Čínský elektromobil BYD Tang s převratnou baterií míří do Evropy, ukázal se v Norsku

V norském Oslu aktuálně čínská automobilka BYD představila svůj nový SUV elektromobil Tang. Je vybaven novým typem Blade baterie.

BYD Tang by se mohl stát předvojem nástupu čínských elektromobilů do Evropy. Uvidíme, jaký úspěch bude mít v Norsku.
foto: BYD Auto

Elektromobil BYD Tang půjde do Evropy v lednu 2021. Výroba pro zákazníky z Norska začne ale už v listopadu 2020. Auto ve verzi EV600 nabídne 82,8kWh baterii pro dojezd 520 km NEDC, reálně tedy kolem 420 km.

Interiér elektromobilu BYD Tang

Interiér elektromobilu BYD Tang
foto: BYD Auto

Evropská verze auta nabídne novou LFP (lithium-železo-fosfátová) baterii typu Blade. Tyto baterie nejsou skládány do modulů, ale jednotlivé články se skládají přímo do celé baterie. Díky tomu klesá objem baterie až o 50 %.

Cena elektromobilu BYD Tang EV600 pro Evropu zatím nebyla oznámena. V Číně stojí v přepočtu kolem milionu korun. Kromě osobního elektromobilu BYD Tang představí BYD na evropském trhu také další užitkové a nákladní elektromobily.

32 Comments on “Čínský elektromobil BYD Tang s převratnou baterií míří do Evropy, ukázal se v Norsku”

    1. To určitě ne. Oni tam sice taky mají life články
      To určitě ne. Oni tam sice taky mají life články (předpokládám, že tam máte Winstony nebo tak něco), ale v poslední době dost vylepšili hustotu energie a další parametry a navíc drasticky srazili náklady, takže se opravou mohou porovnávat se špičkou. Byť „převratná baterie“ je poněkud silné slovo.

        1. No podobná.. BYD Blade prizmatické články mají cca
          No podobná.. BYD Blade prizmatické články mají cca 440Wh/l a cca 190Wh/kg a je to v podstatě dnes to nejlepší na trhu z LFP s omezenou dostupností. Běžně dostupné LFP se stále pohybuje někde kolem >350Wh/l a 140Wh/kg.

          Proti tomu běžně dostupné prizmatické NMC jsou na 570Wh/l a 250Wh/kg, Velkokapacitní pouch už dávají 600Wh/l a 260 Wh/l (malé pouch formáty do spotřební elektroniky umí 800Wh/l a 290Wh/kg) Small cylinder NMC a NCA je již dlouho na 750Wh/l a 260Wh/kg.

          No a ty cykly raději nebudu komentovat vůbec, protože bych se zase mohl někoho dotknout.

            1. Ano máte pravdu, moje chyba že jsem neuvedl, že data výše
              Ano máte pravdu, moje chyba že jsem neuvedl, že data výše jsou pro samotné články. Tesla Model 3 články s jednotkami tisíc km nájezdu mají nominální energii 17,5Wh, tedy nové mohou mít až cca 270Wh/kg. AVL ze svého interního porovnání BEV baterií uvádí pro TM3 LR dokonce hodnotu 166Wh/kg na úrovni packu.

              Mimochodem chystaný TM3 v číně s novými LFP od CATL má mít na úrovni packu 125 Wh/kg (povinně zveřejňovaný údaj pro čínské úřady). Což je na stávající poměry LFP moc pěkná hodnota, vezmeme-li v úvahu že články samotné nebudou mít více jak 180-190Wh/kg.

              Nicméně zase je to třeba vyložit v kontextu. TM3 pack s LFP bude plně obsazen s energií do 60kWh (víc se do něj odhaduji nevejde kvůli stále relativně nízké volumetrické hustotě energie LFP) a vozidlo bude jen o pár kilogramů lehčí než TM3 s LR packem. Chci tím říct, že ani CTP ani pokrok v energetické hustotě LFP stále na současnou NMC/NCA technologii nestačí(ta se také dále posouvá) pokud bereme jako standard dojezd 500km+.

                1. Aha, už vidím zdroj nedorozumění. Tyto hodnoty totiž
                  Aha, už vidím zdroj nedorozumění. Tyto hodnoty totiž platí pro ebusy a jejich srovnání s osobními vozy je zavádějící. ebusy mívají baterii uloženou buď na střeše, případně nad nápravami. Při tomto uložení pak baterie nepotřebuje takovou ochranu a zároveň nemusí zajišťovat nosnou/deformační funkci. Pokud by tedy takový ebus byl vybaven moderními NMC články s hmotnostní hustotou energie řekněme 260Wh/kg na úrovni článků, pak celý pack může být někde na úrovni 220-230Wh/kg. To platí i pro tahače, jmenovitě Tesla Semi.

                  Tedy právě naopak, hodnota 125Wh/kg LFP baterie pro TM3 je minimálně velmi dobrá a plně odpovídá současnému stavu poznání. V absolutních číslech je možná jeho assembly efficiency lepší než pro LR pack.

        1. 82.8 kWh je vyuzitelna na tech 520km ?
          16kWh/100km ? velice

          82.8 kWh je vyuzitelna na tech 520km ?
          16kWh/100km ? velice tezko uveritelne
          rozmery to ma podobne jako Q7, audi se ted modli aby to nestalo 1,2M

          4-5Kc /km ? Pres maingau je ionity za 0,39E/kW to vychazi spise na 1,67Kc/km

          Stejne to jisti domaci nabijeni 2,4Kc/kW ~ 0,38Kc/km

          Kde lidi berete ta prasonovinarska dogmata 4-5Kc/km ?

          1. Jo já to nezavrhuji, já s asijskými výrobky mám celkem
            Jo já to nezavrhuji, já s asijskými výrobky mám celkem dobré zkušenosti, ty čínské auta mě zatím ale moc nepřesvědčily, tak uvidíme. Jak jsem psal, když to bude dělat nějakých 380-400 km průměrný dojezd, bude to OK.

  1. Nejsem expert na videa, ale to video zde o BYD Tang je umele
    Nejsem expert na videa, ale to video zde o BYD Tang je umele vytvorene. Stejne jako v reklamach to auto na zadnych poustich, horach atd. nejede, ale je to zkopirovane a prikraslene bombastickymi efekty. Takze nam jen vsichni lzou. Jen stupidni marketing.

Napsat komentář