG se vzplatí
Srovnáním jednotlivých parametrů a spotřeb vyplynulo jediné. Touran na CNG se vyplatí relativně brzy. Srovnání s nejlevnější zážehovou verzí 1,6 je zavádějící. "Jednašestka" je pouze pětirychlostní a výkonem značně zaostává. I tak se ovšem peníze vrátí dříve než za 100 000 km.
Asi nejvhodnější je porovnání motorizací 1,4 TSI spalující pouze benzín. Výkonové parametry jsou podobné, vyšší pořizovací náklady se vrátí po ujetí necelých 50 tisíc kilometrů na plyn.
Ani diesely nevyjdou lépe. 1,9 TDI zaostává výkonem, srovnatelný je tedy až dvoulitr, který je dražší a kilometr vyjde tabulkově o 57 haléřů dráž. Jakou motorizaci byste tedy zvolili?

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to je nádhera! Už by se taky měly dělat nějaké offroady na CNG.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol