Češi jsou s elektromobily opatrní, roste zájem o hybridy

Celosvětová poptávka po elektromobilech v posledním půl roce kolísá. Zatímco na hlavních trzích západní Evropy či USA jsme svědky citelného oslabení poptávky, Česká republika zůstává konzervativní.

Z globálního průzkumu EY Mobility Consumer Index 2024 vyplývá, že u alternativních vozidel čeští spotřebitelé preferují jako budoucí pohon především hybridy, zatímco plně elektrická vozidla jsou o poznání méně populární.

Hlavními motivacemi k nákupu jsou ekologické obavy a vysoké ceny paliva, ale české spotřebitele stále trápí vysoké pořizovací ceny elektrovozů, omezený dojezd a nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.

Češi fandí hybridům

Zájem o elektromobilitu podle zjištění EY globálně roste, nicméně v uplynulém roce tento trend zpomalil. Česká republika je oproti některým jiným zemím v tomto ohledu relativně konzistentní – popularita alternativních pohonů, které respondenti deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 % (oproti strmému nárůstu z 30 % v roce 2020 na současných 58 % celosvětově).

SOUVISEJÍCÍ: Zájem o elektromobily v Česku roste, zejména mezi firmami

Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 % respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem 7 % dotázaných, plně elektrická vozidla lákají pouze 6 %. Zejména v poslední kategorii jde o ostrý kontrast proti sousednímu Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 % dotázaných.

„Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ vysvětluje zaznamenané trendy Zdeněk Dušek, partner v týmu Business Consulting v EY Česká republika.

Nejčastější motivace pro nákup elektromobilů naznačují, proč je tomu tak. Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva.

Od roku 2021 jsou ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.

Zejména v Česku pak přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 % dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 %), a téměř třetina je spokojena se současnými vozy se spalovacími motory.

Čtvrtina respondentů stále nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.

„Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do třiceti minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ hodnotí situaci Petr Knap, seniorní poradce v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika.

Specifika českého spotřebitele

Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla pomalu roste. Obecně lze tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením zákaznické skupiny skeptiků (silných odpůrců elektromobility), a to v 28% ve srovnání s 13% skeptiků ze západních zemích Evropy.

Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Konkrétně EY ve svém průzkumu zjistila, že 88 % čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, zatímco v Severní Americe je tento podíl pouze 53 %.  Česko má 49%. Čínské automobilové značky se přitom stávají samostatnou kapitolou.

Čínské značky si v posledním roce získaly významný podíl na mnoha světových trzích a pětina potenciálních kupců uvádí, že čínské značky patří mezi jejich preferované při zvažování koupi vozu. Jsou velmi silné zejména na rozvíjejících se trzích.

V České republice uvedlo 15 % spotřebitelů, že mezi jejich TOP 3 značkami figuruje některá z čínských. Češi jsou vůči nim otevřenější než spotřebitelé v jiných částech Evropy nebo v Americe.

Nákupní návyky Čechů lze také považovat za specifické. „47 % tuzemských respondentů uvedlo, že při koupi automobilu využije služeb tradičního autosalonu. To ukazuje, že i když model autorizovaných prodejen a showroomů stále těší značné oblibě, roste i popularita omnikanálových a online prodejů,“ podotýká Jakub Bernold, senior manažer v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika, a zároveň vyjmenovává online nástroje, které jsou mezi spotřebiteli obzvláště oblíbené. Patří mezi ně cenové kalkulátory (oblíbené u 56 % respondentů), rezervace testovacích jízd (55 %) a konfigurátory vozidel (37 %).

Česká veřejnost je rozpolcena ohledně konektivity a souvisejících služeb. Na jednu stranu jsou spotřebitelé ochotni si za kvalitní konektivní řešení připlatit, na druhou stranu skoro polovina uvádí, že cenu těchto služeb považuje za problematickou.

Další významnou obavou je bezpečnost sdílených dat. Tyto tendence posilují obraz českého spotřebitele jako velmi konzervativního a do určité míry opatrného. Podle Petra Knapa to ilustruje i postoj k financování nákupu nového automobilu, kdy se spotřebitelé nejraději spoléhají na zdroje, které mají osobně pod kontrolou.

„77 % spotřebitelů v Česku preferuje v roce 2024 financování dalšího nákupu z vlastních zdrojů. V roce 2016 to bylo pouze 57 %. Hlavním důvodem jsou samozřejmě vyšší úrokové sazby. Češi jsou citliví jak na cenu vozidla, tak i na náklady na jeho pořízení. Mezi poskytovateli cizích zdrojů pak převládají banky, za kterými následují leasingové společnosti,“ poznamenává Petr Knap.

Dotazování bylo provedeno v rámci mezinárodního projektu EY Mobility Consumer Index 2024, který analyzuje aktuální trendy v oblasti elektromobility a chování spotřebitelů při nákupu vozidel.

Osloveno bylo více než 19 000 respondentů z 28 zemí, včetně České republiky, což umožňuje porovnat spotřebitelské preference na globální i národní úrovni. Výzkum se zaměřil na klíčové aspekty, jako jsou motivace k nákupu elektromobilů, překážky adopce a preference ohledně dobíjecí infrastruktury a konektivity vozidel.

zdroj: tisková zpráva

42 Comments on “Češi jsou s elektromobily opatrní, roste zájem o hybridy”

              1. Je to hodně o Číně… Prodávali tam spoustu aut, navíc to byly všechno statusový káry pro čínské machírky, a na nich měli velkou marži. Německé automobilky měli v Číně 20%, 40%, i přes 50% celkového zisku (musel bych hledat statistiku, teď ty čísla trochu střílím)…
                Jenže i pro bohaté Číňany už německé auto není nic extra.. Mají dost svých značek a všichni zajímavý bzučí elektricky.
                Co to je taky za machrování, když ti vzadu smrdí díra?!😁

              2. Pisu to uz delsi dobu. Ztrata zisku vsech evropskych automobilek se konala v Cine, protoze se prestaly prodavat ty spalovaci kary. V Cine dostaly kopanec do riti a spalovak je tam out of order. V tisku se vzdy decentne napise, ze zisk automobilkam klesl o 75% a s dodatkem, ze EV se spatne prodavaji. I kdyz to jsou dva ruzne bloky, ctenar z toho udela jeden a ma hned jasno, ze ztrata zisku v astronomicke vysi je kvuli EV. Hezky priklad klamani ctenaru. Ale oni ctenari chteji bohuzel slyset takove lzi. Maji totiz v hlave uz jine lzi od OPEC+.

                1. Ta proti EV kampaň je fakt síla.
                  A přitom všem těm sabotérům pokroku musí být jasné, že po spalovácích brzy neštěkne už ani Runner 😃
                  Asi potřebujou urvat každý zlaťák, ne že každý rok je důležitý, ale už i každý měsíc.

                2. E-auta jsou v Číně levná a velice levná je tam i elektřina na nabíječkách.
                  U nás to je přesně naopak. U nás se o elektromobilitě jenom kecá a nic moc se pro to nedělá.

                3. pro Jano… Myslím žes to docela trefil. Hodně bojovníků proti pokroku do omrzení opakují, jak strašně EU vnucuje lidem elektromobily..
                  Proč jsou tedy v Evropě EV nejdražší na celém světě, obzvláště při porovnání se srovnatelnými spalováky???

      1. Tak to máš krátkou paměť. Úsporné zářivky, to byl ten zázrak, který měl se špatným světlem, vysokou cenou a vylhanou životností a šetrnosti k životnímu prostředí povinně nahradit žárovky.

        Elekromobil je úsporná zářivka a přesně kopíruje její neakceptaci trhem.

        Zatímco LED je produkt, který přirozeně tržními mechanismy žárovku prakticky nahradil. A nejen žárovku ale i nucenou úspornou zářivku.
        A o tom to je.

        1. To určitě… Matlafouny si raději vynechal a pokud jde o LED tak si odpor a nedůvěru okolí a veřejnosti obecně pomatuju moc dobře… Byl jsem totiž jeden z prvních co svítil pouze ledkama a dělal jsem kampaň ve svém okolí…
          Jsou drahý, za tu cenu nevydrží, hovno svítí, jsou NEEKOLOGICKÝ (😆), a vůbec slepá ulička…(Jsem se dozvěděl)…. Náhodou mě kauzu elektromobil dost připomínají.

          1. Takže citace:
            „Velkou zásluhu na zvýšení podílu prodeje kompaktních zářivek má účinná vládní a legislativní podpora v mnoha průmyslově vyspělých zemích. Například Austrálie v roce 2007 jako první na světě zakázala prodej běžných žárovek, které zde mají z trhu zcela zmizet do konce roku 2009. Také Evropská unie a Kanada již oznámily, že se chystají zakázat do pěti let výrobu a prodej standardních žárovek.“
            hxxp://www.odbornecasopisy.cz/svetlo/casopis/tema/kompaktni-zarivky-snizuji-spotrebu-energie-na-osvetleni–15658

            A teď verianta mobil:
            „Velkou zásluhu na zvýšení podílu prodeje dotykových mobilů má účinná vládní a legislativní podpora v mnoha průmyslově vyspělých zemích. Například Austrálie v roce 2007 jako první na světě zakázala prodej tlačítkových telefonů, které zde mají z trhu zcela zmizet do konce roku 2009. Také Evropská unie a Kanada již oznámily, že se chystají zakázat do pěti let výrobu a prodej tlačítkových telefonů.“

            A varianta elektromobil:
            „Velkou zásluhu na zvýšení podílu prodeje elektromobilů má účinná vládní a legislativní podpora v mnoha průmyslově vyspělých zemích. Například Austrálie v roce 2007 jako první na světě zakázala prodej spalovacích vozidel, které zde mají z trhu zcela zmizet do konce roku 2009. Také Evropská unie a Kanada již oznámily, že se chystají zakázat do pěti let výrobu a prodej spalovacích automobilů.“

            Takto polopaticky pro debily ti to už přijde jasnější?

            Elektromobily nejsou smartphony. Jsou to úsporné kompaktní zářivky. Sra*kový produkt.

            1. pro Runnču …. Co to zase vymýšlíš za šaškárny??😃
              Jen jsem upozornil, že průměrný Čech není zrovna hvězda v předvídání technologických trendů. A o blbých úsporkách jsem nenapsal ani písmeno.
              Ale když tak sleduju tvoji krátkou paměť, by mě zajímalo co budeš za 30 let (až spalovák bude jen romantická vzpomínka) vyprávět vnoučákům o své bitvě proti pokroku.😆

              1. Ty blbé úsporky byly protlačovány pomocí zákazů, příkazů a lhaní. Přesto jejich podíl v domácnostech nepřekročil za deset let 10%. Lidé se předzásobili a hledali další skuliny.
                Za dalších pouhých pět let neprotlačované ledky urvaly 80%.

                A o tom to je. Lepší produkt se prosadí. Horšímu produktu nepomůže nic. Blbé elektromobily jsou blbé úsporky. Dokonce ještě horší, protože za deset let nemají ani polovinu zastoupení, co měly úsporky.

                1. Jenže oni se ani tak neprotlačovaly úsporky, jako že se jemňounce vyhrožovalo ukončením prodeje žravých edisonek…
                  Ve stejné době 2009 jsem koplet domácnost vybavil ledkama (nad úsporkama jsem ani nepřemýšlel). Jo byly tenkrát dost drahý, ale svítí do teď všechny. Slábnoucí svítivost jsem nepostřehl (to byla taky lidová obava).

                2. Philips si prosadil ukončení žárovek v Evropě, protože vyráběl ve velkém zářivky a pak byl překvapen vývojem kdy ho převálcovali LEDky.

                  První LEDky co měli svítivost srovnatelnou se žárovkou (ekvivalent 60W) co jsem koupil měli úmrtnost 70% (koupil jsem jich 10 a 7 odešlo). Co jsem koupil o pár let později od lepších výrobců, tak kromě jedné svítí dosud všechny.

                  Zrovna LED žárovky jsou krásnou ukázkou kdy si výrobci něčeho prolobovali zákaz konkurence (obyčejných žárovek) a pak čuměli jak puk když byli převálcování úplně jinou technologií. Ono když lobovali, tak LED bylo jako světlo nepoužitelné. Ještě si pamatuji prodej „dekorativních LED žárovek“ (oficiální název) kdy se světelností odpovídající 3 W klasické žárovky to byla opravdu jen dekorace. K něčemu použitelnému byla dlouhá cesta.

                3. pro Jimmy…. Tak jsem si schválně na Wikipedii připomněl data…
                  Nevím kdy ,,výrobci zářivek lobovali“, ale v EU začal platit první zákazový balíček opravdu v roce 2009, tedy zrovna když jsem já kupoval plně použitelné ledky. Žádný ekivalent 3W klasiky dekorační bludička. Samozřejmě že tenkrát neměli žárovkový závit ani vestavěný měnič na 230v… Chtělo to trochu práce hlavou i rukama.
                  Mimochodem: O lobby výrobců nic nevím, ale nehádám se – možné to je.
                  Ovšem je zajímavé, že první platný zákaz edisonek měli na Kubě (2007).
                  Mezi prvními byli i Brazilci a Venezuela… Zní to logicky: všechno jsou to státy se subtropickým až tropickým klimatem, ještě topit rozpálenýma žárovkama jim už asi přišlo jako blbost.

                4. Tak logicky lobování probíhá předtím než něco vstoupí v platnost. Při rychlosti procesů v EU to jsou roky lobování, takže pokud zákaz byl od roku 2009, tak lobování probíhalo klidně o 10, 15 let dříve. Zářivka nebyla žádná novinka a úspornější než žárovka je.

                5. Cílem je snížit lokální i globální emise a taky, zbavit se potíží s dealery sajrajtů k pálení.
                  Co jiného splní tyto potřeby jednodušeji a levněji než elektromobily?
                  Proč se asi i přes velké úsilí neprosazují experimenty s vodíkem a syntetickými palivy? Prostě to je moc složité a drahé…

                  //youtu.be/dqcoy7gdh8s?t=3264
                  Jak říká šéf Českého Hyundaye:
                  Zákaz ICE zbytečně popuzuje lidi, kteří z principu nemají rádi změny, EV se stejně prosadí přirozeně, protože jejich výhody převažují. EV jsou pro snižování emisí to nejsnazší řešení, a proto je samy automobilky preferují. V roce 2035 si zákazníci stejně budou přirozeně kupovat auta s téměř nulovými emisemi. Cena EV klesá, časem bude něco slušného i za 300k.

                  Nevypadá to, že by byl na obzoru nějaký lepší produkt než elektromobily, ale to tehdy LEDky na obzoru taky nebyly…

                6. … a mezitím se svět posunul k řešení úplně jiných problémů a elektrofašo dogmata o nutnosti snížit emise prostřednictvím elektromobility teď zní jako evangelium svatého Matouše s homiliemi. Přesně stejně srozumitelně i aktuálně.

                7. Pro Runnču …. Možná se EMovi podařilo Trumpovi vysvětlit, že jeho firmy jako jedny z mála dělají ,,Ameriku znovu velkou“…. a drží krok s Čínou…
                  Abyste se nedivili vy všichni, co si představujete (a přejete), že Doník zařízne elektromobilitu. 😜

                8. Vidím, že stále platí, že se nevěří tomu co Trump říká, a pak panuje překvapení, že to opravdu udělal.
                  Tak malé opáčko – zaprvé cla na všechna EV a baterky odkudkoliv, na prvním místě z Mexika. BYD se pak můžou se svojí mexickou továrnou maximálně vyfotit. Zadruhé uvolnění restrikcí pro výrobu spalovacích aut.

                  Trump nestojí proti EV. Ale stojí proti jejich protěžování a proti jejich importu. Především v Evropě to prohloubí automobilovou krizi.
                  Evropské automobilky už do USA neprodají ani jeden elektromobil. A v Německu, když otevřeš jejich včerejší noviny, vládne doslova mediální panika.
                  Akcie Fordu, GM a dalších klasických automobilek letí strmě nahoru. Akcie evropských automobilek letí strmě dolů.

                9. A myslíš že budou všechny ty americké automobilky vyrábět veterány??😁

                10. Budou vyrábět auta, o které je zájem platících zákaznků.
                  hxxps://www.caranddriver.com/news/g60385784/bestselling-cars-2024/

                  V Evropě se vyrábějí auta podle předpisů na sklad pro neexistující zákazníky.

                  Co myslíš, který přístup přežije příští dva roky?

                11. Zákazníci chtěli olověné trubky, azbestové desky, delor, freon, DDT,.. Zákazník je tupá ovce, která využívá to co mu kdo umožní či nabídne, přičemž nedomýšlí důsledky svého konání. Když dospěje poznání, k tomu, že je něco pro všechny škodlivý, tak je nezbytná regulace, která zabrání zákazníkovi v sebepoškozování.
                  Zákazníci chtěli na velikonočním ostrově stavět sochy, ale nějak jim to nikdo nezarazil včas…

                  Amerika není velká, když škemrá po světě o ropu té správné konzistence. Sice teď mají techniky na drancování ropy na svém území, ale nevyplatí se jim na to předělávat rafinerie, stejně by to bylo jenom dočasné:
                  //youtu.be/v-zJL_b8ZXA?t=423
                  Prospělo by tedy Americe, kdyby snižovala spotřebu ropy díky elektrifikace dopravy, a svoji ropu by vyváželi zoufalcům do Evropy, která by si udržela svůj skanzen se spalovacími motory.

                12. Větší nesmysl jsem opravdu dlouho nečetl.
                  Zákazníkovi je naprosto jedno, z čeho to je. Zákazník si kupuje přínos, nikoliv parametry. To se učí snad v první hodině marketingu.

                  A protože elektromobil více bere než přináší, neprodává se. Tak jednoduché to je.

                13. No to mě nepřekvapuje, problémy s pochopením informace jsou u vás notorické.
                  Vždyť přece píšu to samé „Zákazník je tupá ovce,…“

                  To je pravda EV bere hodně, třeba tomuhle sebral všechny spalovací problémy a výdaje…:
                  //youtu.be/Ob0ahRabsvg?t=181

Napsat komentář