České energetické společnosti: elektromobilita musí být především dobrý byznys

Přinášíme druhou část reportu z druhého ročníku konference E-mobilita. V Praze se na ní začátkem týdne sešli všichni, kdo mají s elektromobilitou v České republice co dočinění. Shodli se, že dřív než se z elektromobilů stane výnosný byznys, žádné velké rozšíření je nečeká.

Eva Šelepová ze společnosti E.ON prezentovala na konferenci podrobné statistiky týkající se prodejů elektromobilů v Evropě za rok 2011
foto: E.ON

V inspirativní prezentaci představil Daniel Dušek, předseda dozorčí rady SKD Trade, elektromobil Mia Electric. Ten jsme měli možnost testovat a doslova nás uhranul, i přes některé nedostatky. Z prezentace bylo možné se dozvědět, že v roce 2011 firma prodala 2500 kusů, plán na rok je 12 000 kusů s tím, že reálných je podle Duška vyrobit 10 000 kusů.

Otázkou je, kolik se podaří skutečně prodat. Nové verze elektromobilu budou mít za příplatek nezávislé vnitřní topení plus příhřev baterie, což jsou dvě zásadní věci, které tomuto unikátnímu elektrickému autu v rozšíření zásadně pomohou.

Na rok 2014 údajně chystá firma zcela nové elektrické vozidlo, které by mělo být poháněno vodíkovými palivovými články. Souběžně s tím investuje do výstavby . Údajně za každých 1000 prodaných vozů by měla být vybudována jedna větrná elektrárna o výkonu 1,5 MW.

test elektromobilu Mia Electric test elektromobilu Mia Electric test elektromobilu Mia Electric

Spolu s tím by Mia měla nabízet také domácí stanici pro výrobu a plnění vodíkem. Kromě značky Mia se Dušek krátce zmínil také o vlastním projektu SKD Trade, kterým je elektrobus Stratos LE30e stavěný na podvozku IVECO.

Jako další vystoupil jediný zahraniční host konference, Marc Tison, vedoucí oddělení Programy elektrických vozů skupiny PSA Peugeot Citroen. Ten mluvil především o trendech ve vývoji elektromobilů ve své společnosti, vývoj cen a kapacity baterií a jakožto investici do budoucna. Zmínil také některé projekty sdílení aut ve Francii.

Na Tisonovo vystoupení zajímavě reagoval pan , který přišel s otázkou, která nejspíš ležela na mysli všech, kdo o elektromobilitě něco málo vědí.

A totiž, proč dnes PSA Peugeot Citroen kupuje elektromobily iMiEV z Japonska a dává na ně vlastní značku, když ještě v 90. letech šlo o prakticky jedinou firmu na světě, která elektromobily sériově vyráběla? Odpovědi na tuto otázku se však pan Tison umně vyhýbal.

Elektromobily a elektromobilita v České republice

Po obědě už následovaly hutné prezentace čtyř zástupců největších českých energetických společností. Tomáš Chmelík ze společnosti hovořil jako vždy velmi věcně na téma elektromobily jako byznys.

elektromobil  ČEZ mapa sítě dobíjecích stanic

Znovu zopakoval, že dokud nebude možné najít pro elektromobily a jejich infrastrukturu, tedy dobíjecí stanice, ten správný byznys model, nikdy se elektromobilita nerozšíří.

Představil projekce co se týká odhadů v ČR. V roce 2020 se má v České republice prodat 49 020 elektromobilů, v roce 2030 už 96 790. V roce 2015 se podle odhadů energetického gigantu prodá 7940 elektromobilů jen v ČR.

Většina z nich ale půjde do sféry B2B. Tento poměr se vyrovná zhruba v roce 2016 s tím, že v roce 2030 už půjde většina prodaných elektrických aut do rukou jednotlivcům, nikoliv firmám.

Zároveň Chmelík upozornil na zajímavý, ale často opomíjený fakt: fandové elektromobility stále čekají na zvyšování kapacity baterií jako na pomyslnou modlu a to, co pomůže elektromobilům v rozkvětu. Zapomíná se přitom ale na podstatný fakt, že zvýšení kapacity bude znamenat také podstatně prodloužení doby nabíjení.

Jako nevyhnutelnou nutnost tedy označil Chmelík . “Zákazník si u nich bude kupovat čas,” – touto větou v podstatě jasně řekl, že elektřina u rychlodobíjecích stanic bude výrazně dražší, než běžná elektřina.

Další zajímavost na kterou Chmelík upozornil je skutečnost, že v budoucnosti může vyrůst pro energetické firmy v oblasti dobíjecích sítí pro elektromobily četná konkurence. Může jít o fondy venture kapitálu, ale zejména také telekomunikační společnosti, které mají obrovské zkušenosti s přenosem dat a potřebnou infrastrukturu.

Elektromobilita v Německu a Evropě

Po Tomášovi Chmelíkovi převzal slovo Pavel Tomíček ze společnosti RWE. Ten se opět zaměřil především na infrastrukturu. RWE podle něj čeká v roce 2015 v Evropě kolem 300 000 elektromobilů. V roce 2020 už to mají být 4 miliony s tím, že 1 milion bude jen v Německu.

V roce 2022 očekává RWE, že v Česku bude ročně prodáno 200 000 elektrických aut, v roce 2020 na 65 000 aut. Tomíček zmínil zajímavou věc, a to že samotná elektřina je v celém systému dobíjení elektromobilů zcela podružná věc – komodita. Mnohem důležitější je veškerá infrastruktura kolem. Autentifikace, data management, účtování apod.

Zároveň dal k dispozici zajímavé statistiky dobíjecích stanic. Např. Německo dnes má 1162 dobíjecích zásuvek (nikoliv samostatných dobíjecích stanic). RWE jich má v Německu údajně nejvíce. V Nizozemsku je 255 dobíjecích zásuvek.

Zmínil také konkrétní příklad: dálnice z Hamburku do Kolína, celkem asi 400 km, byla osazena devíti rychlodobíjecími stanicemi na stejnosměrný proud s výkonem 50 kW. To vše bylo financováno německým ministerstvem dopravy.

Dnes ztráty, zítra zisky

Právě financování bylo další zajímavou zastávkou v prezentaci. Tomíček připustil, že elektromobilita je zatím pro RWE velmi ztrátová. Ale vzhledem k tomu, že Německo se ústy svých nejvyšších politických představitelů k podpoře elektromobility přihlásilo, buduje si tímto RWE pozice pro budoucí (tučné) zisky.

Aktuálně se například RWE podařilo zvítězit v tendru na dodání 500 dobíjecích stanic pro Amsterdam. Součástí toho je opce až na 5000 dobíjecích stanic. Mimochodem, věděli jste, že každý obyvatel Amsterdamu může požádat o vybudování dobíječky před svým domem? V roce 2015 má v tomto městě jezdit 10 000 elektromobilů.

Nakonec se Tomíček krátce zaměřil také na zajímavou skutečnost, že kolem 1400 dobíjecích zásuvek pro elektromobily, které dnes v Evropě RWE provozuje, vytvářejí sice malou, ale už potenciálně zajímavou smartgrid (chytrou síť) o kapacitě 30 MW. Tedy ekvivalent regulačního výkonu 3750 střešních fovotoltaických elektráren o výkonu 8 kW nebo 15 větrných turbín.

Podrobné statistiky prodejů elektromobilů

Eva Šelepová ze společnosti E.ON ve své prezentaci především přinesla konkrétní velmi zajímavá čísla o aktuálních prodejích elektromobilů v celé Evropě i České republice. V roce 2011 se tak v Německu prodalo 2154 elektromobilů, Rakousko 631, Velká Británie 1052, Francie 2100, Španělsko 314, Česká republika 56 (13x Citroen C-Zero, 23x Smart ED, 18x Peugeot iOn, 2x Mitsubishi iMiEV). Dalšími zajímavými trhy jsou v Evropě Norsko, Dánsko, Nizozemsko, Švédsko, Itálie, Portugalsko, Belgie.

Podle společnosti E.ON však budoucnost neleží pouze v jednom alternativním palivu – elektřině – ale v kvalitním mixu několika alternativ, včetně např. CNG.

Nakonec příznivá zpráva pro všechny fanoušky Smartů. Elektrický Smart ED třetí generace se začne prodávat, nejspíš i u nás, už ve 3. čtvrtletí 2012. Cena zatím není známa, ale vzhledem k tomu, že Citroen C-Zero nedávno zlevnil na cenu kolem 550 000 Kč bez DPH, očekáváme cenu pod půl milionem korun.

elektromobil   Smart ED Česká republiky E.ON

Posledním z velké čtyřky byla společnost PRE. Její zástupce se zmínil především o tom, že elektromobilita je dnes i legislativní problém, kdy pojmy nejsou dostatečně dobře zakotveny v zákonech. Zároveň doplnil, že stále platí ambice rozšířit síť dobíjecích zásuvek a stanic na počet 22 ze současných devíti.

Dobíjecí stojany a stanice PRE s označením ePoint PLUS a ePoint EVO (rychlodobíjení Chademo od ABB) dnes najdeme ve většině pražských obchodních centrech včetně těch jako Černý Most, Harfa, Chodov, Garáže Slovan, Europak Štěrboholy a dalších.

4 Comments on “České energetické společnosti: elektromobilita musí být především dobrý byznys”

  1. Velka elektromobilita je ČR
    Velka elektromobilita je ČR velky problem,viz zkušenost v čalnku dřive popisovanem.Generalni sponzor e-on doufejme začne konkurovat ropne loby v česku nejen plynem a CNG,ale i zprovoznovanim dobijecich stanic pro pravě rozvoj eloktromobility.Je pravdou,že elektrokola a elektroskutry se lze dobijet v pohodli doma,ale u elektromobilu to zatim moc nejde a to je pravě vyzvou pro elektrarenske podniky,připadně i jejich nějake konkurenty(když muže fungovat Jančura proč by nemohl fungovat Alfikbětka v dobijecich stanicich.

Napsat komentář