ČEZ hlásí za 1. čtvrtletí 2021 o třetinu vyšší spotřebu u nabíječek

Elektromobilita definitivně vtrhla do Česka. Navzdory pandemii čerpala e-auta v prvním čtvrtletí na stanicích ČEZ o 1/3 více energie.

Počet stanic provozovaných ČEZ brzy protne 300. Síť se za poslední dva roky zdvojnásobila.
foto: ČEZ

O více než 33 % vzrostl v 1. čtvrtletí meziročně objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ. Téměř 800 MWh načerpaných od ledna do března je zhruba tolik, co e-auta „natankovala“ u stojanů ČEZ za celé pololetí roku 2019.

Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů v Mladé Boleslavi a v Praze. ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 280 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 220 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).

Zájem o energii z dobíjecích stojanů Skupiny ČEZ v České republice byl v období od ledna do března meziročně o třetinu vyšší, celkové počítadlo odběrů vyšplhalo na 793 MWh elektřiny. Takovou porcí energie naplní až po okraj své akumulátory 22 028 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh.

Ve stejném období loňského roku si elektrická auta od stanic ČEZ odvezla 593 MWh. Za celý rok 2020 se statistika dobíjení dostala přes 2,4 milionu odebraných kWh. Z jednotlivých měsíců rostl meziročně nejvíce březen (72 %), který byl ovšem loni poznamenán první vlnou pandemických omezení.

Dobíjení elektromobilů roste i přes pandemická omezení, která se dotýkají i cestování. Naopak čerpání pohonných hmot se podle údajů ČAPPO loni snížilo a pokles je předpokládán i na první letošní kvartál.

„Vliv pandemie samozřejmě pozorujeme i v našem sektoru, ale rozvoj elektromobility má přesto vyšší dynamiku a my mu rozšiřováním našich služeb jdeme naproti. Od začátku pandemie jsme spustili novou zákaznickou aplikaci, postavili dalších víc než 80 stanic a nabízíme možnost dobití v lokalitách skutečně po celé České republice. Pokud dosavadní letošní tempo čerpání u našich stojanů udržíme, úrovně loňských celoročních odběrů dosáhneme někdy během září. Celkově by elektromobily letos měly u stojanů ČEZ načerpat přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Zatímco v minulých letech řidiči preferovali častější odběry o menších objemech, v období pandemie se tento trend otočil. Šoféři využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 466 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 16,3 kWh elektřiny. Ve stejném období loni činil průměr na jedno dobití 13,5 kWh.

Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 560 elektromobilů.

Hlavní tíhu provozu nesou rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW. Ty dnes tvoří 80 % sítě a umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut.

Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 18 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 MW.

Tabulka nejvytíženějších nabíjecích stanic ČEZ za 1. čtvrtletí 2021

Tabulka nejvytíženějších nabíjecích stanic ČEZ za 1. čtvrtletí 2021
foto: ČEZ

Díky dvojici grantů z evropského programu CEF buduje ČEZ postupně více než 100 rychlodobíjecích stojanů na hlavních tazích napříč Českou republikou. Souběžně jsou veřejné dobíjecí stanice stavěny také díky prostředkům z Operačního programu Doprava a z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

tisková zpráva

6 Comments on “ČEZ hlásí za 1. čtvrtletí 2021 o třetinu vyšší spotřebu u nabíječek”

  1. OFF>ON: Viděli jsme v přímém přenosu, jak se za 2 dny
    OFF>ON: Viděli jsme v přímém přenosu, jak se za 2 dny zbortil domeček vize fotbalové Superligy. Stačilo aby fanoušci zejména v Anglii zatlačili. Protože pro tuhle masu uživatelů – fanoušků je produkt zvaný fotbal určen. A úplně analogicky – automobil dnes chápe široká veřejnost jako produkt určený pro ně – ne pro pár geeků, pro pár melounů, pro akcionáře automobilek ale pro ně, řidiče. Řidiči nejsou tak razantní jako angličtí rowdies nicméně bude stačit trvalá rezistence ke zkratoMrdkám vyjádřená jejich uzavřenými a též málo plnými peněženkami a projekt elektromobilismu zajde na úbytě. Nebude to za dva dny jako fotbalova Superliga, ale stane se tak a může mně pan Horčík mazat do aleluja, nebude to nic platné. Čus bus, Dlaždič.

    1. Enyaqy okupuji take nabijecky v Liberci a Strazi n. Nisou. Pro
      Enyaqy okupuji take nabijecky v Liberci a Strazi n. Nisou. Pro vsechny zajemce kteri by chteli nabijet ve Strazi n.N., pozor, nabijecka je pristupna jen pri jizde do Liberce. Pri jizde z Liberce smer Decin je najezd ve Strazi i v Machnine z duvodu frezovani vozovky uzavren. Pristi moznost je az ve Chrastave a to je uz docela velka zajizdka. Tak je lepsi zajet do OC Nisa. Ale pozor, nabijecka je otevrena jen v prodejni dobe OC. To vymyslel zase nejaky genius.

  2. Tak to máme v průměru 31 kWh odebrané energie na jedné
    Tak to máme v průměru 31 kWh odebrané energie na jedné dobíjecí stanici. Pokud ČEZ tvrdí, že průměrný odběr na jedno nabíjení je cca. 16 kWh, tak to máme na jednu stanici dvě auta za den.

    U té nejvytíženější stanice v MB je odběr cca. 238 kWh za den. Tam už se to točí a obsazenost už může být klidně i 5-10 hodin za den, podle toho jaký elektromobil jak rychle tam nabíjí.

Napsat komentář