Chytrá města: parkování bez stresu už se testuje v Berlíně

Parkování je problémem ve všech velkých městech – najít volné místo vyžaduje od řidičů velkou trpělivost i detektivní um. Siemens zkouší v Berlíně pilotní projekt chytrého parkování.

Chytrá města umožní chytré parkování. A naopak.
foto: Siemens

Siemens nyní testuje nový systém založený na radarových senzorech, který v budoucnu pomůže řidičům najít parkovací místo rychle a bez zbytečného stresu. Pilotní projekt tzv. inteligentního vyhledávání parkovacích míst pro chytrá města běží v Berlíně.

Statistiky jsou nemilosrdné. Udává se, že až 40 % řidičů v centrech měst hledá volné parkovací místo, čímž se zatěžují již tak přetížené komunikace. Přitom je zde až 15 % volné parkovací kapacity, jenom o ní řidiči nevědí. Co je tedy potřeba k tomu, aby se ve městě dalo snadněji zaparkovat a snížily se emise i hluk?

Nový přístup a řešení nese název Advanced Parking Management. Systém vyvinutý ve společnosti Siemens je založen na radarových senzorech, které po celém městě sledují obsazenost parkovacích ploch.

Veškerá data jsou předávána do centrálního systému a městské orgány tyto informace mohou využívat v reálném čase, např. prostřednictvím chytrých telefonů nebo automobilových navigací.

Vševidoucí berlínské senzory

Senzory, které monitorují parkoviště nebo části ulic, nejsou žádným novým fenoménem. Například zkušební projekt v londýnském Westminsteru využívá 3 000 čidel, které byly nainstalovány přímo do vozovky.

Snímače v asfaltu zaregistrují, že se nad nimi nachází nějaký objekt, nedokážou již ale zjistit třeba velikost vozidla a jakmile napadne sníh nebo se na senzory dostane nějaká nečistota, většina z nich přestane vysílat naměřená data.

Siemens proto standardně používá čidla umístěná ve vozovce, která fungují na principu infračerveného záření. V případě, že dojde k zakrytí infrasenzoru, v zimních měsících například sněhem, probíhá detekce prostřednictvím elektromagnetické indukce.

Specialisté společnosti Siemens se nyní rozhodli použít radarové senzory, které jsou umístněny na pouličním osvětlení a budovách. Tyto senzory mají nižší rozlišení než konvenční kamery, paradoxně ale tato skutečnost znamená velkou výhodu – z důvodu jejich nízkého rozlišení zaznamenávají pouze schematické obrázky, právo účastníků silničního provozu na soukromí je tedy zaručeno.

auto chytré parkování Siemens Berlín

foto: Siemens

Zařízení nevyvede z míry ani mlha, dešť, měnící se světelné podmínky nebo zimní počasí a jeho provoz je úspornější než u pozemních senzorů. Na rozdíl od kamer a ultrazvukových snímačů je radarový senzor možné chránit tím, že se ukryje do plastu nebo za sklo, samozřejmě bez narušení vysílaných signálů. Snímač se tak ve městě stává prakticky neviditelným.

Pilotní projekt systému byl spuštěn v září 2015 v Berlíně, ve kterém senzory umístěné ve veřejném osvětlení mapují 250 metrů dlouhý úsek ulice. Systém je současně napojen na multimodální plánovač tras, takže když není ve sledovaném úseku žádné volné místo, plánovač okamžitě poskytne doporučení kde zaparkovat a jak se na dané místo dopravit prostřednictvím veřejné dopravy.

Jednoduchá montáž na pouliční lampy

Princip celého procesu je velmi jednoduchý. Senzor, který je velký asi jako pěst dospělého člověka, vysílá mikrovlny do předem stanoveného prostoru. Pokud vlny narazí na překážku, odrazí se zpět na senzor, který je zachytí.

Speciální algoritmus následně vypočítá, zda odraz způsobil objekt na parkovacím místě, jak je veliký a kde je umístěn. Každý senzor nainstalovaný ve veřejném osvětlení může z výšky monitorovat oblast o rozměrech přibližně 30 m x 9 m, což odpovídá asi pěti až sedmi automobilům zaparkovaným v řadě.

Vývoj tohoto vysokofrekvenčního snímače představoval obrovskou výzvu. Vedle funkčnosti bylo třeba splnit tři základní podmínky: zařízení muselo umět komunikovat s ostatními senzory, mít rozměry umožňující umístění do nebo na pouliční lampy a disponovat nízkou pořizovací cenou, díky které je možné celý systém začlenit do městské infrastruktury.

Systém, který se sám učí

V budoucnu budou jednotlivé senzory prostřednictvím mobilní sítě odesílat data do řídicího střediska, ve kterém se v reálném čase vyhodnotí obsazenost parkovacích míst. Díky využití dalších dat o poloze vozidla a jeho cílové destinaci z chytrých telefonů a navigací budou automobily nasměrovány na nejbližší dostupná parkovací místa.

Specifikem celého systému je jeho sebezdokonalovací funkce. Advanced Parking Management zaregistruje, pokud parkovací místa budou obsazována v pravidelných cyklech – například během určitých hodin v průběhu dne, nebo jen v dané dny v týdnu.

Tyto informace pak budou využity k dalším předpovědím. Počítá se rovněž s tím, že systém napomůže k optimálnímu rozmístění parkovacích míst po městě. To by mohlo zahrnovat i vytváření automatických cenových modelů za parkování, které by zohledňovaly denní dobu, dny v týdnu nebo místo a dobu, po kterou by auto bylo zaparkované.

Město by díky vyhodnoceným datům mělo umět dokázat rovnoměrněji rozložit parkování mezi různé čtvrtě či části města, třeba účtováním nižších poplatků u bočních ulic s menším provozem, než na ulicích s vysokou intenzitou provozu.

Chytrá města

Díky rostoucímu počtu obyvatel ve městech, globalizaci a změně klimatu se po celém světě dostávají do středu dění tzv. smart cities, chytrá města. Siemens dokáže inteligentní řešení integrovat do infrastruktury měst a obcí a úspěšně tak posílit efektivitu budov, dopravy i energetických systémů.

Tyto kroky vedou ke zlepšení kvality života obyvatel měst a obcí, díky použití nejmodernějších technologií dochází ke zvyšování efektivity, bezpečnosti, ekonomické konkurenceschopnosti, tvorbě příjemného a zdravého prostředí pro život.

Koncepty, které zefektivňují přepravu, jsou s rostoucími požadavky na cestování vyžadovány čím dál více, v městských oblastech by se poptávka po cestování měla do roku 2050 ztrojnásobit.

tisková zpráva

One Comment on “Chytrá města: parkování bez stresu už se testuje v Berlíně”

  1. Blbý je, když míjíte
    Blbý je, když míjíte digitální systém spravovaný městem, který Vám ukazuje všude 0 míst k parkování a ještě k tomu máte chytrý mobil s aplikací od Siemensu a tam je nula taky. Protože marná sláva, ale bavíme se tady o systémech směřujících k využití parkovací kapacity a ta je omezená. Tedy pokud současně neomezíte hodinově povolenou dobu parkování, ale tam se k vrcholu kapacity dostanete časem taky. Asi bude lépe řešit příčinu – proč lidi vůbec musí zajíždět do centra města autem – než důsledek – že tam není kde zaparkovat.

Napsat komentář