Češi mění budoucnost dopravy

redakce - 20 Květen 2015

Letadlo, které samo pomůže pilotovi přistát či auta, která mezi sebou mluví. Bezpečné a inteligentní dopravní systémy jsou v posledních letech tématem výzkumníků na celém světě a Češi si v tomto oboru vedou velmi dobře. auto elektrické letadlo autopilot

Také v České republice probíhá na mnoha frontách vývoj v oblasti inteligentní a šetrné dopravy. Včetně elektrických letadel.
foto: TA ČR

Inteligentní dopravní systém

Jednou z priorit v oblasti výzkumu v dopravě je zvyšování bezpečnosti. Touto problematikou se zabývali výzkumníci v rámci projektu tzv. Inteligentního dopravního systému (ITS).

„Jde o asistenční systémy, které zvyšují informovanost a komfort řidičů. Pokud se například na silnici objeví překážka, automobily si tuto informaci mezi sebou předají a oznámí to v předstihu řidiči. Ten se pak může na nečekanou překážku připravit,“ vysvětlila Rut Bízková, předsedkyně TA ČR s tím, že podle provedených analýz tak bude možné snížit nehodovost až o 20 %.

Řidiči se ale nemusí bát, že by jejich auto samo převzalo kontrolu nad řízením, protože systémy budou zcela dobrovolné.

„Projekt jsme podpořili v rámci programu Beta a jeho řešení proběhlo v kooperaci se společností Intens a dopravní fakultou . Proběhly dokonce i testovací jízdy v běžném provozu na velkém pražském okruhu za účasti zástupců ministerstva dopravy a dalších expertů,“ sdělila Rut Bízková.

Podle ní není ITS záležitostí budoucnosti, ale již přítomnosti. Od letošního roku se totiž nová vozidla budou vybavovat palubními jednotkami, které umožní kontakt mezi ostatními vozidly. Dostupné budou také jednotky do stávajících vozidel.

Bezemisní autobusy ve městech

Projekt tzv. Bateriových autobusů vychází z konceptu elektrobusů, se kterým přišla plzeňská společnost Škoda Electric společně s polským výrobcem karoserií Solaris a Západočeskou univerzitou.

auto elektrické letadlo autopilot

foto: TA ČR

„Technologická agentura finančně podpořila vznik dvou nových typů autobusů PERUN poprvé představených před necelými dvěma roky. Nyní mají za sebou zkušební provoz v českých a polských městech a je zřejmé, o kolik jsou výhodnější než klasické autobusy se spalovacími motory,“ poznamenala předsedkyně TA ČR Rut Bízková.

„Hlavní výhodou je zejména splnění nejpřísnějších kritérií v koncepci čistého životního prostředí, nesrovnatelně nižší provozní náklady a snížení hlučnosti,“ dodala. Nabíjení elektrobusů totiž může probíhat jak přes den, pomocí střešního dobíječe, tak i v noci.

Letadla na elektřinu a ultralight, který sám přistane

Technologická agentura ČR podporuje i aplikovaný výzkum společnosti Evektor, která se zabývá elektromotory.

„Elektřina v letecké dopravě není z mnoha důvodů zatím příliš využívána. Společnost Evektor však již před dvěma lety úspěšně vyzkoušela letadlo s tímto pohonem a nyní se má začít sériově vyrábět,“ uvedla Rut Bízková s tím, že přestože původním prototypem bylo letadlo, společnost se také zaměřuje na využití elektromotorů a jejich součástek v automobilovém průmyslu.

S leteckou dopravou souvisí i projekt vedený pod Vysokým učením technickým v Brně, který se zabývá tzv. chytrým autopilotem zabudovaným v ultralehkých letadlech. Do tohoto typu letadel se doposud podobné technologie neaplikovaly, nicméně to se díky podpoře ze strany TA ČR mění.

„Zabudovaný autopilot může například v případě nepříznivého počasí pomoci pilotovi bezpečně přistát. Není to ovšem tak, že by převzal úplnou kontrolu nad letounem, pilot se v takové situaci stává spíše supervizorem letu,“ informovala Rut Bízková.

Doposud Technologická agentura ČR přijala přes 4800 žádostí o projektovou podporu, z nichž bylo 25,4% projektů podpořeno - to činí celkové poskytnuté dotace ve výši 16,9 mld Kč. Tyto finanční prostředky získalo prostřednictvím TA ČR téměř 1700 podniků a více než 1600 výzkumných organizací, z toho v 1017 případech vysoké školy.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

"Řidiči se ale nemusí bát, že by jejich auto samo převzalo kontrolu nad řízením, protože systémy budou zcela dobrovolné."
Systémy budou dobrovolné dokud nějaký úředník / politik nezjistí, že by na tom mohl něco trhnout, páč kámoš / spolužák to vyrábí. Pak budou povinné. Ostatně Elon Musk má vizi, že by auta vůbec neměli řídit lidé, ale stroje. Lidi jsou totiž za volantem nebezpeční sobě i okolí.
To se ovšem dostáváme do vážného rizika naplnění dnešní scifi literatury. Tak jako se splnila většina snů tehdy ještě scifi Julese Verna. Ne ovšem naplnění stařičké Čapkovy RUR s humanoidními roboty, ale současné Robokalypsy. Kdy umělá inteligence usoudila, že člověk je jen přechodná fáze vývoje a kromě jiného inteligentními automobily povraždila část lidstva. Stačilo se jen s posádkou rozjet proti nejbližší inteligentním vozem detekované zdi a později číhat na ulici na chodce, ty dohonit a přejet. Netvrdím, že to tak dopadne, ale vše má svůj rub a líc, jing a jang.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.


Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?