Český startup Agdata nasadí své senzory také v obcích, začne s měřením kvality ovzduší

Největší český start-up, zaměřující se na kompletní digitalizaci zemědělství, Agdata, výrazným způsobem rozšíří pole své působnosti. Z českých farem nově zamíří také do měst, kterým chce postupem času nabídnout zcela nový ekosystém služeb pod značkou Agdata City.

V první fázi nabídne Agdata například meteostanice a senzory pro měření kvality ovzduší, jejichž data bude schopen pomocí API propojit s dalšími systémy obce. Do budoucna však počítá s komplexní datovou transformací obcí – od monitoringu stavu městské zeleně, monitoring teploty veřejných prostranství po sledování vozů městských služeb.
foto: Agdata

Pilotním místem, kde se systém pro kontrolu kvality ovzduší Agdata City testuje, je obec Petrovice u Karviné. Ta se nachází v jednom z regionů z nejvíce znečištěným ovzduší v České republice. Mezi další pilotní lokality patří brněnské městské části Popůvky či Královo Pole.

V zapojených samosprávách bude možné instalovat meteostanice a senzory prašnosti, které jsou schopné monitorovat prašnost v pásmech PM1, PM2, PM2,5 a PM10 a zároveň sledovat molekuly NO2, SO2, CO, O3, CO2 a O2.

Představitelé místních samospráv mohou stanovit hraniční hodnoty, o kterých budou v budoucnu informovat pomocí SMS či emailu v případě překročení stanovených hranic či poklesu pod minimální hodnotu. Aktuální výsledky s živými daty jsou poté umístěny veřejně na web samosprávy, kam má přístup každý občan.

„Uvědomujeme si, že kvalita ovzduší je jedním z problémů, které Česko trápí. Informace o kvalitě ovzduší mohou být pro obyvatele v lokalitě naprosto zásadní. Proto jsme jako první z produktů ekosystému Agdata City zaměřili právě na precizní mapování lokálního znečištění vzduchu. Pokročilá senzorika, kterou nabízíme, dovede monitorovat kromě obvyklých veličin jako jsou směr a rychlost větru, úhrn srážek, teplota, vlhkost či tlak také koncentraci prachových částic a širokého spektra škodlivin,” přibližuje Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata.

„Zapojením se do pilotního projektu dokážeme nabídnout občanům on-line informace o kvalitě ovzduší v naší obci. Ta zde přitom není dlouhodobě nejlepší. Čidla jsou umístěna ve třech částech obce, ve kterých se nacházejí naše školní a předškolní zařízení. Těmto institucím tak umožníme získat důležité informace o momentálním stavu ovzduší tak, aby mohly bezpečně realizovat své venkovní aktivity s dětmi. Z pohledu obce jsou také velmi důležité nízké provozní náklady systému, které jsou výrazně výhodnější než u podobných systémů na trhu,” uvádí Marian Lebiedzik, starosta Petrovic u Karviné.

Znečištění prachovými částicemi v současnosti patří k hlavním problémům kvality ovzduší v České republice. Částice představují významné riziko pro lidské zdraví. Pocházejí hlavně ze spalovacích procesů v energetice, vytápění domácností a z dopravy.

Ta kromě přímých exhalací způsobuje i víření již usazených částic do ovzduší. A netýká se to jen regionů. V rámci projektu Clear Air For Europe provedla holandská Agentura pro hodnocení životního prostředí porovnání čistoty ovzduší asi 30 velkých evropských měst a z hlediska znečištění ovzduší prachem vyhodnotila jako nejhorší situaci v Praze.

Agdata City však neskončí u meteostanic a kontroly kvality ovzduší. Celá řada senzorů, která dnes úspěšně funguje na tisícovkách farem, totiž najde využití i v městském prostředí. To ostatně uvádí i starostka brněnské části Popůvky Miluše Červená:

“Popůvky jsou obec, která se nachází západně cca 10 km od Brna a jako jediná v ČR je rozdělena tělesem dálnice D1. V těsné blízkosti této dálnice máme postavenou školu i školku, proto jsme uvítali nabídku Agdata City na možnost měření kvality ovzduší v naší obci. V současné době máme v obci umístěna tři čidla, která nám umožní sledovat stav ovzduší. Můžeme tak operativně komunikovat s vedením školy a školky, kdy není vhodné větrat nebo pobývat venku.”

Do budoucna se tak Agdata City uplatní například při kontrole městské zeleně a péči o ní v podobě chytrého parku nebo lesoparku, pokročilá telematika pak dokáže zajistit efektivitu městských služeb a spotřebu paliva. Není bez zajímavosti, že celý systém jde s mírnými úpravami nasadit i pro sledování například vozů MHD.

“Měnící se klima pochopitelně dopadá také na města a obce, péče o městskou zeleň se komplikuje a prodražuje, zásahy v podobě nevhodně načasované seče jsou navíc často spíše destruktivní. Naše know-how z farem je ideální pro celou škálu aktivit městských služeb, kterým jsme schopni dodat v podstatě na klíč systém pro efektivní správu městského prostředí,” zmiňuje Musil.

“A díky tomu, že máme jednu z nejpreciznějších telematik na trhu s rozlišením několik desítek centimetrů, nabízí se její aplikace v celé řadě dalších odvětví. Do budoucna se nebráníme stát se v rámci Agdata City například jedním z dodavatelů dat o pohybu městských dopravních prostředků včetně například MHD.”

tisková zpráva

5 Comments on “Český startup Agdata nasadí své senzory také v obcích, začne s měřením kvality ovzduší”

  1. Si vybavuji, ze qalita ovzdusi se mjerila i pred rokem 1989.
    Si vybavuji, ze qalita ovzdusi se mjerila i pred rokem 1989. Je otazkou, zda se zverejnovaly udaje tabulkove (neplest s ekscelem, tabulky byly papirove) anebo realne.
    Dnes je to jednodussi – zavede se tzv picneova konstanta a data budou v poradku.

      1. po slovensky:
        tak, ako som písal inde, v zariadení na obranu

        po slovensky:
        tak, ako som písal inde, v zariadení na obranu vlasti sa hneď na druhý deň po „výbuchu“ začalo cvičenie CO sledovaním radiácie. následne podniková škôlka prestala s aktivitami vonku, … a na oslavy 1. mája už bolo po „znečistení (dážď prach spláchol.
        google translátor
        česky:
        tak, jak jsem psal jinde, v zařízení na obranu vlasti se hned druhý den po „výbuchu“ začalo cvičení CO sledováním radiace. následně podniková školka přestala s aktivitami venku, … a na oslavy 1. května již bylo po „znečištění (déšť prach spláchl.

    1. konštrukta trenčín vyvinula, vyrobila overovaciu
      konštrukta trenčín vyvinula, vyrobila overovaciu sériu,inštalovala a prevádzkovala dohodnutý čas.
      problém bol vo chvíli prekročenia odporúčaných hodnôt, pretože napr. v trenčíne stála (a na rovnako mieste aj stojí novšia) na mieste, kde stoja a rozbiehajú sa mhd i prímestské spoje + ostatná doprava (najužšie hrdlo I.61
      vtedy som si to neuvedomoval, ale dnes, keď tam chodievam max raz za pol rok je tam neskutočný smrad.
      po ’89 sa partia okolo autorov osamostatnila a v segmente monitoringu úspešne podniká.

Napsat komentář