ČEZ investuje v Česku do kogenerace, decentralizace na postupu

redakce - 16 Únor 2018

Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, investovala v Prostějově přes 100 milionů korun do čtyř kogeneračních jednotek .Společnost ČEZ Energo provozuje v Česku celkem 118 kogeneračních jednotek s celkovým instalovaným elektrickým výkonem 91 MWe a tepelným výkonem přesahujícím 194 MWt.

Společnost ČEZ Energo provozuje v Česku celkem 118 kogeneračních jednotek s celkovým instalovaným elektrickým výkonem 91 MWe a tepelným výkonem přesahujícím 194 MWt.
foto:

Vytápění domácností, škol i dalších budov v Prostějově prochází díky aktivitě Domovní správy Prostějov (DSP) významnou proměnou. Velkou část tepelného hospodářství nyní zajišťují čtyři moderní kogenerační jednotky s celkovým výkonem přesahujícím 4,5 MWe, které instalovala a následně bude také provozovat společnost ČEZ Energo, dceřiná firma ČEZ ESCO, která do nich investovala 106 milionů korun. Další investici uhradila přímo DSP, jež zajistila výměnu kotlů.

Celkový výkon všech kogeneračních jednotek provozovaných v lokalitě Prostějov společností ČEZ Energo přesáhl 8 MWe. „Nové kogenerační jednotky přinesou dva benefity – ekonomický a environmentální. Jde o technologii na míru 21. století a součást moderního trendu, kterým teď celá energetika směřuje. DSP, stejně jako dalším desítkám našich zákazníků, budeme garantovat spolehlivost dodávek,“ vysvětlil generální ředitel ČEZ Energo Michal Rzyman.

Záměr instalovat kogenerační jednotky byl výsledkem doporučení několika nezávislých studií, které si DSP nechala zpracovat, jako reakci na odpojení některých domů od centrálního vytápění.

„Už nyní můžeme toto rozhodnutí hodnotit jako velice dobré, neboť i díky tomu se nám podařilo snížit cenu tepla na rok 2018 tak, že každá domácnost uspoří několik tisíc korun za rok. Se stávající plánovanou cenou 418 Kč bez DPH se řadíme k nejlevnějším v regionu a při této ceně se už nevyplatí výstavba vlastní plynové kotelny,“ uvedl jednatel Domovní správy Prostějov Vladimír Průša.

Náměstek prostějovské primátorky Jiří Pospíšil potvrdil, že způsob finančních úspor na vytápění hledalo město Prostějov již delší dobu: „Spolupráce na realizaci kogeneračních jednotek by mohla být tou správnou cestou, kterou lidem zabezpečíme i do budoucna co nejvýhodnější podmínky moderního vytápění domácností.“

Slovo kogenerace pochází z anglického co-generation a znamená společnou výrobu elektřiny a tepla. Výhody jsou nasnadě.

Zatímco z klasických elektráren se teplo vznikající při výrobě elektřiny vypouští bez užitku do okolí, kogenerační jednotka využívá teplo k vytápění nebo přípravě teplé vody. Šetří tím palivo i peníze a navíc garantuje vysokou účinnost využití energie. Ta přesahuje 90 %, což znamená nižší emise škodlivých látek do ovzduší.

Instalovaný výkon nových kogeneračních jednotek v jednotlivých kotelnách:

Krasická: 600 kWe
Tylova: 999 kWe
Mozartova: 1560 kWe
Sídliště Svobody: 1560 kWe

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Jsou firmy, které si Kogeneraci (záložní zdroj el. energie) pořídily, protože v dostupné vzdálenosti nebyla .Dostatečně výkonná el. Přípojka od ČEZu .
Kogenerace může znamenat zajímavou úsporu nákladů .
Proč plynem jen vytápět, Když jde i současně vyrábět el. proud a napájet I výrobní technologie.

Obrázek uživatele ePavel

Decentrlizace výroby elektřiny je jistě cesta správným směrem. Obzvláště ve spojení s akumulací tepla v nádrži, kdy nevadí, že jednotka neběží v době mimo špičku a naopak ve špičce může vyrábět teplo do zásoby. Nicméně v době, kdy se vyrábí malé kogenerační jednotky velikosti plynového kotle by mi logičtější přišlo neřešit výrobu tepla centrálně včetně ztrát mezi paneláky ale aby v každém vchodě byly 1-2 takovéto mikrokogenerace provozované samotnými nájemníky. Naráží to samozřejmě na to, že většina lidí v paneláku nic neřeší a jen každý měsíc zaplatí účet.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 235.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

podľa prospektu je to zariadenie určené práve na takéto použitie - výroba tepla pre viac (ako jeden, dva) bytov + elektrina pre spoločné priestory

ČEZ je jedna velká sebranka která tady škodí spoustu let a jak to vypadá bude škodit i nadále.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty PR kecy jsou uz trapny. Dost lidi se smeje treba Toyote ale ja myslim ze ti az s necim vylezou tak to bude stat za to. K cemu je mi auto Dyson kdyz bude stejne za astronomickou cenu? K nicemu. A svet par set aut taky nezachrani.

Obrázek uživatele ozana

WTF? Tady se píše o kogeneraci, a ne o elektroautech!

---

Jezdím na proud, najeto 80 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 83 tisíc km.

to byl chatovaci robot.

off

Dyson plánuje 3 elektroauta a zároveň odkládá solid baterky. 1. auto bude jen v sérii pár tisíců kusů a bude jen o seznamování se s výrobou atomobilů, testování dodavatelů apod.
https://electrek.co/2018/02/15/dyson-all-electric-vehicles-skip-solid-state-batteries/#disqus_thread

Já se dost podivoval, když jako jedinej měl zájem o solid Sakti baterie o který nikdo z velkých hráčů evidentně nejevil zájem.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sakti to je něco jako H3DEA waporware? A co ten praotec z US co přišel se svýma kočkama v týmu na novou baterku, ten je na tom taky oničem?

Asi všechno stejnej mediální hype.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlinee-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilKariéra EVC Group

Newsletter