Česko spouští dotace na nákup elektromobilů, plug-inů a aut na plyn – zatím pro obce a kraje

Ode dneška mohou obce, kraje a jimi řízené organizace žádat o dotaci na nákup elektromobilů, plug-in hybridů a vozů na . Připraveno je 100 mil. Kč.

Ministerstvo životního prostředí ohlašuje nové dotace jen den poté, co na český trh přišel nový Hyundai Ioniq.
foto: Hyundai

Žádosti o dotace je možné podávat od 10. 11. 2016 do 31. 3. 2017 (nebo do vyčerpání alokace). Podmínky a podrobnosti k nové výzvě na TK představí ministr Richard Brabec společně s náměstkem Vladislavem Smržem a ředitelem Státního fondu životního prostředí ČR Petrem Valdmanem dnes v 9.00 na tiskové konferenci v budově Ministerstva životního prostředí.

Ministr Brabec tam zároveň podepíše memorandum o spolupráci se zástupci výrobců a dovozců aut, energetiků a plynařů. Cílem memoranda je prohloubit spolupráci ve výměně informací v oblasti čisté mobility, na osvětové podpoře pro samosprávu i veřejnost a také zhodnotit možnosti připravit podobnou dotační podporu i pro další skupiny žadatelů.

DALŠÍ PODROBNOSTI NAJDETE V ČLÁNKU: Obce a kraje získají na nákup elektromobilu až 230 000 Kč

tisková zpráva

61 Comments on “Česko spouští dotace na nákup elektromobilů, plug-inů a aut na plyn – zatím pro obce a kraje”

      1. Ono nejde jen o soukromé
        Ono nejde jen o soukromé garáže. Já to vidím u nás v obci. Umí využít dotace na leccos a nakupují techniku, kterou nepotřebují. Traktor, multikáru… Bez dotací by ty služby objednali od externí firmy a vyšlo by to obec nastejno a daňového poplatníka o pár mega levněji.
        V tomhle případě se budou nakupovat auta, která obce vůbec nepotřebují a ať už s nima bude jezdit starostova žena soukromě, nebo budou stát před OU, jsou to vyhozené peníze.
        Druhý aspekt je samozřejmě, že za nákup zadotovaného auta dostane příslušný dotovaný od prodejce pěknou sumičku do vlastní kapsy.

  1. ELEKTROMOBIL JE SKVĚLÝ
    ELEKTROMOBIL JE SKVĚLÝ AUTO, vo dost lepší než se furt srrr s nějakou fosílijí jedním kolem v servise ;))

    Je to úleva vrazit do něj čistý kabel 400V/32A a nemuset furt na benzince ládovat tam výbušný palivo a čuchat u toho jedovatý fet benzol… CO UŽ BYLO UHOŘELEJCH !! ;)))))))))))

  2. no osobně se mi elektroauta
    no osobně se mi elektroauta velmi libí, na druhou stranu vůbec ale vůbec nejsem nadšený představou že nabíjecím kabelem mi do auta teče trojfázový proud 400 V/ 50A, až budou první úrazy elektrickým proudem u elektroaut tak to začne být teprve veselo, a pochybuji že do aut se montují proudové chrániče jako do koupelen

      1. Pánové, nezlobte se, ale
        Pánové, nezlobte se, ale to je fakt takový problém tady diskutovat slušně ? Chápu, že Vás dotazy mohou iritovat, ale co tady pravidelně předvádí dvojice Cipísek a Vondrák je fakt ubohost kombinovaná s infantilitou… Na hybrid se kvůli tomu dívám už zřídka, protože diskusní žumpa pod články je občas fakt ubohost…
        Nemůžete si svoje zbytnělý ega honit nějakým méně obtěžujícím způsobem?

    1. To je první věc, která se
      To je první věc, která se u EV vyřešila. Pokud použijete wallbox nebo DC stojan, tak „tankování“ EV je bezpečnější než tankování spalováku. U spalováku můžete klidně vytáhnout zmáčknutou pistoli, polít sebe i auto a pak se zapálit. U nabíjení např. tato situace nemůže nastat. A když dojde někde k úniku zbloudilého proudu (díky nějaké poruše na autě), tak nabíjení se okamžitě zastaví. U pumpy když Vám praskne hadice, tak můžete zapálit pumpu nebo zamořit půdu. U nabíjení toto nemůže nastat.

  3. Dotace na nákup vybraným
    Dotace na nákup vybraným zájemcům, v tomto případě krajům a obcím, je absolutní nesmysl a nesystémové vyhazování peněz. Elektromobilitě to nijak nepomůže, jen se plýtvá penězi a lidskými zdroji, jelikož zase se tím budou muset zabývat někde nějací úředníci, kteří to budou vyhodnocovat a řešit. Stejně ale nic konstruktivního nevymyslí, protože této problematice příliš nerozumí a ani nemají motivaci jí rozumět.

    Pokud stát chce podpořit elektromobilitu, dalo by se uvažovat jako o smysluplném řešení, např nižší DPH na nákup elektromobilu. Je to administrativně nenáročné a hlavně spravedlivé. Dosažitelné pro všechny zájemce stejně.

    Další smysluplná podpora by mohla být formou podpory vytvoření národní sítě nabíjecích stanic pro EV. Hustá síť nabíječek přesvědčí mnohem více lidí ke koupi EV, než nějaká dotace která je selektivní (rozuměj, jen pro vyvolené) a navíc je lidem k ničemu, když při každé cestě za město, delší jak 150km musíte špekulovat, kde budete nabíjet.

    1. No to je otazka, za me je
      No to je otazka, za me je mnohem vetsi problem elektroaut cena, nez chybejici dobijeni.
      Na co mi je husta sit dobijecich stanic, kdyz elektroauto stoji a par set tisic vice nez spalovak (v tom idealnim pripade)? Pominme to, ze u vetsiny dostupnych elektroaut, je i s hustou siti stanic jakakoli dalkova jizda spise nouzove reseni…

      1. Ano, to máš pravdu.
        Ano, to máš pravdu. Souhlasím. Cena je dnes u EV asi o 200.000,- vyšší než srovnatelný spalovák. Reálný dojezd cca 200 – 250km je zatím taky nic moc, pokud mám jezdit dálkové trasy. Otázka, Opel Ampera s dojezdem přes 300km už zní asi lépe.

        Faktem nicméně je, že cca do 2 let se budou běžně prodávat auta s dojezdem kolem 400-500km. To bude běžný standart, Špičkové modely nabídnou i víc, tedy přes 500km.

        Další fakt je, že pokud budou ceny el. aut klesat stejným tempem, jako poslední 3 roky, pak do 5-6 let budou cenově srovnatelné se spalováky, přičemž ale nabídnou mnohem větší jízdí komfort.

        A právě v této době bychom již měli správně mít připravenou tu národní síť nabíjecích stanic, aby to všechno pěkně zapadlo logicky do sebe. A to je přesně to, co státu chybí, tedy strategický plán rozvoje elektromobility. Zatím jen chaoticky něco dotují, ale nedává to žádný smysl.

        1. No o 200 000, zalezi na uhlu
          No o 200 000, zalezi na uhlu pohledu. Nizsi stredni tridu s pouiztelnym motorem a vybavou koupite za 350 000, nejlevnejsi elektro je leaf za kdyz se zada 600 000 s mohutnym dojezdem 100 – 150 km (to nejen ze neni na dlouhe trasy, on to muze byt slusnym problem i na kratsi trase.
          Ampera E / Bolt bud asi fajn, ale auto stejneho vyrobce ve stejne tride a o par cm vetsi startuje na 250 000 – jasne nema takovy vykon nebo spickovou vybavu, ale vetsina lidi co si kupuje tyhle autoa proste nepotrebuje spickovou motorizaci v maximalni vybave (ta mimochodem u merivy je za cenu do 500 000, coz je o cca 600 – 700 tisic mene nez je cena Boltu).
          Jestli bude za parl auto jako Bolt za cenu spalovaku (tj v zakladu za 300 000 aspon) je otazka, osobne si myslim ze nebude driv nez za 10 let a jetli vubec.
          Dalsi vec je – dobijeci stanice – dneska se delaji v podstate stnadardne na 50 kW (pricemz EV uzivatele vam vesmes potvrdi, ze ta hodnota je v realu nizsi) – to je ale extremne maly vykon, si vemte, ze Bolt byste tim dobijel na 80% kapacity (tedy podle rychlosti na dalsich 150 – 200km) pres hodinu! A auta, ktera maji jeydit aspon trochu delsi trasz proste musi mit vetsi baterku, a takova dobijeci stanice kde dobijite hodinu, neni zadna strategicka podpora elektromobility, je to tak maximalne nouzove reseni, ktere vyuzije par nadsencu. Jestli budouvat ve vetsim infrastrukturu, tak je treba pockat na nejaky slusny dobijeci standard (absolutni minimum bych videl na 100kW, idealne tak 200).

          1. No, jak se to vezme.
            No, jak se to vezme. Stávající 50 kW rychlodobíječky od ČEZu (ABB) jsou v pohodě, protože těch 50 kW opravdu dají. Chápu, že pokud jezdíte dálky, tak ani Bolt vám stačit nebude. Ale mne by pokryl v podstatě všechny jízdy až na případnou jízdu do Chorvatska a i ta by se dala se 4 nabíjeními zvládnout.

            1. Jejda ale vy nejste prumerny
              Jejda ale vy nejste prumerny cesky vidlak co si kupuje auto zjevne.
              50 kW mi proste prijde malo, prave proto, ze rychlodobijeni clovek pouziva jen kdyz jede daleko. Si prestavte cestky kdy jedete 150 – 200 km a nasledne minimalne hodinu stojite na dobijecce, to je proste uplne naprd…

              1. Vkliiidu, ani Rim
                Vkliiidu, ani Rim nepostavili za den. Bud rad ze vubec existuje alternativa na delsi cesty diky Tesle, ikdyz draha jak prdel, tak aspon neco. „Bezny cesky vidlak co si kupuje auto“ proste holt musi pochopit ze cestovat s EV na delsi trasy se zatim neda nebo jen s velkymi obtizemi. Ale to neznamena ze za 10 let to nebude vsechno uplne jinak, a 10 let taaak kratoucka doba. Me se naopak zda ze se to rozjizdi neuveritelne krasne….

                1. No mne se taky zda ze to
                  No mne se taky zda ze to dobre rozjizdi, proto mi prave prijde ujete davat penize ted na technologii, ktera bude za 5 let v zasade k nicemu

                2. Tak to je otazka casovani,
                  Tak to je otazka casovani, ale myslim si, ze dneska stavet 50kW rychlonabijecky jeste stale smysl ma. Aspon probuh bysme mohli pokryt treba celou CR, coz jeste stale zdaleka nemame. V budoucnu pak na delsi cesty sice uz to bude jen jako nouzovka, ale jeste doboru dekadu by dobre slouzily ve mestech jako mista kde si lidi svoje EV dobijeji protoze nemaji vlastni garaz a na ty jejich „200km“ EV by to stacilo vpohode. Takze za me jen at pokryjou CR 50KW nabijeckama a zaplni jimi vetsi mesta, budou tam slouzit dobre jeste hoodne dlouho

                3. No ujeté, berte to tak, že
                  No ujeté, berte to tak, že za 5 let si koupím auto další, nové. A už budu mít 5 let odježděných v EV. A pravděpodobně to za 5 let nebude náhrada i3, ale S-maxe.

                4. Uprimne nchapu jak to
                  Uprimne nchapu jak to souvisi s tim co jsem psal ja? Nemam nic proti tomu, ze si dneska nekdo poridi EV. Az si poridite tu nahradu S maxe, tak veri ze taky budete rad, kdyz po tech 5 letech bude akorat cerstva infrastruktura s poradnymi nabijeckami (tj si klidne dojete nekam 300km s kratkou zastavkou), nez aby tu staly stare nabijecky (tezko stat bude stavet dvakrat kratce po sobe novou infratrukturu), kde vam to, v te dobe standardni auto, bude nabijecka dobijet hodinu a pul…
                  Ono asi vetsinu cest odjete bez rychlonabijeni, ale kdyz uz pojedete nejakou dalku, tak verim, ze nebudete chtit stat na dobijecce hodku a pul, protoze to bude ladova 40 KW…

                5. Určitě. Já to myslel
                  Určitě. Já to myslel spíš tak, že prostě na delší cesty mám teď větší auto. A osobně většinou nikam nespěchám, takže mě ani ta hodina nabíjení nezabije. Když to tak porovnám, tak mi skoro přijde, že u malých elektromobilů je i ta 50 kW nabíječka zbytečnost, stačí 20 kW, která to nabije skoro stejně rychle na 90 %. U větších elektromobilů je pak pro komfortní nabíjení třeba aspon 100–200 kW. To máte pravdu.

                1. A k cemu je dobre valit
                  A k cemu je dobre valit penize do site, ktera je dobra pro tech par EV nadsencu?

                2. Takže se nemá stavět
                  Takže se nemá stavět nic?

                  Dnes si prostě dáte pauzu 30-45minut a můžete jet dál 150km (nebo zpátky domů).

                3. At si stavi kdo co chce, ja
                  At si stavi kdo co chce, ja jsem reagoval rpimarne na to, jak tu nekdo psal, ze by mel stat vybudovat po cele CR sit dobijeicch stanic, coz mi pri soucasne technologii prijde drahe a k nicemu (mimo tech par EV nadsencu, kteri jsou ochotni 40 minut na nabijecce cekat aby se mohli pak plazit 80kou po dalnici).
                  Obzvlast v stiuaci, kdyz za rok dva nejsoupis budou k dipozici stojany s mnohem vetsim vykonem, dostatecnym i pri nejake realne masovejsi vyuziti… prvni auto s nejaky pouzitelnym dojezdem za pouzitelnou cenu budou stejne nejdrive v roce 2020…

                4. S tímhle přístupem si
                  S tímhle přístupem si nekoupíte nikdy nic.Protože vždycky za 2 roky ta věc bude lepší. Takhle by se nedostavila ani jedna nabíječka.

                  Souhlasím s tím, že dotace jsou jen zlo a místo toho ty peníze měli dát na tech PÁR nabíječek za PÁR korun. Česko je tak malá země že pro začátek by stačilo 10 nabíječek na tech správných místech a pak trochu tech uplne nejlevnějších wallboxu se zásuvkou 230/400V.

                  A ještě by jim mraky peněz zbylo na ty debilni dotace.

                  Nikdo přeci nerozporuje ze hlavní brzkou je cena eaut, ale to, že když už stát chce podpořit elektromobilitu, tak místo přímých dotací má nejdřív začít stavět nabíječky. Oni se taky nepostaví za den . Několik let by to trvalo. A az tu bude víc eaut trhák budou chybět tím víc. Pak se to už těžkou bude dohánět.

        2. Neviděl bych to tak
          Neviděl bych to tak optimisticky. Do 2let auta která dají 400-500km bude to samé co dneska – cena dost přes mega. Možná něco kolem 250-300km bude na léto kolem 900tis, ale i tak to u nás půjde hodně pozvolna. Ať už Tesla nebo kdokoliv jiný (kromě výkřiku Německé pošty) nemá žádnou snahu do budoucna (5let) tlačit 300km pod 550tis s DPH.

          1. Tak o tomhle je zbytecne
            Tak o tomhle je zbytecne diskutovat protoze uz predpoklad, ze stat si kupuje jakekoliv auta krome mozna hasicskych vozu, policejnich a sanitek je pro me absurdni. Kazdy ministr, urednik a podobni lempli by si samozrejme meli koupit auto na vlastni naklady pokud chteji jezdit do prace autem nebo plnit svoji funkci efektivneji. Toje ale na jinou debatu.

          1. Tak prvni si musis zacist
            Tak prvni si musis zacist vest presne zaznamy o tom kolik te ten tvuj srackoprd stoji. Potom si vezmi tedy jen pohonne hmoty a zjistis ze elektromobil ti jezdi za cenu 1l/100km. Normalni srackohnuj ti jezdi za 6l/100km, takze kdyz najedes 200 000km tak jen za benal das 360k misto 60k u EV. A to do toho nepocitam vydaje s udrzbou toho bordelu co si rika auto na benzin. Zkratka kup si iOna za 200k a podekuj mi pozdeji.

                1. … jako to že to neprská
                  … jako to že to neprská žádnej sajrat do plic spoluobčanů a razantně míň prachu z brzdovej destiček. Vás organismus je vystaven menším vibracím.
                  Nejenom na svou kapsu je třeba mysleti.

                2. jednak prska, akorat je
                  jednak prska, akorat je komin nekde jinde, jednak ne malo, protoze ta technologie neco stoji, co jsou ty penize ktere jste mohl investovat jinam. treba na prestavbu kotle v baraku z tuchyh paliv na zemni plyn, a nakonec je to dost marna debata, protoze to nedokazete vyjadrit ciselne a zvrhne se to do debaty o pocitech. vlivu je proste hrozne moc a nejenom ze se nedaji poradne vyjadrit ciselne, ale nedaji se poradne ani vyjmenovat. ale kdyz se na to citite, tak zkuste rict o kolik zatezuje elektromobil zivotni prostredi mene nez obycejna dieslova oktavka. nezapomente do toho samozrejme zahrnout mix elektraren, a obetovane naklady. tedy kam by jste penize mohl investovat, kdyby jste si nekoupil dvakrat drazsi elektromobil. nezapomente to porovnat s pohonem na cng. dopady na zdravi obyvatel zapocitejte take. to je dulezite. a nakonec, zkuste navrhnout idealni pohon. tipoval bych HYBRID. kazdopadne prijemne pocitani 😉 kdyz to budete mit hotovo, predvedte se. uvidime, jestli jste na nic nezapomel. ja se zatim uspokojim s informaci, ze elektromobil se mi vyplati, kdyz najezdim minimalne 30tisic rocne.

                3. Co se vyplatí Tobě je mi
                  Co se vyplatí Tobě je mi šumák. Ale byť jediný zachráněný život hlavně v u mne blízkých osob říká že není Tvými penězi zaplatitelný. Takže za mne cokoli vyžene ten bordel co se posledních 5 let valí z výfuků z cest a za druhé co posadí šejka velbloudovi na hrd a šup s ním do pouště, za další zakope mužika zpátky do zemljamky s tím já budu nadšeně souhlasit. Takže to Tvé nahrazení paliv plynem si jaksi strč za klobouk. Už dávno jsme dále. Fakt taková netáhla jako Ty pohledat……

                4. ta diskuse byla docela
                  ta diskuse byla docela obsahla a zapocitavala zapocitatelne. treba pro zajimavost i to, ze kdyz prejdete na elektromobil, tak se vam zvysi najezd, protoze mate levnejsi cenu za km. anebo taky to, ze kdyz zmenite tarif kuli dobijeni doma, tak vam zlevni cena elektriny pro provoz domacnosti.

                1. v diskusi pod nejakym
                  v diskusi pod nejakym clankem, tak pred pul rokem mozna.

            1. První bych počítal nákup
              První bych počítal nákup vozidla. I starší EV je stále minimálně o 200 tisíc dražší jako Diesel a ještě více oproti Benzínu. Za druhé dnešní auta mají spotřebu okolo 5l/100km. Otázka byla na auta jezdící krátké trasy. To je zhruba 10 tisíc kilometrů ročně. Abych tedy na pohoných látkách projel 200 tisíc Kč rozdílu pořizovací ceny tak bych musel jezdit 10 let!! Ale to bych musel EV nabíjet zadarmo. Se započítáním nabíjení se mi ceny budou srovnávat necelých 13 let!! Udržba spalováku je samozřejmě dražší a upřímně mne nemálo sere. Přesto za 10let provozu a nájezdu zhruba 100 tisíc jsou náklady okolo 50 tis. Kč (počítám údržbu jen pohoného agregátu). U EV se zatím očekává jak vydrží baterie 10 let. Pokud ji budete muset koupit novou tak jistě nebude za 50.
              Takže Pane Vondrák jste mne vůbec nepřesvědčil a vaše výrazy mluví také o něčem.

Napsat komentář