Čína podporuje infrastrukturu pro elektromobily, prodej vozidel však pokulhává

Hospodářství v  je na vzestupu. Nedávno předstihla Japonsko a stala se druhou největší ekonomikou světa. Nejlidnatější země světa nyní dováží více aut než Spojené státy a vyváží více zboží než hlavní evropská továrna Německo. Rozvíjí rozsáhlý systém , vysokorychlostní železnice a značného rozšíření se díky investici 15 miliard dolarů dočkala i infrastruktura pro elektromobily.

Elektrické taxi u dobíjecí stanice ve městě Jin-čchuan, hlavním městě autonomního regionu Ning-sia ve střední Číně. V dubnu 2012 tam bylo otevřeno celkem 28 dobíjecích stanic a jezdilo 20 elektrických taxi.
foto: peopledaily.com.cn

Tato investice je například šestkrát větší než částka, kterou vynaložili na infrastrukturu pro elektřinou poháněná vozidla v . Bude to však znamenat i vyšší prodeje elektromobilů v dominantním územním celku východní Asie?

Úspěchy, kterých se Číňanům dosud podařilo v rozvoji elektromobily dosáhnout, lze spatřovat především v programu „Tisíc elektromobilů pro deset měst“, který byl spuštěn v roce 2009. V praxi to znamená, že pro 10 vybraných velkých měst bylo zakoupeno celkem 1000 vozidel (zejména popelářské vozy, autobusy a taxíky).

A to vše ve snaze čínské vlády identifikovat a řešit technologické a bezpečnostní otázky. Nyní byl program dokonce rozšířen na 25 měst a stále roste.

Když se pak podíváme na samotnou infrastrukturu, narazíme na obrovské pokroky. V USA je veřejných stanic stále málo a jsou od sebe příliš vzdáleny, zato celkem 75 čínských stanic, kde je možno najednou nabíjet 40 – 80 elektromobilů, nabízí například také komfort v podobě rychlosti dobíjení, které trvá jen 10 až 30 minut.

Alespoň co se infrastruktury týká, má dnes Čína navrch. S jistotou můžeme říci, že rozlohou třetí největší země světa má i více elektromobilů než USA, avšak je třeba zohlednit, že zde také žije čtyřikrát více obyvatel. Navíc je nutno poznamenat, že ve východoasijském státě jsou orientovaní především na komunální elektromobily a vozidla pro hromadnou přepravu.

Pro klasická osobní vozidla jsou statistiky střídmější: loni se v Číně prodalo jen 8000 , což pro zemi s 1,2 miliardou obyvatel není příliš působivé.

Výsledné odhady do budoucna jsou pak nekompromisní – Amerika by již brzy mohla mít více osobních elektromobilů než Čína, což by pro tmaní vládu, která se vehementně snaží bojovat proti znečištěnému ovzduší, nebyla zrovna dobrá vizitka.

A ačkoliv dnes příliš nepomáhají ani vysoké daňové úlevy (v přepočtu v řádu statisíců korun), přesto mají Číňané velmi nesmělé plány – do roku 2015 chtějí prodávat 500 tisíc elektromobilů ročně a do roku 2020 dokonce milion vozů s elektrickým pohonem ročně. Zdali jsou to alespoň trochu reálné plány, ukáže až čas.

Napsat komentář