Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (3.)

Mladí cestovatelé Veronika Sequensová a Aleš Zahrádka vyrazili v elektromobilu Nissan Leaf kolem celé Evropy. Ve třetím dílu série přinášíme jejich zážitky z Amsterdamu.

Elektromobil Nissan Leaf a amsterdamské kanály
foto: archiv autora

Seriál

autor: Aleš Zahrádka

Nizozemsko je zemí zaslíbenou elektromobilitě a Amsterdam v jejím centru je městem, které čistou dopravu bez emisí rozvíjí a podporuje už řadu let. Kolem vás na silnicích jezdí elektrická auta všech značek a na mapě s nabíječkami The New Motion svítí číslo 5386. Při takto rozvinuté infrastruktuře a státní dotaci kolem 5000 € se vůz kupuje rozhodně snadněji.

Do města jsme přijeli v pátek večer a ubytovali se v hotelu Jupiter, který jsme rezervovali online těsně před příjezdem, v jedné z užších ulic nedaleko centra. Podařilo se nám snadno najít parkovací stání pár metrů od hotelu, a s taškami a kufry jsme vyrazili do recepce doufajíc, že naše auto neobjeví speciální městská parkovací policie.

Od nejbližší řidičky jsme chvíli před tím zjistili, že za parkovné se zde účtuje 4 € za hodinu až do půlnoci. Rozhodnutí, kde auto necháme přes noc spát, jsme zatím nechali otevřené a vstoupili do recepce.

Dobře informovaný recepční nám vysvětlil další možnosti, včetně P+R parkovišť na vzdálenějších lokalitách od centra, kde platí zvláštní pravidla a ceny 1 až 8 € za den, podle času příjezdu.

Po zvážení všech možností jsme nechali náš Nissan od půlnoci do deváté hodiny raní na ulici zdarma a pak ho přesunuli k nabíječce, kde se k naší velké radosti opět účtovala pouze elektřina.

auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

foto: archiv autora

Čas do půlnoci jsme vyplnili noční vyhlídkovou jízdou úzkými uličkami centra, plného rozjařených a snad i konopím omámených lidí, kteří bez nejmenšího pudu sebezáchovy beze spěchu křižovali ulici tam a zpět.

Když se k náhodně se pohybujícím chodcům a někdy i cyklistům přidaly náhodně rozmístěné jednosměrné ulice, jejichž lokaci neznal přesně ani Google, změnila se jízda ve večerní drama, s cílem nikoho nepřejet ani nenabořit.

S úlevou jsme se vymotali z přecpaného centra a kolem jedné ranní dojeli k hotelu. I podle ceny obyčejného hotelu jsme pochopili, že každý metr čtvereční má v tomto městě vysokou cenu, své určení a využití. Vidět to bylo i na minizahrádkách před obytnými domy a hotely.

Když jsme na recepci zaslechli cenu „ustájení“ cyklistických kol mladého páru 72 € za noc, nevěřili jsme svým uším. Parkování automobilu v garáži hotelu přitom vychází na „pouhých“ 50 € za jednu noc.

auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

foto: archiv autora

Holandská karta The New Motion nás nezklamala a po přiložení na čtečku se téměř ihned spustil proud energie a kontrolka nabíjení se radostně rozblikala. Papírově měly červené amsterdamské nabíječky výkon 3-22 kW, reálný výkon jsme bohužel přesně nezměřili. Na CHAdeMO jsme ve městě nenarazili.

Kolem jedenácté hodiny dopolední, po opuštění hotelu, jsme chtěli zajít do centra a zažít město ve dne, zatímco bude náš elektromobil výhodně parkovat zdarma u jedné z mnoha nabíječek. Opět nás ale dokonale zamotaly amsterdamské jednosměrky. Když jsme dojeli k prvnímu červenému sloupku, označujícímu dobíjecí bod, stání byla plná, stejně tak u dalšího.

auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

foto: archiv autora

U třetího jsme po úspěšném zaparkování zjistili, že náš kabel pro konektor Type 2 je příliš krátký. Otočit se v úzké jednosměrce nebylo možné. Byli jsme rádi, že jsme neskončili ve vodním kanálu, u kterého ani nebylo zábradlí, svodidla či obrubník. Další pokus konečně vyšel.

Po nevýznamném porušení dopravních předpisů, spočívajícím v otočení se na blízké křižovatce, krátké jízdě v protisměru a vyhnutí se dvaceti chodcům a deseti cyklistům jsme úspěšně zaparkovali a zapojili přívod proudu. Všimli jsme si, že všichni ostatní řidiči používají dlouhé amsterdamské kabely, které zapojí i z opačného konce auta.

auto elektromobil Nissan Leaf Aleš Zahrádka cesta kolem Evropy TrendPark

foto: archiv autora

Místo pro stání jsme po předchozích zkušenostech už raději neměnili, a tak jsme během našeho pobytu v hlavním městě Nizozemí nedali za parkování ani Euro, pouze za elektřinu. Se spalovacím vozem bychom na parkovném zřejmě utratili nemalou částku.

Pokud se do hlavního města Nizozemska chystáte, připravte se na životem a dopravou pulzující město a velmi málo místa pro rozvor vašich náprav. Kromě chodců se na vás zpoza rohu může vyřítit cyklista, nebo třeba tři, potkáte ho i mimo pruhy pro cyklisty, i v opačném směru v jednosměrce.

Navigace v autě, Mapy.cz i Google Maps vás spíše povedou do slepého bodu, odkud budete muset cestu ven a potom teprve ke svému cíli zřejmě muset najít sami. Nebo budete mít to štěstí, že než se do Amsterdamu vypravíte vy, tak nějaká dobrá duše aktualizuje v mapách zřejmě stále se měnící uliční pravidla.

vlastní

21 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (3.)”

  1. S 30 kw by se cestovalo lip
    S 30 kw by se cestovalo lip nebylo by to na krev pri dojezdech k nabíječe ale mozna by to bylo stejne jen by byl clovek v klidu .
    Mel jsem ted pujcenou 30 kw verzi od dealera tady u nas v Plzni Nissan Roto a poradne jsem ho vyzkousel ,sice je to jen 6 kw na vic ale je to znat nemusi se tak setrit a na dalnici na pohodu 130 .
    S tim co mam 24kw verze jezdim jednou tydne prahu plzen a v pohode to davam i v zime jedu tak 100 az 110 s 30 kw jsem jel tempomat 150 km/h a v pohode plzen praha pak jsem cucnul kw na chademo ČEZ a zpet zase 150 km/h proste je to dobry mohu doporucit.
    Jen se mi zdalo jako by na regulatoru trosku jinak nastavili akceleraci .
    Je měkčí na proudovem pedalu což neni na skodu ale jen ve srovnani s 24kw verzí trosku měkčí.
    Ale parda doporucuji.
    Proudu zdar Robert

    1. Jde to, jen to (alespon
      Jde to, jen to (alespon podle vyzneni clanku) jeste porad spis pripomina „trabanti“ vypravy amazonskou dzungli nebo australskou pousti nez komfortni vylet civilizovanou Evropou 🙂 Ale ono se to casem podda…

      Jinak preju hodne stesti (resp. malo problemu) na ceste, pokud jeste probiha…

      1. Jasně, až bude
        Jasně, až bude dostatečně hustá síť nabíječek s možností jednoduchého placení např. platební kartou, bez nutnosti nějakých extra registrací nebo čipových karet, jako je tomu u dnešních benzínek. Do té doby to bude mít pořád příchuť průkopnictví a bude o čem psát. Potom už nebude o čem – tak jako nikdo dnes nepíše, že projel Evropu spalovákem. 🙂

  2. Aktuální informace k
    Aktuální informace k obrubníkům a vjezdu rovnou do vody mi podal můj aplégr, vrátivší se po půl roce z Amstru:

    1. přibližně jednou týdně se nějaké auto loví z vody
    2. v minulém století vymysleli stroj na tahání povozů a koní z kanálů
    3. minikovová zábradlí, která se místy vyskytují, se budovala taktéž v minulém století a přišla na příšerné peníze (tehdy guldeny)
    4. v šedesátých letech fungovaly půjčovny elektrovozíků, k vidění v muzeích. Můžete si do nich i sednout a čelním sklem se podívat na tehdejší ulice.

    OT: Pokud se do Holandska chystáte, případně vás zajímají aktuální reálie z pohledu našince, tak zde: http://riedlova.blogspot.cz/

      1. Na sardinii jsem jel s
        Na sardinii jsem jel s rodinou na dovolenou jeli jsme mimo dalnice a cestou nas prekvapil zavreny brenersky prusmyk a tak jsem jel vedle přes prusmik ve 2500 metrech coz byl pekny zážitek 🙂
        Na Sardinii jsem jel tri dni zpet také tri dni jely jsme na pohodu zadny kvalt zastávky na kavu nabijeni proste cesta byla soucasti dovolene , vyuzival jsem kartu The newmotion coz nemecko rakousko pohoda a pro italii jsem mel italskou kartu podobnou jako mame tady od cezu ale italie tam prijedete na udane místo s par procenty energie v baterii a ejhle namalovane stani pro el auta a nabijeci stojan není a nebo jinde je ale nefunguje no bylo par okamziku kdy jsem je proklinal , ale ted s ohledem casu to patri k jejich mentalite a musí se to tak brat 🙂 Na sardinii je to s nabíječkami chude a o vikndu kdy nejde vyuzit nabijeni u Renaultu a nebo Nissanu jsem vyuzival nabijeni v autocampu a přes noc třeba v hotelu.Byl to zajimavy zážitek ale chce to pevne nervy konkretne pro italii 🙂
        Jinak jezdim všude alpy Grosglokner atd .Ted po rocnip provozu leafu mam najeto bez par tisíc 60 000 km jedna garancni prohlídka za 700 kc a ted budu mit druhou .
        V italii mnoho lidi neznaji elektromobil a spousta z nich auto obdivovalo .
        Byla to pekna dovolena za 14 dni 4100 km 🙂

        1. Diky moc za informace, ktere
          Diky moc za informace, ktere nam urcite pomuzou nebat se planovat i do vetsich dalek. Za do 14 ti dnu budu mit Leafa 30kwh a zajima mne o kolik by bylo zrovna to vase cestovani s touto vetsi baterii v klidu. Zatim mam v planu jen madarsky Sarvar a Berlin. Shromazduji karty (CEZ EON ZSE The NewMotions…) a…… nemuzu se auta dockat. Diky

  3. v Amstru jsme byli vloni
    v Amstru jsme byli vloni ubytovani v hotelu Carlton a parkovani na hotelovem parkovisti bylo zdarma, jen nejde ani vytusit jak drahe ubytovani si hleda dvojice cestovatelu Veronika a Ales a tedy nejde spocitat kolik je vysla noc + pripadne parkovani pokud je napsano ze parkovani stalo v jima zvolenem hotelu 50€, my spali v „luxusu“ 4 hvezd za 120€ na noc pro 2 osoby se snidani a to v centru a s vyhledem na vodni trziste, v cene bylo i nejake koncertni vystoupeni klasicke hudby v „koncertnim“ salu hotelu, ale to jsme nevyuzili a radsi se prosli mestem, na fidlovani nejakych houslistu jaksi nejsem ani ja ani zena 😀

Napsat komentář