Češi objevují home office: z domova může pracovat pětina zaměstnanců

Podle průzkumu společnosti LMC už zhruba dvacet procent zaměstnanců může ve své práci využívat oblíbený benefit home office neboli práci z domova.

Do práce chodí v pyžamu a při vyřizování ranních e-mailů si v klidu čistí zuby. Tak vypadá život některých Čechů.
foto: Free-Photos, licence Pixabay

Nejedná se přitom zdaleka jen o vrcholové manažery, kteří nad sebou nemají nadřízeného. Řada českých šéfů práci z domova u svých zaměstnanců podporuje a bez problémů ji umožňuje.

Rozvoj pracovního benefitu, po kterém podle průzkumu od společnosti LMC touží dvacet procent českých zaměstnanců, přišel přitom poměrně nedávno. „Jedná se o věc, kterou umožňuje především kvalitní internetové připojení. Zaměstnanci se díky internetu dostanou do firemních intranetů a dalších systémů. Schůzky pak bez problémů zvládnou přes Skype nebo podobné komunikační platformy. Není výjimkou, že taková jednání probíhají mezi desítkou lidí z různých koutů světa, aniž by některý z nich opustil svůj obývák,“ nastínil možnosti moderní doby marketingový ředitel společnosti netbox, která poskytuje internetové připojení, Lukáš Pazourek.

Jeho slova potvrzuje i HR ředitelka komunikační agentury Ogilvy Žaneta Jehličková Lohrová. „Home office patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům. Je to jeden z největších trendů poslední doby. A dává to i velký smysl. Díky moderním technologiím jsme schopní často fungovat na dálku stejně dobře jako přímo z kanceláře. Navíc tím ušetříme spoustu času, který běžně trávíme dojížděním do práce,“ upozornila Žaneta Lohrová Jehličková.

Stejný názor má ředitelka brněnské ekologické Nadace Veronica Helena Továrková. „Našim zaměstnancům home office umožňujeme rádi. Mají možnost pracovat z domu na notebooku přes vzdálenou plochu. Využívá to například náš účetní. Má dvě malé děti a home office mu umožňuje dělit se o péči o ně s manželkou tak, že mohla i na mateřské dovolené pokračovat ve studiu na vysoké škole. Spolupráce funguje výborně, můžu se vždy spolehnout na to, že práce bude hotová,“ popsala Helena Továrková.

Právě důvěra nadřízeného, flexibilita zaměstnance a nastavení jasných pravidel je při práci z domu nejdůležitější. „Z domu pracuji velice často. Můj nadřízený mě nijak speciálně nekontroluje, stačí mu, když vše bez problémů funguje a práce je včas hotová,“ uvedl manažer Martin Horák.

Vedoucí se podle Žanety Lohrové Jedličkové nemusí bát, že při využívání home officu zaměstnancům klesne výkonost. „Je to právě naopak. Pokud je home office nastavený rozumně, může efektivitu i zvyšovat. Pokud má člověk doma dostatečně vhodné prostředí a také vnitřní kázeň, tak je home office alespoň jednou za čas velmi přínosný a produktivní,“ myslí si HR ředitelka.

Lidé často využívají home office ve chvíli, kdy potřebují zůstat doma s nemocným dítětem, čekají návštěvu řemeslníka nebo potřebují vyřídit pochůzky na úřadech. „Práci si ale domů beru také když mám před sebou náročný úkol, na který se potřebuji maximálně soustředit a kolegové v kanceláři by mě mohli rušit,“ doplnil Martin Horák.

Podle průzkumu LMC benefit nejčastěji využívají vysokoškoláci a lidé mezi 25 až 34 lety. Home office čerpá pouze jeden z deseti lidí se základním vzděláním nebo výučním listem.

Ne všechny firmy ale zaměstnancům práci z domu umožňují. „Je to individuální podle firmy, typu pozice a konkrétního zaměstnance. Jsou pozice, kde home office není vůbec možný – typicky výrobní pozice nebo call centra. Někde ale může tvořit i polovinu či více dnů v týdnu – například v oblasti IT. Je také potřeba zvážit, zda má člověk práci spíš samostatného charakteru, nebo je nutná osobní komunikace a týmová spolupráce. A také záleží na tom, jak zaměstnanec home office zvládá a jestli mu vůbec vyhovuje. Někdo doma neví, kdy s prací přestat, a někdo zase, kdy začít,“ poznamenala Žaneta Lohrová Jedličková.

Podle ní je možné, že firem podporujících home office, digitální nomádství a práci odjinud než z kanceláře bude přibývat. „Vzhledem k trendu sdílených pracovních míst na straně firem a požadavku na flexibilitu pracovní doby a pracovního místa ze strany zaměstnanců budou podobná řešení stále častější,“ domnívá se HR ředitelka.

tisková zpráva

9 Comments on “Češi objevují home office: z domova může pracovat pětina zaměstnanců”

    1. No ale i v kanclu se musíš přinutit pracovat, ne? 🙂 A
      No ale i v kanclu se musíš přinutit pracovat, ne? 🙂 A když se nepřinutíš pracovat, tak si najdou někoho, kdo se přinutí.

      Já takto fungoval 3 roky a v pohodě, teď to kombinuji i s prací u zákazníka.

      Je fakt, že občas je dobré ty lidi i vidět naživo.

  1. no neviem, práca z domu sa dá pri.rovnať k živnosti –
    no neviem, práca z domu sa dá pri.rovnať k živnosti – m,usím si rozvrhnúť čas, nesmie ma nič rušiť, …
    samá nevýhoda. suseda popisovala ako jej vnúčatá (vo „veľkej prahe“) sa museli naučiť samostatnosti aj v chorobe – nik nedohliadne či dodržujú pokoj na lôžku, či berú v určenom čase lieky, či majú teplý nápoj, … pretože ocinko sedí v pracovni na poschodí a NESMIE BYŤ RUŠENÝ! on je veeeľký menežér a dokáže sa vykeciavať aj počas dovolenky.

    1. Jak u koho. Já když nastoupil do nové práce někdy v
      Jak u koho. Já když nastoupil do nové práce někdy v létě 2013, tak jsem byl v kanceláři jenom provní den. Seznámil jsem se se šéfem, ukázal mi co a jak nainstalovat a rozešli jsme se. Vše jsem dokončil doma a když jsem byl připravený pracovat, dostal jsem práci. Komunikace přes interní chatovací nástroj + mail, jednou týdně telekonference s kolegy a vše šlapalo. Každý pracoval doma, nikdo z našeho týmu nebyl v kanceláři. A všichni měli 100% Home Office. A takto jsem fungoval 3 roky, v pohodě.

Napsat komentář