Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (7.)

Dvojice cestovatelů Aleš Zahrádka a Veronika Sequensová dorazila elektromobilem Nissan Leaf do Británie. Jak se tam jezdí elektrickým autem?

Cestovatelský elektromobil Nissan Leaf u známého londýnského mostu Tower Bridge
foto: archiv autora

Seriál

autor: Aleš Zahrádka

Před polednem jsme po příjemné plavbě přes kanál La Manche vyjeli z trajektu do přístavního města Dover, na území Velké Británie. I při pomalé jízdě se vstup do levostranného silničního systému stal silným adrenalinovým zážitkem, přičemž jsem si stále opakoval mantru „Jedu vlevo! Jedu vlevo!“

V zrcadlově obráceném prostředí mi najednou překážela spousta zakořeněných návyků a radostí jsem nevěděl, kam se dívat a kterou část dopravní vřavy sledovat dříve. S úlevou jsem zaparkoval v jednom z mnoha parkovišť v centru a vypnul auto.

Neměli jsme moc šťávy v baterii a když jsme v Doveru žádnou nabíječku na mapách aplikací nenašli, přejeli jsme do nedalekého Folkestone k 7kW Type 2 nabíječce v síti Charge Your Car. Z webu jsme měli informaci, že v této síti má fungovat karta The New Motion.

Na místě jsme ovšem zjistili, že zařízení je vypnuté a nesvítí ani malé světélko. Obratem jsem zavolal na infolinku a po pár přepojeních na správného člověka se dozvěděl, že technik co nevidět vyrazí a stroj zprovozní.

auto elektromobil Nissan Leaf Británie Londýn Tower Bridge

foto: archiv autora

Nedorazil ani po 4 hodinách. Nevěděli jsme ještě, jestli jde o britský zvyk, náhodné pochybení, nebo naše neporozumění výrazu času v angličtině.

Bohužel jsme v tuto chvíli opravdu potřebovali dobít a neviděli už ani procenta baterie. Po několika dalších telefonátech v angličtině a osobní návštěvě místní radnice jsme vyrazili k předem ověřené nabíječce v prodejně firmy Nissan.

Opět velmi milí a ochotní lidé z Nissanu nám auto zavezli do servisní haly a zapojili do 7kW zásuvky, to už nám na palubní desce svítil obrázek želvy. My jsme si udělali neplánovaný výlet po městě a po čtyřech hodinách se vrátili před koncem zavírací doby.

TIP: Mějte nabito před příjezdem do Velké Británie, k nabíječkám je to kus cesty.

První a druhou noc na britských ostrovech jsme přenocovali v kempu The Lodge Camping u obce Stowting nedaleko Canterbury. Adaptér na britskou zásuvku jsme zatím neměli a nemohli tak přes první noc nabíjet.

Pro druhou noc jsme zakoupili ve městě adaptér, byl ale bez propojení uzemnění a originální kabel pro nabíjení nám pustit proud do auta nedovolil. Další den jsme tedy koupili adaptér i s uzemněním, který už později fungoval.

V kempech na kontinentě, ve kterých jsme přenocovali dříve, měli vždy k zapůjčení adaptér na karavanovou zásuvku, v britských kempech už tento zvyk neprovozují a to nás později stálo pár hodin času při nabíjení z obyčejné zásuvky. Pokud chcete nabíjet přes noc v kempech ve bez spoléhání se na místní vybavenost, určitě si ho pořiďte.

auto elektromobil Nissan Leaf Británie Londýn Tower Bridge

foto: archiv autora

Canterbury je kouzelné město s významnou historií, klíčovou pro britské souostroví. Prošli jsme krásné parky s malou říčkou protékající celým městem a navštívili místní pamětihodnosti. Stojí zde například slavná katedrála, která je jednou z nejstarších dochovaných křesťanských staveb v Anglii.

Před opuštěním města jsme navštívili místního prodejce Nissan a dozvěděli se o síti firmy Ecotricity a navíc dostali kartu k síti. Tu jsme však použili pouze jednou, neboť společnost přešla na ovládání a platbu přes aplikaci pro smartphone.

Firma provozuje síť rychlonabíječek Electric Highway, která umožňuje snadné cestování po dálnicích Velké Británie. Jedno nabíjení stojí £6 a můžete plnit baterii až 30 min. Poté se nabíjení ukončí. Mají jen tento jednotný tarif a potom speciální tarif pro své zákazníky, kteří odebírají elektřinu pro domácnost.

auto elektromobil Nissan Leaf University of Cambridge

foto: archiv autora

Další část naší pouti vedla do Londýna, hlavního města Spojeného království. Hned u prvního dálničního odpočívadla v britském stylu neboli „Services“ zastavujeme a nabíjíme u vysokého bílého panelu sítě Ecotricity.

S téměř plnou baterií vyrážíme po občerstvení v Costa Coffee dále. Téměř se nám nestalo, že bychom u odpočívadla s restauracemi byli méně než potřebných 30 minut. Většinou jsme se zastavili na hodinu i déle.

Za vjezd do centra Londýna, do zóny zvané „Congestion Charge“, platí od pondělí do pátku v době od 7 do 18h motorová vozidla poplatek. Elektrické vozy mají vjezd do zóny zdarma, pokud si požádají o příslušný dokument. My přijeli do hlavního města v sobotu a nemuseli jsme tak poplatky řešit.

Návštěva Londýna byla působivá, hlavně pro Veroniku, která v metropoli byla poprvé. Kromě mnoha jiných míst jsme si doslova vychutnali slavnou londýnskou botanickou The Kew, kde lze v restauraci pojíst plody staletí pěstovaných rostlin.

auto elektromobil Nissan Leaf Británie Londýn Tower Bridge

foto: archiv autora

Parkování v centru Londýna je možné přes noc (a to i zdarma), přes den ale určitě doporučujeme používat hromadnou dopravu nebo chodit pěšky.

Hutnost městského provozu jsme zažili v pondělí, kdy jsme se asi dvě hodiny pokoušeli zachytit naši transportní jednotku se slavným londýnským mostem The Tower Bridge. Úspěch byl možný jen díky lehkému porušení dopravních předpisů a krátkému spočinutí na frekventovaném chodníku.

Z Londýna přejíždíme po britských silnicích a dálnicích, se zastávkou u nabíječky Ecotricity, do významného univerzitního města Cambridge. V garáži nákupního centra parkujeme, zapojujeme a jdeme si projít kouzelné, sluncem pěkně rozpálené ulice obklopené budovami s nichž dýchá historie.

vlastní

11 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (7.)”

      1. A to by se dalo zjistit v
        A to by se dalo zjistit v navigaci auta, nebo na stránkách Nissanu, nebo PlugShare. Tuším že, toto by byla jen drobná porodní komplikace elektromobility v EU a její kompatibility.
        Pořád mi přijde snadnější dát ke každému Nissanu jednu kartu na nabíjení po celé EU a poplatek nechť si vybere třeba centrála Nissanu, než mít milión jiných karet a jiných různých řešení nabíjení. Obzvlášť, když jedu do zahraničí jen zřídka.

        1. proto je dost zvlastni ze
          proto je dost zvlastni ze Nissan a Renault tohle davno nezkusili zajistit a u svych autosalonu nebuduji sit nabijecek pro verejnost, ciste financne pokud by se Renault tenkrat vyprdnul na pokus s vymennyma baterkama, tak dnes mohli za ty penize mit asi 10 tisic nabijecich mist po cele EU u svech autosalonu (jen pro pripomenuti, Tesla jich ma celosvetove necelich 4400)

          udelat u tech autosalonu treba po 4-5 stanich pro EV, tak je to celkem raj pro EV

            1. kazda firma ma paky na firmy
              kazda firma ma paky na firmy pod sebou, je to snadne, chces prodavat Nissany, tak umozni vystavbu nabijecek a jejich vyuzivani verejnosti nonstop, tohle je proste jen na Nissanu, to on dodava ty auta a on si vybere komu je doda co se dealeru tyce

              kuprikladu ve svete polovodicovych firem je celkem bezna praxe ze pokud chce nejaka firma nejake TOP produkty dane firmy, musi k tomu odebrat i urcity pocet kusu jinych produktu, treba chces GPU pro vyrobu TOP grafik? tak na akzdych 1000 kusu tech TOP GPU musis odebrat 50 tisic kusu nainstream GPU

              1. Souhlas. Takhke nějak to
                Souhlas. Takhke nějak to funguje. Proto možná ani ti prodejci nejsou nažhavení na to prodavat EV.
                Já měl alespoň ten pocit u Volkswagenu.
                Začarovaný kruh.
                Ropný průmysl bude propouštět, stát přijde o spotřební daň z ropy, rafinérie přijde o část zisku, dopravci pohonných hmot o práci, čerpací stanice o kšeft, servisy o práci na servisu motorů.
                Ono vyměnit elektromotor nebo baterii dovede i mizerně kvalifikovaná osoba.

                1. ropny prumysl zamestnava min
                  ropny prumysl zamestnava min lidi nez kuprikladu energetika, spotrebni dan se da vybrat jinak, vic na spotrebce v CR prizpivaj kuraci nez ridici, a zavest silnicni dan ci myto je celkem snadne, ridice EV to nasere, vseobecneho ridice by to spise potesilo, naoko totiz jakoze usetri, veskutecnosti bude platit porad stejne 🙂 rafinerie v CR jsou spise prodelecne, neb stat je pred par lety musel oddluzovat necelima 6 miliardama, Cepro je da se rict temer na pokraji tim cim oznacujem cernou diru/tunel, jsou radi ze si na sebe vubec vydelaj a ted kdys nerafinovali se to ukazalo v cele krase, a dopravci se presunou jinam, ridicu je malo a zadne kouzlo jich vic hned tak nevykousli 🙂

                  popravde k tem kvalifikovanym osobam, prijde me ze v autorizovanych servisech delaji prave vetsinou takove osoby, aneb podle manualu vymenime a nic neresime, v autorizovanych servisech dnes dela minimum automechaniku, spise jsou to takovy delnici u pasu kde pasem je zvedak na auto 🙂

                2. Dobrý argument, proč má
                  Dobrý argument, proč má stát podporovat EV, když Čepro a rafinérie u nás je nutno oddlužit a nebo sanovat. 🙂
                  Pravda řidičů kamionů je málo.
                  Ano rozvojem EV bychom bychom vytvořily nová pracovní místa v energetice.

                  Že bychom vytvořili novou politickou stranu ?? EV strana tu ještě není.
                  Alespoň máme o proti jiným stranám program. 🙂 A když to může fungovat v Norsku, tak proč ne u nás??

          1. Problém bude nejspíš u
            Problém bude nejspíš u prodejců. Investovat by musel každý samostatně a to se jim asi moc nechce v době minimálních prodejů EV. Nehledě na to, že za větší přípojku musí platit více dodavatelům elektřiny. No ale třeba jim to dojde, že jim ujíždí vlak a začnou dealery nutit do nabíjecích stanic.
            Ono to bude i pro ty dealery smrtící rána. Žádný olej, žádné drahé pozaruční servisní prohlídky. Já kdysi četl, že Nissan vybuduje u svých prodejců stanice. Jen jsem to bral jako jedna paní povídala.
            Třeba to bude tak, že až prodejce prodá 20ks EV, že tu stanici zaplatí Nissan centrála ze zisku. Emisni limity je k tomu dříve či později donutí.

            Jen pro zajímavost:

            Jsem dnes počítal rozdíl nákladů na provoz úsporného Yarise hybrida VS EV Kia Soul. A při nájezdu cca 180tis.km mi vychází líp EV Kia Soul vs úsporná Toyota Yaris hybrid.
            1) delší záruka na auto
            2) lepší výbava EV Soul
            3) lepší komfort v EV
            4) pravděpodobně menší problémy se servisem u EV
            5) provozní plus pořizovací náklady 1:1

            Jen pro zajímavost servisní poplatky u Toyoty Yaris dělají 0.3Kč/km jen na oleji, svíčkách, filtrech na prvních 90tis.km. Pak se cena zvyšuje o mnohem dražší servisní úkony, které Toyota raději neuvádí(brzdy,lambda sondy, katalyzátor…..atd). To si myslím, že po zkušenostech, které mám s auty, vychází Yaris a jeho servisní prohlídky v porovnání s jinými auty relativně levně.

            Včil babo mudruj! Ať chceš, nebo nechceš jeden kilometr stojí 3,50 a více. Neví někdo, kdy bude dělat EV Dacie??

            1. s Yarisem bych to moc
              s Yarisem bych to moc nepocital, to je mestske auto co 180 tisic sotva kdy najezdi, a pokud jo tak to bude minimalni pocet ze vsech hybridnich Yarisu 🙂 Yaris by se dal porovnavat spise s jinym Ev a to s Renaultem ZOE 🙂 pravdepodobne by vysla navratnost ZOE mnohem drive nez za tech 180 tisic km, ZOE je jedine EV o kterem bych dnes asi uvazoval misto mestskeho fosilniho auta

              servisni poplatky si ty servisy vyberou jinak, dlouhe zaruky na EV jsou jen ted zezacatku, je to strategie vetsiny zacinajicich novinek a bylo tomu tak vetsinou vzdy, tak jako si Tesla nabira finance na drahem servisu, neb servis v Tesle je cenove na urovni aut luxusni tridy ikdys parametrove spada spise do vyssi stredni, a to se vpodstate jeste Tesla „neda“ ani servisovat externe u neautorizovanych, coz je problem co trapi vetsinu automobilek co se fosilnich aut tyce, pokud si majitele fosily servisuji jinde, tak na tom autorizovany servis take trati, da se rict ze EV jim v tom na nejaky cas pomuzou alespon co se tyce te elektricke casti

              momentalne je tohle vsechno jen zkouseni trhu a narizeni EU co snese zakaznik a co jeste snese EU v cele s komisi co o tom rozhoduje, automobilky si to proste natahuji aby meli vic casu se prizpusobyt, a ne aby to na nes padlo treba behem 1 roku 🙂

Napsat komentář