Jak zlepšit dopravu

V květnovém vydání amerického magazínu Good navrhuje Josh Jackson několik velmi zajímavých možností jak si poradit s čím dál tím složitější dopravou ve městech. Hybridní vozy jsou dobrá věc, ale určitě nejsou spásou. Jackson navrhuje následující:

Rychlá autobusová doprava – Městští plánovači v brazilském měste Curtiba vytvořili efetivní síť autobusů jezdících v pruzích bez semaforů. Podobný systém rychle převzala také kolumbijská Bogota, čímž se okamžitě rapidně snížil počet automobilů v ulicích.

„Nahé ulice“ – Holandský plánovač Hans Monderman přišel s návrhem odstranit z ulic veškeré dopravní značení. Řidiči pak musí jezdit téměř stejně opatrně jako chodi chodit. Město Drachten odstranilo 80% značek a semaforů, přesto je jízda skrze město najednou rychlejší.

Cyklistické pruhy – Dánská Kodaň učinila v 70. letech zásadní rohodnutí. Pruhy pro cyklisty umístila mezi zaparkovaná auta a chodník, nikoliv mezi jízdní pruhy pro automobily a zaparkované vozy. Cyklistické pruhy jsou mnohem bezpečnější a častěji využívané.

Zpoplatnění vjezdu do centra – V roce 2003 zavedl londýnský starosta Ken Livingston poplatky za vjezd do London City. V prvním roce se počet automobilů snížil o 34%, zvýšilo se využití autobusů a jízdních kol.

Propojení dopravních systémů – V Hong Kongu či Amsterodamu je mnohem snažší přejít či „přestoupit“ z jednoho typu hromadné dopravy na jiný. V Hong Kongu jsou například vysokorychlostní kolejové systémy propojeny s mezinárodními letištními terminály i linkami metra. Propojení dopravních systému výrazně zvyšuje jejich efektivitu.

zdroj: hybridcars

Napsat komentář