Česká vláda poprvé zkouší elektromobil

Zaměstnanci Úřadu vlády budou v ulicích Prahy i v okolí hlavního města jezdit elektromobilem. Úřad totiž na dobu tří let zařadí do svého vozového parku elektromobil Volkswagen e-Golf.

Zástupce Úřadu vlády přebírá elektromobil Volkswagen e-Golf od zástupce společnosti ČEZ
foto: ČEZ

Vůz dnes vedoucímu Úřadu vlády Pavlu Dvořákovi slavnostně předal člen představenstva a ředitel divize vnější vztahy a regulace Ivo Hlaváč. Jedná se o aktivitu projektu Elektromobilita ČEZ, jehož cílem je podpora rozvoje tohoto způsobu dopravy v ČR.

„Většina vyspělých států Evropy i světa jde cestou podpory alternativních a ekologických pohonů. Elektromobily se svými jízdními vlastnostmi ukazují jako velice vhodný dopravní prostředek zejména v městském provozu. Rádi tak vyzkoušením elektromobilu symbolicky poukážeme na význam, který současná vláda přikládá rozvoji elektrické trakce v individuální i veřejné dopravě. Na Úřadu vlády využijeme elektromobil například pro cesty zaměstnanců za služebními povinnostmi po Praze,“ řekl při předávání vozu vedoucí Úřadu vlády Pavel Dvořák.

Partnery projektu Elektromobilita ČEZ z řad institucí a ministerstev jsou také Ministerstvo dopravy, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí.

Země s potenciálem čeká na další impulsy

V celé České republice v současnosti jezdí více než tisícovka elektromobilů. Elektromobily v tuzemsku rychle přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.

Stát od letoška prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu přispívá na koupi automobilů s alternativním ekologickým pohonem částkou až 80 000 Kč v případě podnikatelských subjektů.

K dalšímu rozšíření ekologické dopravy v ČR by mohla přispět např. připravovaná podpora na nákup elektromobilu fyzickými osobami z dílny Ministerstva životního prostředí ve výši až 200 tisíc korun.

Rezervy zůstávají v dalších formách podpory známých ze zahraničí, například plošné bezplatné parkování, využívaní placených silničních úseků zdarma nebo daňové úlevy.

Nedávná studie společnosti Roland Berger přitom předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7000 vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3% podíl na trhu.

V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovací zóny, jízda v pruzích pro , atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů.

tisková zpráva

68 Comments on “Česká vláda poprvé zkouší elektromobil”

  1. off
    Chevy předevčírem

    off

    Chevy předevčírem vyrobil prvních 9 Boltů na prodej, Tezla už si rozvrhla linku na M3 a výrobu chtěj spustit v 2. půlce 2017.
    Dupou na to.
    https://electrek.co/2016/10/26/tesla-model-3-progress-production-line-layout-subsystems/

    “For Model 3, we have completed production line layouts and will soon begin installation of new body welding and final assembly lines. We have established a world-class team of suppliers for Model 3 production equipment and components and critical long lead time equipment and components have been sourced. We are now testing vehicle systems such as chassis, the high voltage drive system, and low voltage subsystems such as vehicle controllers, HVAC, infotainment and lighting. As refinement of the Model 3 continues, we remain on plan for our timing, volume, vehicle capability, pricing,and margin targets.”

  2. Je mi smutno, že nevidím
    Je mi smutno, že nevidím ani světélko na konci tunelu.
    Do této chvíle naši mocní pro podporu EV neudělali vůbec nic dobrého a s plánovanými dotacemi chtějí elektromobilitu pohřbít úplně. Kdyby ti úřednický chytrolíni raději postavili za stejné peníze 80 rychlodobíjecích stanic, alespoň první rok a pak ať si už rozdávají peníze komu chtějí, tak udělají pro rozvoj elektromobility něco opravdu smysluplného. Bez podpory státu jinak budou růst rychlodobíjecí stanice s cenami dobíjení, které rozvoj elektromobility naopak zastaví. A pro příklady netřeba chodit daleko.
    Ale abych jen neplakal. Lze pochválit ČEZ za v podstatě bezplatné dobíjení, čímž rozvoji elektromobility opravdu přispívá. Zároveň lze pochválit i Magistrát hl. m. Prahy za parkování EV ve všech modrých zónách za symbolickou stovku ročně.
    Kdy se ale něčeho smysluplného dočkáme i na vládní úrovni? Zatím to vypadá tak, že určitě ne dříve, než za rok po volbách.

      1. To jste přeci na velkém
        To jste přeci na velkém omylu. Oni nás přijdou kulturně obohatit. Krásné šaty pro ženy model pytel 2016 se dvěma hezkými otvory, zásady použití mačety a nože v běžné konverzaci, džungle a zoo i ve Vaší ulici, nácvik odchodu do nebe hravou formou Létající Čestmír za zvukových, světelných a kouřových efektů a mnoho dalších netušených atrakcí. Takže ty dávky jim nevydáte ze svých krvavých daní zbytečně. Dozvíte se a naučíte mnoho nového. I Vaše děti ocení, když budou moci 5x denně mlátit hlavou o zem a k výuce jim – kromě zborky a rozborky samopalu Kalašnikov – bude stačit pouze memorovat jedinou knihu. Život bude krásný……

                1. Už máš plnou kolnu dřeva
                  Už máš plnou kolnu dřeva a plnej mražák masa?

                2. Les je za plotem a maso prý
                  Les je za plotem a maso prý bude chodit zdarma až k plotu :-))

                3. Jasně, a všude kde se dá
                  Jasně, a všude kde se dá nacpané náboje;-)

  3. „Většina vyspělých
    „Většina vyspělých států Evropy i světa jde cestou podpory alternativních a ekologických pohonů. Elektromobily se svými jízdními vlastnostmi ukazují jako velice vhodný dopravní prostředek zejména v městském provozu. Rádi tak vyzkoušením elektromobilu symbolicky poukážeme na význam, který současná vláda přikládá rozvoji elektrické trakce v individuální i veřejné dopravě,“ zdůvodnil Dvořák.
    Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/ve-vladni-flotile-je-prvni-zeleny-vuz-d80-/ekonomika.aspx?c=A161026_140402_ekonomika_fih

    SYMBOLICKY!

      1. Tož mne by potěšila,
        Tož mne by potěšila, páč pražáci z ministerstva usoudili, že souměstí Ostravska bude zpoplatněno. Takže do Frýdku-Místku se kvůli pitomým 10 zpoplatněným kilometrům bez známky nedostanu a musím přes sousední dědiny padesátkou. I 6 km do Bohumína je na tom podobně. Byť nyní zmizela značka před kruhovým přivaděčem v Hrušově a protože průtah 0stravou je bez poplatku, tak zřejmě i tento úsek. Ovšem z opačné strany už značka v Bohumíně je. Kretenismus v této zemi dosahuje obludných rozměrů a na ministerstvech je to zjevně virového původu.
        Takže známku zdarma v Ostravě využiju na tohle, do Olomouce se bez nabíjení po dálnici sice dostanu, ale je to na hraně a musím s malým městským Peugeotem Ion jet 80-100 km/h max.

          1. To je pravda. Jenže jak
            To je pravda. Jenže jak jsem za ta léta jednání zjistil, tak ministr je ten poslední, kdo tam něco rozhoduje. Páč ti panáci se tam střídají jak na běžícím pásu. Vrátní a uklízečky jsou důležitější. Přesně jako v Jistě, pane ministře, řídí vše neschopná všehoschopná byrokracie z místních.

            1. A kdo si myslíš, že tam
              A kdo si myslíš, že tam ty všehoschopný ouřady dělá? Samá ctižádostivá náplava z Moravy a z jinejch koutů, co je schopná makat za pár kaček. V práci jich taky dost máme a vobčas je z tý ctižádosti a přepracovanosti klepne pepka a vodvezou je do blázince k Chocholouškovi 😀 A ty co sou víc protřelí zase napáchaj strašnou paseku a pak odfrčej za „lepším“ do zahraničí… Ani kolo bych si vo ně nevopřel. No hrůza, normálního člověka abys pohledal.

                1. Máš to pěkně popletený.
                  Máš to pěkně popletený. My si sem ale vůbec nikoho nevozíme, voni sem lezou sami a přespávaj kde se dá a berou za práci co se dá 😉

                2. Pak se nedá nic dělat, ale
                  Pak se nedá nic dělat, ale budete muset přejít od slov k činům. Tak jak si tam zpíváte – My Prahu nedáme, to ji radši zbouráme. Ovšem koukám na online web kamery, a stále stojí 🙂

        1. Radovane, vase posledni
          Radovane, vase posledni pripevky byvaji dost husty, utocne, xenofobni. Je to skoda, nebot pro podporu elektromobility lze udelat vic slusnou komunikaci.
          Co se dalnice a zpoplatneni tyce. Tak, jako si stezujete, nemuzete na dalnici do Frydku bez znamky, ze to je 10 km – 1/ ale muzete, kupte si znamku, 2/ maji snad ridici napr. z Prostejova rikat to same, ze do Olomouce to maji kousek a usek je zpoplatnen a tudiz musi po normalni silnici? Prosim, zamyslete se a budte ferovy. Mne osobne se nelibi nezpoplatneny usek kolem Brna – neni duvod neco nezpoplatnovat, i kdyz to je zduvodneno snahou prevedeni provozu mimo mesto. Proste za dalnice se plati a hotovo. A muzete ted klidne psat, ze dalnice je ve stavu, v jakem je … Mame vsichni moznost volby – normalni silnice zadarmo, dalnice se znamkou. Hezky den

          1. Uznávám, že úroveň
            Uznávám, že úroveň naštvanosti roste řadou geometrickou a nejen moje. Husté a útočné proto příspěvky jsou. Protože bez ohledu na volby a další prvky demokracie si ze svých krvavých daní -z donucení zákonem pod hrozbou vězení – platím bandu budižkničemu a darmožroutů, kteří – když zrovna nekradou, nekorupční a nepošlapávají heslo „postupovat s péčí řádného hospodáře“ – vymýšlejí, jak (nejen) mi dále zkomplikovat život. Jsem sice křtěný ale heslo ty po mně kamenem, já po tobě chlebem jsem nikdy neuznával. Tedy pokud ten chleba nebyl alespoň měsíc starý :-). Znáte to, jak se do lesa volá, tak…….
            Xenofobie je bohužel jen sluníčkový výraz pro evropskou sebevraždu. Už v komunisty vedené občanské nauce nás učili, že stát se má starat především o bezpečnost vnitřní a vnější (policie a armáda), správu se zákonodárstvím (vláda a parlament) a vládu práva (soudnictví). Což nevidím ani na úrovni jednotlivých zemí EU, natožpak v orgánech EU samotné. Nebo si myslíte, že vtrhnout nelegálně takové davy cizinců do Ruska nebo Turecka nebo Japonska či USA, budou je tam vítat jako v Německu či Rakousku? Ani náhodou. I Austrálie nelegální migranty bez víz, kteří poruší jejich hranici – a nic jiného tito lidé nejsou, ať si média manipulativně píší co chtějí – internuje na ostrovech mimo kontinent. Ne že je vyzvedne hned u břehů Indonésie a doveze až do Sydney, jak to dělá zejména Itálie. Nebo že si je – neevidované a neprověřené – přeposílá různě po vesnicích a městech po celé zemi, likviduje spolkový a školský život jejich nastěhováním do tělocvičen a na stadiony, oni si pak vesele chodí volně po okolí, kradou, loupí a znásilňují, jak to dělají Němci či Rakušané atd. atd..
            Když to srovnám s útěky našich lidí před komunisty, kteří trávili i několik let v táborech okolních zemí, než mohli pokračovat dále, pokud je někdo dále chtěl, tak tady – uznáte – něco hoooodně nehraje. A xenofobií to určitě není.
            No a k té dálnici Vám odpověděl Ozana – jestliže zpoplatním kousek odnikud nikam, tak to je sviňárna a byrokraticko politický naschvál občanům. Nic jiného. Protože přímým důsledkem je, že všichni, co tudy nejezdí denně, ho budou objíždět po okolních vesnicích. Takže trpí ti, co jim měla dálnice odvést provoz zpod oken, i ti, kteří by se rádi dostali pár kilometrů do vedlejšího města. O tom, že ona dálnice Místecká se stala dálnicí jen změnou zákona, už raději pomlčím, protože její parametry jsou dosti sporné. Byť lepší, než parametry dálnice na Liberec, která zaskočila i mne. To je i důvod, proč Prostějováci a Olomoučané nejsou v postavení Ostravy a Frýdku-Místku. Protože oni se po té své dálnici dostanou přes Brno až kus za Prahu a na druhou stranu až hluboko do Polska.
            Úseky kolem měst a přes ně pak mají druhotně přesně ten důvod při výstavbě, aby formou obchvatu z města odvedly místní tranzitní dopravu, kdy občan jede z východního na západní okraj města. Aby nezatěžoval dopravu v centru města. A každému soudnému člověku je jasné, že to má smysl a nebude si kupovat každý obyvatel města dálniční známku kvůli pár kilometrům.
            Ono totiž celý koncept dálničních známek je postavený na hlavu, protože to není nic jiného, než paušální mýto, respektive paušální silniční daň. Takže my už tady pak řešíme nesmysly, vyplývající z toho systémově základního nesmyslu. Zda vůbec něco takového má stát vyžadovat, jakou formou a zda už mu nestačí DPH z aut a DPH a spotřební daně z paliv. Kromě faktu, že se z toho zase dá krásně napakovat a přihrát penízky z kapes občanů přes firmy politikům a úředníkům. Protože celý ten systém se musí jak vystavět, tak provozovat. A to také něco stojí, stavba, provoz i údržba. Ale probírejte to v zemi, kde třeba náklady na výběr daně z nemovitostí jsou už léta vyšší, než příjem z ní. Místo jejího zrušení se dále různě modifikuje pomalu směrem vzhůru, ale náklady s jejím výběrem také :-(.

            1. Nemusíš vůbec souhlasit s
              Nemusíš vůbec souhlasit s imigrační politikou Německa, Itálie či Rakouska, ale přesto se nemusíš vyjadřovat či působit xenofobně, to se nevylučuje.
              Ani tím nálepkováním to moc nevylepšuješ.
              Austrálii s jejich fašounskejma metodama, bych za příklad fakt moc nedával. To že jsou důrazný neznamená, že budou v těch svejch koncentrákách dělat svinstva!

              Politka se nejlíp mění v místě bydliště, tím že se o ni lidi zajímaj a zvolej si schopný zástupce a ne že se na to vykašlou a pak si jdou zanadávat a zafňukat do hospody.

              1. Já nikoho nenálepkoval,
                Já nikoho nenálepkoval, já se proti nálepkování ohradil. Vyjadřovat se a působit xenofobně není prosté konstatování faktů a pravdy, zastírané médii. Už jenom průšvih z počátku roku, kdy na Silvestra jsou ve stovkách případů obtěžovány ženy na veřejných místech a stát, tedy policie, nedělá nic. V dalších dnech ovšem aktivně rozhání, monitoruje a úřady zakazují protestní shromáždění vlastních německých občanů a daňových poplatníků, kteří se sešli, aby řekli, co si o tom myslí. Na to je najednou sil a prostředků dost a dost. Nemyslím si, a nejsem sám, že by se takto měli k občanovi chovat ti, které si platí ze svých daní. Jestlipak třeba víte, že třeba ministr je od slova ministrovat, tedy sloužit, stejně jako ministranti slouží faráři?

                Mimochodem právě jste Vy sám Australany označil za fašisty a jejich zadržovací zařízení za koncentráky a že tam páchají svinstva. Zkuste jim to tam zajet říct do očí, poženou Vás svinským krokem zpět. Mimochodem i jejich občané bojovali na straně Spojenců za to, abychom tu dnes vůbec byli a mohli diskutovat na internetu česky. A to, že Australané brání svoji zemi a že příchozí nelegálním imigrantům dávají jen minimum, je jejich volba za jejich peníze. Pokud se Vám to nelíbí, vezměte svoje peníze a běžte sám do těch koncentráků, jak jste je označil, dělat charitu.

                S Vaším posledním odstavcem plně souhlasím. Jen se nechci dožít doby, kdy budu v místě bydliště muset řešit já sám ochranu vlastní ulice a obydlí, protože i mnou zvolení schopní místní zástupci budou proti zvůli EU a poklonkování centrální moci státu naprosto bezmocní. Tak, jak to vidím u sousedů, kde Vám prostě vláda přerozdělí počet závadových osob – pořád jde o nelegální imigranty, tedy dle práva podezřelé ze zločinu (a je naprosto jedno, zda křesťany, muslimy či scientology) – a starej se starosto. A to vše z daní, tedy peněz občanů.
                Hezky to řekla na kameru paní z malé francouzské vesničky, kam jim vláda z Paříže dovezla autobus mladíků z právě vyklízeného nelegálního tábořiště v Calais. Těch, co neváhali kamenovat kamiony, útočit na řidiče, párat plachty, zablokovat vlaky atd. atd. A co proti nim centrální vláda neudělala přes rok vůbec nic. Přes zoufání místních. Zeptala se: Co tady budou ti lidé dělat, vždyť tu nemáme skoro nic, ani obchod, jsme jen pár domů. Dovede si někdo z nás představit tu bezmoc???

                1. 1. O australenech jsem
                  1. O australenech jsem neřekl, že jsou f… , ale že používaj fašounské metody. A to, že je použili ve svejch sběrnejch táborech z nich ty koncentráky v očích veřejnosti rázem dělá to se nesměj divit. Lidi nechtěj aby se takový věci opakovali, rozhodně ne ty který si pamatujou historii.
                  2. To že se bojíš říct lidem a státům do očí co si myslíš o tom co dělaj jenom proto, že se bojíš že by tě hnali svinským krokem je tvůj problém a problém tvý rovný páteře. To že držíš hubu a krok jim dost nahrává. Až se něco takovýho zejtra stane tobě, budeš moc a moc rád za každej hlas, kterej se ozve na tvoji podporu. Pro tyto životní zkušenosti vůbec nemusíme chodit daleko do historie a na druhou stranu kontinentu. Vetšinou tenhle krok dělají lidé, kterým se ostatní jen smějou. Rozhodně mi míň vaděj sluníčkáři než přizdisráči.

    1. Co se týká dálničních
      Co se týká dálničních známek pro EV zdarma, tak zatím můžeme být v klidu – viz Šrotovné na nákup ekologických aut zatím nebude. Ministři se nedohodli z 13.9.2016.
      Mimo jiné se tam píše:
      Součástí navrhovaných opatření MPO je také analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel, tedy například silniční daně, dálničních známek nebo mýta. Materiál uvádí, že například zavedení silniční daně pro všechny osobní i lehké užitkové vozy by znamenalo roční příjem fondu dopravy nejméně 4,5 miliardy.

      1) Navrhované opatření – pouze návrh, od něj dlouhá cesta ke schválení.
      2) Schválené opatření – analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel.
      3) Z analýzy vyplyne návrh opatření, co změnit – opět návrh, od něj dlouhá cesta ke schválení.
      4) Realizace opatření.
      To je běh na hodně dlouhou trať. Mezitím přijdou volby, předvolební sliby, povolební koalice, změna priorit, politické zájmy, kecání, tvorba koncepcí, vypracovávání dalších analýz, potom se opět začnou blížit volby atd. atd. atd. Prostě v české kotlině se jako vždycky jen kecá.

      Ono je otázka, jestli je to dobře nebo špatně, že se (zatím) nedohodli. Pokud se dohodnou, tak to může taky skončit placením silniční daně u osobních aut, kterou ovšem už dávno prostřednictvím spotřební daně na PHM platí provozovatelé aut na klasická paliva. Takže se taky klidně může stát, že silniční daň budou platit všichni… možná i včetně EV… a EV budou mít možná dálniční známku zdarma. Čili pro EV v lepším případě „nula od nuly pojde“ nebo může být taky bilance mínusová.
      Takže bych v tomto případě spoléhal na nebetyčnou setrvačnost (čti lenost) státních úředníků, která je základní vlastností všech těles ve vesmíru… a nechal to tak, jak to je.

      EDIT:
      Před časem, když někdo přišel s myšlenkou nahradit nalepovací dálniční známky elektronickou krabičkou, která by se eventuálně dala sdílet na víc aut, tak jsem zajásal… ale pak jsem rychle vychladl, protože při zachování současné ceny 1500Kč za rok by to určitě znamenalo částečný výpadek této příjmové položky státní kasy a zcela určitě by pak tato krabička nestála 1500Kč za rok, ale rozhodně víc. Takže jsem smířený s tím, že jednou za rok odlepím starou a nalepím novou dálniční známku.

  4. Nebylo by lepší, kdyby jim
    Nebylo by lepší, kdyby jim na vyzkoušení někdo půjčil Teslu? Určitě by byla oblíbenější, než e-Golf. Poslal bych je s tím do Vystrkova, ať si vyzkouší jak se jezdí a nabíjí auto made in USA.

    Žádné peníze, žádný benzín, žádná nafta, žádný kouř, žádný hluk, žádný problém s dojezdem. Nebylo by třeba půjčovat na tři roky. Stačil by týden?

                1. To je docela
                  To je docela možné.
                  Protože co je zadarmo, tak se k tomu tak i chováme.

  5. by mě zajímalo co by tak
    by mě zajímalo co by tak asi po třech letech zkušebního provozu, mělo být výsledkem takového testování. Asi po zmiňovaných třech letech „usilovného“ zkoušení si najmou agenturu s „neznámým“ majitelem, u které si objednají analýzu v ceně několikanásobku ceny EV, kde bude: EV je dynamický, úsporný, šetrný k životnímu prostředí atd. s menším dojezdem, jak nabízí spalovací motor a zatím chybějící dobíjecí infrastrukturou…. 🙂

    1. Narust o skoro 2000% za 4
      Narust o skoro 2000% za 4 roky neni zas tak malo…
      Ono co byste chtel kupovat? Zatim nic zasadniho ohlaceneho neni….
      Navic prodeje novych aut tahnou firmy, a tam EV jen tak nepofrci na sluzebaky (potreba jezditdlouhe trasy, postavit si v praci nabijecku, lidi dobiji doma za vlastni misto aby jim firma platila benzin apod)

  6. Je to výsměch občanům.
    Je to výsměch občanům. Jednak by papaláši a ouřadové měli jezdit po Praze normálně metrem a tramvají, obojí jim stojí vedle baráku zastávka Malostranská. Při pravidelných zácpách nejrychlejší řešení. Dále by mohli využít sítě Rekolo.cz a nakonec mohli nafasovat elektrokola, aby se v Praze trochu pohnula síť elektrostezek. To, že vláda už roky neplní své usnesení z roku 2009 o 25% nově nakupovaných vozidel s alternativním pohonem a v roce 2016 si zkušebně pořizuje 1 elektromobil, je prostě jen dalším pliváním na občana. Za to by si zasloužili pár facek a hodit do Vltavy, teče jim hned pod okny.
    P.S. Když VW ještě nedovolil Škodovce vyrábět elektromobil, tak aspoň mutter Merkel povolila malému Bohouškovi na hraní elektroautíčko 🙂

      1. V posledním odstavci mají
        V posledním odstavci mají pravdu. Není nic horšího než podpora čehokoliv od nadšence, který pro stromy nevidí les. To je pak medvědí služba a přínos pro obor je nulový až záporný.

        Mně osobně stačí se tady potkat v diskuzi s některými zapálenými nadšenci a kdybych neměl osobní zkušenosti s EV, tak se stanu zapáleným petrolheadem. 🙂

      2. „…Náhodná účast
        „…Náhodná účast některých elektromobilistů – nadšenců na konferenci nicméně působila rušivě a odváděla pozornost. Další pokračování této konference v následujících letech bude proto třeba mnohem více koncipovat jako uzavřenou akci určenou pouze pro zvané účastníky.“

        Jsem na vás hrdý 😀

Napsat komentář