ČEZ chystá změnu systému placení na svých nabíjecích stanicích díky novému izraelskému softwaru

Nový IT systém pro komplexní řízení sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ a obsluhu zákazníků dodá a nainstaluje izraelská firma Driivz.

Elektromobilita ČEZ bude chytřejší díky izraelským technologiím. Platformu Driivz využívá 300 tisíc řidičů.
foto: ČEZ

Nové řešení je součástí výstavby dobíjecí infrastruktury financované z prostředků evropského programu Connecting Europe Facility (CEF), který vedle instalace stojanů na hlavních tazích počítá i s nejmodernějším technologickým zázemím pro jejich provoz. Současně jde o první krok k celkové změně systému plateb za odběry v síti stanic ČEZ, který vstoupí v platnost na začátku roku 2020.

Technologická společnost Driivz z Tel Avivu vyvinula a nabízí modulární systém pro řízení sítí nabíjecích stanic s širokým spektrem služeb jak pro provozovatele nabíjecí infrastruktury, tak pro uživatele elektromobilů.

Řešení dnes využívá více než 300 tisíc řidičů elektrických aut. Systém zahrnuje mj. řízení procesu nabíjení na veřejných stanicích včetně automatické opravy poruch stanic, optimalizace energetických toků v souladu s distribuční soustavou, správu uživatelských účtů, fakturaci, podporu pro nabíjení v domácnostech a firmách, atd. Platforma je kompatibilní se zhruba 80 celosvětově nejpoužívanějšími typy koncových dobíjecích zařízení.

V České republice jsou momentálně v provozu téměř tři tisícovky elektromobilů, které mají k dispozici přes 300 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Z toho více než 160 jich momentálně nabízí řidičům e-aut ČEZ.

„Jako provozovatel největší sítě v ČR chceme v horizontu roku 2025 dodávat energii elektromobilům na tisícovce stojanů. Nutností je proto komplexní řešení pro řízení nabíjecí infrastruktury v čele s IT back-end systémem, jehož špičková výkonnost je prokázána u největších globálních provozovatelů nabíjecí infrastruktury, a který pomůže tento nárůst zvládnout. Spuštění systému je zároveň prvním z kroků vedoucích ke změně produktové nabídky pro dobíjení. Její nová podoba vstoupí v platnost na začátku roku 2020,“ shrnuje výhody zvoleného řešení Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie.

„Jsme rádi, že také řidiči elektromobilů v České republice budou moci využívat naše inovativní řešení a nabíjení aut i celkové plánování jízd pro ně bude zase o něco snadnější,“ říká Doron Frenkel, generální ředitel Driivz.

Do Driivz také v lednu letošního roku kapitálově vstoupil INVEN CAPITAL, investiční fond Skupiny ČEZ hledající příležitosti na trzích start-up projektů. Izrael patří k technologicky nejvyspělejším zemím světa, platí to především pro odvětví softwaru, smart mobility, kybernetické bezpečnosti, komunikací a přírodních věd.

Objem obchodní výměny mezi ČR a Izraelem trvale roste a v uplynulých letech překonal hranici 30 mld. Kč/rok s výrazně pozitivní bilancí v český prospěch. Dosud také proběhlo několik mezivládních konzultací vlád ČR a Státu Izrael, které kladly důraz na spolupráci v oblastech kybernetické bezpečnosti, vědě, technologiích a inovacích.

tisková zpráva

32 Comments on “ČEZ chystá změnu systému placení na svých nabíjecích stanicích díky novému izraelskému softwaru”

    1. Agentura pro uvádění románových zápletek na pravou míru
      Agentura pro uvádění románových zápletek na pravou míru k tomuto článku vydala následující dodatek:
      – O závod s časem se jedná jen za předpokladu, že se předpokládá zcela dominantně jaderná budoucnost české výroby elektřiny. Ve všech ostatních případech je 10-15 let čas na to se nervovat.
      – V článku je velká chyba v logice, kdy se zároveň píše, že se nevyplatí modernizovat a upgradovat uhelné elektrárny (ekonomicky se to nevyplatí), ale kdyby chyběly zdroje, stoupne cena elektřiny a pak se to vyplatí.
      – Proč by se mělo předpokládat, že Česko musí být samostatné ve výrobě elektřiny? Vždyť ČR je v jedné obchodní zóně s DE, AT, PL, SK a bůuhvíkým ještě.
      – Česko má přístup k plynovým terminálům u Baltu, Severního moře a Jadranu a plynové zásobníky na celou zimu. Ruský plyn se dominantně bude pálit jen za předpokladu, že Rusové dají nejlepší cenu, ale úplně závislí na nich nejsme a pokud bude dále postupovat propojování plynárenských soustav, tak to budou mít Rusové těžší a těžší. BTW. poslední roky proudí do ČR hlavně plyn z Německa, Němci si přes Nordstream vyjednali super ceny a ochotně, s mírnou přirážkou, přeprodávají dál.

  1. „…bude zase o něco snadnější…“
    Tomu nemohu věřit bo

    „…bude zase o něco snadnější…“
    Tomu nemohu věřit bo mne nenapadá jak by toho mohlo být dosaženo: dnes přijedu, zapojím kabel, ťuknu Start na 100janu, přiblížím čip a toť vše; když prší tak 9 sekund a nabíjím. Možná když by se auto přes kabel samo autorizovalo, bych mohl ušetřit asi 1.5 sekundy nepřikládáním čipu, ale obávám se, že „samoautorizace“ by rychlá nebyla: tel-aviv je přece jen trochu z ruky.

    1. Mě fascinuje ta nutnost stisknutí tlačítka start. Opravdu
      Mě fascinuje ta nutnost stisknutí tlačítka start. Opravdu někdo očekával, že lidi by u toho stojanu mohli chtít i něco jiného než start nabíjení? Např.: přijedu ke stojanu, zapojím kabel, stisknu tlačítko pro guláš se šesti, stojan zamkne kabel, abych nemohl odjet dřív než dojím. Po jídle vrátím talíř, stisknu tlačítko konec jídla, nabíjecí stojan odemkne kabel a po vypojení můžu odjet.

      1. Je to tak, start by tam byt nemusel. Asi je to nejaky standard
        Je to tak, start by tam byt nemusel. Asi je to nejaky standard a kdyz je tam Stop, je tam i start.
        Ten g.se6ti mi evokuje 100jany DBT, jez mely k tomu tl. Start jeste moznost nastavit si dobu nabijeni anebo SOC k ukonceni; velika skoda, ze to jine 100jany nemaji.

      2. Umim si treba predstavit (nerikam, ze to tak je), ze by mohl
        Umim si treba predstavit (nerikam, ze to tak je), ze by mohl byt problem s vecmi, ktere jsou a zaroven nejsou pripojene (tesla chademo adapter, treba). Treba ani ne proto, ze je to technicky nemozne, ale proto, ze je to blbe naprogramovane a ve sve dobe to bylo zrejme nejrozsirenejsi, co se k nabijeckam pripojovalo.

  2. Docela se na změnu těším, ale obávám se, že bude jako
    Docela se na změnu těším, ale obávám se, že bude jako každá změna k horšímu.
    Mně třeba paušál vyhovuje, protože mám 50 kW nabíječku před barákem, tak ji docela využívám. Ovšem v budoucnu, kdybych měl e-auto s větším dojezdem, tak bych uvítal asi platbu za kWh jako je třeba u EONu, včetně super aplikace. (není nutné s sebou tahat kartu/čip). Protože mi bude stačit nabíjení v práci. Doma nabíjet nemohu a vlastně mi to ani nevadí. Zatím se k nabíječce vždy dostanu, uvidíme za rok. 🙂

          1. Na to by stačilo nějaké API, kde by si externí strana
            Na to by stačilo nějaké API, kde by si externí strana mohla vyčíst status.
            A pak by se na dostupnost mohl dívat na jakékoliv jeho místní oblíbené apliakci. U nás třeba evmapa.
            To by mělo být povinné pro všechny provozovatele veřejných stanic.

            A i kdyby to tak nebylo, tak bych očekával pro možnost zjištění aktuálního stavu přes obyčejný web prohlížeč.
            Já teda osobně nerad instaluju kdejaké aplikace do telefonu. Většinou chtějí číst aktuální polohu, telefonní číslo, atd i když nic takového ke své funkci nepotřebují. A třeba ten slavný polyfazer se ani bez udělení souhlasu s polohou nezapne.

                1. Spíš se třesou na to, až ten seznam někomu prodají.
                  Spíš se třesou na to, až ten seznam někomu prodají.

            1. EVmapu já třeba vůbec nepoužívám právě proto, že to
              EVmapu já třeba vůbec nepoužívám právě proto, že to není aplikace, je to jak se vrátit o 10 let zpět. Zlatá aplikace Plugshare.
              Řešit v dnešní době co chce která aplikace je zbytečná starost. Polyfazer samozřejmě polohu potřebuje, nevím jak jinak by měl hledat nejbližší stanice. Jste paranoidní. 😀

    1. osobne bych u CEZ a take jsem jim to i psal, kdyby zavedli
      osobne bych u CEZ a take jsem jim to i psal, kdyby zavedli moznost platby „inkasem“, mam u nich smlouvu a nastavenou sumu kterou si muzou strhnout za me pripojene body, tak proc bych nemohl mit cip kterym bych se jen prihlasil a oni me proste normalne kazdy mesic k dane sume proste pricetli sumu za kterou jsem na jejich stojanech nabil, uzovatelsky snadne, pro ne velice snadne

    2. Já bych si osobně představoval platbu telefónem. Přijedu
      Já bych si osobně představoval platbu telefónem. Přijedu k nabíjecí stanici,přečtu telefonem QR kód, vyberu si v telefonu kterou zásuvku(kabel)použiji,zaplatím přes telefon zálohu a po ukončení nabíjení mi odečtou to co jsem tam spotřeboval. Uvidím kolik jsem toho spotřeboval, kolik zaplatil a ještě mi může systém poslat upozornění na problém s nabíjením. QR kód může mít každá stanice a placení může fungovat po celém světě. Kreditní karta mi v tomto případě přijde malinko už jako retro záležitost.

      1. Mě to vaše zase přijde jak sbírání účtů za každou
        Mě to vaše zase přijde jak sbírání účtů za každou utracenou housku. 🙂
        Nicméně by určitě nebyl problém udělat obojí. Ten kdo chce jen nabít, tak použije kartu jako kde koliv jinde, kde platí kartou a kdo chce účet, tak zaplatí přes QR kód přes jejich appku, kde bude mít uloženou kartu.

    3. platba kartou na stojanu zbytečně prodraží
      platba kartou na stojanu zbytečně prodraží nabíjení…musí tam být bezkontaktní terminál platit poplatky karetní společnosti, další poplatky ABB za licenci, a když se náhodou sekne GSM modul tak stejně nepůjde zaplatit

      už jsem toho projel dost a stojan kde by šlo platit kartou jsem ještě neviděl, leda kartou přes app

        1. Tak pro mne bylo snazší používat na benzínce CCSku.
          Jinak

          Tak pro mne bylo snazší používat na benzínce CCSku.
          Jinak pro obchodníka platit z každé platby 1-2% z platby kartou není zanedbatelná částka.
          Radši budu mít pro ČR dva, tři čipy, kdy nebudu platit kartou, ale jednou měsíčně mi přijde do mailu faktura.
          Ale chápu, že pro občasné nabíjení, nebo třeba cizince, kdy cena bude vyšší než při smlouvě a čipu je ta karta řešení…

Napsat komentář