O dvou francouzských dobrodruzích, jež vyrazili na cestu kolem světa v elektrickém autě, jsme již psali. Elektrická odysea se chýlí ke konci, zbývá již pouhých pár stovek kilometrů do cíle, což je pro posádku asi docela zanedbatelná porce. Koncem minulého týdne jsme měli možnost s oběma cestovateli pohovořit v prostorách kolínské automobilky TPCA, která by se prý do budoucna mimo chtěla mimo jiné podílet na výrobě elektromobilů.
foto: electric-odyssey.com
Zelenej a modrej, právě tak se v žertu Xavier Degon a Antonin Guy představili v bundách zmíněných barev, které se snaží ctít celých 8 měsíců trvání výpravy. Právě teplé oblečení prý bylo velice důležité, aby se v chladnějších oblastech zbytečně nesnižoval dojezd používáním topení.
foto: electric-odyssey.com
Právě díky hospodárné jízdě se povedlo 25 tisíc kilometrů vedoucích těmi nejrozmanitějšími klimatickými podmínkami a terény absolvovat s pouhými třemi stovkami nabití, což vychází v průměru 83 kilometrů na „jednu nádrž“. Přestože trasa vedla také velice odlehlými oblastmi ani jednou nezůstali dobrodruzi „na suchu“. I v poušti se podle jejich slov našlo místo se zásuvkou.
foto: electric-odyssey.com
Elektromobil Citroën C-Zero prý po technické stránce ani jednou nezklamal. Jediný problém se vyskytl s prasklinou chlazení, což byl však mechanicky způsobený defekt. Drobná oprava vše vyřešila a potom zbývaly jenom plánované servisní prohlídky, které měly za úkol především kontrolu, případně výměnu pneumatik. Důvodem bylo rozhodnutí cestovatelů, že s sebou nepovezou zbytečně rezervní kola. Ano kola. Rozměry předního a zadního kola jsou u C-Zera odlišné a dvě rezervy prostě zabírají moc místa.
Výprava vedla 17 státy, přes americké Skalisté hory, střed Japonska, hedvábnou cestou mezi Čínou a Kazachstánem a nakonec střední Evropou. Elektřinu získávali ve většině případů zdarma od dobrovolníků, kteří se přes web hlásili předem. V ostatních případech bylo zapotřebí improvizovat. Každopádně byla téměř vždy zdarma, tudíž náklady na energii €250 jsou pouze teoreticky odvozené z průměrné spotřeby a francouzských cen elektřiny.
foto: electric-odyssey.com
V našem testu vykazoval Citroën C-Zero průměrnou spotřebu 19 kWh/100 km, což při 25000 km dělá 4750 kWh. Dá se předpokládat, že cestovatelé jeli s lehčí nohou a nějakou tu kilowatthodinu ušetřili. I v takovém případě je však cena €250 podezřele příznivá a zřejmě bylo kalkulováno s energií v nějaké výhodnější sazbě. Nebo mají ve Francii elektřinu třikrát levnější než u nás?
Elektromobil Citroën C-Zéro vyráží na elektrickou odysseu
Elektromobilem Citroen C-Zero kolem světa
Ať už je to s účtem za elektřinu jakkoli, oběma cestovatelům se nedá upřít obrovský podíl na propagaci elektromobility napříč celým světem. Tipnete si, kde elektromobil vzbudil největší zájem?
Nejvetsi rozruch bych cekal
Nejvetsi rozruch bych cekal v mene vyspelych zemich, kde o aute na elektrinu nikdy neslyseli a proto je nezajima cena, ale spise skutecnost, ze se do toho nelije benzin. Ve vyspelejsich zemich bych ocekaval zajem o cenu a srovnavani s beznymi auty.