Mercedes Econic – popeláři na plyn

Mercedes-Benz Econic se představil poprvé v roce 1998 na výstavě „Entsorga“, jako typické speciální vozidlo, splňující veškeré požadavky, které jsou vyžadovány při komunální, sběrné a rozvážkové dopravě. Je vhodný jako vozidlo pro svoz a zpracování odpadu, stejně jako pro hasiče, provoz na letištích, s cisternovou nástavbou, pro rozvoz nábytku, svoz mléka nebo rozvoz topného oleje. Nízká poloha kabiny s až čtyřmi místy k sezení nabízí poprvé podmínky pro rychlé nastupování a vystupování a potřebný prostor např. pro řidiče a posádku popelářského vozidla. S již 8 000 vyrobenými vozidly za uplynulých deset let si Econic vypracoval silnou tržní pozici.


Úspěšná historie Econicu je výsledkem systematického vývoje a optimalizace charakteristických vlastností i realizace opatření, vycházejících z požadavků zákazníků. V průběhu produkce byla do výroby zavedena např. hydraulický řízená přední a vlečená náprava, v roce 2001 to byla varianta pohonu 6×4, v roce 2002 následoval Econic s plynovým pohonem, či Econic s motorem o výkonu 240 kW (326 k), který přišel na trh v roce 2003. Premiérou roku 2004 byla varianta s pohonem 8×4/4 (8 kol, z toho čtyři hnané a čtyři řízené). V roce 2005 sjel z výrobního pásu továrny ve Wörthu, kam byla převedena v roce 2003 jeho výroba ze závodu NAW v Arbonu (Švýcarsko), již pětitisící Econic. V roce 2006 byl na výstavě IAA v Hannoveru prezentován Econic s mnoha dalšími novinkami. Mimo jiné byla představena inovovaná zadní náprava, zpětná zrcátka s větším zorným polem, která eliminují mrtvý úhel a nový přístrojový panel, na kterém lze mj. sledovat aktuální zatížení náprav.

Motory na nejvyšší technické úrovni – i s možností pohonu na zemní plyn

Econic je nabízen jako dvou, tří a čtyřnápravové vozidlo s celkovou hmotností18, 26 a 32 tun. Pohon obstarávají řadové šestiválcové motory konstrukční řady 900. Kromě typu OM 906 LA s výkony 175 kW (238 k) a 210 kW (286 k) přibyl od roku 2003 také OM 926 LA s výkonem 240 kW (326 k). Všechna vozidla řady Econic jsou vybavena vznětovými motory, které standardně plní požadavky normy Euro 5 a hliníkovou palivovou nádrží o objemu 200 litrů. Alternativně je k vznětovým motorům nabízen pro Econic také pohon na zemní plyn. Motor na zemní plyn M 906 LAG dává při zdvihovém objemu 6,88 litru výkon 205 kW (279 k). Přenos výkonu obstarává šestistupňová samočinná převodovka Allison.
Komunální vozidla (např. pro svoz odpadu), hasičská, letištní nebo pro rozvoz nápojů a některá cisternová jsou používána převážně v hustě obydlených a na emise citlivých aglomeracích. Ve spojení s pohonem na zemní plyn je Econic dokonce certifikován z hlediska emisí podle velmi přísné normy EEV. Již dnes dosahuje emisí hluboko pod limitem Euro 5, který vstoupí v platnost až ke konci roku 2009. Emise modelu Econic s pohonem na zemní plyn neobsahují téměř žádný jemný prach a pevné částice. Další předností plynového pohonu je jeho malá hlučnost. Doposud byl Econic s plynovým pohonem používán především jako vozidlo na sběr odpadků, avšak od modelového roku 2008 je k dispozici také jako tahač a podvozek pro další mezinástavby. První takováto vozidla jsou využívána pro rozvážkovou dopravu a přepravu zboží v centrech měst nizozemskou spediční společností VOS a řetězcem TESCO v Londýně.

Skoro žádné exhalace pevných částic nebo jemného prachu u pohonu na zemní plyn

Zemní plyn je spalován díky vyššímu oktanovému číslu výrazně „měkčeji“ než benzin nebo nafta. Proto jsou také vozidla o něco tišší, než benzinová nebo pouze na naftu. Zemní plyn a tekutý zemní plyn (LNG = Liquefied Natural Gas) je ve spalovacím motoru spálený téměř beze zbytku. To znamená až o 25 procent méně oxidu uhličitého než u benzinového a až o 99 procent méně pevných částic než u naftového motoru. Vzhledem k tomu, že vozidla jezdící na zemní plyn jsou velmi ekologická, budou zřejmě také vydatně podporována. Zemní plyn je v současné době v Německu zatížen o cca 80 % nižšími daněmi, než je tomu u běžných paliv na bázi minerálních olejů. Vyšší pořizovací cena vozidla na zemní plyn se tak většinou rychle amortizuje. Daňové zvýhodnění je v protikladu k Bionaftě pevně stanoveno až do roku 2020. K tomu je nutné vzít v úvahu i to, že dodavatelé plynu zřizují téměř každý měsíc novou čerpací stanici na zemní plyn.

Econic jezdí i na Bionaftu

Z vysoké technologické úrovně vznětových motorů profitují také vozidla Econic, používající ekologicky výhodné motory výrobní řady 900, známé také z vozidel Axor a Atego. Na nich již v současné době realizovaná technologie budoucnosti – SCR (Selective Catalytic Reduction), zaměřená na redukci škodlivin ve výfukových plynech, dokáže v každodenním provozu nákladních vozidel plnit požadavky normy Euro 5, která vstoupí v platnost nejdříve v roce 2009.
U těchto motorů lze bez dalších úprav používat také bionaftu. Ovšem za předpokladu, že splňuje požadavky stanovené společností Daimler – „FAME“ (což je označení pro „Fettsauremethylester“ – metylesterové mastné kyseliny), resp. odpovídá normě DIN E 51606. Kromě toho je nutné používat vhodný motorový olej a také zohlednit výrazně kratší interval výměny motorového oleje, olejového i palivového filtru.

Všestranné možnosti využití

Mercedes- Benz Econic není předurčený jen pro použití jako komunální vozidlo. Díky promyšlené koncepci kabiny s průchozí rovnou podlahou a snižující se přední částí rámu, jakož i celkově nízkým rámem, vysokým jen 874 mm se rovněž hodí pro nejrůznější nástavby, jako jsou např. vozidla hasičská, pro pozemní službu na letištích, pro rozvoz nápojů, topného oleje, nízké cisterny nebo také pro použití při pracech pod zemí.
Mercedes-Benz Econic disponuje sériově plně vzduchovým odpružením. Elektrohydraulicky řízená vlečená náprava s progresivním účinkem řízení u třínápravové varianty Econic přispívá k větší obratnosti a v neposlední řadě také k vyšší účinnosti a ergonomii. Rám vozidel řady Econic je hmotnostně optimalizovaný, nesmírně robustní a pevný. Přes horní okraj rámu nepřečnívají žádné stavební prvky, takže se hodí pro téměř každý druh nástaveb.
Mercedes-Benz také tradičně úzce spolupracuje s výrobci nástaveb, takže zákazník dostává vozidlo zhotovené doslova na míru. To znamená, že je celkově přizpůsobeno potřebám přepravy a výrazně tak usnadňuje každodenní práci.
Přednosti modelu Econic postupně začínají oceňovat i firmy na území ČR. Příkladem jsou hasičské sbory v Ostravě a Praze. Výhod Econiců poháněných plynem využívají při svozu odpadu Pražské služby. A těží z nich i obyvatelé Prahy, neboť minimální emise výfukových plynů a nižší hladina hluku jsou důležitým prvkem ke snížení ekologické zátěže ve městě. Ne nevýznamnou položkou jsou i příznivé náklady na pohonné hmoty a proto bude vozový park rozšířen o další vozy Econic, tentokráte úklidové (zametací).

zdroj: tisková zpráva

One Comment on “Mercedes Econic – popeláři na plyn”

Napsat komentář