Cesta k sjednocení odbavovacích systémů ve veřejné dopravě bude ještě dlouhá

Cestujete-li meziměstskou nebo mezikrajskou veřejnou dopravou, přirozeně využíváte několik dopravních prostředků různých dopravců. Chcete-li takto cestovat pravidelně, nejspíš je vaše peněženka napěchována jízdenkami, slevovými a čipovými kartami. Šlo by to i jinak?

Autobusy pěti různých dopravců z Moravskoslezského kraje
foto: Facebook

Právě na téma integrace odbavovacích systémů mezi dopravci byla vedena diskuze na konferenci „Veřejná doprava online“, která se uskutečnila v rámci veletrhu Czechbus 2013.

Jelikož cílem konference bylo diskutovat o možném sjednocení odbavovacích systémů na národní úrovni, pozvaní zástupci jednotlivých krajských integrovaných systémů se snažili právě na základě zkušeností s provozováním svých regionálních projektů hovořit o tom, jak reálné by bylo jezdit na jednu jízdenku u všech dopravců v rámci celé České republiky.

Zástupce Koordinátora ostravského dopravního integrovaného systému (ODIS), pan Ing. Aleš Stejskal, hovořil o projektu ODIS karta, jež byl spuštěn v roce 2011 s cílem ulehčit cestujícím přepravu v Moravskoslezském kraji a usnadnit práci revizorům, kteří museli znát přesnou podobu několika druhů jízdenek.

Prvním vydavatelem této karty rámci integrované ODIS se stal Dopravní podnik Ostrava. Loni v březnu začala být tato karta uznávána i na třech příměstských linkách jiných dopravců a dnes tuto kartu uznávají již také České dráhy, dopravní podnik v Opavě a Osoblažská dráha.

Letos se staly vydavatelem a akceptovatelem „odisky“ také Arriva a opavský dopravce TQM, takže do úplné integrace v Moravskoslezském kraji scházejí zapojení již jen několika málo dopravců, zejména skupiny 3ČSAD.

V blízké budoucnosti je plánováno rozšíření na tyto další dopravce, a tak se již brzy můžeme těšit na marketingovou kampaň, která bude tuto čipovou kartu propagovat.

Na dotaz, zdali nečiní problémy tarifní přechody na linkách, které v rámci IDS zajíždějí do jiných krajů, pan Stejskal odpověděl, že zatím se tak neděje. „Sice Arriva jezdí s jednou linkou až do Zlínského kraje, ale domnívám se, že problém by nastal, až kdyby měl Zlínský kraj rozličný názor na dotování provozu těchto spojů.“

Dagmar Holadová, zástupkyně Českých drah, si připravila prezentaci zaměřenou především na odbavování promocí 2D kódů. Dnes takto mohou být ve všech spojích Českých drah odbaveni i cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a vytisknou si ji, nebo předloží doklad ke kontrole v elektronické podobě na chytrém zařízení.

Přechod na tento inovativní systém si vyžádal svou daň – jelikož kódy jsou dnes již na všech jízdenkách, bylo nutno přejít z jehličkového tisku na termotisk, čili vyměnit všechny pokladní tiskárny Českých drah.

Projekt však především sklízí své ovoce – čtecí klíče jsou unifikované s těmi, které používají dráhy v Rakousku, Německu či na Slovensku, takže v Čechách jsme schopni přečíst mezinárodní jízdenku zakoupenou např. v Německu.

Co se názoru Českých drah na integraci odbavovacích systémů týče, největší problém činí státnímu dopravci to, že poskytuje dopravu po celé České republice, takže se mnohdy musí složitě přizpůsobovat jednotlivým regionálním IDS.

Závěrem Holadová lákala na chystané projekty, mezi něž patří i mobilní aplikace určená pro vyhledávání spojení a kupování elektronických jízdenek, ale zjistit pomocí ní budete moci i aktuální zpoždění. Pro Android i iOS by měla být zpřístupněna ještě do konce tohoto roku.

ROPID zastupoval Jan Šimůnek, který vychvaloval rozvoj inteligentních dopravních systému v Pražské integrované dopravě. Do sledování vozidel v reálném čase se již kromě DPP a přívozů zapojili všichni dopravci, takže spojení mezi dispečinkem a řidičem dnes nabízí ideální možnosti pro zasílání nejrůznějších z zpráv do/z vozidel či informací pro řidiče v místech garantovaných přestupů.

Důležitá je i kontrola přesnosti odjezdu ze zástavek. Zde je třeba ještě vychytat mouchy, poněvadž některé zastávky mají kvůli přesunům nebo výlukám v systému zaneseny špatné souřadnice. To může způsobovat chybné hlášení zastávek nebo nepřesné hlášení o odjezdu.

PID může být pyšný i na virtuální zastávková tabla, která jsou nově vybudována na přestupních uzlech. Tato tabla budou v blízké době k dispozici v elektronické podobě pro stáhnutí do mobilu.

Již brzy se možná dočkáme i samoobslužných multifunkčních kiosků, které budou umět nejen vyhledat spojení, ale zakoupenou jízdenku bude možné zaplatit kromě mincí i platební kartou nebo bankovkami.

O vývoji v integrovaném dopravním systému IREDO, který působí převážně v Královéhradeckém kraji, pohovořil pan Václav Bůžek. Postěžoval si, že mnoho soukromých dopravců v jejich systému stále není nakloněno myšlence, že by komerční dopravci používali stejné odbavovací strojky jako jejich konkurenti.

Na druhou stranu si pan Bůžek chválil pokrok, kterého se podařilo dosáhnout ve spolupráci s Českými drahami. Ty již umí přečíst čipové karty IREDO a v blízké budoucnosti chce koordinátor dosáhnout toho, aby to šlo i naopak – dopravci v IREDO by mohli uznávat In-karty ČD.

V současné době je zároveň IREDO garantem projektu „Modernizace odbavovacích zařízení“, přičemž je také zpracováván projekt IREDO IDOL, jež by měl od 1. ledna 2014 vyřešit tarifní problémy, které dopravcům v IREDO činí přejezdy z Libereckého kraje do Královehradeckého nebo Pardubického.

Je nesporné, že finanční úspory standardizovaného prostředí jsou znatelné, ale koordinátoři regionálních integrovaných dopravních systémů jsou zatím k tomuto cíli spíše skeptičtí, ať už kvůli různorodosti přepravních podmínek nebo tarifů a odbavovacích systémů.

vlastní

Napsat komentář