Češi domácí nabíjení elektromobilů neřeší, je pro ně údajně drahé

Češi nemají kde doma nabíjet svá elektroauta a ani to neřeší. Podle aktuálního průzkumu společnosti Schneider Electric by si vlastní elektronabíječku pořídilo jen 7 % z nich. Hlavním důvodem je podle nich „vysoká“ cena, o které přitom mají jen mlhavou představu. Domácí nabíjecí stanice stojí od 15 tisíc korun.

V České republice je registrováno přes 8,5 tisíce elektroaut. Dojezd těchto vozů někteří výrobci hodnotí vysoko nad 400 km pro městský provoz, který ale v zimě může být jen okolo 150 km. „Uživatelé elektroaut tak musejí mnohem více než řidiči vozů s konvenčními motory řešit „tankování“, v tomto případě tedy nabíjení. Zatím je v republice jen necelých 1 500 veřejných dobíjecích stanic. V porovnání s přibližně čtyřmi tisíci čerpacích stanic je to rozhodně nedostačující,“ uvádí Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric.

Nabíjet elektroauta nemáme kde, a zatím to ani neřešíme

Přitom právě veřejné dobíjecí stanice jsou podle aktuálního průzkumu Schneider Electric hlavním způsobem, jakým Češi svá elektroauta nabíjejí, popřípadě by nabíjeli, pokud by si ho pořídili. Využívá, nebo by je využívalo, 26 % respondentů. Dalších 20 % se spokojí s běžnou zásuvkou nebo zásuvkou se zesíleným příkonem. „Drtivá většina respondentů ale nemá možnost elektroauto nabíjet a vlastně by jeho nabíjení ani neřešila. Oproti západní Evropě zatím elektroauta zkrátka pro české řidiče nejsou tématem,“ upřesňuje Kabát.

Podle něj ale do budoucna jistě budou. Od října totiž platí novela stavební vyhlášky, která zpřístupní domácí nabíjení elektroaut. Podle ní musí mít každá novostavba povinnou instalaci rozvodů pro nabíječky. A od konce minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. Osobní nabíjecí stanice jsou tak volbou zatím jen pro 7 % řidičů.

Nabíjecí stanice jsou prý drahé

Hlavním důvodem, proč si Češi domácí elektronabíječku neinstalovali, ani by o tom při pořízení elektroauta neuvažovali, je cena. Příliš drahé se zdají 27 % řidičů. A kolik stojí? Podle odhadů respondentů průzkumu nejčastěji do 6 400 Kč, myslí si to 34 % z nich. Nejméně často pak tipují cenu mezi 19 a 25,5 tisíci korun, jen ve 12 % případů. Nad 25,5 tisíce korun jiodhaduje 21 % respondentů.

„Tyto výsledky velmi ilustrují naprosto zkreslené představy o elektromobilitě. Elektroauta jsou drahá, tudíž musí být drahé vše kolem nich. Pokud se ale zeptáte, kolik to tedy je, slyšíte velmi nízké částky. Nabíječka stojí od 15 tisíc korun. Ani tak to ale v porovnání s úsporami, které stále elektromobilita přináší, drahé není. Za tuto částku pořídíte v dnešní době asi 350 litrů benzinu, to je mimo covidovou dobu asi polovina průměrné roční spotřeby vozu se spalovacím motorem,“ vypočítává Leoš Kabát.

Cena za 100 kilometrů jízdy elektromobilem při domácím nabíjení pak vyjde asi na 85 korun, to samé u benzinového pohonu vyjde dnes třeba na 3,5násobek. Druhým důvodem pro nepořízení domácí elektronabíječky je s 22 % odpovědí víra, že stačí běžná zásuvka. „Zásuvka je určitě řešení, má to ovšem jisté nevýhody. Tou hlavní je doba nabíjení, více než 20 hodin. Tu mohou specializované nabíječky zkrátit až na pouhou desetinu. Navíc je domácí nabíjení i levnější než u veřejných nabíječek,“ uzavírá Leoš Kabát ze Schneider Electric.

Co vše elektronabíječky umějí oproti běžné zásuvce

Nabíjecí stanice

Nabíjecí stanice primárně nabízí bezpečnost – bezpečnost pro uživatele, pro elektromobil a pro vnitřní infrastrukturu domu. Stanice nabíjí elektroauto okolo 2 až 4 hodin. Snadno se instaluje a nabízí i určitý komfort pro uživatele v případě použití nabíjecí stanice s integrovaným kabelem. Dále nabíjecí stanice přináší snadné řešení problému s dostupným výkonem pro nabíjení. Pro majitele fotovoltaických elektráren dovoluje chytré využití energie z fotovoltaických panelů. Pro vlastníky chytrých domů dává možnost integrace do systémů zajišťující řízení budovy. Pro lokality s malým dostupným výkonem umožňuje dynamické řízení nabíjení elektromobilu zohledňující aktuální odběr budovy.

Běžná domovní zásuvka

Běžná domovní zásuvka není stavěná na trvalý odběr, který představuje elektromobil a doba nabíjení je větší než 20 hodin. Většina uživatelů navíc používá prodlužovací kabel, který snese menší zatížení než představuje elektromobil. Následně může dojít k poškození zařízení nebo požáru. Elektrická instalace musí v tomto případě odpovídat normám a platným předpisům. Z pohledu běžného spotřebitele může být nabíjení přes domovní zásuvku nebezpečné. 

O průzkumu

Průzkum na téma elektromobility realizovala společnost Schneider Electric pomocí nástroje Instant Research agentury Ipsos. Sběr dat probíhal on-line v období 9.–15. prosince 2021 na celkem 1050 respondentech. Dotazováni byli respondenti ve věku 18-65, kteří vlastní řidičské oprávnění skupiny B.

zdroj: tisková zpráva

32 Comments on “Češi domácí nabíjení elektromobilů neřeší, je pro ně údajně drahé”

  1. Podle mne si elektromobil v současné době kupují ti, kteří mají garáž s trojfázem. Pokud k tomu mají na střeše ještě solár, tak není co řešit. A ti všichni samozřejmě domácí nabíječku mají (já ji třeba dostal dohromady s autem při nákupu). A do té ankety nejspíše přispívali ti, kteří bydlí v nájemním bytě bez garáže a o elektromobilitě ví jen to, co si přečtou. Pro ty samozřejmě elektromobil zatím není. Nabíjet pouze u veřejných nabíječek (pokud nejsou zdarma) je zhůvěřilost, to se opravdu nevyplatí. Prostě před nákupem je třeba si zvážit své možnosti. Já třeba dlouhodobě (najeto 35 tisíc km) nepřekračuji cenu 50.- Kč/100km, dokonce přes léto jezdím ještě levněji. Veřejné placené nabíječky používám pouze při cestách delších jak 200km od „komína“ a to jen několikrát za rok (dovolená)…

    1. Je třeba umožnit VŠEM zaměstnancům pomalé dobíjení během pracovní doby. A je nutno zaměstnavatele zaúkoloval nařízením pod hrozbou pokut – dobrovolnost by zkostnatělý boomeři sabotovali…. Podle mě neexistuje levnější opatření, které by mohlo zpopularizoval elektromobilitu i mezi obyvateli bytových domů… Jestli by spotřebovanou elektřinu zaměstnavatel dal jako benefit nebo zpoplatnil bych nechal na něm. Ale jen do výše, kterou za ní sám platí distributorovi – opět z důvodu pravděpodobných pokusů o sabotáže.

      1. Chceš stanovovat odpovědnosti zaměstnavatele v něčem, co mu nepřísluší?
        Způsob dopravy zaměstnance do zaměstnání není zaměstnavatelova věc. Parkoviště je benefit. Není právně vymahatelné, takže ani nemůžeš cokoliv ohledně něho směrem k zaměstnancům nařizovat.

        1. Pro Runner…Už jsme to tady řešili: Podobně jako mohlo být zaměstnavatelům nařízeno zřízení hajzlíků, umýváren, svačinárek s lednicí atd., podobně může být nařízeno jakékoliv jiné veřejně prospěšné opatření. Je to plně v kompetenci státních autorit. Nebo jsou tam vážně jen proto, aby si plnili vrecka?…Někdy to tak vypadá…

    2. Přesně tak, to co tady říkají jako že je výsledek průzkumu, je absolutně o ničem protože výsledek je daný skupinou lidi které zahrnete do průzkumu. Nelze generalizovat na celou ČR 😁. A vzhledem k tomu, že chtěli výsledek, že je jich málo tak podle toho také vybrali lidi… A hle copak jim asi vyšlo 😊

  2. Nic proti Ev, ale v tomhle případě si postavili článek na vlastním proužků kde jim světě div se vyšlo že je nabíječek málo 😁 tak honem ke sneider Electric a nějaké si objednejte. Dobrá reklama ale k realitě v ČR má daleko. Zajem o nabijeni prostě není protože tu není tolik Ev aut, co je na tom nepochopitelné? A prob by ti co Ev mají si pořizovací nabíječky když ji nepotřebuji a na těch 30 km kolem komína si to na bijou ne za 20 hodin jak tvrdí ale za 5 hodin.
    Stejně tak rychlonabíječka máme mnohem víc než je v současnosti potřeba protože prostě nejsou auta která by je využila. Takže srovnávat to s počtem benzínových pump je omezenost a nesmysl.
    Asi tak 😁

  3. No jo, no, když cena PHM je na každém totemu 4,5 tisíce benzínek po ČR písmem velkým jako kráva a ještě svítícím, mají lidé přehled. Když se zeptáte, kolik je stojí doma elektřina, vědí tak maximálně co platí na faktuře nebo záloze. Co stojí kWh nebo třeba jen vyprání pračky či upečení kuřete v elektrické troubě ne.
    Takže těžko po nich chtít vědět cokoli o nabíjení elektromobilů, když si nabíjejí jen mobilní telefony, co jim po 24 hodinách zdechnou a po 3 letech odvaří baterku. A že by poskytovatelé nabíjení dávali srozumitelné ceny? Proč, jsou to ti samí energetici, co Vám pošlou po měsíci 3 stránkovou fakturu, ve které aby se prase vyznalo.
    Tady je to opět o škole, kde se naučí (čti nabiflují) spousty hovadin, ale vedení domácnosti (co se platí, co kolik stojí, jak se to dělá) a běžný život (nájmy, domy, pozemky, doprava, jízdní řády, fungování společnosti) je zcela jinde. A situace se dále zhoršuje.
    Já proto lidem říkám, že jezdím za nulu. V kanclu to mám v paušálu za nájem, který se pořízením auta nezměnil. Na spoustě míst ve městě zdarma. A doma jsme díky elektromobilům dostali noční tarif, tedy celý dům jeden 1/3 dne za 1/2 ceny. Takže platíme méně nebo stejně, jako když jsme elektromobil neměli. A proto to má každý jinak, podle toho, odkud bere elektřinu a za kolik.

    1. Přesně jak píše Radovan. Akorát mám asi o něco větší nájezd a nabíjím víc doma, v práci tu možnost nemám. Po roce s elektromobilem a 25tis km se mi záloha zvedla z 1800,-Kč/měs na 2250,-Kč/měs. Taky jsme trochu změnili návyky, kdy prostě pračku, sušičku, myčku i nabíjení BEV pouštíme večer kdy začíná NT. Předtím jsem NT vůbec neměl, protože topení, vaření i TUV je na plyn. Těch 450,-Kč/měs navýšení za více než 2000 Km/měs se mi zdá Ok 🙂

        1. Jakou cenu elektřiny mám teď samozřejmě vím, jakou budu mít za rok a půl nevím. Jelikož aktuálně řeším nákup 10kW soláru s 10kW baterkou a TČ, tak pravděpodobně nižší. A kdybych to neudělal, elektriku bych musel mít 20x dražší než mám teď, aby se to aspoň vyrovnalo současným cenám benzínu/nafty. Vyzkouším si já vás, vy víte za kolik budete v budoucnu tankovat?

  4. Elektromobilita začíná u FVE. Poměrně malá FVE 4,5 kWp mě vyrobí 30 tisíc km za rok. Když to cpu do auta přes den tak mě to nestojí nic. Když to dávám přes den do sítě a odeberu v noci tak zaplatím za distribuci 1,01 Kč/kWh včetně DPH a poplatku na OZE. Jeden km mě stojí 0,13 Kč.

      1. To nabízí ČEZ „Elektřina pro soláry“. Dříve dávali jen 40%, teď odečtou 100% ceny silové elektřiny. DPH se počítá až po tom odečtení. Množství není omezeno ale kdybych dodal za rok víc než jsem odebral tak přebytek propadne. To se ale díky zimě nemůže stát. Úvazek na 3 roky, měsíční paušál 199,- t.j. o 92 Kč víc než běžný tarif. Není podmínka FVE od nich ale mají tam poznámku, že to nemusí dát každému.

  5. FACT CHECK:
    „Cena za 100 kilometrů jízdy elektromobilem při domácím nabíjení pak vyjde asi na 85 korun“

    Dle ceníku ČEZu platného od 1.7.2022 je cena 1kWh v tarifu Elektromobilita 8,2Kč NT a 10 Kč VT.
    Aby tedy náklady dosáhly uvedené výše, musela by průměrná spotřeba elektromobilu na 100km jízdy být pouhých 8,5-10,3 kWh.
    Podle Spritmonitor.de je průměrná spotřeba 3 tisíc evidovaných elektromobilů 16,5 kWh/100km. Tedy až dvojnásobná, než tvrdí tisková zpráva. Po použití průměrů nám na 100km nevychází 85Kč, ale 150 Kč.

    Lze souhlasit, že pro Čechy elektroauta nejsou tématem a já dodávám, pro chudnoucí domácnosti ani tématem nebudou.

    hxxps://www.cez.cz/edee/content/file/produkty-a-sluzby/obcane-a-domacnosti/elektrina-2022/moo/cez_cenik_elektrina_elektrina_bez_zavazku_moo_2022_cezdi_07_2022_web.pdf

    hxxps://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/0-Alle_Hersteller/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&page=10&powerunit=2

            1. Minulý měsíc dával Eon sazbu zhruba 6 Kč v NT a to včetně poplatků odvíjejících se od spotřeby. Ten ČEZ nabízí teď takové pálky na variantu na 24 měsíců, ale když to odmítnete, tak v nevázaném jsou aktuálně levnější. To je zkušenosti přímo od kluka, který to řešil minulý týden.

              A pak jsme tu my, co včetně všech poplatků ještě rok pojedeme za 2,4 Kč na kWh.

              1. To se od 1.7. změní, zdraží všichni.
                Zdražení bude od posledního zdražení před třemi měsíci o 60 až 70%.

                Nemůžu za to, že si toho hlavní média ještě nevšimla, protože se baví jen válkou na Ukrajině, a vysvětlováním plebsu jak Rusko strádá. Ale to přijde, to přijde…

                Teď se z toho všichni po*****u.

Napsat komentář